Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spanje - reis ideeën - Forum Wereldfietser

Spanje - reis ideeën

Frankrijk, Italië, Duitsland, Zwitserland noem maar op, maar ik heb op een week in 1980 rond Ronda na, nog nooit in Spanje gefietst.

Misschien wat voor komend voorjaar.

Er zijn vast medefietsers die wat suggesties over Spanje willen opschrijven, regio, beste periode, noem maar op.
Ik ga gravel niet uit de weg maar ben niet van plan met m'n Poppink te lopen zeulen. Het moet allemaal fietsbaar zijn.
Kijk eens op de site van Paul Benjaminse https://www.cyclingeurope.nl/routes/andalusie/index.php
Daar komen 2 routes in aanmerking, die van Andalusië en de Ruta Iberica.

De Andalusië-route fietste ik in mei 2016 van Sevilla naar Girona en vervolgens via de Barcelona-route door naar Nederland.
De Ruta Iberica in mei 2017 van Lissabon naar Girona en daarna Frankrijk in naar Zwitserland.

Het zijn beide mooie en niet al te zware routes. In mijn herinnering op de Andalusië-route wat meer klimwerk dan bij de Ruta Iberica.
Ga niet in juli of augustus, te warm.

Er zijn ook andere routes, zoals de Zilverroute.

Veel plezier met de voorbereiding.

Jan
Spanje is best groot. Wat zou je graag vinden?
De lente is mooi vanwege de bloemenvelden en bermen. Dat mis je in zomer en najaar.
Net als Hilver beide routes gefietst. De Andalusieroute van zuid naar noord, en de Ruta Iberica vanaf een aanloop in Burgos (noord) naar Sevilla gefietst. Beide in mei gereden met doorgaans uitstekend fietsweer. Hoewel, bij de start in Burgos (laatste week april) was het 3 graden met sneeuwbuien. De Andalusieroute is wat afwisselender en meer natuurschoon. Vooral tussen Guadix en Cazorla en daarna ten noorden van Cazorla is de natuur prachtig. Houd je van uitgestrekte en verlaten landschappen dan is Extremadura aan te raden. Daar kom je met de Iberica route deels doorheen, maar door een deel van de Zilverroute te nemen pak je een groter deel daarvan.

Succes met de voorbereidingen.
harriewbd schreef:
di 28 nov, 2023 16:03
Houd je van uitgestrekte en verlaten landschappen dan is Extremadura aan te raden.
Dat kan in de Ei Cid-streek en daar ruim omheen ook uitstekend. Het meest praktische verschil met de Extremadura is een fors temperatuurverschil ofwel dat de hete tijd in het noorden veel korter is.
Heb er twee jaar geleden gefietst.
Mijn indruk van toen is dat Spanje als land niet bestaat. Het bestaat uit min of meer sterk verschillende regio's.
Bv was in Baskenland en Andalusië en die zijn compleet anders. Catalonië nog niet geweest maar zal ook wel weer een ander "Spanje" zijn. Spreken daar trouwens ook een ander taal. Net zoals de Galliciers.

Denk dus eerder in regio's.
Beste periode.?
Elke regio heeft ook wat zijn eigen klimaat en dus beste periode.
Bv niet voor niets noemt Extremadura extremadura, in de winter vriest het en in de zomer is het veertig graden.

Persoonlijk denk ik eraan om dit voorjaar richting Barcelona-Alicia te gaan zeg maar Catalonië/ Valencia...gaat warmer zijn dan toen in Extremadura en Castilla en León
En wat te denken van de Canarische Eilanden. Weer heel anders dan het Spaanse vasteland, meer Latijns-Amerikaans qua sfeer, en ook onderling allemaal sterk verschillend. Absoluut mijn favoriete regio. Heerlijke vulkaanlandschappen, mooie rotskusten, en geweldig eten. De heersende passaatwinden zorgen ervoor dat de noordkant van de meeste eilanden, veel meer neerslag krijgt dan de zuidkant ervan, met een enorme afwisseling in vegetatie tot gevolg: van woestijn naar dicht subtropisch regenwoud in soms minder dan 20km.

Eigenlijk het hele jaar door geschikt als fietsbestemming, al kan het in de zomer op sommige plekken best warm worden, en in de wintermaanden op andere plekken best nat. Maart, april zit je net na de regentijd, staat er veel in bloei en zijn de meeste eilanden heerlijk groen (Hoe westelijker, hoe natter en groener, hoe oostelijker hoe droger en kaler. Lanzarote, het meest oostelijke eiland, is zo droog dat er nauwelijks iets groeit)
Het netwerk van verharde en onverharde wegen is behoorlijk fijnmazig en de wegen zijn meest rustig,.
Je moet wel van klimmen houden, want de eilanden zijn vulkanisch en rijzen steil op uit de Stille Oceaan.
Ik heb de route van El Cid gefietst en vond het echt fantastisch.
Een van de fijne zaken aan Spanje is dat het praktisch overal goed fietsen is. Bijna alle wegen zijn rustig of zelfs doodstil kwa autoverkeer, dus je hoeft eigenlijk nooit te zoeken naar rustige wegen. Zelfs de N-wegen (carreteras nacionales) zijn op de stukken waar een snelweg die weg heeft vervangen, zeer rustig en prettig te befietsen. Bv de N630 tussen Mérida en Sevilla en de N234 tussen Teruel en Valencia.
Het is dus heel makkelijk eigen routes te maken, zonder de afstraffing van een onverwacht drukke weg.
Noord-Spanje kan ik je van harte aanbevelen!
Meer info op mijn website: https://moh.freehostia.com/2018/N-Spain/

Afbeelding
Alleen door de basken gefiets, Vanuit Frankrijk aan de kust de Pyreneeën over, dan langs de bergen een stuk het binnenland in, weer de bergen over en langs de Franse kant terug naar de auto, was prachtig, en heel warm dat voorjaar :?
Nadeel van Spanje is dat er weinig campings zijn maar een prachtig land en vriendelijke mensen.
Vijf maanden op voorhand kan je (hopelijk) nog tickets boeken voor het Alhambra in Granada (de Nasrid paleizen). Dat is ècht bucket-list materiaal. Te combineren met eender welke fietstour in oostelijk Andalusië, bvb doorheen de Alpujarras.

131215alpu.jpg
143341.jpg
135259.jpg
Samen met mijn vriendin en onze tienerzoon heb ik nu 2 keer 2 weken door Spanje gefietst. En laat ik zeggen dat ik gemengde gevoelens heb over Spanje als fietsland...

Op onze eerste trip (april/mei 2022) fietsten we van Valencia naar Girona. We volgden hier (voor het grootste deel) de EV8, maar dat was niet altijd een goed idee. De route stond namelijk wel ingetekend op OCM, maar bleek in de praktijk nog niet gerealiseerd. Met het over rotsblokken heen tillen van 3 volgepakte vakantiefietsen op wandelpaden tot gevolg - precies wat je niet wilt dus.
Ook zaten er wat venijnige gravelhellingen in. Die zijn voor anderen misschien een peulenschil, maar braken ons toch wel wat op. Onze zoon was toen 10 en die had hier en daar toch wel wat moeite om zijn fiets omhoog te duwen.
En wat overnachten betreft: tussen Valencia en Barcelona vonden we altijd wel een camping, maar boven Barcelona bleek veel ineens nog niet open en konden we aan het eind van de dag halsoverkop op zoek naar een hotel. Daar zijn er gelukkig genoeg van aan de kust, maar bij Blanes gingen we het binnenland in en dan worden alle accommodaties sowieso wel wat schaarser. Daar moesten we dus wel even goed kijken hoe we uit zouden komen met onze etappes.

Klinkt als een boel gesteggel, maar Spanje is wel een heerlijk land om te zijn. Het klimaat, het eten, de kust en de schutterende landschappen - dat maakt veel goed. Vandaar dat wij dit voorjaar weer met onze fietsen naar Spanje vertrokken :lol:

Afgelopen voorjaar fietsten we van Cartagena naar Valencia. Een kortere afstand, met kortere dagetappes en een losjes op de EV8 gebaseerde route. Want wij waren er precies tijdens een hittegolf en dan is 40 graden best wel heel erg warm. Dus we bleven zo veel mogelijk langs de kust, namen zo veel mogelijk verharde paden en wegen en deden gewoon heel erg chill.
Helaas zijn er in dit stukje Spanje niet zo heel veel campings waar je met je fiets terecht kunt. Camperplaatsen volop, maar daar ben je niet welkom met je fiets en je tent. Op veel campings moet je minimaal 2 nachten staan en dat wordt 'm ook niet tijdens zo'n fietsreis. Dus zaten we regelmatig in hotels en B&B's.
Nog een tip voor deze regio: tussen Alicante en Denia lopen geen goed fietsbare wegen. We probeerden om de EV8 te volgen via Castalla en Alcoy, maar met 42 graden over de gravel waar geen boom te bekennen is 600 meter stijgen werd 'm niet voor ons. Langs de kust zijn alleen maar kliffen en een autoweg met tunnels, dus daar wilden we ons al helemaal niet aan wagen. Gelukkig rijdt er tussen Alicante en Denia een treintje waarin je je fiets gratis mee kunt nemen. Dus ja, je fietst dan niet het hele eind, maar ik vind het persoonlijk wel een echte aanrader.

Tot slot: ga in het voorjaar in de regio Valencia fietsen en je kunt optimaal genieten van de Azahar - de geur van sinaasappelbloesem. Overweldigend gewoon, maar echt wel super om die geursensatie mee te maken.

Wil je meer lezen? Ik ben begonnen met het uitschrijven van onze belevenissen, maar ik loop erg achter... De eerste 8 dagen van onze fietsreis van vorig jaar vind je hier: https://fietsmagie.nl/ev8-de-mediterranean-route/
Leon schreef:
di 28 nov, 2023 15:58
Spanje is best groot. Wat zou je graag vinden?
Hoi Poppink,
Ik ben toch benieuwd of en in welke mate je een voorkeur hebt voor het oneindig lege binnenland, bepaalde soorten natuurschoon, de drukke culturen van de kust (met alle nadelen daarbij), grootstedelijk schoon, witte huizen van Andalusië (die je op andere plaatsen niet hebt) of de bijzonderheden van streken als de Rioja, de Picos, het groene Noordwest Spanje en/of de noordkust waaronder Baskenland etc. etc. Het antwoord 'allemaal' is lastig; Spanje is best groot.
En wil je kamperen? Wildkamperen? Andere (fiets)toeristen tegenkomen?
Mooie omgeving. Afwisselend. Ik ben niet vies van klimmen, ondanks mijn slakkengang bergop.
Ik ben niet van het wild kamperen.
Mijn grote voorkeur is kamperen, maar als dat er niet is of het regent voortdurend dan wordt het een B&B of hotel.
Vakantie moet leuk zijn, ik ben niet van het genieten van ontberingen, pittig mag.
Poppink schreef:
ma 11 dec, 2023 16:30
Mooie omgeving. Afwisselend. Ik ben niet vies van klimmen,
Dan denk ik aan de zuidrand van de Picos, de droge kant van Baskenland / Rioja en de Spaanse kant van de Pyreneën. Als dat het niet is kun je nóg twee kanten op. In het noorden lonkt de zee*, met pittige groene heuvels en vochtiger weer maar meer mensen. In het zuiden lonkt de quasi oneindige stille droge hoogvlakte die bij nader inzien afwisselender is dan het lijkt - en niet zo vlak ook. Wel stil.

Of je daar een stukje Santiagoroute in opneemt is een keuze. Het contrast lijkt me groot. Op de route ontmoet je reizigers, een stuk ernaast kom je hoogstends een paar reizende fietsers per dag tegen. In het diepe binnenland een paar per week, in het voorjaar misschien wel niet.

* waar je zoals vaak nauwelijks echt langs kunt fietsen.
Zojuist zag ik een artikel over voormalige spoorwegen in Spanje die omgetoverd zijn in fietspaden.
https://www.fietsersbond.nl/onderweg/fi ... rfietspad/
Ik heb ooit dit stukje ervan gefietst: https://brouter.de/brouter-web/#map=13/ ... ,40.278217
Ik hoop dat het wegdek inmiddels beter is want dat was destijds vervelend omdat het met scherpe steentjes was bedekt.
-"Ik hoop dat het wegdek inmiddels beter is"

Helaas, want dat is het niet. Toch is fietsen in het voormalige koningkrijk van Aragon in Noord-Oost Spanje een grote (maar onbekende) aanrader! Onbekend maakt onbemind en ongetwijfeld zullen de meesten zeggen dat het in Andalucia, aan de kust of in de Picos de Europa mooier is. Maar waarom? Omdat zij (nog) niet de moeite hebben genomen Aragon te verkennen?!

(Fiets)toeristen zal je er nouwelijks tegenkomen. Alhoewel er door bike-packers in de zuidelijke helft/Teruel wel flink aan de weg word getimmert (Montañas Vacias). Je kunt verhard of onverhard de bekende "Camino del Cid" rijden, of de reeds hierboven vermeldde "Vias Verdes". Helaas is daar de asfaltmachine sinds ingebruikname (ongeveer 20 jaar geleden) niet meer overheen gereden dus is een stevige fiets met brede banden daar wel een aanrader.

Je kunt goedkoop op Madrid of Barcelona vliegen en gemakkelijk de bus of trein naar bijvoorbeeld Zaragoza nemen. Amper 50 km. Noord-Oostelijk daarvan is rond Sariñena een netwerk van kanaaltjes waarlangs het prima verhard fietsen is. Je kunt ook onverhard langs de Ebro rivier verder Zuid-Oostelijk fietsen. Niet te missen: het prachtige steppen-/woestijnlandschap van de "Bardenas Reales", ook met bewegwijzigde onverharde routes. Het oude spoorlijn fietspad vanaf Hijar naar Tortosa ligt ook binnen handbereik. Ja, het kan 'snachts fris worden, maar grote kans dat overdag de zon schijnt. De wind komt meestal uit het Noord-Westen. Dus... waar wacht je nog op? Ik zal wel je "komfortkompas" ook eens op wildkamperen richten.
Om even snel in een paar zinnen een gefundeerd advies met uitleg voor een fietser die je niet kent samen te stellen lukt natuurlijk amper. Wat ik bedoel te zeggen is dat Spanje heel veel mooie plekjes heeft (maar die weten de meeste anderen ook...). De provincie Aragon is een beetje het “hinterland” van Spanje wat nooit op de voorgrond treed of komt. Als (rustzoekende) fietser is dat misschien precies wat je wilt.

Beste reistijd is natuurlijk voor- en najaar, echter ook dan kan het vriezen en dooien (figuurlijk dan). Als de kou je niet deert kan je ook nog de winter overwegen, de nachten kunnen tot ver onder het vriespunt zijn, maar overdag heb je gegarandeert zon. Extra bonus: door de lagere stand van de winterzon krijg je een zachter licht dan in de zomer. Zomer is eigenlijk veel te heet, veel te zonnig, en heeft veel te hoge UV-waardes.

Voor mij is de grote aantrekkingskracht van Aragon de stilte en enorme natuur. Je vind er ook nog wegen die 30 km kaarsrecht zijn zonder huizen, bushaltes of schaduw om voor mogelijk onheil te schuilen. Veel stukken zijn enorme lege en wijdse vlaktes vaak Wild-West achtige landschappen maar altijd zie je aan de horizon de bergen die weer een heel ander perspectief bieden.

Grootste uitdaging zal blijven dat het binnenland sterk ontvolkt en daardoor het aanbod aan winkels afneemt. Supermarkten zal je op het platte land nouwelijks aantreffen, soms is er een kleine dorpswinkel, soms alleen ook maar een bakker, soms een bar waar je wat broodjes kan kopen, meestal is er helemaal niets... Om het nog uitdagender te maken is tussen ruwweg 13.00 en 17.00 uur vrijwel alles gesloten. Wel heeft elk dorp tenminste één openbare waterkraan, bron of fontein waar bijna altijd prima drinkbaar (wel gechloreerd) water uitkomt. Accomodaties zullen schaars zijn, maar wildkamperen is geen enkel probleem.

Op de bonnefooi onverhard en je GPS een route laten uitstippelen? Het kan, restricties, verboden of privé terreinen zijn er nouwelijks, maar je weet nooit of het een gemoedelijk trappen word of een gruwelijk slecht hobbelpad.

Loneley Planet heeft recentelijk een reisgids (ik geloof alleen nog in het spaans) geheel aan de provincie Aragon gewijd. We weten inmiddels wel wat er met die andere plekken waar Lonely Planet is geweest gebeurd: het word er meestal niet rustiger op...