Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraag over slijtage remblokjes bruikleenfiets. - Forum Wereldfietser

Vraag over slijtage remblokjes bruikleenfiets.

Ik heb recent gepost over een gescheurd frame van mijn stadsfiets. Zolang die klus nog niet geklaard is gebruik ik een bruikleenfiets met derailleur die velgremmen heeft. Ik heb daar lang geen ervaring meer mee. Mijn stadsfiets heeft zelfgebouwde wielen met naven met 90mm trommelremmen die schier eindeloos meegaan.

Ik weet niet goed hoe ver de Shimano M65/T remblokjes met name achter gesleten zijn en hoe lang die nog mee kunnen dan wel of ze al vervangen moeten worden. Het lijkt me evt. nuttig om voor en achter te wisselen zodat de veel minder gesleten voorblokjes achter de grotere slijtage voorlopig kunnen opvangen. Ik heb foto's van alle vier de blokjes bijgevoegd.
IMG_20231110_212740652.jpg
Achter links
IMG_20231110_212803385.jpg
Achter rechts
IMG_20231110_212823815.jpg
Voor links
IMG_20231110_212835016.jpg
Voor rechts
Ik weet niet goed hoe het inwendige van deze blokjes eruit ziet. Het lijkt erop dat het frictiemateriaal om een metalen steunvlak heen zit. Ik weet niet hoeveel materiaal er 'boven' dat steunvlak zit. Tussen dat vlak en de velg. Ik zou wel een goede afbeelding van een versleten blokje willen zien of een dwarsdoorsnede als iemand die te vinden weet.

Ik wil niet dat de velg beschadigd wordt als de blokjes te ver versleten zijn. Ik wil.een beetje zuinig omgaan met andermans fiets. Ik weet niet of er dan metaal op metaal zal komen. Klopt dat? Of wordt er misschien harder plastic als steunvlak gebruikt dat minder goed remt maar de velg niet beschadigt?

Hier zijn ongetwijfeld mensen met ruime ervaring hiermee die me even van advies kunnen dienen. Bij voorbaat dank.