Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Worldtraveller - of toch wat anders? - Forum Wereldfietser

Nieuwe Worldtraveller - of toch wat anders?

Dag Iedereen!

Vanaf de jaarwisseling start mijn werkgever met een leaseplan. Als fietsnerd kwam eerst de roze wolk, daarna de keuzestress :D Wat een luxeprobleem...

Heel concreet:
- De fiets moet in België te verkrijgen zijn, West-Vlaanderen i.v.m. service.
- Dealer moet aangesloten zijn bij de leasefirma: https://www.cyclis.be/fietswinkels/
- Kostprijs max €6500

Wij zijn een jong koppel onder de 30. We reizen met onze zoon van 3j. We maakten al enkele fietstrips, weekends, midweeken, en deze zomer een grote fietsreis van 3 weken door Oostenrijk-Slovenië-Italie. We nemen daarnaast ook de fietsen voor de meeste verplaatsingen. Op fietsvakantie trek ik de beladen fietskar met mijn aangepaste mtb. Daar werd al heel wat in geïnvesteerd om hem aan te passen naar mijn wens . Zolang de fietskar eraan hangt heb ik geen nood aan een pakezel; de fysieke bovengrens is al bereikt :roll:

Mijn vriendin rijdt op een goedkope aangepaste trekkingfiets met de klassieke 5 tassen setup. Zo konden we ervaren of het vakantiefietsen wat voor ons was. Deze setup is echter niet comfortabel of veilig. Het is vaak een beperkende factor tijdens de trips. Na een afdaling van de Wurzenpass met de huidige dweil met velgenremmen ook wat schrik... We gebruiken de leasemogelijkheid daarom voor een geschikte vervanger voor deze fiets.

Haar wensen:
- doorstapframe/trapeze;
- stabiel en veilig gevoel; ook beladen;
- goede remmen;
- heel subjectief: er leuk uit zien.

Ik heb de opties afgetoetst aan de criteria. Een haalbare en 'goedgekeurde' optie is de Koga World Traveller. Dit weekend naar De Fietser in Ede en proefgereden. Ze verkiest het nieuwe 2023 model.

Even een Signature geconfigureerd, €5772 voor 23kg fietsplezier.
-> Rohloff, Brooks, 'Lee Denham' stuur + Ergon, brede pedalen, 27.5 wielen, SON setup

Ik wil de fiets ook gebruiken voor 3x(2x30km) woonwerk verkeer per week in alle weersomstandigheden. Een Rohloff zou me daar heel wat onderhoud besparen in vergelijking met mijn huidige fiets. De son is daarom ook wel prettig.

Dergelijke opties maken de fiets wel buitensporig duurder dan het basismodel. Het basismodel vind ik echt wel sterk geprijsd, je krijgt er veel fiets voor terug. Het voelt daarom een beetje fout aan om 100% meer uit te geven.

We zijn daarom benieuwd naar mensen die de nieuwe World Traveller al eventjes hebben, en hun ervaring daarmee.
Wie gaat voor de nieuwe basic WT?
Wie kiest welke Signature configuratie?
Is een SON setup écht €800 waard?
Wie had achteraf gezien toch de Rohloff gekozen ipv XT 3x10?

Uiteraard heb ik al tig keer een andere definitieve en 'verstandige' conclusie gemaakt. Bij iedereen zal de keuze anders zijn. De fietsklets stopt hier thuis echter op een bepaald niveau. Daarom zoek ik nog even gefundeerde meningen van ervaringsdeskundigen om zo onze eindbeslissing mee te vormen.

Alvast bedankt!
Cas_
Ik neem aan dat je dit draadje over de WTR2023 gelezen hebt?: viewtopic.php?t=38125
Leon schreef: Ik neem aan dat je dit draadje over de WTR2023 gelezen hebt?: viewtopic.php?t=38125
Uiteraard, in beide richtingen.
volgens mij koop je daar een prachtige fiets mee. zeker met de pittige woon-werk kilometers erbij hoef je over de Rohloff ook niet in te zitten.

De Son is begrijpelijk discutabel. In mijn ervaring doen Shimano naven icm B&M lampen het ook meer dan uitstekend. Scheelt je meteen een ferme €461 :shock:
Grandonneur schreef:
ma 23 okt, 2023 22:46
De Son is begrijpelijk discutabel. In mijn ervaring doen Shimano naven icm B&M lampen het ook meer dan uitstekend. Scheelt je meteen een ferme €461 :shock:
+1

Ik ben fan van mooie en kwalitatief goede techniek en ben altijd bereid er een prijs voor te betalen.
Toen mijn Shimano naafdynamo het begaf na 101.000 km (neen, geen typo) stond ik voor de keuze. Vervangen door een lekkere SON, of terug Shimano? Het is toch Shimano geworden - ik voel zijn interne weerstand niet echt en als-ie nog eens 100K Km meegaat ben ik daar uiterst tevreden mee. In combinatie met een B&M IQ-X geeft dat een bak licht.
Het is toch Shimano geworden
Met de weerstand van een hoogwaardige Shimano-naafdynamo is niets mis. Ze zijn echter onvoldoende waterdicht, waardoor ik eenmaal een roestende "binnenwand" heb gehad en eenmaal roestende lagers (van een stadsfiets die ik van iemand kreeg). Je kunt de naaf uit elkaar halen om dit op te lossen, echter is hierbij mij nu tweemaal het minuscule stroomdraadje dat van binnen naar buiten loopt afgebroken. En dat is dan meteen einde oefening, want niet of nauwelijks los te bestellen.
ik ben ook een tevreden eigenaar van het basis model van 2023.
ik had hem gekocht in januari onder voorbehoud dat ik de kleur mooi zou vinden .
was toen nog weinig over bekend alleen dat hij agaat groen zou zijn .
de foto,s die ik zag leek het me meer blauw grijs .
maar achteraf ben ik heel blij met de kleur en de fiets ,soort van donker groen hoogglans.
afgelopen zomer in Engeland downhill gefietst met snelheden boven de 70 km per uur met 20 kg bagage maar de fiets bleef heel stabiel en remde perfect .
of het slim is om zo hard van de berg te gaan ?denk het niet
maar gaf ook wel een kick.
fiets voelt wel beetje kolossaal aan [robuust] of dit aan de dikke banden ligt weet ik niet.
als ik met mijn vrouw tochtje fiets zonder bagage gebruik ik een wat lichtere sportfiets.
voor mij volstaat shimano 30 speed vind het prijsverschil te groot om een rohloff naaf te nemen .
maar dat is een keuze die ieder voor zichzelf moet maken of hij het er voor over heeft.
Ik heb ook naar de koga wt gekeken.

Ben nu toch zeer blij met de aan koop van mijn Janjanssen fiets met rohloff, beld en magura mt schijfremmen, trelock koplamp 70 luxx en shimano alfine DH S501 naafdynamo.

Ik kocht op marktplaats een zgan tubus voordrager. In de winkel een tubus standaard en een son achterlicht.

Hiermee is de fiets voor mij perfect.

Jan fiets zeer licht ivg met mijn oude fiets met ketting en rohloff ketting spanner. Verder een mooi frame met draaibare trapas.

Prijs kwaliteit is zeer goed.

Mario
Cas_ schreef:
ma 23 okt, 2023 20:52
Ik wil de fiets ook gebruiken voor 3x(2x30km) woonwerk verkeer per week in alle weersomstandigheden. Een Rohloff zou me daar heel wat onderhoud besparen in vergelijking met mijn huidige fiets. De son is daarom ook wel prettig.
Gezien bovenstaande zou ik zeker voor de Rohloff gaan. De SON is een lekkernij voor er bij maar daar zijn ook goedkopere alternatieven door die vrijwel net zo goed functioneren. Voor de Rohloff is geen vergelijkbaar alternatief.
Misschien weet ik niet wat ik mis, maar ik vind gewone lezeyne lampjes die je via usb kan opladen super makkelijk in gebruik. Te krijgen in verschillende lichtsterktes met verschillende batterij duur. Zolang je geen ultra’s rijdt en van plan bent om nachten door te fietsen meer dan voldoende.
Zou dan ook eerder het geld in een rohlof investeren.
Bij 2x30 km woonwerkverkeer het hele jaar onder alle omstandigheden rijdt je in de winter elke dag 3 uur in het vrijwel donker en vaak in en door nattigheid. Dan zou ik beslist ook een Rohloff+naafdynamo (en schijfremmen) kiezen. Dan de andere specificaties zonodig maar wat lager.
En bij fietsvakanties zit dat Lezyne lampje bij mij altijd op de verkeerde plek, dwz achter mijnstuur tas of stuurrol.
Daar zijn ook oplossingen voor, bijvoorbeeld de Cateye CFB-100 en BBB BLS-95 lamphouders voor op de vorkkroon.
supermario schreef:
di 24 okt, 2023 19:46
Ik heb ook naar de koga wt gekeken.

Ben nu toch zeer blij met de aan koop van mijn Janjanssen fiets met rohloff, beld en magura mt schijfremmen, trelock koplamp 70 luxx en shimano alfine DH S501 naafdynamo.

Ik kocht op marktplaats een zgan tubus voordrager. In de winkel een tubus standaard en een son achterlicht.

Hiermee is de fiets voor mij perfect.

Jan fiets zeer licht ivg met mijn oude fiets met ketting en rohloff ketting spanner. Verder een mooi frame met draaibare trapas.

Prijs kwaliteit is zeer goed.

Mario
Veel plezier met je Jan, deze valt net zo als enkele andere opties (Bv. Avaghon) buiten de mogelijkheden van het leasecontract...
Steinnanke schreef:
wo 25 okt, 2023 14:55
Misschien weet ik niet wat ik mis, maar ik vind gewone lezeyne lampjes die je via usb kan opladen super makkelijk in gebruik. Te krijgen in verschillende lichtsterktes met verschillende batterij duur. Zolang je geen ultra’s rijdt en van plan bent om nachten door te fietsen meer dan voldoende.
Zou dan ook eerder het geld in een rohlof investeren.
Op dit moment gebruikt ik oplaadbare lampjes. Dat is prima zolang ik ze tijdig oplaad en meeneem bij vertrek. Gelet op het gemengde gebruik, door 2 gebruikers komt dit wat in het gedrang. De bedrijfszekerheid/veiligheid van de dynamosetup spreekt me wel aan. Een tripje of bezoekje die wat uitloopt waardoor we in het donker fietsen, een lampje eens vergeten of verliezen. Het is al voorgekomen :-)
Tijdens de testrit even aan een wiel geslingerd met de SON en de Shimano.

Wat betreft de lampen, daar lijkt de B&M IQ-X ruim voldoende naast de SON Edelux 2.

Bij de Shimano was de weerstand/trilling van de lagers voelbaar in het stuur bij het ophouden. Dat was wel opvallend, het wiel hield ook eerder op met draaien bij de Shimano.

Ik wil vooral een voornaaf die goed tegen de weersomstandigheden kan. Bij mijn ebike (moustache samedi 28.7) ging de (dynamovrije)voornaaf van shimano met individuele lagers al stuk na 14000 kilometer, ondanks regelmatig smeren. Die krijgt dus wel wat te verduren. Deze wielen daarom vervangen door een setje DT Swiss (https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheel ... 900-spline).

Gebruikt de shimano dh-ur 700-3d gesloten lagers?
Bij de SON lijkt dit in elk geval om een zeer degelijke constructie te gaan.
In april kocht ik de nieuwe Koga WT. het basismodel.
Inmiddels heb ik de fiets ook alweer verkocht. Dat is omdat ik toch graag op een e-bike wilde gaan fietsen. Dat is de oude Koga WT geworden.

Wat spreekt voor het nieuwe model:
Een fijne, stabiele fiets. Veel fiets voor het geld. Bv. Verlichting e.d. Mooie standraad kleur. Fijne brede banden die licht rollen.

Wat ik minder vond:
Relatief zware fiets -> toch snel een paar kilo zwaarder dan zijn voorganger

Ik heb overigens meerdere keren de vraag gehad of het een e-bike was :)
hoeksie schreef:
zo 29 okt, 2023 20:30
Relatief zware fiets -> toch snel een paar kilo zwaarder dan zijn voorganger
Ik heb overigens meerdere keren de vraag gehad of het een e-bike was.
Begrijp ik, want uit jouw verhaal blijkt ook niet echt duidelijk wat je nou precies hebt.

Maar er vanuitgaande dat ik het goed begrijp, en het een e-bike is: vergelijk je dan het gewicht van dat ding met een gewone fiets?🤔
Kan aan mij liggen, maar ik krijg altijd een beetje een Giant Expedition AT1 vibe bij de nieuwe Koga WT.
Giant-Expedition-AT1.jpg
Ik heb in november 2021 ook een Koga Signature 'gekocht' met een lease constructie. Nog het oude model trouwens. Smaken verschillen natuurlijk, maar ik ben niet zo van het nieuwe model qua uiterlijk.

Omdat het via de lease ging, met belastingvoordeel, en na drie jaar erg voordelig overnemen van de fiets, heb ik toen voor én de Son en Rohloff gekozen. Toen koste hij alles met elkaar zo'n €5.100,=. Inmiddels bijna 12.000 km verder en ik ben erg tevreden over de fiets. De USB lader die er toen bij zat heeft het na een jaar begeven en is op fabrieksgarantie vervangen (Sinq nog wat). De nieuwe nog helemaal geen problemen mee gehad, dit jaar toch van bijna 5.000 en dagelijks gebruikt. Bij regen gebruik ik hem niet.

Mijn fietsmaat heeft de standaard WT en was regelmatig in de weer met het onderhoud van de ketting, wat een genot zo'n Rohloff met riem!

Succes met keuze Cas.