Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Off-road weekend 10-12 november 2023 - Forum Wereldfietser

Off-road weekend 10-12 november 2023

Waarschijnlijk het laatste offroad kampeerweekend van 2023!

Vanaf het station van holten fietsen we drie dagen een ronde door de mooie omgeving van Twente en de achterhoek.

De route gaat zoveel mogelijk over onverharde paden en wegen.

Ook pakken we flink wat stukken mee van een aantal mooie mtb routes in deze streek.

Er zijn 2 campings geregeld met verwarmde binnenruimte.

Waarschijnlijk is er op zaterdagavond een mogelijkheid om een gezamenlijke maaltijd te bestellen/boeken.

Deze tocht is een initiatief van Richard Kruimelaar.

Aanmelden kan via https://wereldfietser.nl/activiteiten/o ... uct/63/114
Ik heb interesse, maar ook een paar vragen:
1. hoe laat wordt er vrijdag vanaf station Holten vertrokken?
2. wat zijn de dagafstanden?
3. zijn we toevallig vrijdagavond in de buurt van Twekkelo?
Hallo Bert,

Vertrek zal ongeveer rond 10.00/11.00
Zijn.
De dagafstanden zijn nog niet exact bekend maar ongeveer 60/70 voor de vrijdag en zondag .. de route van zaterdag wordt waarschijnlijk iets meer.
Ik heb de route al uitgewerkt maar moet het nog even controleren en voorfietsen.
We gaan eerst richting de achterhoek en komen niet over enschede en omstreken.
Als mijn karretje welkom is overweeg ik de tocht.
De tout-terrain is wel geschikt voor offtheroad tot singletracks aan toe.
2 weken geleden de MTB route van Haaksbergen volledig gefietst met de kar en de clubleden waren verbaasd hoe de kar volgt tussen de bomen en over de heuveltjes.
Ik had over 55 km een gemiddelde van 21 km .
Dat was wel op de MTB-fiets.

gr. Robert
Robert,

Je bent uiteraard welkom, met of zonder kar..
Bedenk wel dat het soms wat krap of lastiger zal zijn met een kar.
Maar dat kan je het best zelf beoordelen. Je kan altijd zelf beslissen of je stukken gaat afsnijden of de route wat aanpast onderweg.

Vriendelijke groet Richard
Op de hele MTB route van Haaksbergen had ik bij 1 punt last van een dubbel hekje waar ik kruislings doorheen moest.
Verder was alles totaal geen probleem, heuvels, wortels tussen bomen door, door modder etc. etc.
Ik neem aan dat het geen wedstrijd is.
Hoi,

Ik wil wel een keer mee 'Off-roaden', maar heb nog wat vragen.
Inmiddels heb ik een andere fiets die Off-road beter aan kan dan mijn Koga WTS.
Maar ik ben nog bezig met een set-up (bagage) en zoek daarvoor handige tips en voorbeelden
(b.v. foto's van fietsen op voorgaande Off-road tochten).
Verder ga ik ervan uit dat we volledig zelfvoorzienend zijn. Betekent dit ook dat iedereen zelf voor 3 dagen eten mee neemt of kopen we dit gezamenlijk onderweg in?

Groet Johan
Ha Johan,

ik heb me ook aangemeld en als je van alles wat minder meeneemt komt het wel goed. Omdat ik mij geen off-road expert wil noemen, wacht ik de adviezen van de cracks even af.
Ha Bert,

Ik ga ervan uit dat de Off-road tochten niet anders van opzet zijn dan de andere tochten van de WF. Buiten het gegeven dat je bagage stevig en compact aan je fiets vast zit en wat jij ook zegt vooral niet te veel.
Toch ben ik wel benieuwd naar tips en foto's ter inspiratie. Ik verwacht wat meer bikepacking-style-setups dan bij reguliere tochten.
Verder kwam ik er achter dat de tocht al volgenoekt is :cry:
Heb me aangemeld voor de reserve lijst.
Johan
Even een paar antwoorden op de bovenstaande vragen.

We vertrekken vanaf een station .
Onderweg heb ik stops gepland voor koffie .(meestal 2 per dag)
Dit kan een Café of restaurant zijn,
Of een rustpunt.
Dit is nu nog niet precies bekend.
Ik moet de route nog "controle fietsen"
Er is elke dag een stop bij een supermarkt.. ik probeer dit op het eind te plannen in de dagroute.
De eerste nacht staan we dicht bij een centrum van een dorp . Hier kan je dan uit eten gaan als je niet wilt koken.
Het grootste deel van de deelnemers maken echter hun eigen eten..
De tweede nacht heb ik een camping gevonden met een gezellig warm zaaltje erbij waar we samen kunnen zitten.
Het plan is om daar een maaltijd te laten verzorgen (bij voldoende interesse)
Alle info wordt ongeveer een week van tevoren verstrekt via een mailtje aan de ingeschreven deelnemers.

Richard
Nog even een paar tips tbv fiets en uitrusting:

We gaan oa over mtb routes en binnendoor weggetjes over zandwegen en boerenpaden . We Proberen zoveel mogelijk weg blijven van asfalt en toeristische fietspaden.
Soms wat klimmetjes en soms een stukje wat nauwelijks de benaming "pad" mag hebben.

De mtb is voor deze tochten de ideale fiets..
Een Trekkingfiets ook wel te doen. Maar zal vooral met wat smallere en wegbanden een stuk zwaarder zijn.

De kunst is zo kompakt mogelijk je spullen mee te nemen,
Zodat je hier geen last van hebt op de bovengenoemde paden.
Heb je geen "bikepack" uitrusting?
Neem dan je maatregelen..
Zet je tassen vast met een extra sjorbandje.
Probeer je bagage wat beter te verdelen.
Niet alles op je achterdrager b.v.


Voor de rest is het vooral de bedoeling om te genieten van de inspanning, de omgeving, en de onderlinge gezelligheid. ;)
IMG_20230430_121123_607-01.jpeg
Even een fotootje van mn eigen fiets.
Dit is een setup voor een vroege voorjaarstrip.
Compleet met kampeer en kookspullen voor een kleine week.
20230813_123223.jpg
Zo ben ik door het bos gegaan.
Over heuvels, singletracks en zelfs door een beekje.
Voordeel is dat je alle vrijheid hebt op de fiets zonder tassen.
Mooi dat zo'n karretje Off-road ook werkt.
Zie ik daar vering op het achterwiel van het karretje?

Johan
Luchtgeveerde demper idd net zoals mijn fietsen allemaal full suspension zijn.
Helaas heb ik mij ook nog niet opgegeven en aangezien de activiteit vol is een andere keer maar doen.
Terra schreef:
wo 18 okt, 2023 10:52
Ha Bert,

Ik ga ervan uit dat de Off-road tochten niet anders van opzet zijn dan de andere tochten van de WF. Buiten het gegeven dat je bagage stevig en compact aan je fiets vast zit en wat jij ook zegt vooral niet te veel.
Toch ben ik wel benieuwd naar tips en foto's ter inspiratie. Ik verwacht wat meer bikepacking-style-setups dan bij reguliere tochten.
Verder kwam ik er achter dat de tocht al volgenoekt is :cry:
Heb me aangemeld voor de reserve lijst.
Johan
Hoi Bert, tijdens een van de offroad tochten hebben we een paar plaatjes geschoten van verschillende setups. Heb je wellicht wat aan: https://www.bikepackingpicture.lismarq.com
Dank je Marco,

Ik meen dat ik ze al eens eerder had gezien.
Mooie foto's die een goed beeld geven.
Toch ook veel achtertassen (kleine maat) aan bagagerekjes.
Dit hoeft off-road dus geen probleem te zijn. En het geeft m.i. wat meer mogelijkheden dan een seat-bag.

Johan
.
Nee hoor. Is zeker geen probleem maar dan wel goed vastzetten. Met alleen een onderhaak kom je er niet. Bij offroaden gaat het maar om 3 dingen:1, lekker licht van gewicht. 2. Alles moet vast zitten en blijven. 3. Gewicht goed verdelen.
Toch ook veel achtertassen (kleine maat) aan bagagerekjes.
Vooral een probleem bij diep uitgesleten singletracks en als je de fiets moet duwen/dragen. Beide komt in NL nauwelijks voor.
Het zou fijn zijn iets meer informatie over de vertrektijd in Holten, de route en de campings te geven. Wellicht wil ik er voor- of achteraf nog een paar dagen aan plakken. Waarom is het aantal deelnemers beperkt tot 15?