Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Checkpoint: video van een uitdagende fietsroute - Forum Wereldfietser

Checkpoint: video van een uitdagende fietsroute

Gravellen van het Drielandenpunt in het zuiden naar het noorden van Groningen. Grindwegen, zandpaden, akkerranden, mountainbike-tracks en ruiterpaden wijzen de weg langs kerktorens, karakteristieke boerderijen en hunebedden. Door nationale parken en landschappen als Zuid-Limburg, de Meinweg, de Maasduinen, de Veluwe en de Drentsche Aa. Na zevenhonderd kilometer over stille wegen eindigen in het lege hoge noorden.

Net zo leeg als m’n hoofd na zes fietsdagen, maar wel vol herinneringen... Met dank aan de cameraploeg!

https://vimeo.com/871224674?share=copy
Mooie route Bart.
Bestaat daar een gpx of andere route van?
Dank je, dat is altijd leuk om te horen! Ik had ook ontzettend veel mazzel met het heerlijke september-weer, wat tegelijkertijd somber stemt zodra je beseft waardoor dat komt.

De door mij gereden route Checkpoint heb ik al jaren geleden gedownload. Inmiddels staat er een aangepaste versie op gravelrides.cc. Mocht je nou veel geduld hebben: het is m'n bedoeling om de verreden track, samen met die van drie andere fietsvakanties, toe te voegen aan m’n (e)boek ‘Fietsen in oorlogstijd’ (gepland voor 2024, maar ik heb ook nog een 'gewone' baan).
Heel tof en inspirerend weer Bart. Bedankt. 👍🏻
Bart* schreef:
do 05 okt, 2023 18:29
Dank je, dat is altijd leuk om te horen! Ik had ook ontzettend veel mazzel met het heerlijke september-weer, wat tegelijkertijd somber stemt zodra je beseft waardoor dat komt.

De door mij gereden route Checkpoint heb ik al jaren geleden gedownload. Inmiddels staat er een aangepaste versie op gravelrides.cc. Mocht je nou veel geduld hebben: het is m'n bedoeling om de verreden track, samen met die van drie andere fietsvakanties, toe te voegen aan m’n (e)boek ‘Fietsen in oorlogstijd’ (gepland voor 2024, maar ik heb ook nog een 'gewone' baan).
Leuk, ik heb geduld :D
Ik hoor en zie wel wanneer dat boek uitkomt ...

Succes ...
Leuke beelden en Nederland is misschien niet zo erg spectaculair, maar wel erg mooi. Eigenlijk een beetje verbaasd dat er nog zoveel gravel wegen zijn. Hier op de eilanden lijkt het wel al of men zijn uiterste best gedaan heeft om elke zand- en grindkorrel weg te asfalteren.
Senior2 schreef:
vr 06 okt, 2023 09:45
Hier op de eilanden lijkt het wel al of men zijn uiterste best gedaan heeft om elke zand- en grindkorrel weg te asfalteren.
Dat was in de Hoeksche Waard een eeuw geleden al zo: https://www.topotijdreis.nl/kaart/1908/@83994,420827,6
Zo ver ik weet zijn alle rode lijnen verhard. Schuif de kaart maar eens naar het oosten.

Ik denk dat het te maken heeft met de grond en grondwaterstand en/of met de nabijheid van Rotterdam en de havens als riant afzetgebied voor de landbouwers. Vergeet niet dat tot voor kort asfalt per definitie vooruitgang betekende.
@ Leon, leuk kaartje, dank. Ik had dit niet verwacht maar als import (sinds 29 jaar] had ik het me inderdaad anders voorgesteld. Ik heb in deze 29 jaar al schrikbarend veel bij zien bouwen, en behoorlijk wat kleinere wegen/paden zien veranderen van gravel naar asfalt. Zou het niet ook zo zijn dat in de alledaagse praktijk de meeste fietsers liever asfalt hebben dan gravel? Minder vuil, lek en minder hobbelen?
Senior2 schreef:
vr 06 okt, 2023 12:38
Zou het niet ook zo zijn dat in de alledaagse praktijk de meeste fietsers liever asfalt hebben dan gravel? Minder vuil, lek en minder hobbelen?
Dat ligt er maar net aan. Op de fiets naar je werk kan het niet vlak genoeg zijn en het liefst ook nog een beetje beschut tegen de wind en zonder stoplichten.
Voor een rondje fietsen pak ik vaak de routeplanner van de fietsersbond erbij en kies dan een rondje recreatief, natuur of autoluw. Afhankelijk van de optie tref je vaak verrassende weggetjes.
En wil je naar een andere plaats voor bijvoorbeeld een boodschap dan kies je de optie makkelijk doorfietsen.
Makkelijk zat!
Heel valide redenering, maar ik denk dat de manier waarop de gemiddelde forumdeelnemer aan kijkt tegen fietsen niet gelijk loopt met de visie van de gemiddelde recreatieve fietser, laat staan van de gemiddelde fietser in het algemeen, en dat die “andere” groep veel en veel groter is. En dat is toch bepalend voor de wijze waarop de infrastructuur voor fietsen zal worden gerealiseerd
Senior2 schreef:
vr 06 okt, 2023 13:34
... En dat is toch bepalend voor de wijze waarop de infrastructuur voor fietsen zal worden gerealiseerd
Zou je hopen.
In de praktijk is het fietspad datgene wat er nog nog ingetekend wordt als al het andere al vastgelegd is, al schijnt het in grote delen van Nederland inmiddels anders te gaan.
Senior2 schreef:
vr 06 okt, 2023 09:45
Eigenlijk een beetje verbaasd dat er nog zoveel gravel wegen zijn.
In aanvulling op Leons correcte constatering: voor het filmpje heb ik de mooiste plaatjes geselecteerd. De asfaltstukken ben ik zo snel mogelijk voorbij gefietst. Dat was het hele traject Nijmegen-Arnhem (snelfietsroute) en grote delen van het stuk tussen Zwolle en Rolde (ter hoogte van Assen).

Op de meeste zandgronden https://www.wur.nl/nl/show/grondsoortenkaart.htm vind je tegenwoordig nog wel gravelwegen. Waarom dat tussen Zwolle en Rolde niet zo is, is voor mij ook een vraag. Misschien ook vanwege de grootschalige landbouw?