Additionally, paste this code immediately after the opening tag: klapband - Forum Wereldfietser

klapband

Gisteren tijdens het naar huis fietsen een vreselijke* klapband gehad. De oorzaak was een scheur van bijna 10 cm in de langsrichting van de wang van de band. Doordat mijn velgen haakloos zijn liep de buitenband ook meteen van de velg, waardoor de fiets onbestuurbaar werd. Ik hoop dit nooit mee te maken in een afdaling en met de voorband. Het betrof een Schwalbe Marathon Almotion V-guard van 50mm breed die er sinds begin dit jaar op ligt. Verdere informatie volgt waaronder een foto en de gebruikte bandenspanning.

*De bewoners van de huizen waar ik langs fietste kwamen kijken wat er aan de hand was.
Oef, heftig. Zo te lezen was het de achterband en niet in een afdaling, dus niet gevallen? Is de velg beschadigd?
Waarom heb je eigenlijk haakloze velgen?
Ik neem aan dat je schijfremmen hebt? In geval van velgremmen: heb je al gecontroleerd of de blokjes niet de oorzakk kunnen zijn? Ik neem ook aan dat de scheur in de buitenband zit en niet (alleen) in de binnenband?
Inderdaad in de buitenband en midden op de wang, maar id schijfremmen. Haakloos is de trend tegenwoordig omdat dit comfortabeler zou moeten zijn. Niet gevallen en niets beschadigd.
Bert van Sprang schreef:
wo 01 nov, 2023 09:37
De oorzaak was een scheur van bijna 10 cm in de langsrichting van de wang van de band.
Zal dat niet het gevolg zijn geweest?
Is de fiets zo geleverd? Lijkt er sterk op dat band/velg combinatie niet in orde (en levensgevaarlijk) is.
Schwalbe keurt deze band af voor hookless gebruik (is geen TLE variant).
Is de fiets zo geleverd? Lijkt er sterk op dat band/velg combinatie niet in orde (en levensgevaarlijk) is.
Schwalbe keurt deze band af voor hookless gebruik (is geen TLE variant).
Nee, de fiets is niet zo geleverd, waar kan ik zien dat Schwalbe dit afkeurt?
Net nog even de website van Schwalbe doorgespit, daar kom ik het niet tegen! Als iemand kan laten zien dat dit geen goede combinatie is, graag! Wil later vandaag een nieuwe bestellen.
Hier schwalbe’s hoofdstuk over hookless velgen,

https://www.schwalbe.com/nl/hookless

Met daarin de tekst:

VEILIGHEID EN SPECIALE KENMERKEN

"Hookless" velgen mogen alleen worden bereden met TLR/TLE banden, omdat alleen deze de speciale hielkern hebben. Banden die alleen met binnenbanden worden bereden, zijn dus uitgesloten van gebruik," benadrukt Schäfermeier. "Ons ontwerp met kraalkern is uiterst trekvast en stabiel, maar maakt tegelijkertijd een eenvoudige montage zonder gereedschap mogelijk." Ook de binnendiameter van de hielkern speelt een beslissende rol: bij Schwalbe heeft deze een perfecte afmeting, zodat de band goed aansluit en gemakkelijk gemonteerd en opgepompt kan worden.
Iets doorklikkend lees je nog:

Maximale bandenspanning aanbevelingen voor Schwalbe TLE /TLR banden op straight side/hookless velgen zijn als volgt:
Bandbreedte in mm /Maximale bandenspanning in bar
18-24 5.5 bar
25-29 5 bar
30-34 4.5 bar
35-39 4 bar
40-44 3.5 bar
45-54 3 bar
55-64 2.5 bar
65-74 2 bar
75-84 1.5 bar


N.b. Dat is niet erg veel. N.b. 2 Dit geldt voor TLE-banden.
Of het hier iets met de klapband te maken heeft is niet duidelijk.
Zal dat niet het gevolg zijn geweest?
Het lijkt mij niet dat wanneer mijn band van de velg loopt door een hoge bandenspanning in combinatie met een verkeerde band en daardoor de binnenband klapt dit ook een scheur in de buitrenband veroorzaakt.
Wat misschien is de oorzaak is. De binnenband kan beschadigd worden als deze tussen de naad van de buitenband met de velg wordt gedrukt. Als het wiel rond draait wordt de naad van de buitenband met de velg wordt dicht en open gedrukt. Daar kan een vorm van slijtage in de binnenband ontstaan met een scheur als gevolg.
Wim,

het lijkt mij in alle gevallen erg onwaarschijnlijk dat ik om wat voor reden dan ook een scheur in de binnenband krijg en daarna een scheur in de buitenband.
Interessant aan deze case is dat je dus door een verkeerde combinatie van technieken en materialen een zwaar ongeluk zou kunnen krijgen. Wel een beetje een wake-up call, ook al sleutel ik zelf niet zo veel.
Bert van Sprang schreef:
wo 01 nov, 2023 10:01
Inderdaad in de buitenband en midden op de wang,
Dus niet op de velgrand maar hoger? Geen andere beschadigingen langs de scheur?
Nu vraag ik mij af of Schwalbe bij hun banden die niet TLE/TLR zijn ook een melding maakt van dat je die niet op een hookless velg moet monteren. Ik vraag me ook af hoeveel fietsenmakers hier weet van hebben. Je mag van de gemiddelde Nederlander wel verwachten dat die weet hoe je een band moet vervangen maar niet dat je daarna ook nog het internet op moet om te kijken of die band wel past bij jouw velg.

Zelf met een 406 bandje ook eens een klapband gehad waarbij de lokatie ervan ook niet overeen kwam met waar ik het gat had verwacht, het loopvlak was namelijk al een eind heen op bepaalde plekken en juist daar verwacht je dan de scheur, die zat bij mij dus op het nog goede stuk buitenband en ook niet op het loopvlak.
Dus niet op de velgrand maar hoger? Geen andere beschadigingen langs de scheur?
Correct, ongeveer daar waar de reflectiestreep zit en id geen andere beschadigingen.
Nu vraag ik mij af of Schwalbe bij hun banden die niet TLE/TLR zijn ook een melding maakt
Nee, dat doen ze niet en dat verbaast mij erg. De banden zijn eerder dit jaar door mij gekocht omdat mijn fietsenmaker de V-guard niet kon leveren. Vervolgens heeft mijn fietsenmaker ze wel gemonteerd.
Bert van Sprang schreef:
wo 01 nov, 2023 13:57
Dus niet op de velgrand maar hoger? Geen andere beschadigingen langs de scheur?
Correct, ongeveer daar waar de reflectiestreep zit en id geen andere beschadigingen.
Toch is externe beschadiging dan ook nog een mogelijkheid voor de oorzaak.

Ik ben benieuwd naar de foto('s).
Bert van Sprang schreef:
wo 01 nov, 2023 12:18
Wim,

het lijkt mij in alle gevallen erg onwaarschijnlijk dat ik om wat voor reden dan ook een scheur in de binnenband krijg en daarna een scheur in de buitenband.
Andersom zou wel kunnen. De vraag is hoe zou het kunnen komen dat er een scheur in de buitenband is gekomen.
Het meest voor de hand liggend het carcas was al beschadigd.

Wat vind je van de theorie dat de binnenband zat geklemd tussen de velg en de buitenband de binnenband klapt daardoor de buitenband kopt van de velg en wordt beschadigd. Een velg die hooklos is lijkt mij behoorlijk scherp.
Snap niet helemaal wat het voordeel van hookloos zou zijn. Ik las dat ze een stuk lichter zijn. De grammen werden niet vermeld. Dat is toch om te lachen. Wat een marketing gelul.
Grandonneur schreef:
wo 01 nov, 2023 10:30

"Hookless" velgen mogen alleen worden bereden met TLR/TLE banden, omdat alleen deze de speciale hielkern hebben.
Dus eigenlijk totaal ongeschikt voor wereldfietsers, van die categorie die daadwerkelijk over de wereld fietsen en soms onverwachts op de lokale markt op zoek moeten naar een tijdelijke band.