Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2023 - klimmen - door Zwitserland en een stukje Frankrijk - Forum Wereldfietser

2023 - klimmen - door Zwitserland en een stukje Frankrijk

DaVinci schreef:
do 26 okt, 2023 20:52
Ik ben wel benieuwd naar de route die JanH deze zomer gefietst heeft, in elk geval veel kilometers in de Alpen.
Vooruit dan maar.

Het was alweer lang geleden dat ik in hoge bergen ben geweest. Rond de millenniumwisseling drie keer gekampeerd in Zwitserland en in 2013 in de Rocky Mountains gefietst. De bergen lonkten weer.
Ik had via Cycletours een fietsbus geboekt naar Nauders, Oostenrijk, en drie weken later terug vanaf Sévrier bij Annecy, Frankrijk. Dwars door Zwitserland en een gedeelte Frankrijk. Onderweg zou ik wel de route bepalen. Door Zwitserland wilde ik i.i.g. beginnen met de nationale route 6 naar het zuiden en vervolgens 3 naar het noorden en bij Andermatt dan weer verder kijken.
En dit is het uiteindelijk geworden
0-totaal overzicht.JPG
Dag 1 – Groningen – Utrecht – bus – 28 km (28 km)
Fietsbus vertrok eind van de middag (17:30) vanuit Utrecht. Op tijd met de trein uit Groningen vertrokken om in Utrecht nog een visite met lunch af te leggen.
Locatie van vertrek was lastig te vinden, ondanks kaartje, en ondanks locatie op de GPS. Veel jongeren maar die waren voor diverse bussen voor een surfvakantie o.i.d. Publiek van de fietsbus was wat ouder.
Na een etenstop onder Zaltbommel nog wat fietsers opgehaald in Eindhoven waarna de reis kon beginnen. De bus was misschien net voor de helft gevuld.
01-bus.JPG
Dag 2 – Nauders – Müstair – 46 km (74 km)
De busreis viel me mee. Toch wel goed geslapen. De tweede (en laatste) stop was in Nauders, al om een uur of 09:00. Eerst wat boodschappen gedaan en geprobeerd een gastankje te vinden (deze mogen nl niet mee in de bus). Geen succes, veel outdoorwinkels in Nauders maar onder outdoor verstaan ze niet kamperen.
Via de Reschenpas Italië in en vervolgens naar Zwitserland voor de camping in Müstair.
Het klimmen met volledige bepakking viel me (nog) wat tegen. Onderweg ook nog twee keer wat kleine regenbuien.
Mijn inwendige klok was wel van slag. Ik dacht dat ik om 16:30 op de camping was, was het 13:30. Nog even twee uurtjes bijgeslapen. Omdat ik niet kon koken ’s avonds een pizza in het dorp gegeten.
02-1-route.JPG
Route
02-2-Nauders.JPG
Terugkijken op Nauders
02-3-Italië.JPG
Italië
02-4-eerste klim.JPG
Terugkijken op de eerste klim
02-9-camping.JPG
Camping
Dag 3 – Müstair – 66 km (140 km)
Voor deze vakantie had ik twee doelen, de eerste de Stelvio, de tweede komt op dag 13 aan bod.
Vandaag een rondje vanaf de camping met zo weinig mogelijk bagage. Eerst weer terug naar Italië waarna vanaf Prad het feest van 26 km kon beginnen. Eerst lang door het bos, de laatste 5 km, uit het bos, zijn indrukwekkend. Bovenop bradwurst mit sauerkraut, wat een traditie schijnt te zijn. Hoefde ik ’s avonds i.i.g. niet te koken.
Onderweg veel fietsers (ik heb er twee ingehaald) en veel motoren (ik heb er geen een ingehaald) en ook nog de nodige auto toertochten. Het was er druk, maar ja het was ook op een zondag.
Onderweg nog een fietser met een lekke band geholpen. Hij had wel een reserve binnenband bij zich maar wist niet hoe hij de wiel eruit moest krijgen, hoe hij de band moest verwisselen en hoe hij het wiel weer in de fiets moest krijgen. Twee andere fietsers hebben dat voor hem gedaan, daarna kon hij aan de slag met mijn fietspomp. Na het ontvangen van eeuwige dank konden we weer verder.
Na de top een mooie afdaling naar de camping.
03-1-route.JPG
Route
03-2-bocht 46.JPG
Bocht 46
03-3-uitzicht vanaf bocht 22.JPG
Uitzicht vanaf bocht 22
03-4-bratwurst mit sauerkraut natürlich.JPG
Bratwurst mit Sauerkraut
03-5-afdaling.JPG
Afdaling
Dag 4 – Müstair – Zernez – 47 km (187 km)
Eerst bij een dhz-winkel in Müstair een gastankje gekocht. Daarna de Ofenpas. Onderweg veel regen. Vanaf de top van de pas was dan ook weinig te zien. Gelukkig was het droog toen ik aankwam op de camping. Helaas, douchen moest met koud water, bleek in een ander toiletgebouw wel warm water te zijn…
Veel gehad aan de SwissMeteo App. Daar kon je goed op zien wanneer het weer droog werd en je weer verder kon fietsen, maar soms duurden de buien wel heel lang en moest je wel verder.
04-1-route.JPG
Route
04-2-daar ergens heen.JPG
Daar moet ik ergens heen
04-3-het was nat.JPG
Het was nat
04-4-schuilen.JPG
Schuilen
04-9-camping.JPG
Camping
Dag 5 – Zernez – Thusis – 75 km (262 km)
Voor vandaag voorspelde de gisteren door mij geprezen SmissMeteo App weer veel regen. Maar nee, het was prima. Afgelopen nacht wel veel onweer gehad.
De aanloop naar de Albulapas (20 km) was liefelijk met leuke dorpjes, én koffie natuurlijk. Ik gebruik ’s ochtends op de camping mijn brander niet en ik stop dan bij de eerste de beste koffie gelegenheid. Vandaag was dat al op de camping maar een mooi café onderweg kan ik ook moeilijk weerstaan. Voor de top van de Albulapas een indrukwekkend kippenvelmoment. Eerder dit jaar was Gino Mäder hier verongelukt en er was spontaan een herdenkingsmonument opgezet.
De klim naar de top was 10 km lang, waarna een afdaling van 45 km. Deels over een drukke weg met twee lange tunnels, dat was geen pretje.
Camping in Thusis was vol maar dat gold bij lange na niet voor het tentenveldje. Daar ook de eerste vakantiefietsers ontmoet, een echtpaar uit Nederland.
Toen ik aankwam was het mooi weer en warm, tijd voor de was. Toen die net bij de tent hing begon het te regenen maar gelukkig kon ik de was in het toiletgebouw hangen, de volgende dag mooi droog. Dus dat was weer op tijd in de tent, met onweer. Kreeg nog wel een appje dat ik een nieuwe baan heb!
05-1-route.JPG
Route
05-2-koffie.JPG
Koffie - tweede van de dag
05-3-GM IM.JPG
IM GM
05-4-was niet altijd fietsen.JPG
Het was niet altijd fietsen
05-9-camping.JPG
Camping
Dag 6 – Thusis – Bellinzola – 106 km (368 km)
Ook nu weer bestond de dag uit drie gedeelten: 40 km aanloop, 8 km klim, 52 km afdaling.
De klim was naar de San Bernardino pas. De 40 km daarnaar toe ervaarde ik als zwaarder met soms korte lastige klimmetjes. Op de pas zelf had ik m’n “granny gear” niet nodig.
In de afdaling kwam ik veel, maar dan ook heel veel, bikepackers tegen. Twee dagen later begreep ik dat dat deelnemers waren aan de Transcontinental Race.
Vandaag de hele dag mooi weer, ook ’s avonds op de camping.
06-1-route.JPG
Route
06-2-deze was rustig.JPG
Deze tunnel was rustig
06-4-herrie.JPG
Herrie
06-4-Villa.JPG
Villa Thöni
06-9-camping.JPG
Camping
Dag 7 – Bellinzola – Chiggiogna – 49 km (417 km)
Vandaag richting de Sint Gotthardpas. Vandaag erop en erover vond ik wat veel van het goede daarom zocht in een camping dicht bij de voet, Die bleek in Chiggiogna te zijn. Rustige dag, vriendelijke camping met een groot doorreisveld dat ’s avonds vrijwel volledig werd bemenst door landgenoten.
07-1-route.JPG
Route
07-2-deelfietsen.JPG
Deelfietsen
07-3-pittoresk.JPG
Pittoresk
07-4-kunstwerken.JPG
Kunstwerken
07-9-camping.JPG
Camping
Dag 8 – Chiggiogna – Flüelen – 88 km (505 km)
De Tremola over de Sint Gotthard was een mooie, rustige, met klinkers bestraatte klim. Bovenop weer een grote drukte. De afdaling was weer rustig. In Andermatt de keuze gemaakt verder naar het noorden te gaan en niet naar het westen over de Furkapas, dat voor een andere keer. Naar het noorden want op de camping in Bellinzola had iemand mij het Vierwoudstrekenmeer (hmm, vind Vierwaldstättersee veel mooier klinken) aangeraden. Op weg daarnaar toe kwam ik nog een Britse tegen, deelneemster aan de Transcontinental Race. Hoewel ca 90% van de deelnemers voor haar lag was ze optimistisch: hey, I’m faster than 10%!
Eerste camping in Flüelen had geen plek. Een tweede bij het meer wel maar dan moest ik wachten totdat de surfcursus voorbij was en moest ik de volgende dag voor de start van de cursus weg wezen. Ik was niet de enige die aan deze voorwaarden moest voldoen, oa ook een vakantiefietser uit Nederland. Vanwege de regen de camping mijn eten maar laten verzorgen.
08-1-route.JPG
Route
08-2-tremola san gottardo.JPG
Tremola - foto van een foto
08-3-fietspad.JPG
Fietspad, bijzonder
08-4-eten camping.JPG
Eten verzorgd door de camping
08-9-camping.JPG
Camping
Dag 9 – Flüelen – Sarnen – 40 km (545 km)
Vandaag ging de route langs het meer maar al snel mocht ik als fietser niet verder: in de zomermaanden werd het voor een fietser te gevaarlijk geacht om de weg te delen met het autoverkeer. Bij Sisikon mocht ik niet verder en zou ik met de bus verder kunnen. Helaas, ik kon de bus niet vinden. Daarom maar met de toeristenboot het meer over, de 5e stop was mijn bestemming, Beckenried. Het was mooi weer, een ontspannen tochtje.
De camping was een groot mega-ding met veel voorzieningen. Op het einde van de dag weer veel regen, alle kookplekken in de keuken waren bezet, daarom maar in de tent gekookt (voor het eerst na ruim 200 nachten).
09-1-route.JPG
Route
09-2-panorama see.JPG
Seepanorama
09-3-zwitserland dus.JPG
Ben in Zwitserland dus
09-4-vliegveld.JPG
Vliegveld
09-9-camping.JPG
Camping
Dag 10 – Sarnen – Grindelwald – 69 km (614 km)
De dag begon weer met mooi weer, tussendoor een uurtje regen, daarna weer droog en zonnig. Onderweg veel drukte in de buurt van een stadion. Bleek te gaan om een wedstrijd Schwingen, worstelen op z’n Zwitsers. Weer wat geleerd.
In Meiringen (mét een Sherlock Holmes museum) de keuze, langs het water of over een berg. Aangezien ik langs het water (kanaal, rivier, zee) maar niets vind was de keuze snel gemaakt. Het bleek één van de mooiste beklimmingen van de vakantie te zijn, misschien ook wel de zwaarste. Weinig verkeer, op het laatste deel was autoverkeer ook verboden. Een klein stukje was zo steil dat ik na het maken van een foto niet meer omhoog kon fietsen. Na ca 50 meter lopen vlakte het wat af en kon ik verder fietsen.
Na een afdaling kwam ik in Grindelwald, een echte tourist-trap. Deze plaats stond waarschijnlijk als een must-see in een gids voor Zuid-Oost-Aziërs, wat een drukte.
Camping was vol, maar altijd plaats voor fietsers.
10-1-route.JPG
Route
10-2-rustige start.JPG
Rustige start van de dag
10-3-schwingfest Brünig 2023.JPG
Schwingfest
10-4-bijna bij de top.JPG
Bijna bij de top
10-9-camping.JPG
Camping
Dag 11 – Grindelwald – Oberwil im Simmental – 67 km (681 km)
Vandaag een rustige dag wat het klimmen betreft. Via Interlaken naar een leuke camping (nog wel even een steile klim afwerken), met een niet storende spoorlijn naast de tent. In het dorpje een klein winkeltje waarin elk product nog afzonderlijk geprijsd was en de bon met een rekenmachine werd opgemaakt. Morgen is het een nationale feestdag in Zwitserland en ’s avond oefende een brassband in het dorp. De muziek kon je op de camping horen, sfeervol.
11-1-route.JPG
Route
11-2-Interlaken.JPG
Interlaken links, Unterseen rechts
11-3-gemütlich.JPG
Gemütlich
11-4-keuzestress.JPG
Keuzestress
11-9-camping.JPG
Camping
Dag 12 – Oberwil im Simmental – Vers-l’Eglise – 57 km (738 km)
Een druilerige dag. De “echte” regen viel gelukkig tijdens een koffiemoment. Later wel weer droog. De camping was de eerste camping in Zwitserland waar geen eten of drinken te krijgen was. Koken ging nog tussen de buien door, maar ’s avonds weer veel regen dus op tijd in de tent. Ter ere van de nationale feestdag veel vuurwerk, maar alleen gehoord, ik bleef vanwege de regen in de tent.
12-1-route.JPG
Route
12-2-houten schuur.JPG
Houten schuur
12-3-maar weer eens een top.JPG
Maar weer eens een top
12-9-camping.JPG
Camping
Dag 13 – Vers-l’Eglise – Aigle – 52 km (790 km)
Vandaag het tweede doel van mijn fietstocht: na de Stelvio wilde ik de Route de L'Hongrin doen.
In 1998 was ik op een avond vanuit een camping in Aigle met de auto omhoog gereden naar deze weg maar omdat het donker werd weer op tijd terug gegaan. Nu wilde ik de weg vanuit de andere kant doen en dan helemaal. Ik werd niet teleurgesteld. Een mooie, rustige weg, met vrijwel geen ander verkeer en mooie uitzichten.
Na een mooie afdaling naar dezelfde camping als in 1998 (en trouwens ook 1999 en 2000).
13-1-route.JPG
Route
13-2-Barrage de l'Hongrin.JPG
Stuwdam, Barrage de l'Hongrin
13-3-Lac Leman.JPG
Lac Leman
13-4-Aigle.JPG
Aigle
13-9-camping.JPG
Camping
Dag 14 – Aigle – 0 km (790 km)
Vandaag de fiets niet aangeraakt. Wel de tent een paar meter verplaatst vanwege een snurker – de snurker leidde tot gezellig contact met andere gasten – gedeelde smart …..
Nog even terugkomen op de Route de L'Hongrin van gisteren. Die gaat door een militair oefenterrein. Bij een slagboom krijg je een kaartje mee, met de instructies niet stoppen en op de weg blijven. Bij een volgende slagboom moet je het kaartje weer inleveren.
Mijn tocht door Zwitserland ging sneller dan verwacht. Mijn zoon tipte mij om door te gaan naar Frankrijk en een gedeelte van de Route des Grand Alpes te doen. Op basis daarvan vandaag een plan gemaakt voor de komende dagen.
14-1-voorkant.JPG
14-2-achterkant.JPG
Dag 15 – Aigle – Saint-Jean-d'Aulps – 66 km (856 km)
Vandaag via twee passen naar de Route des Grand Alpes. Zwitserland uit, Frankrijk in. Nat. Ben maar uiteten geweest, kreeg een gepersonaliseerde maaltijd (zie foto volgende dag).
15-1-route.JPG
Route
15-2-weet wat me te wachten staat.JPG
Dit staat me te wachten
15-3-schuilen.JPG
Schuilen
15-4-dat heb ik mooi toch maar weer gedaan.JPG
Dat heb ik toch maar mooi weer gedaan, wel nat
15-9-camping.JPG
Camping
Dag 16 – Saint-Jean-d’Aulps – Taninges – 49 km (905 km)
De hele nacht regen gehad, geen lekkage maar alles wordt wel klam. Via Morzine naar de Col de Joux Plane. Mooi weer trouwens, alleen op de top wat lichte mist. De afgelopen TdF ging het peloton de andere kant de Joux Plane op, veel teksten op de weg. Op tijd op de camping, zo kon alles wat drogen.
16-1-route.JPG
Route
16-2-nog even een gepersonaliseerde maaltijd van gisteren.JPG
Gisteren, eten voor Jan
16-3-niet veel uitzicht.JPG
Niet veel uitzicht
16-4-uitzicht.JPG
Veel uitzicht
16-9-camping.JPG
Camping
Dag 17 – Taninges – 5 km (910 km)
Eerstvolgende klim is de Col de la Colombière maar het weer zou vandaag wat bewolkt en druilerig zijn en morgen zonnig. Daarom vandaag een rustdag en morgen in mooi weer maar weer een klim doen. In het dorp was een happening met old-timers.
De andere foto is van morgenochtend, na weer een nacht met veel regen, maar geen lekkage.
17-1-oldtimers.JPG
Old-timers
17-2-geen lekkage.JPG
Nat, maar geen lekkage
Dag 18 – Taninges – Saint-Jean-de-Sixt – 49 km (959 km)
Na de natte nacht was het vandaag mooi weer. Eerst maar wat koffie in Cluses. Col de la Colombière was goed te doen, alleen de laatste twee kilometers was wat afzien. Maar de beloning is weer fantastisch, mooi uitzicht, mooie afdaling, vriendelijke dorpjes, lekkere lunch.
De camping was ook prima, alleen die klim op het laatst….
De regen van de afgelopen nacht was trouwens de laatste regen op deze tocht. Ik heb nog nooit zoveel regen gehad op een fietsvakantie, maar ik heb ook nog nooit zoveel zonnebrand gebruikt. Terugkijkend overheerst het mooie weer.
18-1-route.JPG
Route
18-2-op naar de top.JPG
Naar de top
18-3-op de top.JPG
Op de top
18-4-dag van de uitzichten.JPG
Dag van de mooie uitzichten
18-9-camping.JPG
Camping
Dag 19 – Saint-Jean-de-Sixt – Beaufort – 57 km (1016 km)
Goede nacht, de tent kon weer eens droog worden ingepakt. Het was vanwege de hoogte in de slaapzak wel koud daarom halverwege de nacht maar een trui aangedaan. Vandaag twee klimmen die goed te doen waren. Weer mooie uitzichten, oa op het Mont Blancmassief. Bij de eerste klim was het op de top gezellig rustig, bij de tweede was de top een tourist-trap, veel bebouwing, veel mensen, veel auto’s, veel activiteiten te doen.
Camping was weer “complet”, maar niet voor fietsers.
19-1-route.JPG
Route
19-2-hoogbouw en laagbouw.JPG
Hoogbouw - Laagbouw, maar wel héél laag
19-3-niet elke top is rustig.JPG
Niet op elke top is het rustig
19-4-massief.JPG
MASSIEF met schuurtje
19-9-camping.JPG
Camping