Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting blijft hangen op grootste tandwiel - Forum Wereldfietser

Ketting blijft hangen op grootste tandwiel

Hi mensen,

Dit weekend aan m'n fiets geknutseld. Aandrijflijn volledig vernieuwd (ketting, cassette, tandwielen voor).
Waar ik nu echter tegenaan loop is dat de ketting lijkt te blijven hangen op een aantal tanden (2 of 3 stuks) van het grootste tandwiel. Het gaat dan om een schakel die bij het afmaken van de draai, onderaan, een beetje vast zit op het tandwiel en daardoor een schurend geluid maakt wanneer deze losschiet.

Ik heb twee video's bijgevoegd om het te verduidelijken: https://imgur.com/a/KxrGly2

Ik begrijp niet hoe dit kan. De ketting moet nog gesmeerd worden maar dit lijkt alsof of de ketting of de tanden van het tandwiel niet op elkaar passen, terwijl het een nieuwe FC-T551 10-speed Chainring is met bijbehorende nieuwe CN-HG54 10-speed ketting betreft. De vertanding van de cassette en de voortandwielen zijn hetzelfde als de oudere onderdelen.

Hebben jullie dit eerder gezien? Tips? Ik hoor het graag.

Gr Deesys
Ik zie eerlijk gezegd niks gebeuren op de filmpjes. Je gaat alleen heel voorzichtig op een neer. Smeer de ketting eens en ga een stukje fietsen als dat kan om een en ander te laten 'zetten'.
Draai terug thuis een flink aantal keren en bepaal of het er nog is en of het eenmaal per kettingomwenteling is of eenmaal per trapasomwenteling. Als het aan de ketting ligt, ga dan na of de schakels in die buurt wel soepel scharnieren en of alle pennen er even diep in zitten. Als het aan het blad ligt dan zou je daar een verbuiging of een braam aan moeten zien. Let wel: bij zo'n blad zijn niet alle tanden hetzelfde vanwege schakelhulpen.
hoe heb je de ketting gesloten? (met de pons wil dat nog wel eens een stroeve schakel opleveren. flink 'buigen en wrikken' helpt op die schakel gangbaar te maken)

moet de voorderailleur niet wat meer naar binnen bewegen om de ketting op het middelste blad te laten vallen?
Op een nieuwe ketting zit heel plakkerig vet, is dat het niet gewoon?
Thx voor het meedenken, hier een video ter verduidelijking: https://imgur.com/a/aTxvMlI

Je hoort hier duidelijk het 'getik' per trapasomwenteling, wat op een lager tempo klinkt als een schakel die langs één tandje van het grootste tandwiel schaaft.


Leon schreef: Smeer de ketting eens en ga een stukje fietsen als dat kan om een en ander te laten 'zetten'.
Hoe definieer je 'laten zetten'?
Ik heb inmiddels de ketting gesmeerd en een stukje gefietst, en het geluid is per trapasomwenteling. Bij hogere snelheden is het geluid ook meer aanwezig. Ik heb de ketting ook al gedemonteerd en er anders opgelegd (om uit te sluiten dat het aan een schakel ligt).

Ik zie ook geen duidelijke verbuigingen in de ketting noch op het tandwiel...

hoogframe schreef: hoe heb je de ketting gesloten?

moet de voorderailleur niet wat meer naar binnen bewegen?
Met een KMC-quicklink 10-speed. Wat betreft derailleur: schakelen gaat wel soepel. Het geluid komt van een schakel van de ketting die langs het tandwiel schaaft.
Shrek schreef: Op een nieuwe ketting zit heel plakkerig vet, is dat het niet gewoon?
De ketting heb ik grondig gereinigd en inmiddels gesmeerd. Het is ook op één specifieke plek bij het kettingvoorblad.
Oké, ik hoor per omwenteling een tiktok en om de zoveel tijd een zwaardere tik.
Hoe dan ook, je zult heel precies moeten kijken wat er tegen wat aanloopt. Eerste verdachte op dit moment lijkt me een iets verbogen tandje op het grote voorblad.
Kijk ook of er van het tweede blad iets is dat de ketting raakt terwijl die op het grootste blad ligt.
Frustrerend, maar je hebt nog geluk. Normaalgesproken tikt het tijdens het fietsen maar is het compleet weg zodra je thuis bent of langs de weg zoekt naar de tik.
Leon schreef: Frustrerend, maar je hebt nog geluk. Normaalgesproken tikt het tijdens het fietsen maar is het compleet weg zodra je thuis bent of langs de weg zoekt naar de tik.
De pennen van de schalmen zijn iets te zwaar/strak geponst. Dat zal met een paar km fietsen wel opgelost zijn. Ze gaan vanzelf soepeler draaien. Staat er spanning op de ketting gaat deze gestrekt het voorblad op en valt de ketting zoals het hoort op het voorblad. Zonder spanning staan er een of meer schalmen omhoog en vallen verkeerd of lopen aan.
WimB schreef:
zo 08 okt, 2023 14:52
De pennen van de schalmen zijn iets te zwaar/strak geponst.
Waar leid je dit uit af?
Ik heb de filmpjes nog eens bekeken. Is het echt alleen als de ketting op het grote blad ligt? Ik vind het helemaal niet op een kettingding lijken. Draait de trapas wel lekker en zit ie wel goed vast als de ketting er helemaal af is?
Lastig te zeggen zo, loopt de ketting wel soepel door de achter derailleur?
Tikt de ketting niet gewoon tegen de voorderailleur aan? Gebeurt wel eens vaker dat een voorblad niet helemaal recht is.... Vrij eenvoudig op de lossen door de derailleur wat verder naar buiten af te stellen.
WimB schreef:
zo 08 okt, 2023 14:52
De pennen van de schalmen zijn iets te zwaar/strak geponst.
Een stiff link zou je iedere omwenteling van de ketting (ofwel iedere pakweg 2,5 pedaalomwenteling) merken, niet iedere pedaalomwenteling.
Probeer het inderdaad eens op een ander blad, om oorzaken uit te sluiten. Als dat niet werkt, probeer het eens zonder trappers, voor dezelfde reden. Bladboutjes natrekken. Kettingblad controleren op braampjes, gewoon met je vingers.