Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatieve merken vierkante trapassen - Forum Wereldfietser

Alternatieve merken vierkante trapassen

Dat Shimano gestopt is met produceren van goede en betaalbare vierkante trapassen is bekend.
Ik wil dit draadje echter niet benutten om (nog eens) uit te leggen waarom de nieuwe '300'-versies slecht zijn maar wel om alternatieven te benoemen.

Zelf ben ik begonnen met het testen van een Thun Tango ML trapas. Die zat standaard gemonteerd op mijn VSF T-100. Dat is een trapas van een paar tientjes met ingesperste 'industrie'-lagers. Ik ben nu bij 110 km, dus veel kan ik nog niet zeggen. :D

Ook weet ik van SKF. Dat schijnen goede te zijn maar flink duurder; denk aan 150 euro.

Verder zijn er nog een boel andere merken. Wie heeft ervaring?
Als vierkante assen-fan kijk ik graag mee.
Leon, wij gebruiken sinds anderhalf jaar ongeveer Stronglight JP400 voor nieuwe Avaghon fietsen.
Zijn wel duurder, maar tot nu toe geen gezeur mee.
Naast redelijke kwaliteit zal beschikbaarheid steeds meer een uitdaging worden :(

Er zijn heel veel goedkope opties, zullen allicht niet voor de eeuwigheid heel blijven, maar makkelijk en overal te bestellen.

Zat er zelf laatst aan te denken om eens een token op voorraad te leggen, zolang die nog redelijk vindbaar is. Bijvoorbeeld hier

https://custom-junkies.com/token-tk866c ... read-113mm
ellenvandrunen schreef:
do 02 nov, 2023 16:22
Leon, wij gebruiken sinds anderhalf jaar ongeveer Stronglight JP400 voor nieuwe Avaghon fietsen.
Zijn wel duurder, maar tot nu toe geen gezeur mee.
Tegen de 40 euro is gelukkig alleen wat duurder dan heel goedkoop en niet duurder dan SKF. :D
Mocht mijn eigen test ten einde komen dan zal ik het in gedachten houden.
Kijk! Weer eens een nuttig topic.
Ik gebruik nu, sinds een jaar of drie, de goedkope Sunrace trapas van 10 euro, ik zie hem net als de ketting als slijtageonderdeel. Ik verwacht wel dat hij gaat roesten, dat maakt voor mij niet zo veel uit, ik haal de boel elke lente toch uit elkaar. Zo te zien zijn ze er alleen maar voor 68mm.

Het verschil met de duurdere trapassen is het materiaal en het gewicht, deze heeft geen holle of chromoly as en geen aluminium cups, de lagers zullen ook niet fantastisch zijn (ze zijn wel gesloten), maar tot nu toe doet hij het soepel door weer en wind.
Ik wil er nog aan toevoegen:
- de keuze voor een trapas ook wordt bepaald door het metaal van je frame, ik zou zelf niet snel aluminium cups in mijn stalen frame monteren, of andersom.
- ik ben van mening dat een volledig symmetrische q-factor belangrijk is, maar dat is soms lastig te bereiken;
- als je een kettingkast gebruikt, met een beugeltje van 1mm dik, werkte goed met de oude bb-un-55 trapassen, omdat die daar ruimte voor geven die je zelf kan opvullen met spacers. Mijn Sunrace doet dat niet, die gebruik je normaal zonder spacers om de cranks symmetrisch in het frame te krijgen. De 'nieuwe' shimano 300 serie heeft daar wel ruimte voor.
- Niet alle merken geven dezelfde kettinglijn bij dezelfde specificaties. Ze zijn meestal wat kort aan de rechterkant, zodat je alsnog een combinatie van spacers (0,7mm of 2,5mm) kan toevoegen aan de aandrijvingskant, zodat de cranks echt symmetrisch zijn.

Ik heb me daarin verdiept toen ik op mijn oude MTB reed en steeds last kreeg van één knie (ik heb mijn beenlengtes op laten meten). Wat bleek: de trapas stond 2,5mm meer naar rechts dan zou moeten. De aanpassing verhielp alle problemen en sindsdien ben ik kritisch geworden wat betreft trapassen. Toen ik mijn m-gineering frame kreeg (nog steeds hoera!) heb ik wel 5 trapassen gekocht voordat ik binnen 1mm kwam. Nu snap ik het en begrijp dat de spacers nodig zijn en een onderdeel van de specificatie. Een kettinglijn maakt niet zo veel uit voor een fiets, maar de q-factor voor de benen een hoop.
Jan Heine heeft blijkbaar de rechten op SKF trapassen overgenomen dus met import en verzending lig je aan flink boven de 200 €. Ik heb goede ervaringen met FSA assen (en Campagnolo), vorig jaar een Tange geïnstalleerd die na 6000 km wegens stroef en korrelig draaiend in de vuilnisbak mocht.
@ErikB: 2,5 mm. Dat is toch haast onmogelijk. Met clickpedalen neem ik aan. Maar dan nog.
had in het voorjaar een shimano bracket in me fiets gemonteerd en die was al na een paar duizend km overleden
heb nu deze er in zitten https://www.justpedal.nl/nl/zoeken?cont ... it_search=
eens kijken hoe die zich gaat houden
maar het was wel even zoeken om iets goeds maar nog betaalbaar te kopen
had in het voorjaar een shimano bracket in me fiets gemonteerd en die was al na een paar duizend km overleden
heb nu deze er in zitten IRD QB-55 Bottom Bracket
https://www.justpedal.nl/nl/zoeken?cont ... it_search=
eens kijken hoe die zich gaat houden
maar het was wel even zoeken om iets goeds maar nog betaalbaar te kopen
ErikB81 schreef:
do 02 nov, 2023 23:35
Ik wil er nog aan toevoegen:
- de keuze voor een trapas ook wordt bepaald door het metaal van je frame, ik zou zelf niet snel aluminium cups in mijn stalen frame monteren, of andersom.
Waarom geen aluminium cups in een stalen frame?
DaVinci schreef:
vr 03 nov, 2023 09:04
Waarom geen aluminium cups in een stalen frame?
Dat kan vreselijk vastcorroderen. Tweede is dat de aluminium schroefdraad van de cups fragiel is ten opzichte van het staal van het frame, wat met de erg fijne draad daar en de toleranties en speling die toch wle in de bracketpot aanwezig zijn niet fijn is.
Anekdote: ik heb wel eens een trapas aan de verkeerde kant er in geschroefd. Dat was nog wel staal-staal en bij een fiets van een Oerhollands A-merk. Er uitschroeven en andersom moneteren en alles was weer oké. Conclusie: zelfs met staal-staal moet je bij het monteren van de trapas voorzichtig te werk gaan.

ErikB81: Waar koop je die spacers voor een redelijke prijs? En hoe heten die dingen precies? Om goed te kunnen zoeken.
Dat ze vast kunnen corroderen weet ik ook, daarom goed invetten.
Zijn er cartridge trapassen met stalen cups? Ik heb er nog geen gezien. Wel met kunststof cups, maar dat zijn vaak de budgetuitvoeringen.
Neco heeft redelijk uitgebreid programma vierkante trapassen.
Schermafbeelding 2023-11-03 122140.jpg
DaVinci schreef:
vr 03 nov, 2023 10:02
Zijn er cartridge trapassen met stalen cups? Ik heb er nog geen gezien.
Ja, "vroeger" was ook de linkercup van alle shimanomodellen AFAIK van staal. De body, dus ook de rechtercup, is (was) ook bij de goedkope BB-UN26 e.d. van staal.
Ik denk niet dat ik ooit een aluminium BB-UNxx heb gezien.
Je hebt wel BB-UN's verschillende soorten staal: zwart en zilverkleurig.
Over de kunststof linkercups wordt wel geklaagd, maar ik heb er nooit problemen mee gehad.
Neco trapassen met zilverkleurig huis en zilverkleurige cups: prima spul!
Als het wat mag kosten: Phil Wood
Shrek schreef:
vr 03 nov, 2023 20:36
Als het wat mag kosten: Phil Wood
Indien de prijs effectief geen bezwaar is, wat gezien de fietsprijzen die ik hier geregeld zie langskomen blijkbaar voor velen het geval is, dan behoort White Industries ook tot de mogelijkheden.
https://www.whiteind.com/product/square ... -brackets/

Op zich een elegante en doodeenvoudige constructie uit twee cups gecombineerd met twee standaard industrielagers op een as geperst. In principe kan je dus wanneer het zover is even langs de ijzerhandel om twee nieuwe SKF lagers en die er op (laten) drukken.
Slechts 108/113/121mm breedte maar dat is in vele gevallen voldoende.