Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overstap van leven op fiets tot een gewoon leven - Forum Wereldfietser

Overstap van leven op fiets tot een gewoon leven

Hallo,

ik wil volgend jaar ca. 6-7 maanden gaan reizen vanaf ca. april t/m oktober. Gedurende die tijd heb ik geen inkomen en geen woning, ik leef dan van mijn sparpotje. Mijn laatste woonruimte was via leegstandsbeheer, verder heb ik dus niets. Familie of zo heb ik ook niet in NL.

Wat kan ik doen om de overstap van het fietsen en het leven in een tent tot een normal leven in de stad zo soepel mogelijk te laten verlopen? Tot nu toe had ik namelijk altijd een tijdelijke woning gedurende 3-4 weken fietsvakantie, dat is dan nu anders ivm vaste lasten.

Als ik terug kom dacht ik en hoop ik op een ww-uitkering of baan zo dat ik weer met spoed een woning kan vinden.

Ik hoor graag jullie tips.
Sterilius schreef:
do 19 okt, 2023 18:08
Als ik terug kom dacht ik en hoop ik op een ww-uitkering of baan zo dat ik weer met spoed een woning kan vinden.
Geen probleem. Er staat genoeg op Funda boven de drie ton. Een flatje buiten de Randstad moet ook voor twee ton wel lukken.

:shock:

Carl
WW kan je vergeten als je eerst een half jaar niet beschikbaar bent voor arbeid. En als je je meldt voor bijstand wordt je weggestuurd met ' ga eerst minimaal een maand solliciteren '.
Laat los zou ik zeggen en geniet van je reis.
LHTJoost schreef:
do 19 okt, 2023 19:09
Laat los zou ik zeggen en geniet van je reis.
vooral dat! Gaan en genieten.

Wil je graag zekerheid bij thuiskomst dan zou ik wel even goed onderzoeken waar je bij terugkomst recht op hebt. Want een ww-uitkering ontvang je alleen als je ontslagen bent door een werkgever. Daar heb je voor betaald gedurende je dienstverband.

Gemeentes hanteren verschillende normen en voorwaarden bij het verstrekken van een uitkering. Beter om daar duidelijkheid over te hebben,

Als tip wil ik je meegeven dat een (tijdelijk) postadres ook handig kan zijn. Dan ben (en blijf) je toch een soort van ingeschreven (in de GBA). Is altijd fijn als je o.a. je zorgverzekering zou door willen laten lopen.

Voor nu alvast plezier met de voorbereidingen! :D

Groeten,

Don
Met de huidige toestand van de woningmarkt is een half jaar kamperen een prima voorbereiding op wat je te wachten staat bij terugkeer in NL. :lol:
Daarentegen zijn er banen zat te vinden.
precies! vooral 'gaan'.
als je voor veel openstaat, dan komt er werk of desnoods kost en inwoning op je pad.
Yamadori schreef:
do 19 okt, 2023 18:51
WW kan je vergeten als je eerst een half jaar niet beschikbaar bent voor arbeid. En als je je meldt voor bijstand wordt je weggestuurd met ' ga eerst minimaal een maand solliciteren '.
Volgens mij is dat niet waar: Als je recht hebt op WW voordat je vertrekt, moet je dat wel direct aanvragen. Vervolgens kan je dan aangeven dat je eerst een aantal maanden op reis bent. Die maanden krijg je (natuurlijk) geen betaling en je recht op WW gaat wel tellen, maar je kunt dan in ieder geval als je thuis komt nog aanspraak maken op het(eventuele) restant.

Persoonlijk zou ik daar overigens wel moeite mee hebben, lekker te gaan fietsen en vervolgens mijn hand op houden. Maar dat is een andere discussie.
Berger schreef:
vr 20 okt, 2023 09:33
Yamadori schreef:
do 19 okt, 2023 18:51
Persoonlijk zou ik daar overigens wel moeite mee hebben, lekker te gaan fietsen en vervolgens mijn hand op houden. Maar dat is een andere discussie.
Plus 1. Daar is de WW ook nooit voor bedoeld geweest. WW is een vangnet. Niets meer en niets minder.
Hoi Sterilius,

Wij zijn meerdere keren langere tijd op reis geweest zonder inkomen. Grofweg kan je het op twee manieren aanpakken.
1. Gewoon gaan en omgaan met wat er op je af komt. Ik heb zelf wel een sterke mening over WW en bijstand. Dat is niet voor mensen bedoeld die een paar maanden vakantie nemen. Terug komen en gewoon de eerste beste job pakken die er is al is het WC's schoon maken.
2. Iets meer plannen. Onze reis had altijd 3 faces. A. voorbereiding, B. de reis en C. de terugkomst. Dat wil niet zeggen dat je alles hoeft te plannen maar we hebben altijd wel nagedacht wat te doen als we terug komen. Dat houdt dus ook in dat je een financiële planning maakt waarbij er nog wat geld over is om weer in NL op te starten. Maar je kan natuurlijk ook andere scenario's bedenken. Als je ouders of vrienden hebt waarmee je afspreekt dat je na terugkomt 6 maanden kan verblijven dan is dat natuurlijk ook een prima opstart. Wat je ook kiest, het gaat erom dat je zelf de verantwoordelijkheid neemt dat de reis niet ophoudt bij terugkeer. Zo hebben we eens een keer een tijdje bij mijn schoonouders gebivakkeerd tijdens het zoeken naar een baan en een huisje en hadden we een hele goede opstart. Maar ook hebben we tijdens de laatste maanden van een andere reis al geregeld dat we bij terugkomst weer aan de slag konden. Dat is best wel te doen.
Nu is een paar maanden ook niet echt heel lang. Ik zou nu alvast nadenken hoe je daarna door wil leven en alvast een baan/woning regelen. Dat is echt wel te doen.
Berger schreef:
vr 20 okt, 2023 09:33
Yamadori schreef:
do 19 okt, 2023 18:51
WW kan je vergeten als je eerst een half jaar niet beschikbaar bent voor arbeid. En als je je meldt voor bijstand wordt je weggestuurd met ' ga eerst minimaal een maand solliciteren '.
Volgens mij is dat niet waar: Als je recht hebt op WW voordat je vertrekt, moet je dat wel direct aanvragen. Vervolgens kan je dan aangeven dat je eerst een aantal maanden op reis bent. Die maanden krijg je (natuurlijk) geen betaling en je recht op WW gaat wel tellen, maar je kunt dan in ieder geval als je thuis komt nog aanspraak maken op het(eventuele) restant.
Das war einmal! :cry: Helaas (en in mijn ogen terecht) is dit niet (meer) mogelijk.
Heb ik een aantal jaren geleden onderzoek naar gedaan. Het is in het verleden wel een optie geweest om uit te stellen en zelfs te onderbreken. En na thuiskomst weer hervatten is nu al helemaal geen optie meer. Ze hebben de luxe onderdelen al heel lang geleden eruit gesloopt. Heb ik geen moeite mee.

https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... verblijven
En vergis je niet! Je hebt veel verplichtingen om aan te voldoen. Mis je iets? Ze weten je snel te vinden. Zeker nu het aantal mensen met een ww-uitkering zo laag is, ben je gewoon snel aan de beurt.

Over dat hand op houden stukje zitten we helemaal op 1 lijn! :wink:
Las wel onderstaande op de site van het UWV, blijkbaar is er nog wel iets mogelijk (onder bepaalde voorwaarden??):
Soms kan een verblijf buiten Nederland reden zijn om uw WW-uitkering te stoppen. Uw uitkering stopt als u naar een ander land gaat omdat u daar meer kans heeft op een baan. Of u bent op vakantie zonder behoud van uitkering, of u bent in een ander land dan Nederland om een andere reden dan vakantie. Bent u daarna weer beschikbaar voor betaald werk in Nederland? Dan kunt u een aanvraag doen om uw uitkering te laten herleven. Die aanvraag moet u wel doen binnen 6 maanden nadat wij uw uitkering hebben stopgezet.
Verder: Heerlijk vooruitzicht hoor, een half jaartje gaan fietsen, vooral doen!. Maar realiseer je wel dat een half jaar echt zo voorbij is. Een klein beetje voorbereiden op je terugkomst is echt niet onverstandig. Zonder geld, zonder inkomen, zonder huisvesting terug komen is echt niet fijn.
Berger schreef:
vr 20 okt, 2023 11:53
Las wel onderstaande op de site van het UWV, blijkbaar is er nog wel iets mogelijk (onder bepaalde voorwaarden??):
Soms kan een verblijf buiten Nederland reden zijn om uw WW-uitkering te stoppen. Uw uitkering stopt als u naar een ander land gaat omdat u daar meer kans heeft op een baan. Of u bent op vakantie zonder behoud van uitkering, of u bent in een ander land dan Nederland om een andere reden dan vakantie. Bent u daarna weer beschikbaar voor betaald werk in Nederland? Dan kunt u een aanvraag doen om uw uitkering te laten herleven. Die aanvraag moet u wel doen binnen 6 maanden nadat wij uw uitkering hebben stopgezet.
Verder: Heerlijk vooruitzicht hoor, een half jaartje gaan fietsen, vooral doen!. Maar realiseer je wel dat een half jaar echt zo voorbij is. Een klein beetje voorbereiden op je terugkomst is echt niet onverstandig. Zonder geld, zonder inkomen, zonder huisvesting terug komen is echt niet fijn.
Goed gevonden :!: Het is een wir-war van regeltjes! En om de zoveel tijd veranderen ze weer het een en ander. Soms spreken medewerkers van het UWV elkaar zelfs tegen! Heb ik helaas zelf mogen ervaren.
Ik zou daarom zorgen dat je een contactpersoon hebt (consulent of jobcoach) die jou dit zwart op wit kan bevestigen. Vrees echt dat er anders problemen uit voort gaan komen.

Of dit alles zwaar weegt ligt helemaal aan de persoon zelf. Ik heb altijd respect voor mensen die (in tegenstelling tot mijzelf) heel onbevangen iets starten en wel zien waar het eindigt. Past weliswaar niet bij mij, maar heerlijk toch? Als je zo onbevangen in het leven kunt staan!

Maar laat je hier in ieder geval niet door weerhouden! 8)
Bedankt allen voor de reacties. Ik zal in iedere geval gaan fietsen, no matter what. Dat had ik mij zo voorgenomen, en dat ga ik zo ook doen want als niet zo meteen, wanneer dan.

Het blijkt alleen dat het in NL niet zo kan, als ik mij de afloop van dingen had voorgesteld. De UWV maakt er een streep door mijn rekening. Dat verbaasd me eerlijk gezegd, heb ik toch vooraf ook 5 jaar lang lekker belasting betaald.
Don van D. schreef: Goed gevonden :!: Het is een wir-war van regeltjes! En om de zoveel tijd veranderen ze weer het een en ander. Soms spreken medewerkers van het UWV elkaar zelfs tegen! Heb ik helaas zelf mogen ervaren.
Ik zou daarom zorgen dat je een contactpersoon hebt (consulent of jobcoach) die jou dit zwart op wit kan bevestigen. Vrees echt dat er anders problemen uit voort gaan komen.
Ik snap het, zit ja nu al daarmee. Ik kan ook niet zonder voorbereiding, anders heb ik geen rust. Inderdaad is het een enige wirr-warr qua regels, was al diverse keren bij de inloopbalie van de UWV+ mails + telefoontjes en nog steeds heb ik geen 100%ige duidelijkheid. Ook solliciteer ik nu al, een garantie op een baan is er desondanks niet. Heb iig inkomen nodig voor een woning.
Don van D. schreef:Ik heb altijd respect voor mensen die (in tegenstelling tot mijzelf) heel onbevangen iets starten en wel zien waar het eindigt. Past weliswaar niet bij mij, maar heerlijk toch? Als je zo onbevangen in het leven kunt staan!
Dit wordt ook wel eens ataraxie genoemd :D
Berger schreef: Las wel onderstaande op de site van het UWV, blijkbaar is er nog wel iets mogelijk (onder bepaalde voorwaarden??):
Zonder geld, zonder inkomen, zonder huisvesting terug komen is echt niet fijn.
Volgens mij kan je uitering binnen 26 weken na dat je werkloos wordt nog aanvragen. Maar dan krijg je een boete, korting etc - zelf heb je van te voren geen cent willen hebben. En ik weet ook niet hoeveel dan van je feitelijk opgebouwd recht dan nog over blijft. Trouwens, blijft ook bij stopzetten van de uitkering de sollicitatieplicht bestaan. Vooraf verstuurde sollicaties worden niet mee genomen in hun proces.
Don van D. schreef: Das war einmal! :cry: Helaas (en in mijn ogen terecht) is dit niet (meer) mogelijk.
Heb ik een aantal jaren geleden onderzoek naar gedaan. Het is in het verleden wel een optie geweest om uit te stellen en zelfs te onderbreken. En na thuiskomst weer hervatten is nu al helemaal geen optie meer. Ze hebben de luxe onderdelen al heel lang geleden eruit gesloopt. Heb ik geen moeite mee.
Jammer voor NL en de Nederlanders inderdaad. Ik vind dat geen luxe, we betalen toch ook voor de uitkering?
In D kan het trouwens wel. En als dat nu de uitkomst is zoals het blijkt, dan wil ik mijn recht op uitkering naar D exporteren. In D kan de uitkering 4 jaar rusten en binnen die tijd hervat worden. Of ik dan daadwerkelijk gebruik daarvan ga maken is een ander verhaal maar voor het vinden van een woning is het onmisbaar als het niet lukt met de sollicitaties vooraf en gedurende mijn reis
Marco Meijerink schreef: 2. Dat houdt dus ook in dat je een financiële planning maakt waarbij er nog wat geld over is om weer in NL op te starten. Maar je kan natuurlijk ook andere scenario's bedenken. Als je ouders of vrienden hebt waarmee je afspreekt dat je na terugkomt 6 maanden kan verblijven dan is dat natuurlijk ook een prima opstart.
Doe ik, maar spargeld is alleen niet voldoende, je hebt voor een woning een geregeld inkomen nodig. Ouders heb ik niet in NL en vrienden - er is geen garantie zeg maar.
Marco Meijerink schreef: Nu is een paar maanden ook niet echt heel lang. Ik zou nu alvast nadenken hoe je daarna door wil leven en alvast een baan/woning regelen. Dat is echt wel te doen
Ik solliciteer nu al. Mogelijk krijg ik dan alvast een nieuw contract voor vertrek. Maar een woning vinden is nogal lastig.
Shrek schreef: Met de huidige toestand van de woningmarkt is een half jaar kamperen een prima voorbereiding op wat je te wachten staat bij terugkeer in NL. :lol:
Ik ben bang van wel... anders terug naar D.
Don van D. schreef: Gemeentes hanteren verschillende normen en voorwaarden bij het verstrekken van een uitkering. Beter om daar duidelijkheid over te hebben,

Als tip wil ik je meegeven dat een (tijdelijk) postadres ook handig kan zijn. Dan ben (en blijf) je toch een soort van ingeschreven (in de GBA). Is altijd fijn als je o.a. je zorgverzekering zou door willen laten lopen.
De UWV verstrekt toch de uitkering niet de gemeente? Ik ben bezig met het aanvragen van een postadres maar weet nog niet of dat gaat lukken. Zou inderdaad leuk zijn vanwege verzekering, BRP etc.
@ Sterilius,

Je zegt, ik heb er toch 5 jaar voor betaald? Ik zal even een misverstand wegnemen, nee, dat heb je niet. Je hebt premie betaald zodat in het geval het nodig is, onder bepaalde voorwaarden, je een uitkering kan krijgen. Wanneer je die voorwaarden versoepelt, zal voor iedereen de premie omhoog gaan, en dat is niet wat we met zijn allen willen (denk ik). Hopelijk vind je andere een oplossing hiervoor. Los daarvan toch oprecht een fijn en mooie reis gewenst.
Even serieus...


Werk voor je geld ....
Spaar je vakantie dagen op , in overleg met je baas.( Meestal geen probleem als je verteld dat je over paar jaar wil fietsen , anders onbetaald verlof ook mogelijk.

Even serieus..

W.w is niet voor dit soort mensen bedoeld

.
De UWV verstrekt toch de uitkering niet de gemeente? Ik ben bezig met het aanvragen van een postadres maar weet nog niet of dat gaat lukken. Zou inderdaad leuk zijn vanwege verzekering, BRP etc.
Het UWV verstrekt een ww uitkering en controleert of mensen zich aan de voorwaarden houden.
De gemeente verstrekt een (bijstands) uitkering als iemand geen inkomsten heeft. De WW-uitkering is echter voorliggend. Deze ww- rechten zul je dus eerst ‘op moeten maken’.
Ik was even in de war door jouw eerdere verhalen. Ik dacht dat je misschien alleen in aanmerking dacht te komen voor een uitkering via de gemeente (bijstandsuitkering en dus geen ww). Vandaar mijn toevoeging.

Een ww uitkering is géén spaarpotje. Al heb je er zelf aan meebetaald! Het is een vangnet welke je kunt gebruiken als je ongewenst zonder werk komt te zitten. De regels en voorwaarden veranderen niet ondanks dat je zelf je solidaire bijdrage hebt geleverd aan de ww-pot.

Ik wens je veel wijsheid en geluk toe de komende periode!
Dan kun je hopelijk die prachtige reis maken waar je je zinnen op hebt gezet. :wink:
Wat mij vooral verbaast is dat je zo op zoek bent naar bestaanszekerheid waar je dat al niet had.
Senior2 schreef:
vr 20 okt, 2023 14:53
@ Sterilius,

Je zegt, ik heb er toch 5 jaar voor betaald? Ik zal even een misverstand wegnemen, nee, dat heb je niet. Je hebt premie betaald zodat in het geval het nodig is, onder bepaalde voorwaarden, je een uitkering kan krijgen. Wanneer je die voorwaarden versoepelt, zal voor iedereen de premie omhoog gaan, en dat is niet wat we met zijn allen willen (denk ik). Hopelijk vind je andere een oplossing hiervoor. Los daarvan toch oprecht een fijn en mooie reis gewenst.
Waar is de misverstand tussen ik heb betaald en ik heb betaald? Ik heb bijna het gevoel, dat je het meer over een arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt dan een ww-uitkering. Ik wordt niet vrijwillig werkloos. En solliciteren ga ik ook. Dus ik zie het niet zo dat ik de hand open houd of niets doe om mijn situatie te veranderen. Alleen voor de mogelijkheid geen baan te hebben gevonden tot die tijd wil ik later mogelijk gebruik kunnen maken van de uitkering voor de huurcontract. ALs het wel direct lukt met werk is er sowieso helemaal geen probleem. En het reizen zelf gaat zeker goed komen :)
Don van D. schreef: Een ww uitkering is géén spaarpotje. Al heb je er zelf aan meebetaald! Het is een vangnet welke je kunt gebruiken als je ongewenst zonder werk komt te zitten. De regels en voorwaarden veranderen niet ondanks dat je zelf je solidaire bijdrage hebt geleverd aan de ww-pot.
Als ik terug kom van vakantie en geen werk heb kunnen vinden, dan is het toch een ongewenst situatie. De enige verschil is dat ik de sollicitaties voor vertrek massal de deur uit stuur en aangeef van oktober te willen starten ipv direct. Kan toch niemand zeggen ik doe niets om mijn situatie te veranderen.
Don van D. schreef: Ik wens je veel wijsheid en geluk toe de komende periode!
Dan kun je hopelijk die prachtige reis maken waar je je zinnen op hebt gezet. :wink:
Dankje en dat hoop ik ook. Maakt me wel iets zenuwachtig alles. Ook alleen de duur en de vroege start in het jaar.
henkioo schreef: Even serieus...
Werk voor je geld ....
W.w is niet voor dit soort mensen bedoeld
Dacht je iemand geeft mij geld voor niets?
LHTJoost schreef: Wat mij vooral verbaast is dat je zo op zoek bent naar bestaanszekerheid waar je dat al niet had.
Hoop sterft als laatst :)

Als helemaal niets gaat lukken ga ik terug naar D. Uitkering + woning safe. Dus iemand minder die in NL belasting betaald :D