Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Amsterdam-Stockholm - Forum Wereldfietser

Amsterdam-Stockholm

Amsterdam Schiphol-Stockholm Arlanda
Datum heen 9 oktober 2023
Datum terug 16 oktober 2023

Weliswaar heb ik in dit geval geen fiets meegenomen, wél mijn fietsuitrusting zoals fietshelm, fietskleding plus wat gereedschap. Uit deze boeking is gebleken dat het vliegschema helemaal niet geschikt is voor het meenemen van de fiets. Daarom is het als jullie naar Stockholm willen vliegen, een kwestie van grondig plannen.

Eigenlijk zouden m’n vrouw en ik midden september 2023 met de Romantika naar Kristianand varen, maar de rederij is enige weken ervoor failliet verklaard.
Toch moet ons tweede huis in Zweden winterklaar gemaakt worden, zoals de waterleidingen aftappen en doorblazen. Anders krijg je na de winter vorstschade en bij eigen fout keert de verzekering de schade niet uit.
Daarom hebben we besloten dat ik in mijn eentje naar Zweden kon vliegen. Noodgeval.

Online geboekt bij Vliegwinkel.nl, de prijs was € 273,22. Aangezien het erg vol was op de rechtstreekse vlucht naar Stockholm, moest ik met een andere vlucht overstappen op Parijs Charles de Gaulle! De terugvlucht was gelukkig wel rechtstreeks.

Ervaringen:
Met de trein van Baflo met een overstap in Groningen naar Schiphol gegaan, € 29,97 met een uitgeprinte e-ticket op zak. Ik had ruim twee uur de tijd voordat het toestel van Air France, een Airbus 220, om 14.00 uur zou opstijgen. Vluchtnummer AF1641. Aangezien de overstaptijd in Parijs CdG maar drie kwartier bedroeg, werd ik behoorlijk zenuwachtig toen het toestel 40 minuten vertraging had! Gelukkig heeft de piloot tijdens de vlucht wat meer gas gegeven en ik had zo’n 20 minuten over voor het volgende toestel naar Stockholm. Toen het vliegtuig bij gate E90 was aangemeerd, was het een gedrang van passagiers, die met hun bagage tijdens het uitstappen. Ik moest met veel excuses me tussen de mensen naar voren dringen. Ik moest gate F33 hebben en dat was ook nog een heel roteind lopen en ik had ook een zere linkerknie. De gates werden daar erg slecht aangegeven, er waren namelijk twee borden met dezelfde gate-nummers, die beide verschillende richtingen aangaven! Ik natuurlijk in het verkeerde gebouw en weer teruglopen. De gate werd intussen gewijzigd naar F29. Slechts enkele minuten voor “gate closed” kon ik aan boord van het tweede toestel gaan, oef! Vluchtnummer AF1062. Helemaal buiten adem. Stel je voor dat je een fiets mee had, dan moest je natuurlijk eerst naar de bagage claim of ik weet niet of je tweewieler automatisch doorgestuurd zou worden. Wie weet? Hier een filmpje gemaakt van de landing op Arlanda.
https://www.youtube.com/watch?v=U97ghoraL2A

Tijdens de boeking van de vlucht werd ik op de computer geconfronteerd met allerlei aanbiedingen van hotels en autoverhuurbedrijven. Niet doen, zei Max de Vakantieman. Ik heb daarom rechtstreeks contact opgenomen met de op Arlanda gevestigde autoverhuurbedrijven. Uiteraard in het Zweeds. Alles netjes geregeld. Achteraf heeft het me omgerekend € 305,-- gekost voor 7 dagen en 860 km op de teller. De auto was een witte Peugeot 208.
Het vliegveld ligt op 40 kilometer van de stad, dat is een behoorlijk eind vandaan. Alles zonder TomTom of kaart bij me zonder problemen door Stockholm bij nacht gereden. Ik heb als het ware een radar in mijn hoofd. Aangezien het al nachtdonker werd, overnachtte ik eerst op de jeugdherberg van Stockholm, voordat ik de reis naar het Zweedse huis kon hervatten. Maar mijn plannen om de oude stad per (gehuurde) fiets te verkennen, moest ik laten varen, ik was te moe en stijf voor van de inspanningen op Parijs. Bovendien heeft het die ochtend gevroren met ijzel op de straten.
Rijp in Stockholm.jpg
Op de luchthaven Arlanda is er ook een jeugdherberg, gevestigd in een oude Jumbo-jet 747, die daar staat opgesteld.
De terugvlucht naar Amsterdam per KLM, vluchtnummer KL1116 met een 737, ging prima en zelfs zes minuten te vroeg, vertrek 17.30 uur en aankomst 19.24 uur.
Dus is deze boeking helemaal niet geschikt om de fiets mee te nemen.
Martin E. van Doornik schreef:
ma 23 okt, 2023 13:01
Daarom hebben we besloten dat ik in mijn eentje naar Zweden kon vliegen. Noodgeval.
Maar goed dat je er “noodgeval” achter zet, anders gingen we je hier nog vliegschaamte aanpraten :wink: .

By the way, ik vlieg altijd met de KLM naar Stockholm (en van daaruit op m’n Stockholmse OV-kaart via Märsta gratis naar het centrum), kon je daar geen rechtstreekse vlucht boeken? “Via” Parijs naar Stockholm, dat is nogal iets, een beetje zoals vanuit Nijmegen naar Maastricht, maar via Leeuwarden.
Zoals al in de eerste topic is geschreven, waren de rechtstreekse vluchten op de heenweg volgeboekt. Ik heb op 9 september m'n boeking gedaan, een maand van tevoren. Bovendien werkt de KLM samen met Air France.
Kon ik aan boord ook leuk m'n Frans uitproberen: "Une thé, s'il vous plait" en het lukte ook. 8)
Martin E. van Doornik schreef:
ma 23 okt, 2023 14:04
Kon ik aan boord ook leuk m'n Frans uitproberen: "Une thé, s'il vous plait" en het lukte ook. 8)
JC had hierover ook wat te zeggen :D
Schermafbeelding 2023-10-23 143246.png
Schermafbeelding 2023-10-23 143246.png (248.18 KiB) 372 keer bekeken
Nog een ding: ik ben maandag 16/10 om 19.24 uur terug op Schiphol geland (wel een rechtstreekse vlucht vanaf Arlanda). Uitgerekend op de verst gelegen gate D82, een behoorlijk eind lopen naar de terminal.
Aangezien ik nog een treinreis (vertrek 21.05 u) van ruim 2½ uur voor de boeg had, wilde ik wel wat te eten en drinken kopen voor onderweg, anders was je maag het daar niet mee eens. Maar zowat alle winkels in de grote hal van Schiphol waren 's avonds reeds gesloten, zelfs de AH incluis, was alleen La Place nog open. Wat prijzig maar kon niet anders. De foto is om 20.38 uur genomen. Dus wil ik de "laatkomers" op Schiphol nog even hierop attenteren.
20231016_203814.jpg
AH en Schiphol vinden zelf vindt dat de winkel aankomstpassage dagelijks van 5-24 open is, klopt dat niet?

https://www.ah.nl/winkel/1653
https://www.schiphol.nl/nl/op-schiphol/ ... bert-heijn
Geen idee waarom, de rest was echt donker en gesloten. Ik zag bij de AH de rolluiken neergelaten. Personeelstekort soms?