Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraag over slijtage remblokjes bruikleenfiets. - Forum Wereldfietser

Vraag over slijtage remblokjes bruikleenfiets.

Ik heb recent gepost over een gescheurd frame van mijn stadsfiets. Zolang die klus nog niet geklaard is gebruik ik een bruikleenfiets met derailleur die velgremmen heeft. Ik heb daar lang geen ervaring meer mee. Mijn stadsfiets heeft zelfgebouwde wielen met naven met 90mm trommelremmen die schier eindeloos meegaan.

Ik weet niet goed hoe ver de Shimano M65/T remblokjes met name achter gesleten zijn en hoe lang die nog mee kunnen dan wel of ze al vervangen moeten worden. Het lijkt me evt. nuttig om voor en achter te wisselen zodat de veel minder gesleten voorblokjes achter de grotere slijtage voorlopig kunnen opvangen. Ik heb foto's van alle vier de blokjes bijgevoegd.
IMG_20231110_212740652.jpg
Achter links
IMG_20231110_212803385.jpg
Achter rechts
IMG_20231110_212823815.jpg
Voor links
IMG_20231110_212835016.jpg
Voor rechts
Ik weet niet goed hoe het inwendige van deze blokjes eruit ziet. Het lijkt erop dat het frictiemateriaal om een metalen steunvlak heen zit. Ik weet niet hoeveel materiaal er 'boven' dat steunvlak zit. Tussen dat vlak en de velg. Ik zou wel een goede afbeelding van een versleten blokje willen zien of een dwarsdoorsnede als iemand die te vinden weet.

Ik wil niet dat de velg beschadigd wordt als de blokjes te ver versleten zijn. Ik wil.een beetje zuinig omgaan met andermans fiets. Ik weet niet of er dan metaal op metaal zal komen. Klopt dat? Of wordt er misschien harder plastic als steunvlak gebruikt dat minder goed remt maar de velg niet beschadigt?

Hier zijn ongetwijfeld mensen met ruime ervaring hiermee die me even van advies kunnen dienen. Bij voorbaat dank.
Als het een bruikleenfiets van de fietsenmaker is dan zou ik het lekker zo laten, als die van een vriend of kennis is dan kun je misschien achter vervangen, dat is met deze remmen echter niet echt makkelijk als je het niet vaker gedaan hebt. (vooral het juist afstellen) Met achter rem je normaal gesproken ook alleen maar af en stop je met je voorremmen, dus misschien iets minder de achterrem gebruiken om die te sparen (samen met de velg)
Het is een fiets van familie dus ik wil er goed voor zorgen.

Ik had de foto's gemaakt met een smartphone en via bluetooth naar een tablet overgebracht en daarmee het bericht gepost. Beide schermen staan niet erg helder. Pas toen ik de laptop gebruikte om die vreemde dubbelpost aan te pakken zag ik daar pas het kleurverschil van de remblokken. Ik had eerst aangenomen dat het één soort materiaal was dat om die metalen delen heen zat. Nu denk ik dat het bruinere deel met de opdruk het plastic steunvlak is en het zwartere materiaal het frictiemateriaal. Klopt dat?

Ik zag toen ook pas dat ze asymmetrisch zijn met een langere en een kortere kant en dat ze voor andersom gemonteerd zijn dan achter. Hoort dat? Of zitten ze voor of achter verkeerd om? Moet de lange kant aan de oplopende/duwende (achter)kant of aan de afglijdende (voor)kant van de velg? Of verschilt dat inderdaad voor het voor- en achterwiel?
Deze remblokjes bestaan uit een metalen deel (alu) en een synthetisch rubber blokje dat erin vastzit. Het is een geheel, ook in zijn geheel te vervangen. De spullen komen uit de jaren negentig of nog eerder en de slijtage valt dus wel mee en voordat je op het aluminium zit kan echt wel paar honderd km duren.
Ook moderne V-brake blokjes hebben een korte en een langere kant, maar die hebben een ander montagesysteem. en dus ook andere remhoeven.
Mijn hemel, op de derde foto hangen de aluminiumkrullen uit de velg om het blokje. Dat komt waarschijnlijk omdat er een steentje of andere rotzooi in de blokjes zit. Shimanoblokjes zijn daar berucht om; die zijn te zacht. Maak de fiets eens een keer schoon, dan kun je ook zien dat een paar van je blokjes dramatisch schuin aan het afslijten zijn.
Ik denk niet dat je nu of heel binnenkort op het metaal zit maar deze fiets heeft zwaar onderhoud nodig. Vier nieuwe blokjes en nette montage.
De lange kant moet naar achteren wijzen.
Of je het voor je familielid moet doen is de vraag. Het kan zijn dat een en ander erg vast zit en je daardoor het risico loopt dat er vanalles kapot gaat bij het kracht zetten. Dus breng deze fiets zo snel mogelijk terug naar je familielid en bedank hem/haar vriendelijk.
Het lijkt uit drie delen te bestaan. Een metalen deel waarvan ik de vorm niet weet dat vastzit in een bruin plastic deel dat het zwarte frictiemateriaal, dat daarop zit gelijmd, tegen de velg drukt. Ik neem vooralsnog aan dat als het frictiemateriaa versleten is het plastic gaat slijten met vermindering van de remvertraging tot het metalen 'geraamte', met een T vorm met onbekende zijdelingse lengte(?), bereikt wordt. Geen idee hoe snel dat plastic dan zal wegslijten, hoe dik de plasticlaag tot het metaal is en hoe urgent vervanging dan is om contact van dat metaal met de velg te voorkomen. Daarvoor zou een dwarsdoorsnede waarop dat inwendige metaal en die plastic omhulling met de dikte daarvan tot het frictiemateriaal te zien zou zijn erg informatief zijn.

Het is me nog niet duidelijk waarom de lange zijden van die blokjes voor en achter verschillende kanten opwijzen. Het is wel dat de korte kanten naast de remklauw zitten want die klauwen zitten voor en achter ook resp. voor en achter de buizen gemonteerd. Is dat om een of andere reden gewenst? Het lijkt me dat er geen ruimtegebrek is als de lange kant naast de klauw zou zitten.

Je kunt voor goed zien dat de achterkanten van de blokjes meer gesleten zijn. Dat lijkt me wel logich omdat door het remmen een kantelende kracht zal optreden die de achterkant van de blokjes harder tegen de velg drukt. Daarom zou het me logisch lijken om de lange kant aan de achterkant te doen omdat daar meer oppervlakte aan frictiemateriaal zit.

Is mijn redenatie correct en zouden de blokjes voor ook met de lange kant naar achteren moeten zitten of zitten die om een andere reden toch goed zo?
Je redenatie is correct.
Op de meeste nieuwe remblokjes staat met een pijltje aangegeven in welke rij/draairichting ze gemonteerd moeten worden. Als je je familie een plezier wil doen dan vervang je de blokjes door houders waar je losse blokjes in kan schuiven, kost iets meer maar maakt vervangen een stuk makkelijker.
_Peter_ schreef:
za 11 nov, 2023 13:29
Op de meeste nieuwe remblokjes staat met een pijltje aangegeven in welke rij/draairichting ze gemonteerd moeten worden.
Is dat dan de richting waarin het wiel beweegt of de bewegingsrichting van het blokje ten opzichte van de velg?
Voorkom onduidelijkheid:
Leon schreef:
za 11 nov, 2023 09:54
De lange kant moet naar achteren wijzen.
_Peter_ schreef:
za 11 nov, 2023 13:29
Op de meeste nieuwe remblokjes staat met een pijltje aangegeven in welke rij/draairichting ze gemonteerd moeten worden. Als je je familie een plezier wil doen dan vervang je de blokjes door houders waar je losse blokjes in kan schuiven, kost iets meer maar maakt vervangen een stuk makkelijker.
Ik was er ondertussen ook achter dat er 'cartridge' type blokjeshouders bestaan voor losse blokjes die ik vroeger ook had op mijn Motobécane fiets maar die kan ik nergens vinden voor dit type cantilever rem.
Leon schreef: Mijn hemel, op de derde foto hangen de aluminiumkrullen uit de velg om het blokje. Dat komt waarschijnlijk omdat er een steentje of andere rotzooi in de blokjes zit. Shimanoblokjes zijn daar berucht om; die zijn te zacht. Maak de fiets eens een keer schoon, dan kun je ook zien dat een paar van je blokjes dramatisch schuin aan het afslijten zijn.
Ik denk niet dat je nu of heel binnenkort op het metaal zit maar deze fiets heeft zwaar onderhoud nodig. Vier nieuwe blokjes en nette montage.
De lange kant moet naar achteren wijzen.
Of je het voor je familielid moet doen is de vraag. Het kan zijn dat een en ander erg vast zit en je daardoor het risico loopt dat er vanalles kapot gaat bij het kracht zetten. Dus breng deze fiets zo snel mogelijk terug naar je familielid en bedank hem/haar vriendelijk.

Die blokjes voor zitten blijkbaar verkeerd om met de lange kant naar voren. Vandaar dat die schuin slijten?

Ik ben niet bepaald onhandig en doe alles zelf aan mijn eigen fiets. Een paar remblokjes vervangen is niet iets waar ik voor terugdeins.

Het is de laatste tijd zeg maar gerust pokkeweer en ik fiets door regen en over natte wegen waar ik ook nog eens frequente obstructies door werkzaamheden tegenkom en over stukken met verwijderde bestrating moet . Daar zou ik wel wat steentjes en zo kunnen oppikken. Ik herkende die aluminiumkrullen niet als zodanig. Bedankt voor die informatie. Ik zal ze eens regelmatig schoonmaken.

Edit moderator: op verzoek van Man Met Fiets verwijzing naar site Bol verwijderd.
Ik heb de voorblokjes even bekeken en schoongemaakt. Links waar die krullen zaten was het juist relatief schoon. Maar bij die eerdere foto lijkt er mogelijk iets in de voorste groef te zitten.

Rechts zat er in de middelste groef duidelijk iets hards dat zich daar vastgeklemd had gezien de ronde uitholling die het heeft aangebracht. Bij het verwijderen met een schroevedraaier verbrokkelde het en kreeg ik het er niet als een heel steentje uit.
IMG_20231111_161032905.jpg
Met harde massa in middelste groef en zachter materiaal in achterste groef.
IMG_20231111_161549858.jpg
Schoongemaakt met nog zichtbare uitholling waar harde massa zat.
In die groeven kan zich natuurlijk iets hards als een steentje vastklemmen. Dat zal neem ik aan niet uitmaken tussen hardere en zachtere blokjes. Dat wordt bepaald door de afmeting van het steentje of het zich er wel of niet in kan vastklemmen. Een zachter blokje kan nauurlijk verder ingedrukt worden wat het oppervlakte tussen steentje en blokje vergroot maar bij een harder blokje zal de klemkracht tussen blokje en steentje weer hoger kunnen zijn dus of dat netto uitmaakt op de kans dat het er weer uitvalt durf ik niet te zeggen.
Man Met Fiets schreef:
za 11 nov, 2023 15:50
Ik weet niet welke blokjes evt. beter zouden kunnen zijn
Deze: (Kool Stop Remblokken Eagle 2 Cantilever)
https://www.google.nl/shopping/product/ ... NcQ8wIIvgk
Leon schreef:
za 11 nov, 2023 17:01
Man Met Fiets schreef:
za 11 nov, 2023 15:50
Ik weet niet welke blokjes evt. beter zouden kunnen zijn
Deze: (Kool Stop Remblokken Eagle 2 Cantilever)
https://www.google.nl/shopping/product/ ... NcQ8wIIvgk

Beetje stevig aan de prijs zo te zien. Daar koop ik dan dus 5 paar 'originele' voor i.p.v. 1?

https://www.beslist.nl/products/r/kool_ ... antilever/

Ik zou toch denken dat ze bij Shimano toch ook wel een béétje verstand van remblokjes hebben. En ik vermoed dat zachtere blokjes betere frictie/remvertraging kunnen geven dan hardere. Misschien ook met name bij nat weer? Er zullen toch aardig wat mensen met deze blokjes rijden neem ik aan. Hoe goed of slecht zal dat gaan? Ik geloof niet dat ik zó graag andere blokjes wil dat ik die prijs ervoor wil neertellen. Maar bedankt voor de suggestie.
Als je op koolstop zoekt zul je nog meer vinden, en als je een beetje doorzoekt bij de juiste winkels dan kom je nog wel goedkoper uit.
Wat je voor nu zou kunnen doen is zorgen dat het blokje overal even dik is (er wat afschuren dus en ze dan zo monteren dat ze goed op de velg terecht komen als je remt, niet op de band maar ook niet onder de velg.
_Peter_ schreef:
za 11 nov, 2023 19:19
Als je op koolstop zoekt zul je nog meer vinden, en als je een beetje doorzoekt bij de juiste winkels dan kom je nog wel goedkoper uit.
Wat je voor nu zou kunnen doen is zorgen dat het blokje overal even dik is (er wat afschuren dus en ze dan zo monteren dat ze goed op de velg terecht komen als je remt, niet op de band maar ook niet onder de velg.
Ik vond die 5 setjes voor net 20 euro zo'n goede deal dat ik die niet kon laten lopen. Daar kan ik me nooit aan bekopen.

Eerst gaat er achter een nieuw setje op en omdat ze voor verkeerd om zitten denk ik dat ik eerst even kijk hoe ze remmen als ik die goed om zet. Als dat werkt kan het dikke deel weer 'bij'slijten. Maar misschien zijn ze dan teveel verkeerd om schuin. Dan kan ik ze net zo goed voorlopig zo laten. Die remmen prima. Ik heb vanavond bijna exclusief de voorrem gebruikt en die gaf ruim voldoende remvertraging. Ik zie wel.

Iedereen bedankt voor de bijdragen. Ik heb er zeker e.e.a. van opgestoken. Misschien dat anderen hun voordeel ook kunnen doen met die 5 setjes voor €20,26 als je dit type ook gebruikt. €4,05 per setje. Geen geld toch?
Zoals gezegd en zichtbaar op de foto's in het openingsbericht: ze vernielen je velgen.
Leon schreef:
za 11 nov, 2023 21:37
Zoals gezegd en zichtbaar op de foto's in het openingsbericht: ze vernielen je velgen.
Ik weet niet hoe vaak het voorkomt dat een steentje even wat aluminium afschraapt. Het kan incidenteel zijn en toevallig net gekiekt zijn. Ik vond aan die kant geen vastzittend 'vreemd lichaam' dat voortdurend schade zou kunnen doen. Zoals gezegd zijn de omstandigheden/bodemgesteldheid waar ik fiets momenteel regelmatig nogal ongunstig door genoemde frequente werkzaamheden die ik tegenkom en de oeverloze regen. Dat helpt allemaal ook even niet mee.

Ik weet niet of dit dezelfde/eenzelfde blokjes zijn die er door Koga zijn opgezet maar ik zou verwachten dat die ook wel weten wat ze doen. De fiets is niet heel veel gebruikt heb ik de indruk en stond ook al lang ongebruikt dus het zouden mogelijk zelfs de originele blokjes kunnen zijn. Alleen pleiten de omgekeerd zittende blokjes vóór daar wellicht tegen? Maar als een fietsenmaker ze verkeerd kan monteren dan kan dat in de fabriek ook?

De fiets was zo lang niet gebruikt dat bij de achterband het rubber aan een kant (raam/zonlicht?) aardig wat van het canvas was verdwenen bij de staaldraad. Daar moest dan ook een nieuwe op want het risico op een klapband was wel wat oncomfortabel groot zo. De eigenaar sloot niet uit dat het de originele band nog was maar wist het niet zeker. Het zou dan wel een museumstuk zijn geweest want de fiets is OUD! Maar wel in pima staat door het weinige gebruik.

Maar dit is dus niet mijn fiets en het is ook eigenlijk niet aan mij om er iets aan te veranderen. Ook daarom zijn dezelfde remblokjes wel een wenselijke keuze. Verder kán ik me voorstellen dat zachtere blokjes evt. het aluminium van de velg minder snel regulier doen slijten, afgezien van evt. incidentele slijtage door steentjes. Maar dat is een veronderstelling en geen weten.
Koga zet er gewoon op wat Shimano levert.
En als iedereen er mee fietst wil nog niet zeggen dat het goed is.
De remmen van Shimano zijn prima maar de remblokken komen er bij mij niet meer op. Ik heb ook in de blokken zitten peuteren omdat ik dacht dat er een steentje in zat, maar het ligt aan het materiaal van de remblokken dat de velgen opvreet.
Idd, op mijn eigen velgremfietsen komen absoluut geen velgvretende Shimano blokjes, maar Koolstop Salmon.

Maar dit was een leenfiets, en OP geeft de fiets al in beduidend betere staat terug dan hij hem gekregen heeft :)

Komt die kapotte band niet doordat er een remblokje tegenaan heeft gesleept?