Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veloroute du Soleil - Forum Wereldfietser

Veloroute du Soleil

De Veloroute du Soleil van Paul Benjaminse is net als de sterk vergelijkbare Blauwe Loper van de Europafietsers een heel vlakke snelle vrijwel autovrije route naar zuid Frankrijk. Dat betekent dat hij erg geschikt is voor onervaren fietsers, eventueel met kinderen. Paul Benjaminse suggereert zelfs dat hij te doen zou moeten zijn op een Nederlandse stadsfiets met 7/8 naaf versnellingen. Om die reden was ik eigenlijk wel nieuwsgierig: is dit een alternatief voor een eerste fietsvakantie in Nederland? Hoe makkelijk is de route in werkelijkheid, en worden al die rivieren en kanalen niet een beetje saai?
Ik heb hem vorige maand dus maar eens uitgeprobeerd, deels als onderdeel van de WF trektocht naar Avignon die in Nancy begon. Zelf ben ik in Maastricht begonnen, en het eerste stuk tot Aken had gelijk genoeg klimwerk van het soort dat je echt niet met een 7/8 speed naafversnelling wilt doen. Je zou dus in Aken kunnen beginnen, maar ook later kwamen er enkele keren toch best lange hellingen voor waar je met je Nederlandse stadsfiets niet fietsend boven komt. Mijn conclusie is dus dat je voor deze route toch wel een fiets met 3x7/8/9/10 versnellingen wilt. Een heel bijzondere fiets hoeft dat echter niet te zijn, en de route is zeker erg geschikt voor onervaren fietsers. Het wegdek is vrijwel steeds goed, dus de 37 mm banden van de doorsnee trekking fiets zijn ook geen probleem, al is iets breder altijd fijn.
Ik vond het uiteindelijk ook best een mooie route, op wat kleine stukjes na. Wel moet je er rekening mee houden dat je toch vooral langs oude spoorbanen, rivieren en kanalen fietst, en dus minder ziet van de toch vaak zo leuke Franse dorpjes. De gpx tracks die Paul Benjaminse op zijn site heeft staan zijn helaas van nogal wisselende kwaliteit, en kwamen bovendien niet steeds overeen met de allernieuwste editie van deze route (in juli verschenen). Campings zijn er redelijk veel, waaronder zeker ook leuke, al staan er vaak wel erg veel caravans en campers met Nederlandse pensionados. Zelf ben ik in Lyon gestopt omdat het weer wat instabiel werd, en omdat ik in Lyon nog musea wilde bezoeken.
Dank je voor deze review, Wim!

Hoewel ik deze route niet ken, herken ik wel een aantal punten die je noemt, en die ook meer algemeen van waarde zijn:
  • een breed versnellingsbereik is altijd prettig en dus belangrijk voor het fietsplezier. Of je dat nu met 2x5 of met 3x10 doet is wat minder van belang, in mijn ervaring. Zeker met veel bagage is vooral een 'granny gear' onmisbaar.
  • specifieke fietsroutes (voies vertes, pistes cyclables, of hoe ze ook mogen heten) hebben inderdaad de neiging nogal saai te zijn. Zelf vermijd ik ze tegenwoordig zoveel mogelijk. De oude slingerende binnenwegen die je van dorpje naar dorpje voeren vind ik veel leuker. Niet in de laatste plaats omdat de kans op een kop koffie of een goede lunch vele malen groter is. :)
Niet onbelangrijk is ook dat Franse automobilisten doorgaans heel erg netjes omgaan met fietsers. Dat maakt ook fietsen op doorgaande wegen vaak tot een bruikbaar alternatief.

FWIW en YMMV.
Zoek je mooie routes in Frankrijk, kijk dan eens op francevelotourisme.com
Het weggedrag van Franse automobilisten was inderdaad indrukwekkend.
Nuttige informatie. Alhoewel eentonig zijn de vlakkere routes langs kanalen etc voor veel mensen best aantrekkelijk inderdaad. En vanuit NL kun je er komen zonder grote verplaatsingen.

Heb je toevallig de gereden routen ook op een kaartje staan?

Mijn observatie over jongere/beginnend vakantiefietser de laatste jaren, ik weet niet of je dat herkent: rijden voor een groot deel op lichte sportieve fietsen (type race/gravel) met weinig bagage, en flinke dagafstanden.

Die zullen dus niet die 7v naaf pakken (maar hebben allicht best het vermogen dat het zou kunnen). Zolang je lichtste verzet maar licht genoeg kom je er toch. Met 3x... hoef je bij hen niet aan te komen, geen idee wat dat is (of waar je het zou kunnen kopen). De norm is 1x11/12 met uitschieters naar 2x11.
Een kaartje van de Veloroute du Soleil staat op de site van Paul Benjaminse: https://www.cyclingeurope.nl/routes/soleil/
Deze route is sterk vergelijkbaar met de Blauwe Loper van de Europafietsers: https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... andse-zee/
Op het Duitse gedeelte waren de andere fietsers voornamelijk wat te zware en ook oudere Duitsers op dikke Ebikes (zonder bagage). Het contrast met het Franse gedeelte was groot, want daar zag je heel veel minder Ebikes en vooral veel jongere racefietsers. Fietsers met (teveel) bagage waren vooral Nederlanders. Ik noemde drie voorbladen omdat ik deze route toch vooral zie als een leuke voor beginners, en dan is iets als een tweedehands Koga met 3x8 een zinniger begin dan een fancy nieuwe gravelbike met een of twee voorbladen. Wie er een sportief ding van wil maken kan dan ook beter bijvoorbeeld de prachtige Benjaminse route naar Barcelona over het Massif Central kiezen of de route Over Oude Wegen van de Europafietsers.
En nog even over dat klimmen: het was meer dan alleen af en toe enkele tientallen meters heel steil een dorpje in of uit. Dat kun je prima lopen. Maar er waren toch ook enkele flink langere hellingen, en ook veel fittere en jongere medefietsers concludeerden dat ze die niet met een Shimano 7/8 speed naafversnelling hadden willen proberen, en ook niet hadden willen lopen. Maar goed, bijvoorbeeld zo'n tweedehands Koga met 3x8 kost ook geen vermogen: ik zie er genoeg op Marktplaats staan voor rond de 300 euro.
Ik heb deze route willen proberen omdat ik hem wel heb genoemd als beginners alternatief voor een rondje Nederland. Dat kan dus wel, maar ik denk niet met echt elke fiets.
De norm is 1x11/12 met uitschieters naar 2x11.
Op mijn mtb heb ik ook 1x11, echter op een vakantiefiets (ook op een gravelbike) wil ik graag kleinere stapjes tussen de versnellingen. Mijn Rohloffnaaf met 14 versnellingen voldoet dan net, bij lange vlakke stukken mis ik af en toe de kleinere stapjes.
Bert van Sprang schreef:
do 05 okt, 2023 11:43
De norm is 1x11/12 met uitschieters naar 2x11.
Op mijn mtb heb ik ook 1x11, echter op een vakantiefiets (ook op een gravelbike) wil ik graag kleinere stapjes tussen de versnellingen. Mijn Rohloffnaaf met 14 versnellingen voldoet dan net, bij lange vlakke stukken mis ik af en toe de kleinere stapjes.
Dit vind ik wel een interessant punt, niet in de laatste plaats omdat ik heb gemerkt dat ik daar nog niet één voorkeur heb. Mijn ervaring tot nu toe:

  • in het vlakke, winderige Nederland vind ik kleine stapjes wel prettig, omdat na iedere bocht het optimum net weer anders is
  • in de heuvels, zoals bijvoorbeeld in Toscane, vind ik kleine stapjes eigenlijk helemaal niet interessant. Snel, en in grote stappen trefzeker kunnen schakelen vind ik dan veel belangrijker
  • Als ik alleen fiets vind ik het behouden van een zekere cadans wel prettig, en zijn kleine stapjes wel zinvol
  • als ik met mevrouw non-fixie op pad ben gaat het meer om de omgeving en het samen fietsen, en heeft cadans minder prioriteit
Kortom, ik ben nog wel op zoek naar De Ideale Oplossing Voor Alles. Maar omdat ik veel verschillende fietsen heb, heeft het ook weer niet zo'n haast. :wink:
non-fixie schreef:
do 05 okt, 2023 20:49
Kortom, ik ben nog wel op zoek naar De Ideale Oplossing Voor Alles.
Die is er dus niet. Ook Pinion niet. De stapjes van Pinion 18 zijn wel fijner op het vlakke, maar het bereik is daar overdreven en in Toscane zijn de kleine stapjes weer overbodig of zelfs irritant.

Maar wie weet komt Rohloff ooit met een 14-speed naaf met een aparte schakelaar waarmee je ineens halve verzetten krijgt. Dream on!
Leon schreef:
do 05 okt, 2023 21:45
…en in Toscane zijn de kleine stapjes weer overbodig of zelfs irritant.
Lijkt me toch een beetje een zaak van persoonlijke voorkeuren. Ik heb ook in Toscane nog nooit een overbodigheid of irritatie gevoeld met mijn P18. Ook niet met mijn Koga WT 1991, trouwens. 8)
Bert van Sprang schreef:
do 05 okt, 2023 11:43
De norm is 1x11/12 met uitschieters naar 2x11.
Op mijn mtb heb ik ook 1x11, echter op een vakantiefiets (ook op een gravelbike) wil ik graag kleinere stapjes tussen de versnellingen. Mijn Rohloffnaaf met 14 versnellingen voldoet dan net, bij lange vlakke stukken mis ik af en toe de kleinere stapjes.
Herkenbaar, mijn 1x11 is vaak heerlijk, maar er zijn ritten waar ik liever de 2x6 mee heb. toch één extra versnelling :wink:

Maar mijn punt was niet om voor het één of ander te pleiten hoor, enkel de constatering dat een huidige jongere fietser niet zo veel contactmomenten meer heeft met 3x varianten.
Leon schreef:
do 05 okt, 2023 21:45
non-fixie schreef:
do 05 okt, 2023 20:49
Kortom, ik ben nog wel op zoek naar De Ideale Oplossing Voor Alles.
Die is er dus niet.
Jawel:
non-fixie schreef:
do 05 okt, 2023 20:49
veel verschillende fietsen
:D

Wim, goed dat je de boel eens bent gaan verkennen. Of dorpjes leuk en rivieren, kanalen en (voormalige) spoorbanen saai zijn, is natuurlijk erg subjectief. Als ik de route zou willen fietsen, zou ik het belangrijker vinden om zo’n beetje te weten hoe vaak je op de route inkopen kunt doen. Zo heeft elk natuurlijk andere wensen, prioriteiten en mogelijkheden dus je maakt het met een beschrijving vast nooit iedereen naar de zin.

Groetjes,

Carl
Leon schreef:
do 05 okt, 2023 21:45
Die is er dus niet.
En dat is eigenlijk maar goed ook, want anders was ik wel klaar, qua hobby. :)

Ben overigens wel dichtbij geweest, dit voorjaar, volgens sommigen:

Afbeelding

Een van de redenen dat ik buiscommandeurs in de heuvels wel prettig vind is dat je met één beweging alle versnellingen kunt overslaan.
Carl schreef:
vr 06 okt, 2023 12:44
Of dorpjes leuk en rivieren, kanalen en (voormalige) spoorbanen saai zijn, is natuurlijk erg subjectief.
Dat is natuurlijk waar, maar sommige (vooral) spoorbanen zijn zo zwaar begroeid aan beide kanten dat je vrijwel niets van het achterliggende landschap ziet.
Wat me toch wel trof was dat mijn angst om door een groene tunnel te rijden meestal ongegrond was.
En voor wat betreft winkels, dat was inderdaad vroeger best een ding. De kleine winkeltjes waren verdwenen, maar waar de supermarkten waren bleef een raadsel. Inmiddels is dat niet meer zo: Google is your friend. En ja, die kleine winkeltjes zullen je nog altijd bij toeval moeten treffen, maar zonder eten hoef je niet te zitten, en de kwaliteit van het assortiment in de doorsnee Franse supermarkt is wat mij betreft zeker beter dan in Nederland, al zijn een persoons porties ook daar een probleem.
Wim schreef:
vr 06 okt, 2023 19:59
En ja, die kleine winkeltjes zullen je nog altijd bij toeval moeten treffen,
:shock:

Carl
Het vermijden van dorpen door er omheen te gaan is helaas niet iets wat je dus bij deze route ziet, maar bij veel meer fietsroutes, en eigenlijk is dat voor de beleving van een fietstocht best jammer, niet alleen voor de noodzakelijke koffie of eten. Ik snap best dat de makers van routes mensen zo min mogelijk met ander verkeer in contact willen laten komen, maar als een autobestuurder nooit fietsers tegenkomt hoe weet die dan hoe daar mee om te gaan?
Ook daarom zou het goed zijn niet zo rigide te zijn in het zoeken naar de mooiste en rustigste weggetjes.
Ik was enkele weken geleden nog op de fiets in Frankrijk. Steeds meer winkels verdwijnen uit de dorpen. De bakkerij is vervangen door de stokbrodenautomaat. Ook het dorpscafé op het pleintje is niet meer.
Aan de weg bij het dorp staat een groot reclamebord: Intermarché 10 min. Dit zijn wel autominuten.
Dat is in Duitsland en Tsjechië helaas niet anders. In Beieren hadden de bewoners in een oude bank een zelfbedieningswinkel (zonder personeel) ingericht, vooral gericht op de oudere bewoners. En dat was vond ik toch best een dorp waar je een winkel en bakker zou mogen verwachten. Ook hier zet de leegloop van veelal jongeren naar de grote stad dus door.
En toch hadden we geen probleem om aan eten te komen. Op elke camping kon je voor de volgende ochtend (vaak goed) brood bestellen, en er waren ook best veel supermarkten, en soms ook kleintjes, en dat buiten de drukbevolkte of toeristische gebieden. Even op de telefoon kijken was genoeg.