Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Soortgelijks als Veenbahn - Forum Wereldfietser

Soortgelijks als Veenbahn

Afgelopen winter (aangepast) de Vennbahn gereden, leuk om te doen. Stilte, vrijliggende fietspaden, mooie omgeving.
Nu zoek ik iets soortgelijks, iemand een tip.
Ongeveer vanaf men Frans spreekt zijn er nog een boel ex-spoorwegen die nu fietspad zijn.
Je kunt ze op de kaart herkennen aan hun geleidelijke bochten.
Eentje: https://brouter.de/brouter-web/#map=11/ ... ,50.352279
Veel ervan, in Wallonië, zijn Ravelroutes: https://ravel.wallonie.be/nl/home/carte ... ctive.html
(Pas op: anderom is niet zo: niet alle Ravelroutes waren spoorlijntjes)
Tja waar wil je beginnen. Alleen in Duitsland zijn er al meer dan 600 bahnstrassrnradwege, hier de wiki

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Liste_v ... ahntrassen
Heb zelf wel eens gedacht om de Panoramatrasse in het Bergische Land te doen. Maar uiteindelijk vind ik oude spoorwegen op gegeven moment wat saai worden. In september op fietsvakantie gaf mijn navi op gegeven moment '18' aan. Dat is voor volgende afslag. Maar telde niet af. Kapot? Herstarten, weer geen aanpassing. Oh wacht, 18 kilometer tot volgende afslag. Dat dus. Het schiet op maar vind het zelf niet zo leuk.
Die Ravel-routes in Wallonië over ex-spoorwegen zijn wel wat. Ze zijn helaas niet gelijk geschapen. Soms rij je lange tijd tussen bomen- en struikenrijen en zie je niks van het landschap. Andere zijn dan weer wel afwisselend (bv. Landen-Gembloux, Hoegaarden-Namen, Landen-Huccorgne ...)
derdekeer schreef:
di 26 dec, 2023 11:30
Soms rij je lange tijd tussen bomen- en struikenrijen en zie je niks van het landschap. Andere zijn dan weer wel afwisselend (bv. Landen-Gembloux, Hoegaarden-Namen, Landen-Huccorgne ...)
Dat vooral vind ik.
Tijdens mijn fietstocht in Noorwegen trof ik een fietsende Fransman die heel enthousiast was over een aantal Franse kanalenroutes (want redelijk vlak en makkelijk te fietsen en dus wellicht vergelijkbaar met spoor?)

Betrof:
Canal du Nivernais
Canal du Centre
Canal de bourgogne
La seille Canalisée
Vennbahn is wel zo ongeveer het langste fietspad over een voormalige spoorlijn. Vrijwel alle andere zijn stukken korter.

De Sauerlandradring gaat ook grotendeels over oude spoorwegen, die kan evt. interessant zijn.
Ik weet niet wat de OP precies bedoelt met soortgelijks als de Vennbahn, maar hij (ze?) vermeldt "mooie omgeving".
Die kanalen in Frankrijk zijn zeker een optie, maar ik heb een dergelijke kanalenroute gereden (van Bordeaux naar het canal du Midi en dat dan verder gevolgd) en ik herinner me die tocht om allerlei redenen maar niet vanwege de omgeving.

Persoonlijk vind ik de Vennbahn (of toch het stuk dat ik ervan gereden heb) vrij saai maar wat omgeving betreft had ze meer te bieden.

Bij de keuze van een kanalenroute zou ik daarop dus zeker letten en me goed voorbereiden. De Vennbahn is 125 kilometer lang en voor zover ik het begrijp, legde de OP dus geen grote dagafstanden af. Op de kanalen die ik ooit gereden heb in Frankrijk kom je gemakkelijk stukken van 20, 30 kilometer tegen waarop er landschappelijk weinig te beleven valt.

Het voordeel van een kanalenroute is, denk ik, wel dat je regelmatig door een aardig stadje fietst. Dat is een niet te onderschatten plus voor de meer relaxte fietser.
Verschillende van dat soort fietspaden tegengekomen op mijn reizen. Wist ik dan vooraf overigens niet.

Dit jaar een vrij lange in Jutland, Denemarken. Ik denk wel zo'n 50-60 km lang. Begint zo'n beetje in Aalborg (vanaf het Noorden gerekend dan). Verder bij Bad Oldesloe in Duitsland, ook een mooie, maar met plm. 10-15 km een stuk korter.

In België iets boven Bastogne, ook wel zo'n 20 km denk ik. Afstanden gok ik overigens hoor, En dit jaar nog een hele mooie, maar wel verder weg, vóór Wagrowiec in Polen. Met mooie oude stationgebouwen die als woningen zijn omgebouwd.

Dat is wat ik zo 123 even uit het hoofd kan oproepen. Die van Denemarken is het langst. Ik ben het ook met de vorige schrijver eens dat je soms op dat soort banen juist minder ziet van de omgeving vanwege bomen en struiken, die natuurlijk vroeger zijn geplaatst om de spoorbaan wat uit het zicht te houden. Dat is op grote stukken in Denemarken ook het geval. Maar je komt wel door leuke plaatsen overigens.

Anno
derdekeer schreef:
di 26 dec, 2023 20:53
Ik weet niet wat de OP precies bedoelt met soortgelijks
Tsja, met zo'n toch onduidelijke vraag en een TS die zelf niet meer mee lijkt te doen krijg je natuurlijk geen goede conversatie.
Fytsreizger schreef:
wo 27 dec, 2023 10:53
Ik ben het ook met de vorige schrijver eens dat je soms op dat soort banen juist minder ziet van de omgeving vanwege bomen en struiken, die natuurlijk vroeger zijn geplaatst om de spoorbaan wat uit het zicht te houden.
Dat laatste is interessant. Ik vraag het me af.
Mijn eigen vermoeden is eigenlijk dat de struiken er toen de treinen nog reden er helemaal niet waren* maar pas spontaan gekomen zijn nadat de treinen in onbruik raakten en daarna nooit meer weggehaald omdat het toch wel veel werk is om dat te doen. Taluds zijn immers niet de makkelijkst bereikbare plekken.

*: volgens mij was het landschap in vroeger tijden - ik bedoel dan van de middeleeuwen tot WOII - namelijk helemaal niet zo groen als nu, maar veel kaler. Ik vermoed dat dat kwam dat doordat mensen hun houtkachel stookten met wat ze konden krijgen. Het kappen van arm- en beendikke struiken was daarbij waarschijnlijk wel populair. Ik heb dat zelf in de jaren 80 ook nog gedaan.
Voorbeeld van een situatie bij Battice, waar nu het fietspad over de voormalige Ligne 38 loopt: (Bron: https://www.arvia.be/theme-archive/ligne-38/)
Afbeelding
De Vennbahn vond ik prachtig. De Duitse banen ook. Van de Franse jaagpaden langs de kanalen herinner ik me alleen maar de gedachte dat het net was alsof ik in Nederland reed.
Leon schreef:
wo 27 dec, 2023 10:59
Tsja, met zo'n toch onduidelijke vraag en een TS die zelf niet meer mee lijkt te doen krijg je natuurlijk geen goede conversatie.
Och, niet iedereen heeft tijdens het kerstdiner het forum openstaan hè. En zo heel onduidelijk is de vraag toch ook niet? ‘Mooie omgeving’ is natuurlijk vrij subjectief, maar als het soortgelijk als de Vennbahn moet zijn, kunnen we er toch gerust van uitgaan dat het niet gaat om een vrijliggend fietspad naast een provinciale weg door industrieel gebied, maar om een voormalige spoorbaan of jaagpad. Er zijn denk ik al veel mooie voorbeelden gegeven. Gezien het aantal kilometers dat de vraagsteller per dag aflegt, hoeft het waarschijnlijk ook niet in Roemenië te zijn, want het duurt een paar maanden (niet over spoorbanen) voordat DeFiets daar is.
Ik herinner me van de St.-Jacobsroute het fietspad langs de Dender. Minder groen dan de Vennbahn, meer uitzicht.

Groetjes,

Carl
Voor een overzicht van de Voies Vertes in Frankrijk zie: https://www.af3v.org/
Dit zijn routes langs kanalen en rivieren, veelal over de jaagpaden, en over oude spoorlijnen.
In Spanje zijn er ook heel mooie.
En die zijn onder andere te vinden op: https://www.viasverdes.com/
Dank voor alle reacties.
Het plannen, dromen en vooraf genieten kan beginnen.
Poppink schreef:
di 26 dec, 2023 12:29
derdekeer schreef:
di 26 dec, 2023 11:30
Soms rij je lange tijd tussen bomen- en struikenrijen en zie je niks van het landschap. Andere zijn dan weer wel afwisselend (bv. Landen-Gembloux, Hoegaarden-Namen, Landen-Huccorgne ...)
Dat vooral vind ik.
Lijkt mij ook niks. Op de Vennbaan was dat ook wel. Maar weinig genoeg om er geen ‘last’ van te hebben.
Oepsje, in 4 dagen de Vennbahn was een foutje, was de 3 dagen daarvoor even ‘vergeten’. De Vennbahn deden we in 1 dagen, inclusief een onbedoelde extra lus.

De Vennbahn pikt wij op de 4de dag op, we zijn gestart in Nijmegen. Vandaar langs de Maas naar Maastricht. Alwaar we voormalige LF16(?) route op pikte richting het begin van de Vennbahn. We maakte dagen van 100km.

Voordeel van de Vennbahn was ook dat de terugreis goed bereisbaar was met de trein, half dag. Even een lang weekend er tussen uit.
Carl schreef:
wo 27 dec, 2023 11:30
Leon schreef:
wo 27 dec, 2023 10:59
Tsja, met zo'n toch onduidelijke vraag en een TS die zelf niet meer mee lijkt te doen krijg je natuurlijk geen goede conversatie.
Och, niet iedereen heeft tijdens het kerstdiner het forum openstaan hè. En zo heel onduidelijk is de vraag toch ook niet?
I rest my case.