Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goed verzekerd een half jaar op fietsreis in Europa - Forum Wereldfietser

Goed verzekerd een half jaar op fietsreis in Europa

Hallo iedereen,

ik ben van plan ca. 6 maanden te gaan fietsen. Gedurende die tijd heb ik geen inkomen en geen woning. Ik wil een briefadres aanvragen, zo dat ik de BRP en zorgverzkering in NL kan houden. Op dit moment ben ik bij Zilveren Kruis zorg-verzekerd maar heel basic. Ik heb geen idee waar ik op zou moeten letten of wat goed is om te hebben en-/of wat de dekking zou moeten zijn.

- moet ik een aanvullend reisverzekering afsluiten / is dit aan te bevelen?
- wat zou ik iig moeten laten verzekeren?
- zijn er tips voor goede aanvullende reisverzkeringen?
- hoe veel vaste lasten hebben jullie per maand voor verzekeringen en met hoeveel moet ik ongeveer rekenen?
- Het fiets ook laten verzekeren?
- De camera laten verzekeren?
Even globaal:
Je ziektekostenverzekering biedt in principe wereldwijde dekking.
Maar: dat is tegen Nederlands tarief. Ook kunnen randzaken (als je bijvoorbeeld door een helikopter van een berg gehaald moet worden) niet vergoed worden.
Dus, mijn tip, neem in elk geval een reisverzekering met ziektekosten-dekking.
Een uitgebreide reisverzekering dekt ook eventuele repatriëring / onverwachte terugreis etc, en je kan je bagage verzekeren, en dat kan je zelf net zo gek maken als je wil.
Veel reisverzekeringen houden maximaal 3 maanden aaneengesloten aan. Wees daar alert op.
Allianz Global heeft volgens mij wel een goede polis voor jouw doel. Bel ze eens en leg het gewoon voor.
Denk ook aan een aansprakelijkheidsverzekering, voor het geval je een schade veroorzaakt.

Ik zit al jaren in die handel. Maar voor menigeen is het ingewikkeld. Je zou een goede tussenpersoon kunnen overwegen. Betaal je ook voor maar dan denkt er wel iemand met je mee.

Als je vragen hebt kan je die hier stellen, als ik het antwoord weet dan zal ik reageren.

Goed dat je er nu al aan denkt.
Je huidige verzekeraar deze vragen voorleggen is een logische eerste stap.

Als je in problemen zou geraken wanneer een onzekerder camera stuk gaat moet je sowieso kritisch bij jezelf te rade gaan of voor langere tijd wegfietsen een verstandig idee is.
- moet ik een aanvullend reisverzekering afsluiten / is dit aan te bevelen?
Je moet niks. Ik heb een reisverzekering om mijn ziektekosten aan te vullen indien nodig, zorg kost namelijk niet overal hetzelfde als in nederland.
Verder heb ik een aanvulling 'gevaarlijke sporten', die reddingsacties in het hooggebergte dekt.
- wat zou ik iig moeten laten verzekeren?
Dit is iets wat je vooral voor jezelf moet beantwoorden. het is een afweging die je maakt...
- zijn er tips voor goede aanvullende reisverzkeringen?
Zie mijn opmerking over 'gevaarlijke sporten', maar ook daarvoor geldt: is het relevant voor jou.
- hoe veel vaste lasten hebben jullie per maand voor verzekeringen en met hoeveel moet ik ongeveer rekenen?
Zie www.independer.nl; kan je prijzen vergelijken.
- Het fiets ook laten verzekeren?
Tegen diefstal? De kans dat hij gestolen wordt als hij helemaal bepakt is met bagage is niet heel groot... 8)
Leg vervolgens ook nog een paar fietsbroeken te drogen bovenop je tas, en ze willen de hele stinkboel helemaal niet meer hebben
- De camera laten verzekeren?
Beetje afhankelijk van het soort camera, dit wordt dan normaal gesproken gedekt door je gewone reisverzekering. De afschrijvingen daarin zijn best fors. Heb je hele dure apparatuur, dan kan je ook als aanvulling op je inboedelverzekering een 'kostbaarhedenverzekering' sluiten. Dat is echter wel prijzig tov je reisverzekering...

Afwegingen... :roll:

Als je gaat zoeken: zorg dat je de voorwaarden duidelijk gelezen hebt; dat voorkomt een hoop nare verrassingen.
Zoals het er nu uit ziet, ben ik t/m eind februari gewoon ziekte-verzekerd in NL. Vervolgens ga ik naar Duitsland verhuizen. De ziekte-verzekering kan ik dan niet mee nemen. Dus ik zou mij in D net zo ziekte-verzekeren zoals van te voren ook in NL.

Is dat nodig? Mij heeft iemand verteld, alleen een buitenlandse reis-ziekte-verzekering te hebben. Dus stand-alone, zonder een wettelijk verplichte ziekteverzekering op reis gaan. Kan dat, is dat slim? Of zijn deze reis-verzekeringen altijd "aanvullend" bovenop de gewone ziekteverzekering? Ziekteverzekering kost ca. 200€ p. m.; buitenlandse reis-verzekering misschien de helft. Dus bij 6 maanden reistijd zou je zo 600€ kunnen besparen.
Ik heb geen idee hoe verplicht een ziektekostenverzekering in Duitsland is en ik heb ook geen idee of jij straks onder een Duitse of een Nederlandse ziektekostenverzekeringsplicht valt, maar zonder basisverzekering gaan rondlopen lijkt me onverstandig.
Verzekeringen dienen namelijk om je te helpen als je dingen overkomen waarvan je de gevolgen niet of nauwelijks kunt dragen. Die dingen zijn er helaas genoeg.
Een voorbeeldje dat ik ken is dat een ambulancerit (geen spoed) van tien minuten iets van 850 euro kost in Nederland; dan heeft de dokter je nog niet eens gezien, laat staan iets gedaan. Kun je nagaan wat een helikopter kost, of drie dagen IC, of wat het kost wanneer je door jouw schuld een ongelukje veroorzaakt waardoor een auto tegen een huis en een touringcar aan botst en de vier gewonden per helikopter worden afgevoerd.
Een fotocamera die je kwijtraakt of een gestolen fiets, dat is peanuts.
Sterilius schreef:
vr 22 dec, 2023 13:13
Ziekteverzekering kost ca. 200€ p. m.; buitenlandse reis-verzekering misschien de helft.
Een doorlopende reisverzekering kost je jaarlijks maar rond de 100 euro; niet maandelijks.
Maar ik weet wel zeker dat ze voor dat geld niet je ziektekosten gaan betalen, als je ook niet de standaard geldende ziektekostenverzekering hebt afgesloten. Zal vast wel in de voorwaarden staan, dus doe je huiswerk en zoek het op.
Ik vermoed dat wanneer je officiële adres Duitsland is, je dan ook onder de Duitse regels valt. Ook qua ziektekosten.

Bij Oom Verzekeringen kun je van alles afsluiten als je voor langere tijd naar het buitenland gaat. Geen idee of dat ook voor Duitse ingezetenen geldt.

In een situatie waar je nog in NL woont zou je je zorgverzekering laten doorlopen i.c.m. een reisverzekering (idd wel op letten dat die ook voor jouw 6 maanden van toepassing is). Vermoedelijk is het risico van hoge zorgkosten groter (zie vorige schrijvers) dan bijv. de diefstal van een camera.
Je kan je ook afvragen of een Nederlandse reisverzekering handig is als je naar Duitsland verhuist. Want ben je dan steeds op vakantie? Ik denk dat je dan gewoon niet verzekerd bent.

Woon je in Nederland, dan combineer je je ziektekostenverzekering met een reisverzekering. Geen idee van de Duitse regels, maar als je in Duitsland woont, Duitse verzekeringen. Anders is het vragen om problemen. Shortcuts zijn in de verzekeringswereld vrijwel volledig dichtgetimmerd. Je bent heel soms slimmer dan een verzekeraar. Meestal niet.
Naar mijn idee is een forum niet de plek om betrouwbare informatie in te winnen voor jouw situatie; naar een buitenland verhuizen en vanaf daar vervolgens wegfietsen.

Mijn 2ct: volgens mij mag je in Duitsland helemaal niet wonen of werken zonder een zorgverzekering. Dus dan zou je gedachte om je onverzekerd te vestigen kansloos zijn.

Maar nogmaals, informeer bij partijen die er verstand van hebben, zoals verzekeraars.
Als ik in NL werk ben ik in NL wettelijk verplicht ziekteverzekerd. Dat is in mijn geval ca. 180€ p/m. Als ik in Duitsland woon ben ik daar wettelijk verplicht ziekteverzekerd, de minimale bijdrage zal rond de 220€ liggen. In beide gevallen zit er Engeland volgens mij niet voldoende verzekerd in en ziekte transport ook niet - dus een aanvullend langdurige reisverzekering is dan nodig. Als gevolg ervan heb ik vaste lasten van misschien 300€ per maand.

Ik heb 1,2 wereldfietsers/ reizigers gevraagd hoe hun verzekerd zijn, daaronder Rausgefahren en Pushbikegirl. Deze mensen zijn gevoelt al langer op reis dan ze ooit gewerkt hebben. In iedere geval is niemand ervan in NL of D gemeld, dus ook niet wettelijk verplicht ziekteverzekerd en betalen ze maar 1,50€ per dag voor verzekeringen, dus geen 50€ per maand. De verzekering/ dekking zal misschien wat slechter zijn met een hoger eigen risico. Maar dat ben ik nog aan het uitpuzzelen. IIg is het een verschil of ik 8 * 50€ betaal of 8 * 300€ (8 maanden ben ik ongeveer op pad).
Dan heb je dus alléén een reisverzekering.
Volgens mij zal een reisverzekering je bij een hevig medisch probleem zo snel mogelijk helpen naar het land waar je wel verzekerd bent. Maar als er niet eens zo'n land is dan heb je m.i. meer dan een medisch probleem.
Precies.
Dat er mensen zijn die niet goed verzekerd reizen, is logisch. Niks aan de hand, en je bespaart handen vol geld. Totdat... !!

Ik ken wel een paar gevalletjes, ook van dichtbij, waar een crowdfunding nog de enige oplossing was.
Je begrijpt dat ik daar niet snel aan zal bijdragen...
Nou ja, er zijn hier al veel adviezen of in elk geval bedenkingen gegeven. Ook door mij en ik zit al 20 jaar in die handel.
Je denkt een erg slimme, supergoedkope manier te hebben gevonden waar de verzekeraars zelf nog niet aan gedacht hebben.
Ik zou zeggen: gewoon doen en veel succes er mee. Misschien lezen we later nog eens je ervaringen.