Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tik voelbaar bij het trappen - Forum Wereldfietser

Tik voelbaar bij het trappen

Ha,

Ik heb sinds een tijdje een tik die ik voel (ik kan hem niet horen) die lijkt te komen uit de aandrijflijn. Ik ben reuze benieuwd of jullie nog tips, ideeën of ervaring hebben die mij verder kunnen helpen. Ik heb qua onderzoek vooral eerdere berichten op dit forum en de site van M-Gineering gebruikt.

Beschrijving van de 'tik'
Locatie: Soms links, soms rechts, wisselend in hardheid.

Pedaalslag: De tik lijkt niet op een 'vast' punt in de pedaalslag te zitten. Soms is het bij het omhoogkomen van de trapper, soms is het bij het kracht zetten. De tik is niet elke pedaalslag aanwezig en er is geen regelmaat in te ontdekken. Soms is hij er twee keer op rij en soms 10 keer niet.

Opwekken: Ik kan de tik niet opwekken, bv. door de trappers met mijn handen te draaien of zonder ketting te draaien.

Wat heb ik al geprobeerd?
- Trapas: De trapas lijkt geen speling te hebben en heb ik nogmaals extra goed vastgezet en ingevet. Wel heb ik deze 3 weken geleden vervangen doordat er destijds wel speling op zat. Het is voor mij lastig geen causaal verband te zien, dus de volgende stap is deze door een fietsenmaker nogmaals laten vervangen/nakijken.
- Trappers: De trappers heb ik op proef verwisseld, hoewel er geen speling in leek te zitten.
- Zadel: De tik komt niet vanuit de zadel/zadelpen, hij is ook aanwezig bij het staan op de trappers.
- Stuur/Balhoofd: De tik lijkt niet vanuit het balhoofd/stuur te komen, hier zit geen speling op en hij is ook aanwezig bij zonder handen fietsen.
- Ketting: De ketting is denk ik halverwege zijn leven, is volledig schoongemaakt maar ook dit heeft geen effect gehad.
- Achterwiel opnieuw ingeplaatst en schroefdraad ingevet

Verder ter info:
De aandrijflijn bestaat uit een BB-UN300 BSA 73mm 122,5mm trapas, een VBC White Industries crankstel, een KMC ketting van 2000km oud, een Rohloffnaaf (olie 1500km/1,5 maand oud) met splined tandwiel + kettingspanner. Dit alles gemonteerd in een stalen frame van 2 jaar/ 10.000km oud.

Mijn concrete vragen:
- Heeft iemand nog een idee waar de tik vandaan kan komen?
- Kan het zo zijn dat de tik toch vanuit mijn trapas komt, ondanks het feit dat er geen speling op zit en hij nog maar 3 weken oud is?
- Zou de tik kunnen komen doordat er iets mis is met de Rohloff-naaf of door dat er een klein beetje speling zit op de snelspanner? (ik krijg deze speling er niet uit).
Pak een plantenspuit en spuit beurtelings water op de onderdelen die je verdenkt.
Laat iemand anders eens fietsen, dan weet je of het in jou zit of niet. Of in je schoenen.

Verder: niet vanalles gaan vervangen. Dat is meestal een heilloze weg.
Zulke tikken kunnen overal in zitten: zadel, zadelpen, stuur, bagagedrager, velgen ... probeer delen te elimineren door ze wel en dan niet te belasten tijdens het fietsen.
Ga elke schroefverbinding van je fiets na en elke plek waar wel eens wat breekt (zie m-gineering oops)
F. van der Hoek schreef:
di 10 okt, 2023 20:25
Pak een plantenspuit en spuit beurtelings water op de onderdelen die je verdenkt.
Leon schreef:
di 10 okt, 2023 20:56
Laat iemand anders eens fietsen, dan weet je of het in jou zit of niet. Of in je schoenen.

Verder: niet vanalles gaan vervangen. Dat is meestal een heilloze weg.
Zulke tikken kunnen overal in zitten: zadel, zadelpen, stuur, bagagedrager, velgen ... probeer delen te elimineren door ze wel en dan niet te belasten tijdens het fietsen.
Ga elke schroefverbinding van je fiets na en elke plek waar wel eens wat breekt (zie m-gineering oops)
Dank voor jullie antwoorden.

@F. van der Hoek: Wat is daarvan precies de bedoeling? Één voor één natspuiten en dan kijken of het verergert of juist minder wordt?

@Leon: Ik ga nog eens het lijstje van M-Gineering langs, dat stukje van de site kende ik nog niet. Verder heb ik het zadel (tik is er ook bij staand fietsen), zadelpen (idem), stuur (zonder handen, niet in stilstand op te wekken met voorrem ingeknepen) en mijn schoenen al in mijn hoofd afgevinkt.

Binnenkort laat ik mijn wielen omspaken van 27,5" naar 28/29", dus daarna weet ik snel genoeg of het in de velgen/spaken zit. Bagagedrager zal ik er morgen eens afhalen en kijken of dat nog iets helpt.
Meeste tikken verdwijnen spontaan door vocht.
Je bent al best gedegen bezig :D

Al gecontroleerd of je bladboutjes allemaal goed vast zitten? Eventueel even los halen alles schoon maken en weer stevig in elkaar zetten. Ik doe altijd wat montage pasta op de buitenkant...

Succes in ieder geval, tik kan je aardig bezig houden...
Herkenbare tik. Bij mij was het een iets krom gebogen missing link van de ketting.
Dank iedereen voor het meedenken en bij deze nog een update. Ik ben nog een keer op de fiets gaat zitten om een laatste poging te doen de tik te lokaliseren. Hierbij viel het me uiteindelijk op dat ik hem elke 2,5 omwenteling kon reproduceren. Met een voorblad van ca. 42 tandjes en een ketting van ongeveer 105 was de rekensom snel gemaakt en heb ik het in mijn ketting gezocht.

De ketting zelf was redelijk versleten, maar er waren geen gekke dingen zoals verbuigingen aan te zien. Ik heb deze vervangen door een wat slijtvastere ketting en tegelijkertijd het rohloffkransje achter vervangen (van 16 naar 19T) gezien ik toch al een lager laagste verzet wilde. Hiermee was het probleem opgelost.
ULTD schreef:
ma 16 okt, 2023 12:30
Dank iedereen voor het meedenken en bij deze nog een update. Ik ben nog een keer op de fiets gaat zitten om een laatste poging te doen de tik te lokaliseren. Hierbij viel het me uiteindelijk op dat ik hem elke 2,5 omwenteling kon reproduceren. Met een voorblad van ca. 42 tandjes en een ketting van ongeveer 105 was de rekensom snel gemaakt en heb ik het in mijn ketting gezocht.

De ketting zelf was redelijk versleten, maar er waren geen gekke dingen zoals verbuigingen aan te zien. Ik heb deze vervangen door een wat slijtvastere ketting en tegelijkertijd het rohloffkransje achter vervangen (van 16 naar 19T) gezien ik toch al een lager laagste verzet wilde. Hiermee was het probleem opgelost.
Heel slim nagedacht @ULTD
Ik denk dat je de verandering van het tandkransje op de Rohloffnaaf naar 19T geen dag zult betreuren.
Poppink schreef:
ma 16 okt, 2023 16:33
ULTD schreef:
ma 16 okt, 2023 12:30
Dank iedereen voor het meedenken en bij deze nog een update. Ik ben nog een keer op de fiets gaat zitten om een laatste poging te doen de tik te lokaliseren. Hierbij viel het me uiteindelijk op dat ik hem elke 2,5 omwenteling kon reproduceren. Met een voorblad van ca. 42 tandjes en een ketting van ongeveer 105 was de rekensom snel gemaakt en heb ik het in mijn ketting gezocht.

De ketting zelf was redelijk versleten, maar er waren geen gekke dingen zoals verbuigingen aan te zien. Ik heb deze vervangen door een wat slijtvastere ketting en tegelijkertijd het rohloffkransje achter vervangen (van 16 naar 19T) gezien ik toch al een lager laagste verzet wilde. Hiermee was het probleem opgelost.
Heel slim nagedacht @ULTD
Ik denk dat je de verandering van het tandkransje op de Rohloffnaaf naar 19T geen dag zult betreuren.
Dank. Ik denk het inderdaad ook niet. Gezien de vele verwachte hoogtemters zat ik zelfs nog te twijfelen om naar 21T te gaan, maar dat lijkt me met een voorblad van 42T dan weer niet zo handig (een perfecte breuk). Een splined tandwiel van 20T bestaat helaas niet voor Rohloff (elk ander getal van 13 t/m 21 wel).