Additionally, paste this code immediately after the opening tag: KLM + Fiets (nooit meer als het niet moet) - Forum Wereldfietser

KLM + Fiets (nooit meer als het niet moet)

hoi,

ik wil even vertellen over mijn slechte ervaring met KLM, als leermoment voor mij en misschien als tip voor jullie.

Ik ben deze zomer met KLM van BOD naar AMS gevlogen. Geboekt had ik fiets + ruimbagage + handbagage, zo deed ik het altijd. Ik heb bij de decathlon een 28" fietsdoos gehaald. Deze was te groot en ging niet door de scanner. Had ik niet aan gedacht dit keer. Toen moest ik de doos openen en toen viel op, dat ik meerdere kleine items ook in deze doos had gepakt - en dat mocht niet. Bijvoorbeeld mijn Slaapzak, fietstassen, tent en dergelijke. Na heel veel improvisatie en 3x open en dicht maken van de doos, trouwens moest ik deze ook kleiner maken tot ca. 26", is het mij net nog gelukt de vlucht te halen. Maar ik moest best wel van links naar rechts sprinten tussen honderden mensen doorheen. Voor 2 kleinere items moest ik 150€ extra betalen - zo veel als de hele vlucht incl fiets. Ik heb een klacht ingediend maar op antwoord wacht ik nu al meer dan een maand. Dus altijd extra aandacht voor
-afmeting en totaalgewicht doos
-bijhorende items in de doos mag mogelijk niet
-fietstassen aan elkaar knopen, zelfs is afmeting en gewicht binnen de limiet, telt mogelijk alsnog als meerdere items
-mij werd geadviseerd een flightbag te nemen om losse spullen te bundelen (achteraf door andere fietsers)



Thats it.
Zijn dat dingen die in voorwaarden terug te vinden zijn?
Klinkt best logisch dat er geen losse items in de doos mogen, om te voorkomen dat schade die daardoor veroorzaakt wordt geclaimd zal worden.
Van de moderator een tik op de vingers gekregen. Mijn mening wordt als niet constructief beschouwd, misschien moeten we maar wat meer gaan fietsen.
Om eerlijk te zijn lees ik niets onverwachts in je ervaringen. Goed om ieder er nog eens op te wijzen dat je een beetje voorbereid moet zijn als je de fiets meeneemt op een vlucht.
Grandonneur schreef:
za 21 okt, 2023 22:25
Zijn dat dingen die in voorwaarden terug te vinden zijn?
Klinkt best logisch dat er geen losse items in de doos mogen, om te voorkomen dat schade die daardoor veroorzaakt wordt geclaimd zal worden.
In de voorwaarden is er niets van terug te vinden. Je boekt afmetingen + gewicht. Daarnaast moet (logisch) de stuur gedraaid zijn en de pedalen af, net zoals de lucht uit de wielen. That's it. Anders zouden ze moeten zeggen wat bij een fiets hoort en wat niet. Bagagedrager? Luchtpomp? Kettingslot? Fietstassen? Misschien kan je erover discuteren, of een tent etc. nu onderdeel is van een (reis)fiets of niet, maar feitelijk boek je gewicht en afmetingen dus waar is dan het probleem.

En qua los komende onderdelen: De wielen zijn ook los, net zoals de pedalen, stuur etc.

De officiële tekst van KLM is:

Fiets inpakken
Uw fiets moet ingepakt worden in een fietsdoos of een ander soort verpakking ontworpen voor het vervoer van fietsen. U kunt een fietsdoos aanschaffen bij onze balie voor afwijkende bagage op Schiphol Airport. De fietsdoos van KLM heeft de volgende afmetingen: 176.5 x 23 x 101.5 cm, gewicht: 4.5 kg. Samen mogen de fiets en verpakking een maximaal gewicht hebben van 23 kg en een maximale afmeting van 300 cm (lengte + breedte + hoogte).
Zorg ervoor dat u het stuur in de lengte langs het frame draait en dat u pedalen en andere uitstekende onderdelen verwijdert. We raden u ook aan om de banden leeg te laten lopen, zodat ze niet beschadigd raken door de verminderde luchtdruk in het ruim.
geelfietsje schreef:
zo 22 okt, 2023 09:17
Om eerlijk te zijn lees ik niets onverwachts in je ervaringen. Goed om ieder er nog eens op te wijzen dat je een beetje voorbereid moet zijn als je de fiets meeneemt op een vlucht.
Voor mij was het wel even schrikken en heeeeeeeuuuull irritant. Ik heb dit altijd zo gedaan, vluchten naar Porto, Faro, Bari, Pisa - geen problemen. Zelfs met KLM van AMS naar BOD was het geen probleem, alleen op de terugvlucht naar AMS.
Als gepensioneerd KLM er en veelvuldig met de KLM en andere airlines te hebben gevlogen even het volgende:
Je vloog niet vanaf Amsterdam ,daar had je dit niet overkomen.
Fiets(doos) wordt meestal alleen gewogen
Ook ik heb altijd meer aan mijn fiets hangen zoals gereedschap en mijn pedalen ( op bagagedrager gebonden) Wij gebruiken meestal een fietshoes.
Vanaf een andere luchthaven wordt je vaak afgehandeld door lokale firma,s met hun eigen dont,s en do,s
Ik denk dat jou vervelende ervaringen weinig met de KLM te maken hebben
Wel met dikke pech :o

Dirk
Sterilius schreef:
zo 22 okt, 2023 11:57
Je boekt afmetingen + gewicht. Daarnaast moet (logisch) de stuur gedraaid zijn en de pedalen af, net zoals de lucht uit de wielen. That's it.
Kijk ik snap best dat het anders liep dan je gewend was en ook dat je dat niet bevalt en ook dat het niet zo veel uit zou moeten maken of er een slaapzak meer of minder in de doos zit.

Maar. De voorwaarden betreffen toch helder ‘fietsdoos’ en ‘fiets’. Tja.
Wat Dirk zegt: het heeft niet zoveel met de luchtvaartmaatschappij te maken, maar meer met de lokale afhandeling. Ik begrijp dat je er als klant op zich niks mee te maken hebt, of wilt hebben, maar dat is de de consequentie van de complexe bedrijfsvoering wat luchtvaart nou eenmaal is. Zelfs al draagt de luchtvaartmaatschappij de lokale afhandelaar op om volgens hun richtlijnen te werken, dan nog kunnen regels van betreffende luchthaven en/of landelijke regelgeving roet in het eten gooien. Ondoenlijk is het vervolgens om per land en luchthaven de afwijkingen te publiceren.

Dus vervelend voor jou, maar de titel van dit draadje vind ik dan ook weer overdreven.
Of eigenlijk een open deur: als het niet hoeft, dan hoeft het ook niet, en als het wel moet, dan geldt ‘nooit’ even niet… :D
Ik heb nooit problemen bij de KLM. Mijn fiets gaat bij de KLM altijd in een hoes en ik stop daar geen andere bagage in dan alleen maar mijn fiets.
De scanner op Schiphol is groot genoeg voor een fiets. Probleem is dat veel luchthavens een te kleine scanner hebben. Wil de fiets daar door kunnen, dan moet op zijn minst het voorwiel eruit en de verpakking worden aangepast. Dit komt niet door de KLM, maar door de betrokken luchthaven.
Ooit kon je via dit forum naar een lijst met informatie over de grote van scanners op een groot aantal luchthavens. Wellicht kan dit opnieuw worden opgezet.
Vandaag ticket Adam-Chicago en Seattle-Adam geboekt bij de KLM. Aansluitend telefonisch fiets bij KLM voor heen bijgeboekt en betaald; dat ging goed. Terug vlieg ik met Delta via KLM en ik moest volgens KLM met Delta bellen. Fiets bijgeboekt en ik zou bevestiging krijgen. Niks meer dus nog maar een keer bellen en toen was antwoord dat het bij de boeking er bij staat maar dat ik op vliegveld zelf moet betalen (100 US$) als ze de fiets wegen. Geen bevestiging of zo kon ik krijgen. Vond het wel beetje gek verhaal; klopt dat naar jullie idee.
Ja, dat klopt. Niks aan hand.
Ze zijn daar we streng op het gewicht van de fiets; ik heb een vrij zware fiets en moest het voorwiel als handbagage meenemen omdat het fietspakket te zwaar was, en het anders als vracht verscheept had moeten worden.
Sterilius schreef:
zo 22 okt, 2023 11:57

In de voorwaarden is er niets van terug te vinden. Je boekt afmetingen + gewicht. Daarnaast moet (logisch) de stuur gedraaid zijn en de pedalen af, net zoals de lucht uit de wielen. That's it. Anders zouden ze moeten zeggen wat bij een fiets hoort en wat niet. Bagagedrager? Luchtpomp? Kettingslot? Fietstassen? Misschien kan je erover discuteren, of een tent etc. nu onderdeel is van een (reis)fiets of niet, maar feitelijk boek je gewicht en afmetingen dus waar is dan het probleem.
Ik vind dat de topic poster de voorwaarden wel erg naar zich toe interpreteert.
Wat een fiets is, is m.i. iedereen duidelijk. Dat er niet moeilijk gedaan wordt over een aangehecht zadeltasje of een frametas is te prijzen. Waar staat dat je afmetingen en gewicht boekt? Er staat juist dat dat de maxima zijn voor fiets+doos..

Een fietsdoos komt terecht bij odd-size luggage. Dat vraagt allerlei extra handelingen en extra personeel, bv. omdat dat er vaak twee personen nodig zijn om de doos te verplaatsen. Het stapelt veel lastiger. De doos past niet in standaard inspectie-apparatuur, etc.

Ik vind dat we blij mogen zijn dat vervoer van fietsen op deze manier meestal mogelijk is.
RealRedHair schreef:
vr 27 okt, 2023 20:56
Vandaag ticket Adam-Chicago en Seattle-Adam geboekt bij de KLM.
...
We hebben dit al eerder op een ander forum besproken. Ik meen dat een KLM/Air France ticket met twee verschillende vliegvelden in de VS niet flexibel is in de terugreisdatum. Lees dit goed na in de voorwaarden!

Ik had vorig jaar zo'n ticket (heen naar Washington ; terug vanuit Seattle) en KLM kon of wilde de geboekte terugreisdatum niet wijzigen. Delta, die de vlucht vanuit Seattle uitvoert, heeft mij uit coulance een ticket voor een andere datum gegeven. Daar ben ik hen zeer dankbaar voor, want een enkele terugreis is nog veel duurder dan een retour!

Ik zou me geen zorgen maken over fietstransport met Delta in Seattle. Het werd een maand geleden voor mij probleemloos afgehandeld. Ik moest, meen ik, $90 betalen, alleen niet-cash.
RealRedHair schreef:
vr 27 okt, 2023 20:56
Vond het wel beetje gek verhaal; klopt dat naar jullie idee.
Kan kloppen, maar zijn we eerlijk - de procedure is gewoon stom. het fiets hoort direct bij de vlucht mee geboekt zoals bij ryan air, easy het etc. en niet achteraf moeten bellen.
math schreef:
Ik vind dat de topic poster de voorwaarden wel erg naar zich toe interpreteert.
Wat een fiets is, is m.i. iedereen duidelijk. Dat er niet moeilijk gedaan wordt over een aangehecht zadeltasje of een frametas is te prijzen. Waar staat dat je afmetingen en gewicht boekt? Er staat juist dat dat de maxima zijn voor fiets+doos..

Een fietsdoos komt terecht bij odd-size luggage. Dat vraagt allerlei extra handelingen en extra personeel, bv. omdat dat er vaak twee personen nodig zijn om de doos te verplaatsen. Het stapelt veel lastiger. De doos past niet in standaard inspectie-apparatuur, etc.

Ik vind dat we blij mogen zijn dat vervoer van fietsen op deze manier meestal mogelijk is.
bij easy het staat er direct dat je geen kleren in de doos mag proppen. dat staat er niet bij KLM. als je een fiets boekt of sportuitrusting etc. gaat het in de basis daarom dat je geen gevaarlijke spullen wilt transporteren en dat er een limiet is qua afmetingen en gewicht. boek je ruime bagage, gaat ook niemand jouw hardcase openen en de aantal sokken erin tellen. of wel?

bovendien is de klachtenprocedure ook hardcore slecht bij KLM. ze besluiten gewoon zelf of je gelijk hebt of niet met een klacht. gewoon een alibi proces maar je geld zie je nooit weer.
en vertel me eens, als ik ieder item apart moet inchecken, dus niet met de fietsdoos, hoezo mag ik dan de fietstassen in een flightbag proppen zodat ze als een unit afgerekend worden ? dat is toch stom?
Dan vlieg je niet met de 'stomme' KLM. Opgelost.
Een fiets is een fiets en als je bijboekt voor een fiets, dan boek je bij voor een fiets en verder niets.
Sterilius schreef:
zo 22 okt, 2023 11:57
De officiële tekst van KLM is:

Fiets inpakken
Uw fiets moet ingepakt worden in een fietsdoos of een ander soort verpakking ontworpen voor het vervoer van fietsen. U kunt een fietsdoos aanschaffen bij onze balie voor afwijkende bagage op Schiphol Airport. De fietsdoos van KLM heeft de volgende afmetingen: 176.5 x 23 x 101.5 cm, gewicht: 4.5 kg. Samen mogen de fiets en verpakking een maximaal gewicht hebben van 23 kg en een maximale afmeting van 300 cm (lengte + breedte + hoogte).
KLM betrapt op overtreding van haar eigen(!) regels:
176.5 x 23 x 101.5 cm // maximale afmeting van 300 cm (lengte + breedte + hoogte)
176.5 + 23 + 101.5 cm = 301 cm :?
.
Als je een doos neemt die wel door de scanner past, maken ze hem niet snel open, en kan je hem tot gewichtsmarge lekker volproppen en verder met handbage vliegen, zo heb ik het al vaak gedaan.
Een fiets is een fiets. Je kunt altijd proberen om er iets bij te steken dan niets met een fiets te maken heeft. Maar ik vind dan ook dat je het maar moet accepteren dat ze daar moeilijk over kunnen doen. Ook al staat het niet echt duidelijk in de voorwaarden. Er staat trouwens ook niet in dat je er WEL dingen bij mag steken.

Maar ben blij je je er ervaring deelt hoor. Dan zijn we weer wat wijzer naar de toekomst toe.