Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Canyon Urban 7.0 (2016) kettingblad / tandriem poelie - Forum Wereldfietser

Canyon Urban 7.0 (2016) kettingblad / tandriem poelie

Hallo allemaal,

Ik zit in een lastige situatie met mijn Canyon Urban 7.0 uit 2016 (maat L) en hoop dat jullie me kunnen helpen. Mijn lokale fietsenmaker in Deventer, die geen Canyon dealer is, kon me niet verder helpen met specifieke onderdelen voor mijn fiets.

Onlangs is de belt van mijn fiets vervangen, maar nu blijkt dat ook het kettingblad en de tandriem poelie aan vervanging toe zijn. Canyon heeft aangegeven dat het om een Belt set van Gates gaat, maar kon geen specifiek merk of type voor de vervangende onderdelen noemen. Ze verwezen me naar jullie voor meer expertise.

Heeft iemand ervaring met het vervangen van deze onderdelen op een Canyon Urban 7.0? Welk merk of type kettingblad en tandriem poelie zou geschikt zijn voor mijn fiets? Alle suggesties of adviezen zijn welkom!

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Ja, dat is een Gates belt, als ik op de site van Canyon kijk, vrijwel zeker een zogenaamde CDN riem. Als de CDN riem van je fiets uit 2016 nu pas aan vervanging heb je niet al te veel kilometers gemaakt.

2016, dat zou nog wel eens de (korte) tijd dat Gates met composiet voorblad werd uitgerust en dat slijt snel, z'n blad ging ongeveer even lang mee als de CDN riem voor mij.

Om dingen te vervangen is het zaak om het aantal tanden te tellen, ik verwacht 46/50/55 voor het voortandwiel. De riem is waarschijnlijk 118/120/125, achter waarschijnlijk 19/20/22/24 tanden.

Vervangen is makkelijk zat, dat zou elke fietsenmaker makkelijk moeten kunnen. Wat wel een probleem lijkt is dat fietsenmakers riemen en bijbehorende tandwielen niet via hun normale dealers kunnen bestellen. Een collega van mij heeft dat wel eens opgelost door zelf een riem te bestellen en dan de fietsenmaker de riem te laten vervangen.

Als je vervangende spullen besteld is het goed te weten dat CDN is de goedkopere versie, CDX de duurdere maar verder zijn ze helemaal compatibel. CDX riemen hebben niet een blauw binnenkant, CDN riemen niet.
http://www.bongersbikes.nl/onderdelen/rohloff-parts

https://www.bibikeshop.nl/riemen/belt-cdc
loweherz schreef:
za 25 nov, 2023 20:31
Ze verwezen me naar jullie voor meer expertise.
Toch wel bijzonder dat Canyon zijn klanten doorverwijst naar dit forum voor informatie over een fiets die ze zelf hebben gemaakt. Zeker omdat het toch geen heel ingewikkelde hulpvraag is.
Berger schreef:
ma 27 nov, 2023 07:58
Toch wel bijzonder dat Canyon zijn klanten doorverwijst naar dit forum
Ik denk dat loweherz zich even heeft vergist en dat het de fietsenmaker was.
(Sorry dat ik verder geen verstand heb van types Gates-onderdelen)
Berger schreef:
ma 27 nov, 2023 07:58
Toch wel bijzonder dat Canyon zijn klanten doorverwijst naar dit forum voor informatie over een fiets die ze zelf hebben gemaakt.
Aan de andere kant: ik heb ook wel eens gebeld naar de importeur van mijn fietsmerk, over een Sram voorblad dat anders was dan wat ik op internet tegenkwam. Antwoord was “dat kunnen we niet zeggen, want we weten eigenlijk nooit wat ze er in de fabriek op zetten”. :?: