Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar kan ik een nieuw los stalen herenstadsfietsframe kopen? - Forum Wereldfietser

Waar kan ik een nieuw los stalen herenstadsfietsframe kopen?

Aan mijn oude stalen stadsfiets is zo ongeveer alles al vervangen met goede kwaliteit onderdelen. Wielen/naven (versnellingen/remmen/naafdynamo)/banden, voorvork, stuurpen/stuurbocht, zadelpen/zadel, crankstel/pedalen/ketting, bagagedrager, verlichting (LED). Dat alles is nog in prima staat.

Als laatste ontwikkelde zich nu uiteindelijk een probleem met het frame. Ik onderzoek de mogelijkheden om dit te repareren maar wil ook de optie van een nieuw frame verkennen. Natuurlijk zijn er genoeg oude tweedehands fietsen te vinden waarvan ik evt. het frame zou kunnen gebruiken maar de kwaliteit daarvan is toch impliciet wat onzeker. En waarschijnlijk meer 'gedoe'. Maar misschien is een oud degelijk frame van een bekende Nederlandse fietsfabriek wel beter van kwaliteit dan wat er tegenwoordig gemaakt wordt? Geen idee of/hoe dat evt. is. Opinies, liefst met ervaringen? Maar ik wil het focus van dit topic toch primair (eerst) even bij die nieuwe frame-optie houden.

Vandaar het willen onderzoeken of er voor een redelijke prijs aan een nieuw los frame te komen zou zijn. Geen maatwerk maar 'confectie'. Liefst beetje flinke framehoogte. Lengte is 2m.

Weet iemand hier waar ik daarvoor terecht zou kunnen? Evt. eigen ervaringen? Bij fysieke leveranciers bij voorkeur regio Amsterdam/Zaanstreek/Waterland.

Bij voorbaat dank.
Er zijn meerdere bedrijven die losse frames verkopen en zelfs voor je maken, maar of dat kostennteressant is?
Om wat voor fiets gaat het? "Oud" is tamelijk betrekkelijk.
Wat dacht je van herenfiets 65cm te zoeken op Marktplaats?
Goedkoper dan een los frame en heel veel onderdelen er bij.
Man Met Fiets schreef:
wo 18 okt, 2023 18:03
Als laatste ontwikkelde zich nu uiteindelijk een probleem met het frame.
Kun je iets meer vertellen of dat frame? Niet alleen wat het probleem is, maar ook wat voor soort frame? Dat helpt bij het adviseren over alternatieven. Een foto (bij voorkeur van de aandrijfzijde) zou welkom zijn.

Mijn eigen fietsen zijn overigens allemaal opgebouwd met gebruikte, overwegend stalen, frames. Ik heb nog geen argumenten kunnen bedenken om een nieuw frame te kopen, hoe jammer ik dat ook vind. :(
als het om een gewone herenfiets / stadsfiets gaat: kijk eens bij Azor.
Oogt als site voor 'luxe' en 'special interest' (en dus dure) frames. De term stadsfiets zie ik er niet.

Leon schreef:
wo 18 okt, 2023 18:52
Er zijn meerdere bedrijven die losse frames verkopen en zelfs voor je maken, maar of dat kostennteressant is?
Om wat voor fiets gaat het? "Oud" is tamelijk betrekkelijk.
Zoals ik al zei, geen maatwerk want dat is onrealistisch duur. Ik vroeg me af of ik ergens een frame van een recenter gefabriceerde confectiestadsfiets ook als 'reserveonderdeel' zou kunnen kopen net zoals je naar ik aanneem zaken als een voorvork of bagagedrager van een fiets als reserve/vervamgings-onderdeel van hetzelfde merk/model zou kunnen kopen. Maar omdat ik geen idee heb of dat inderdaad kan en zoeken op het internet niets bruikbaars opleverde omdat de zoektermen veel te veel andere hits geven hoopte ik hier de ervaringen en kennis van enthousiaste fietsgebruikers te kunnen benutten.

De fiets in kwestie is een ong. 30 jaar oude Pointer Perfecta. Pointer is al jaren geleden gestopt met zelf fietsen fabriceren 'wegens ontwikkelingen in de markt' die dat niet meer haalbaar maakten. Jammer dat die 'Hollandse traditie' teloor is gegaan.

Poppink schreef:
wo 18 okt, 2023 19:10
Wat dacht je van herenfiets 65cm te zoeken op Marktplaats?
Goedkoper dan een los frame en heel veel onderdelen er bij.
Ik gaf al aan dat dit natuurlijk ook een optie is. En misschien wel de enige als blijkt dat er gewoon niet aan een nieuw los ('confectiefiets')frame te komen is of dat dit toch ook voor zo'n confectiefietsframe al onevenredig duur zou blijken te zijn. Daar hoopte ik hier dus achter te komen.

En bij gebruikte fiets dan de keuze tussen 'opknapper' en alle onderdelen overzetten of toch een complete fiets kopen en zo gebruiken en dan evt. rustig ogen open houden voor een geschikt frame om een 2e fiets mee te bouwen? Alle opties zijn in principe nog open.

non-fixie schreef:
wo 18 okt, 2023 19:27
Man Met Fiets schreef:
wo 18 okt, 2023 18:03
Als laatste ontwikkelde zich nu uiteindelijk een probleem met het frame.
Kun je iets meer vertellen of dat frame? Niet alleen wat het probleem is, maar ook wat voor soort frame? Dat helpt bij het adviseren over alternatieven. Een foto (bij voorkeur van de aandrijfzijde) zou welkom zijn.

Mijn eigen fietsen zijn overigens allemaal opgebouwd met gebruikte, overwegend stalen, frames. Ik heb nog geen argumenten kunnen bedenken om een nieuw frame te kopen, hoe jammer ik dat ook vind. :(
Ik had het merk en model hierboven al genoemd. Een stalen Pointer Perfecta herenstadsfietsframe.

Het probleem is dat de lug die de horizontale buis met het balhoofd verbindt aan beide zijden ruwweg verticaal is gescheurd. Dat zou evt. te repareren zijn en die optie onderzoek ik ook.

Bij deze firma schijnt dat ze zo'n 300 fietsen per jaar met lassen repareren. Zit alleen beetje ver weg.

https://www.lasklus.nl/fiets-lassen

Ik heb ontdekt dat er veel dichterbij een framebouwer zit en wellicht dat die het zou kunnen/willen(?) doen. Wacht nog op reactie.

Ik vraag me ook af of ik het tijdelijk of misschien wel voor langere tijd zou kunnen 'repareren' door boven en onder die horizontale buis van die dikke stalen U-vormige klemmen om die lugdelen te klemmen. Nog niet echt in gedoken.

hoogframe schreef:
wo 18 okt, 2023 22:34
als het om een gewone herenfiets / stadsfiets gaat: kijk eens bij Azor.
Zodra ze het daar over 'samenstellen van je droomfiets' hebben wist ik eigenlijk al dat dit niet een realistische optie zou zijn. Heb ze even gebeld of ze überhaupt losse frames leveren. Alleen ter vervanging van beschadigd frames van hun klanten was het antwoord.


Een nieuw frame, als er überhaupt aan te komen is, is alleen interessant als het substantieel goedkoper is dan een complete nieuwe fiets. Zonder de kosten van andere onderdelen en assemblage zou je denken dat dit zou moeten kunnen. Maar dan moeten ze bij buitenlandse fabricage ook los geïmporteerd worden en ik vermoed dat er vooral, of zelfs alleen maar, complete fietsen geïmporteerd worden. Ik voorzag dus al wel dat er niet simpel aan te komen zou kunnen zijn.

Met de toenemende aandacht voor het begrip 'duurzaam' en 'right to repair' zou het toch eigenlijk ook tot de mogelijkheden moeten behoren om zo'n los nieuw frame te kunnen kopen.

Misschien vragen bij nog wel actieve Nederlandse fietsfabrikanten? Zijn die er nog? Geen idee of merken als Batavus en Gazelle nog wel eigen binnenlandse productie hebben van stalen stadsfietsen. Of dat ze toch wel hier losse componenten die in het buitenland gefabriceerd zijn assembleren.

Weet iemand dat?
fijn dat je het zo toelicht. het model fiets doet me aan een Gazelle Primeur denken, qua model.
ik ben benieuwd hoe de breuken er uit zien: kun je foto's plaatsen?
en ik vraag me af of het met hardsolderen te repareren is.
ik denk dat Batavus en Gazelle zelf geen frames meer maken, maar die in grote aantallen inkopen en dan assembleren.
en 'fietsverzet' in Ede, schoot nog door m'n hoofd, kan die je misschien aan een frame helpen?
Volgens mij waart er op dit forum nog iemand rond onder de naam “soldeermens”. Mogelijk kan je hem een pb sturen en kan hij je adviseren over repareerbaarheid van je huidige frame
Man Met Fiets schreef:
do 19 okt, 2023 12:26
Het probleem is dat de lug die de horizontale buis met het balhoofd verbindt aan beide zijden ruwweg verticaal is gescheurd. Dat zou evt. te repareren zijn en die optie onderzoek ik ook.
De netste reparatie zou je maken door de lug los te solderen en er een nieuwe op te zetten, maar dan moet je maar net die lug op voorraad hebben met de juiste hoeken en maten. En er gaat een hoop uurloon in zitten, vooral met al het schoonmaken, verwijderen van verf en weer opnieuw verven.

Het lassen van een lug zal vast wel werken, maar wat er dan met de soldeer gebeurt die eronder zit? Blijft de boel recht?

Ik heb een half uurtje gezocht op het internet, maar kan ook zo snel geen kale frames vinden. Jammer dat Azor niet mee wil werken, dat ziet er niet slecht uit.

Aangezien het hier niet om een bijzonder speciaal frame gaat zou ik toch echt gaan kijken naar een donor-frame, jaren 90 fietsen gaan regelmatig onder 100 euro de deur uit, op marktplaats. Of misschien zelfs gratis bij je lokale fietsenmaker. Waar je dan op moet letten is natuurlijk of jouw goede onderdelen wel op dat frame passen en dat de donorfiets last kan hebben van vastzittende onderdelen en verborgen gebreken.
Ik zie het net als ErikB81.

Bedenk dat het lassen of solderen van een frame geen fraai gezicht is zolang er niet gelakt is. Het hele frame lakken is kostentechnisch geen optie voor zo'n frame dus je blijft altijd zien dat er een reparatie was.

Daarom denk ik dat een donorframe verreweg het beste is. Je hoeft eigenlijk helemaal niet zo bang te zijn dat zo'n frame opnieuw breekt. Verreweg de meeste fietsen in Nederland worden niet veel gebruikt. Gemiddeld worden fietsen namelijk zo'n 10.000 km gebruikt gedurende de hele levensduur - deel CBS-gegevens van fietsverkopen en het aantal kilometers dat Nederlanders fietsen maar een door elkaar. Veelfietsers zoals hier op dit forum trekken het gemiddelde flink omhoog, dus talloze fietsen halen waarschijnlijk nooit de helft: 5000 km.
Als je dus een beetje oplet en een fiets scoort met typische zaken als verwaarloosde onderdelen en wielen die bijna van ellende uit elkaar vallen omdat de spaken nooit goed zijn gespannen en het frame ziet er nog prima uit dan lijkt me 50 euro meer dan genoeg.
Man Met Fiets schreef:
do 19 okt, 2023 12:26
Ik vraag me ook af of ik het tijdelijk of misschien wel voor langere tijd zou kunnen 'repareren' door boven en onder die horizontale buis van die dikke stalen U-vormige klemmen om die lugdelen te klemmen. Nog niet echt in gedoken.
Tuurlijk kan dat. Je kunt vanalles maken met tentharingen of spijkers als spalk, slangklemmen ter bevestiging, stalen strip, glasvezel of ijzerdraad als 'wapening' en dan als vulmateriaal polyesterplamuur, epoxyhars of als spanmeteriaal weer ijzerdraad of heel veel ducktape. Gemene deler is dat het er niet fraaier van wordt, sterker ook niet. Het is wel dé oplossing om thuis te komen als je ver van de rijke wereld een kapote fiets krijgt.
op marktplaats: herenframe maat 61 cm: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... rame-nieuw
hoogframe schreef:
do 19 okt, 2023 14:11
fijn dat je het zo toelicht. het model fiets doet me aan een Gazelle Primeur denken, qua model.
ik ben benieuwd hoe de breuken er uit zien: kun je foto's plaatsen?
en ik vraag me af of het met hardsolderen te repareren is.
ik denk dat Batavus en Gazelle zelf geen frames meer maken, maar die in grote aantallen inkopen en dan assembleren.
en 'fietsverzet' in Ede, schoot nog door m'n hoofd, kan die je misschien aan een frame helpen?
Hierbij foto's van links, boven, rechts en onder.

Wat me pas later opviel toen ik ze bestudeerde is dat er links, rechts en onder een oxidelaagje is te zien. Blijkbaar is het daar al langer geleden losgescheurd. Als laatste zal de bovenzijde het begeven hebben want daar is het metaal nog blank.

Tevens valt me op dat de lug onder los zit van de balhoofdbuis. Ik meen te begrijpen dat die lugs hardgesoldeerd zijn. Heeft die soldeerlaag dan losgelaten of zou dat hardsoldeer niet overal naartoe zijn gevloeid tijdens fabricage? Ik heb zelf ook lang geleden wel eens hardgesoldeerd met een apparaat met gastankje dat ook katalytisch zuurstof produceerde uit flink hoog geconcentreerd waterstofperoxide (ik meen 35%). Dat moest net als zachtsoldeer voldoende vloeien. Had ik ook speciaal fluxmiddel voor als ik het me goed herinner.

Ik heb ondertussen contact gehad met een paar bedrijven dichter in de buurt die het wel willen lassen. Een gespecialiseerd lasbedrijf dat iets verder weg zit en zegt wel vaker fietsen te repareren en een autobedrijf met schadeherstel afdeling waarvan de man zei dat hij het ook wel verwachtte te kunnen lassen. Het is op zich geen heel moeilijke klus voor iemand met wat ruimere ervaring lijkt me. Een MIG apparaat en voldoende ervaring met vergelijkbare materiaaldikten zou voldoende moeten zijn lijkt me. Ik weet niet of fietsframes met een bepaald soort staal worden gemaakt dat ook wat specifiekere las-eisen heeft. Anders dan gangbaar auto-staal?

Nog nuttige observaties of tips? Zou het mogelijk zijn om het losgelaten lugdeel eerst weer met hardsoldeer aan het balhoofd vast te solderen en daarna de scheur lassen of zal dat niet doenlijk zijn? Of niet echt zinvol? Dan moet het (ook) daaronder blank gemaakt kunnen worden neem ik aan. Ik weet niet of de delen voldoende (zijdelings?) uit elkaar zullen kunnen worden gehaald daarvoor zonder verdere schade aan te richten.

Ik vroeg me ook af of het zinvol zou kunnen zijn om er een extra versteviging overheen te lassen. Boeit me niet als dat er anders uitziet. Lakken doe ik denk ik ook niet voor het mooi maar puur tegen roesten. Desnoods gewoon met kwastje. Mooi genoeg. Wie gaat er naar staan kijken? Ik niet. Dat autoschadebedrijf zal natuurlijk ook wel lak hebben. Klein restje is genoeg. Desnoods andere kleur. Met goudkleurige lak noem ik het gewoon Kentsugi, of op zijn minst Wabi-Sabi. Van die fraaie Japanse concepten. Lekker artistiek. :wink:

1 - Gescheurde lug - Zijaanzicht links.jpg
2 - Gescheurde lug - Bovenaanzicht.jpg
3 - Gescheurde lug - Zijaanzicht  rechts.jpg
4 - Gescheurde lug - Onderaanzicht.jpg
Ik heb beetje hetzelfde probleem; stadsfiets met goede onderdelen maar het frame is behoorlijk verroest. Nog nergens echt kapot maar dat gaat niet lang meer duren.

Een vriend van mij heeft z'n stadsfietsframe gerepareerd met epoxy en glasvezel, als je daar een beetje handig mee bent is dat makkelijker dan lassen of solderen.

Ik gebruik mijn "stadfiets" (een Gazelle Primeur) voor eigenlijk al mijn gewone fietsritten, dus veel meer dan alleen stadsritten. Ik wil er ook wel eens 100km mee kunnen rijden. Ikzelf ga denk ik tzt eens kijken naar het frame van Koga Randonneur als vervanging.

Als je je fiets alleen voor stadsritten gebruikt zou ik gewoon naar een 2e hands stadsfiets kijken bij een lokale fietsenwinkel. Er zijn ook talloze andere mogelijke bronnen, zoals het gemeentedepot met verwijderde fietsen. Wij hebben laatst een mooie Batavus Torino uit de jaren 90 op de kop getikt, met Sachs drieversnellingsnaaf (de beste)
ik ben qua lassen en hardsolderen verre van deskundig, maar dit frame (je beschrijft (denk ik) goed wat je ziet) is inderdaad al langer niet goed qua soldeerwerk.
de vlakken die je/men last of hardsoldeert moeten schoon en dus ook roestvrij zijn.
ik zou aan dit frame geen geld meer besteden, maar wat ik zelf 'gratis' kan vanuit hobby zou ik proberen.
(ik denk aan schuren en vijlen, ontvetten, flux er op, spanband om frame om alles aan te laten sluiten, dan met brander en zilver of messing(legering) hardsolderen en dan kijken hoe lang het houdt :D )

ik ben nieuwsgierig naar het vervolg! leuk project!
Al je voortanden je iets waard zijn, zou ik op dit frame geen meter meer fietsen....
Man Met Fiets schreef:
zo 22 okt, 2023 16:57
Nog nuttige observaties of tips?
Gooi dit frame in de oudijzercontainer en ga een ander frame zoeken.