Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ideale Velgbreedte 28 wiel ? - Forum Wereldfietser

Ideale Velgbreedte 28 wiel ?

Ik heb nu 28 wielen met uiterste velgbreedte 22 mm
Mijn Firmtech Magura hs 11remmen raken uitgeregeld amper de velg
Ik had gedacht een nieuw wiel met uiterste velgbreedte van 25 ,26,mm te laten maken
Daar de remblokken zo al korter tegen de velg komen
Wat is jullie gedacht hier over ?
Was dat voorheen beter?

Als dat het geval is dan doet het vervangen van de olie in de remmen wonderen.

Op mijn fiets was het remmen op een gegeven moment bagger.
Het olie verversen en bijvullen met de juiste Magura set was kinderspel en leuk om te doen.
De remmen doen het weer als vanouds.

Maar ik heb wel Andra 30 velgen, met jouw velgen kan het wel heel anders zijn.
De ideale velgbreedte is de helft van de bandbreedte. Als de remblokken niet aan de velg komen dan is dat een zaak van afstellen/ontluchten. :idea: LHM-olie is goedkoper bij de auto-onderdelen zaak!

firmtec schreef:
ma 27 nov, 2023 11:04
Wat is jullie gedacht hier over ?
Dat je wel heel zeker moet zijn dat er niet iets anders aan de hand is om andere velgen te nemen.

We weten hier natuurlijk nog helemaal niks van je fiets. Wat voor fiets is het? Zater daar origineel die remmen op? Heb je de fiets zo gekocht? Heb je er andere wielen ingezet? Remde de fiets eerst wel goed? Hoe lang was dat? Hoeveel km hebben de blokjes er op zitten? Bedoel je binnen- of buitenmaat velg? Zijn er andere redenen om nieuwe velgen te nemen?

De vraag in de titel komt volgens mij ook niet overeen met de inhoud van je vraag. De ideale velgbreedte voor een bepaald wiel bestaat niet, maar is afhankelijk van de hele fiets en het gebruiksdoel ervan.
F. van der Hoek schreef:
ma 27 nov, 2023 11:47
De ideale velgbreedte is de helft van de bandbreedte.
Schwalbe heeft daar dit plaatje voor. Ideaal zal ergens in het midden zijn maar is zoals je ziet rekbaar. De velgbreedte in dit plaatje is de binnenzijde van de velg. De extremen in dit plaatje zijn wel heel extreem. Een 22mm-band op een 19mm-velg leggen kan volgens dit plaatje wel maar dat rijdt echt voor geen meter en je hebt vrijwel 100% kans op velgbeschadiging en snakebites. Een band van 62 mm om diezelfde velg geeft heel andere problemen zoals dat je die band niet hard mag oppompen om de velg heel te houden maar dat je een hoge druk tegenlijk hard nodig hebt om de band een beetje in bedwang te houden. Dat rijdt ook weer niet zo lekker als je van zo'n dikke band gehoopt had.
Afbeelding
F. van der Hoek schreef:
ma 27 nov, 2023 11:47
De ideale velgbreedte is de helft van de bandbreedte.
Liever breder tegenwoordig :wink:


Maar inderdaad best eerst goed naar bleeden / ontluchten / afstellen van de remmen laten kijken.

De remmen zullen wel een bepaald bereik van velgbreedtes aankunnen, maar daarbinnen zou ik zeggen: zo breed mogelijk.
Kan me voorstellen dat het probleem niet in het ontluchten en zo zit maar in de firmtech en de velgbreedte, de expert uit groningen zegt: Verder valt er niks af te stellen, de fabrikant moet de nokken op de juiste plek aanbrengen en je moet geen te brede of smalle velgen monteren - de afstand houders tov de vork is niet te verstellen.

Mijn gewone magura’s plaats ik bij een ander wiel de houders gewoon wat dichter bij de velg, met nieuwe blokjes helemaal terug geduwd net een milimeter speling. Mijn ervaring is dat het minder remt als de remhouders verder van de velg staan, zet ze vaak als ze half versleten zijn ook weer wat dichter bij de velg.
Oplossing lijkt me naar de originele velgbreedte gaan waarvoor de vork en frame gemaakt is.
firmtec schreef:
ma 27 nov, 2023 11:04
Ik heb nu 28 wielen met uiterste velgbreedte 22 mm
Mijn Firmtech Magura hs 11remmen raken uitgeregeld amper de velg
Ik had gedacht een nieuw wiel met uiterste velgbreedte van 25 ,26,mm te laten maken
Daar de remblokken zo al korter tegen de velg komen
Wat is jullie gedacht hier over ?
Vraag het maar voor de zekerheid. je weet dat op de firmtech remklauwen bij de velg ook per remdeel ook een stelschroef zit?
6mm ibus er in en indraaien stelt de remblok dichter op de velg.

Als dat niet helpt de klauwen terug draaien en de stelschroef in je remhendel, als je dan je remhendel een stukje kan induwen zonder dat je remblokken bewegen zit er lucht in je rem.
firmtec schreef:
ma 27 nov, 2023 11:04
Ik heb nu 28 wielen met uiterste velgbreedte 22 mm
Mijn Firmtech Magura hs 11remmen raken uitgeregeld amper de velg
Ik had gedacht een nieuw wiel met uiterste velgbreedte van 25 ,26,mm te laten maken
Daar de remblokken zo al korter tegen de velg komen
Wat is jullie gedacht hier over ?
Mijn gedachte hierbij is dat je remmen beter afgesteld zouden kunnen worden, zodat zij wel de velgen raken.
Als je toch andere wielen wenst, wat je goed recht is, kijk dan eerst naar de bij die wielen passende banden. Velgbreedte en bandbreedte horen bij elkaar. Daar zijn tabellen voor (ERTRO tabellen).
Een bredere velg leidt tot een bredere band. Die band moet wel weer tussen de vorkpoten van je fiets passen.
Ik heb een vaag vermoeden dat de vragensteller niet op dit forum is om antwoorden te krijgen op zijn/haar vragen. Waarom dan wel weet ik niet.