Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reisverzekering - Forum Wereldfietser

Reisverzekering

Door omstandigheden moest ik afgelopen zomer mijn fietsvakantie onderbreken.
Vandaag kreeg ik de gemaakte kosten voor de overhaaste terugreis vergoed 'uit coulance'.
Wat wil het geval:
Ik moest hals over kop terug naar Nederland en heb de kinderen ingeschakeld.
Aardige (hele aardige) buren op de camping brachten mij met de auto naar een bushalte en de kinderen regelden de terugreis.
Alles verliep prima.

Ik had echter niet aan de 'voorwaarden' voldaan.
De 'voorwaarden' schrijven namelijk dat ik in geval van een calamiteit contact moet opnemen met de alarmcentrale en in overleg met de alarmcentrale moet handelen.
Zomaar de snelste en relatief goedkoopste oplossing vinden en uitvoeren geeft geen pas en dan sluiten de verzekeringsvoorwaarden vergoeding uit.

Wat ik hiermee wil vertellen is dat het verstandig is voor vertrek de 'voorwaarden' van je reisverzekering eens door te nemen.
Poppink schreef:
vr 13 okt, 2023 19:59
De 'voorwaarden' schrijven namelijk dat ik in geval van een calamiteit contact moet opnemen met de alarmcentrale en in overleg met de alarmcentrale moet handelen.
Die regel is toch zo'n beetje de Grondwet Art. 1 van alle verzekeringen?
Wellicht, maar ik weet niet of ik in geval van een calamiteit de helderheid van geest zou hebben om daar aan te denken.
Poppink schreef:
vr 13 okt, 2023 19:59
De 'voorwaarden' schrijven namelijk dat ik in geval van een calamiteit contact moet opnemen met de alarmcentrale en in overleg met de alarmcentrale moet handelen.
Zomaar de snelste en relatief goedkoopste oplossing vinden en uitvoeren geeft geen pas en dan sluiten de verzekeringsvoorwaarden vergoeding uit.
Aanvullend: ook de expertise van behandelende artsen volgen bij ziekenhuisopname in het buitenland kan problemen opleveren met vergoeding indien de verzekering om onbekende redenen iets anders vindt, bijvoorbeeld of repatriëring wel of niet verantwoord is.
Ik denk dat voorwaarden vooraf goed doornemen nooit een slecht idee is, maar dat er zich altijd situaties kunnen voordoen die je vooraf niet bedenkt, en ik vermoed ook dat verzekeringen elkaar op dit gebied niet veel zullen ontlopen en dat een zoektocht naar welke verzekering in allerlei situaties wél vergoedt, niet per se succesvol zal zijn.

Vervelend dat je deze situatie hebt meegemaakt, Poppink.

Groetjes,

Carl
Sowieso is het verstandig dit gegeven voor een reis even naar boven te halen, en eventueel te delen met je reisgenoten.
Want als direct je de alarmcentrale inschakelt, zoals bv Eurocross, dan nemen zij jou en/of je reisgenoten zo onnoemelijk veel werk uit handen. Zij hebben een zee aan expertise, een dikke computer vol relevante contacten (bv lokale tolken), allerlei directe (telefoon-)lijntjes, en kennen alle (sluip-)wegen om zaken gedaan te krijgen. 24 uur per dag, 7 dagen per week.

Je bent gek al je hier geen gebruik van maakt, maar je moet er idd even aan denken. Al vaker gezien dat mensen van alles zelf gaan regelen, terwijl ze dus recht hebben op deze fantastische ondersteuning. En dan gaat het me nog niet eens om de vergoeding.
Poppink schreef:
vr 13 okt, 2023 19:59
Zomaar de snelste en relatief goedkoopste oplossing vinden en uitvoeren geeft geen pas en dan sluiten de verzekeringsvoorwaarden vergoeding uit.
Afgezien dat zo'n -in jouw ogen- een goede en goedkope oplossing kan zijn, maar in de praktijk van alle dag dat ook behoorlijk tegen kan vallen, weten zij uit ervaring, lijkt je me logisch dat als je dingen zelf regelt, die dan ook betaalt.
Vergelijk het met zelf repareren van iets onder garantie; vast goedkoper voor de leverancier maar daar wordt je niet voor terug betaald.
Dus best coulant ja.👍🏻😀
Morale du verhale: verzekeringen zijn overrated, verzeker je alleen tegen risico's die te groot zijn om zelf te dragen:
-Ziektekosten
-Arbeidsongeschiktheid
-Aansprakelijkheid
-Je huis

:wink:
- reddingshulp, extra buitenlandziektekosten en repatriëring
Shrek schreef:
za 14 okt, 2023 10:02
Morale du verhale: verzekeringen zijn overrated, verzeker je alleen tegen risico's die te groot zijn om zelf te dragen:
-Ziektekosten
-Arbeidsongeschiktheid
-Aansprakelijkheid
-Je huis

:wink:
In het algemeen juist, maar een reisverzekering kan juist allerlei hulp bieden waarbij het niet alleen op de centen aankomt, zoals Flix hierboven al stelt. Als je binnen een dag terug moet zijn in NL ,bijvoorbeeld wegens een sterfgeval, of als je auto gerepatrieerd moet worden, dan kan een reisverzekering véél meer regelen dan jijzelf. Dat heet expertise. En ga het gevecht maar eens aan met een vliegmaatschappij als je bagage zoek is. Een reisverzekering betaalt in elk geval uit en dat scheelt ongelooflijk veel gedoe zoals iedereen weet die wel eens met zoekgeraakte bagage geconfronteerd is.
Shrek schreef:
za 14 okt, 2023 10:02
Morale du verhale: verzekeringen zijn overrated, verzeker je alleen tegen risico's die te groot zijn om zelf te dragen.
Dus juist een reisverzekering kan niet te overschatten waardevol zijn!
Als jij met je fietsje in Zwitserland ergens het ravijn in dondert, wordt je er eventueel uit-gehelicoptert en naar een privé kliniek gebracht. Heb je dan geen reisverzekering, dan ga je nu al twee keer nat op de kosten. Nog afgezien van alle zaken die daarna komen.
Buiten EU is het helemaal een no-go, geen reisverzekering hebben!
Leon schreef:
za 14 okt, 2023 10:44
- reddingshulp, extra buitenlandziektekosten en repatriëring
Eens, en let extra goed op bij het onderdeel 'gevaarlijke sporten'. Als je vooral fietst over autowegen waarschijnlijk geen issue, maar als je gaat gravelbiken of hiken over bergpaden wordt het zeker relevant omdat een hoop verzekeringen het dan onder het kopje 'gevaarlijke sport' scharen. Probleem daarbij is dan wel, dat ze vaak in de voorwaarden niet eens alle sporten zwart/wit beschrijven, maar ook 'overige gevaarlijke sporten' opnemen :roll: Ik probeer dan altijd zwart op wit te krijgen dat (in mijn geval) wandelen in de bergen wel of geen gevaarlijke sport is... just in case. Die discussie wil je niet voeren als je een rekening krijgt van 10000 euro voor helikopterredding

Dit is vooral voor repatriëring van belang, en dat is in sommige landen niet goedkoop :oops: