Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe ketting, fiets trapt door. - Forum Wereldfietser

Nieuwe ketting, fiets trapt door.

Dag, zojuist heb ik mijn ketting vervangen. Met de oude ketting heb ik 3500 km gefietst. Volgens mijn slijtagemeetding was ie versleten. De cassette die er nu op zit heeft dezelfde 3500 km gemaakt. Nu trapt bij het aanzetten de ketting enigszins door. Kan het zo zijn dat de cassette ook al aan vervanging toe is? Kan het zelf niet goed beoordelen op basis vd tandjes. Heb een foto bijgevoegd. Er zitten overigens geen schakels vd ketting vast.
Vaak hoor je dat je ketting en cassette tegelijk moet vervangen. Maar ik lees ook dat een cassette 2 a 3 kettingen meekan. Graag jullie advies. Dank!

Bijlagen

Kort antwoord: Ja, de cassette is ingesleten op je oude ketting dus dat past niet meer lekker, zeker op de meest gebruikte kransjes. Het is dus verstandig die ook te vervangen. De voorbladen gaan gelukkig langer mee, meer tandjes is minder slijtage.
Bas76 schreef:
za 09 dec, 2023 13:31
Maar ik lees ook dat een cassette 2 a 3 kettingen meekan.
Dat lukt alleen als je de ketting vervangt vóórdat die versleten is. De versleten ketting maakt namelijk de cassette stuk. Hier foto's daarvan: viewtopic.php?p=442959
Ik gebruik altijd twee kettingen die ik dan regelmatig (om de ca 1.000 km) omwissel. De cassette gaat dan langer mee.
Terugkomend op jouw vraag: als je met een nieuwe ketting doortrapt, dan moet je ook de cassette vervangen.
Dat wil zeggen: heb het ook een keer gehad dat de nieuwe ketting alleen doortrapte op één kransje (de 15 van de 11-34 cassette), gelukkig kon ik die los vervangen.
Dank! Had al wel een vermoeden. Daarnet nog met een nog oudere cassette geprobeerd en dat ging helemaal bagger. Zijn idd de meest gebruikte kransjes waarbij het niet goed gaat. Ik bestel een nieuwe cassette.
Dat de slijtagemeter aangeeft dat de ketting versleten is, wil niet zeggen dat het ook echt klaar is. De oude ketting en cassette zouden mogelijk best nog even door kunnen.
Als je ca. 25 km met deze cassette blijft rijden, zal je merken dat het doortrappen sterk is afgenomen. Na ongeveer 50 km is het weg. Na dit inlopen kun je met deze cassette nog ca. 3000 km door.

Dat is beter dan met de oude ketting op deze cassette blijven rijden. Daarvan slijt het kettingblad meer.
math schreef:
za 09 dec, 2023 17:50
Als je ca. 25 km met deze cassette blijft rijden, zal je merken dat het doortrappen sterk is afgenomen. Na ongeveer 50 km is het weg. Na dit inlopen kun je met deze cassette nog ca. 3000 km door.
Dat ligt er aan hoe ernstig de situatie is. Mij is het inderdaad zo wel eens gelukt. Maar ik heb ook wel eens 300 km zitten behelpen met schakelen om toch te concluderen dat het niet ging lukken.
Een 7-speedcassette kost 15 euro. Als je bij Rose toch al iets wilt bestelle zelfs maar een tientje.
Nog doorslaggevender vind ik dat het bovendien lekkerder fiets met nieuw spul.
Om een tientje* te besparen ga ik niet hele einden fietsen met een stationsbarrelgevoel.

* Als je twee kettingen per cassette gebruikt is het dus maar 5 euro. Als je extra slijtage van voorbladen meetelt nog minder, misschien wel een negatief bedrag.
Bas76 schreef:
za 09 dec, 2023 13:31
.... Nu trapt bij het aanzetten de ketting enigszins door. ....
Ik kreeg uit de woorden van de vragensteller de indruk dat hij geen onoverkomelijke doortrapproblemen had. Bovendien is iemand die nog met een 7sp cassette rijdt waarschijnlijk geen snelheidsduivel. Dan durf ik gerust te adviseren om het even ca. 25 km aan te zien met enigszins doortrappen, omdat dat hoogstwaarschijnlijk snel minder zal worden.

Ik moet ook een beetje glimlachen om die gladde rekensommen over slijtonderdelen. Voor sommige fietsliefhebbers is het vervangen van een Hollowtech bottom-bracket van ca. 15 euro een no-go, maar een cassette van 15 euro is dan weer iets om je op te verheugen want het fietst lekkerder met nieuw spul.
Sind ik af en toe lees wat riem-, Rohloff- en 12V-cassettespulletjes kosten krijg ik die 15euroglimlach niet meer van mijn snuit inderdaad. :D
Een nieuwe cassette is niet duur en heb ik besteld. Die komt deze week. Met de nieuwe ketting en de oude cassette fiets ik nog 2x twee keer naar mijn werk deze week voordat ik tijd heb om de cassette te wisselen. Ga ik nog even kijken of het verminderd. Het trapt niet enorm door. Maar snelheidsduivel of niet (met 3x7 kun je best hard trouwens), ik wil wel probleemloos fietsen. Woon-werk is 23 km en als het dan brak trappen wordt, is dat niet heel relaxed.
Ik heb die kettingmeter juist aangeschaft om een ketting tijdig te vervangen zodat de cassette nog een ronde mee zou kunnen. Niet per se vanwege kosten, maar beetje vanwege duurzaamheid etc.
Optie is ook de oude ketting helemaal afrijden op de huidige cassette. Ik heb kettingen wel veel verder versleten en er kunnen nog wel wat km’s bij verwacht ik. Vervang ik later alles voor nieuw. Wordt vervolgd!
Bas76 schreef:
zo 10 dec, 2023 08:33
Een nieuwe cassette is niet duur en heb ik besteld. Die komt deze week. Met de nieuwe ketting en de oude cassette fiets ik nog 2x twee keer naar mijn werk deze week voordat ik tijd heb om de cassette te wisselen....
We zijn nu twee weken verder. Ik ben wel benieuwd of je bij die twee ritjes van 23 km naar je werk met de nieuwe ketting op de oude cassette gemerkt hebt dat het overslaan snel afneemt, zoals ik voorspeld heb.
math schreef:
di 26 dec, 2023 23:08
Bas76 schreef:
zo 10 dec, 2023 08:33
Een nieuwe cassette is niet duur en heb ik besteld. Die komt deze week. Met de nieuwe ketting en de oude cassette fiets ik nog 2x twee keer naar mijn werk deze week voordat ik tijd heb om de cassette te wisselen....
We zijn nu twee weken verder. Ik ben wel benieuwd of je bij die twee ritjes van 23 km naar je werk met de nieuwe ketting op de oude cassette gemerkt hebt dat het overslaan snel afneemt, zoals ik voorspeld heb.
Dat kan ik helaas niet zeggen. Ik heb ervoor gekozen mijn oude cassette er weer op te zetten en de oude ketting er weer op te leggen. Binnenkort vervang ik beiden. Dan ga ik denk ik twee kettingen om de 1000 km afwisselen.