Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spatborden vervangen - Forum Wereldfietser

Spatborden vervangen

Ik wil eigenlijk graag de originele spatborden van mijn 23 jaar oude Koga Traveller vervangen om bredere banden op mijn wielen te kunnen zetten. Ik heb er nu 42mm banden op en dat kan net. Ik wil eigenlijk wel 47mm proberen.

Weet iemand of me dit gaat lukken en met welk spatbord zou dit moeten kunnen? Tips welkom. Of ideeën waar ik op zou moeten letten.

Ik heb de afgelopen maanden een tijdje zonder achterspatbord gefietst als test maar ik rij teveel offroad en met slecht weer om het zonder te willen doen.
Heb je al gefietst met 47 mm banden zonder spatborden?
Dan kan je meten hoeveel ruimte je overhoudt.

Ik vraag me trouwens af of die 47 mm - en tegenwoordig ook de 50 en 55 mm - echt prettiger zijn.
Op m'n Poppink heb ik 42 mm en dat rijdt prettig.
Op m'n elektrische fiets zitten 50 mm Big Apple en ik vind die banden erg gevoelig voor de juiste bandenspanning.
Even aan de lage kant en de wielen zwabberen over de weg in scherp en/of snel genomen bochten.

Ik zou eens uitproberen voor je alles om gaat gooien.

EDIT
Squinky schreef:
di 07 nov, 2023 23:31
Ik heb er nu 42mm banden op en dat kan net.
Eigenlijk geef je het antwoord op je eigen vraag zelf al.
Meestal is de ruimte in het frame de beperkende factor voor bandbreedte + spatbord.
Aan de zijkanten kun je san stukken uit de spatborden zagen om het passend te maken. Rond de omtrek van het wiel is het lastiger. Bekijk goed hoeveel ruimte er over is.
(Zelf fiets ik zonder, of met de stadsfiets die wel spatborden heeft)
Poppink schreef:
di 07 nov, 2023 23:56
Ik vraag me trouwens af of die 47 mm - en tegenwoordig ook de 50 en 55 mm - echt prettiger zijn.
Op m'n Poppink heb ik 42 mm en dat rijdt prettig.
Op glad asfalt maakt het niet veel uit maar op onverhard denk ik dat ook jij je Poppink nog fijner zou vinden fietsen qua wegligging. Voorwaarde is natuurlijk dat je onderling dezelfde banden vergelijkt.
Je fiets wordt van banden 50 ipv 42 wel merk baar hoger. Het is een krappe cm maar je merkt het onmiddellijk.
Je fiets wordt van banden 50 ipv 42 wel merk baar hoger.
En door het hogere roterende gewicht ook minder wendbaar.
Bert van Sprang schreef:
wo 08 nov, 2023 14:01
Je fiets wordt van banden 50 ipv 42 wel merk baar hoger.
En door het hogere roterende gewicht ook minder wendbaar.
Dat was ooit hét argument voor MTB's met 26"-wielen, totdat iedereen ineens aan de 29-er 'moest'. Je zou dan denken dat die dingen met geen stok de bocht om te krijgen zijn. Het valt in de praktijk nogal mee, dus een band die iets dikker is dan een ander valt ook mee.
Shrek schreef:
di 07 nov, 2023 23:57
Meestal is de ruimte in het frame de beperkende factor voor bandbreedte + spatbord.
Dat begrijp ik. De vraag is dan ook hoe ik daar achter kom.

Neem bv deze: https://www.mantel.com/acid-mudguard-se ... B%5D=16997

Hoe weet ik of dit past in mijn frame?
Begin eens met meten.

Kun je rondom je band een 8mm inbus tussen band en frame steken? Dat is al snel wel ongeveer de ruimte die je nodig hebt.
De vraag was of de spatborden in het frame passen.
Ga er maar van uit van niet en dat je bij alle drie de vorken aan de slag moet met de zaag of zo, dan kan het alleen maar meevallen. De vraag is ook of er na zagen genoeg stevigheid in het resterende spatbord overblijft.
en de vraag is ook waarom je andere spatborden moet passen. Of je nou de één of de ander maximaal ruim monteert, dat maakt toch niet zo veel uit voor de band?

Tenzij de 42mm band dicht tegen de randen van het spatbord aankomt vanwege korte radius van het spatbord. Maar dan zou ik normaal gesproken óók conflict verwachten tussen 47mm en frame en dat los je niet op met een ander spatbord.
Ik vermoed dat die Traveller ook al niet gemaakt was voor 42mm-banden en dat 47 dus echt te veel is.
Meestal kom je dan in twee richtingen te kort: het boogje over de band is te kort én de grote boog over het wiel is te kort. Dat laatste bijbuigen leidt dan weer tot krommigheden in alle mogelijke richtingen.
Je kunt zo'n spatbord dat een beetje smelten met een verstripper of heet uitgevallen föhn, maar dat kan bij een beetje mislukkign al snel leiden tot een wens voor een treurig einde voor de spatborden. (Ze moeten bij het harde plastic, niet bij PMD)
Leon schreef:
vr 10 nov, 2023 10:25
Ga er maar van uit van niet
Okay en waarom moet ik daar van uitgaan. Is dat omdat mijn frame daar te smal is? Komt dat dan omdat ze 'vroeger' smalle frames maakten?
Grandonneur schreef:
vr 10 nov, 2023 10:32
en de vraag is ook waarom je andere spatborden moet passen. Of je nou de één of de ander maximaal ruim monteert, dat maakt toch niet zo veel uit voor de band?
Het huidige spatbord is te smal. Er zijn gewoon spatborden te koop die deze banden kunnen faciliteren. De vraag is simpelweg of zo'n spatbord in mijn frame past.
Waarschijnlijk niet, denk ik.
Verder kan ik niet veel zeggen want ik heb zowel de fiets als die spatborden niet bij de hand. Jij het wel de fiets, dus je hebt al één punt voorsprong.
Kijk eens naar de speling bij de huidige spatborden en verzin daar eens 5 mm bij aan alle kanten.
Squinky schreef:
vr 10 nov, 2023 11:05
Okay en waarom moet ik daar van uitgaan. Is dat omdat mijn frame daar te smal is? Komt dat dan omdat ze 'vroeger' smalle frames maakten?
Dat sowieso. in die jaren was 37-622 de norm voor toerfietsen. zat ook op jouw fiets. Breder bestond amper. De worldtraveller had 44mm breed maar wel op kleinere 559 velgen. soms kun best naar iets breder, maar van 37 naar 47 inclusief spatborden is niet weinig. Mijn terraliner (eind jaren '90) rolt op 40-622 inclusief spatborden en dat gaat net.

Hier de link naar de Koga brochure 2000, dus als de jouwe bordeauxrood is staat ie hier in.

file:///C:/Users/nngt/Downloads/Koga_Brochure_2000.pdf
Eurofender heeft 51mm spatborden dus dat moet lukken met 47mm banden. Fietsonline heeft ze.
Shrek schreef:
vr 10 nov, 2023 10:20
Begin eens met meten.

Kun je rondom je band een 8mm inbus tussen band en frame steken? Dat is al snel wel ongeveer de ruimte die je nodig hebt.
+1.

Ik hou zelf aan dat mijn spatborden minimaal 1 cm breder zijn dan mijn banden. Bij minder wordt het al gauw heel vervelend zodra de weg niet schoon en droog is.
Grandonneur schreef:
vr 10 nov, 2023 12:37
Squinky schreef:
vr 10 nov, 2023 11:05
Okay en waarom moet ik daar van uitgaan. Is dat omdat mijn frame daar te smal is? Komt dat dan omdat ze 'vroeger' smalle frames maakten?
Dat sowieso. in die jaren was 37-622 de norm voor toerfietsen. zat ook op jouw fiets. Breder bestond amper. De worldtraveller had 44mm breed maar wel op kleinere 559 velgen. soms kun best naar iets breder, maar van 37 naar 47 inclusief spatborden is niet weinig. Mijn terraliner (eind jaren '90) rolt op 40-622 inclusief spatborden en dat gaat net.

Hier de link naar de Koga brochure 2000, dus als de jouwe bordeauxrood is staat ie hier in.

file:///C:/Users/nngt/Downloads/Koga_Brochure_2000.pdf
Deze informatie en de brochure is mij bekend maar dat is geen antwoord op mijn vraag.
Lemwise schreef:
vr 10 nov, 2023 18:12
Eurofender heeft 51mm spatborden dus dat moet lukken met 47mm banden. Fietsonline heeft ze.
Er zijn ontelbaar veel spatborden waar de band wel in past. De vraag is of zo'n spatbord ook op de fiets past en hoe daar achter te komen.