Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vlieg-fietsvakantie Ierland 2 of 3 weken - Forum Wereldfietser

Vlieg-fietsvakantie Ierland 2 of 3 weken

Hallo

Momenteel is het nog een verre gedachte maar we zouden komende zomer misschien naar Ierland willen vliegen om daar een lus te fietsen.

We zouden 2 of 3 weken blijven.

Nu waren er nog wat dingen onduidelijk voor ons en we vinden niet direct duidelijk antwoord terug op het internet.

We zijn een gezin met 2 kinderen van 2,5 en 6 jaar. De oudste kan al goed fietsen maar niet de hele dag. We zouden dus wel een fiets voor haar willen huren maar die moet ook achter de fiets kunnen hangen (met eventueel een follow) me als ze te moe is. En anders zal zij ook gewoon mee inde fietskar of bakfiets. Echter vermoed ik dat een fietskar al snel te klein zal zijn voor haar. Ze is ondertussen de 120cm al gepasseerd van lengte. Bovendien zijn ze gewend om in een bakfiets te zitten waar ze veel ruimte hebben en ook rond kunnen bewegen. In een fietskar is alles wat beperkter natuurlijk.. De kleinste zetten we natuurlijk ook in een fietskar of bakfiets.

Voor mijn dochter en vriendin zouden we sowieso een fiets huren. Maar waar kunnen we geschikte fietsen huren? Iemand ervaring hiermee?

Ik heb zelf thuis een goede reisfiets maar twijfel om deze mee te nemen op het vliegtuig. Het zou de eerste keer zijn dat ik een fiets mee neem op het vliegtuig. En ik vraag me af of een fiets huren dan niet gewoon gemakkelijker is.

Routes zijn ook altijd welkom maar daar moeten we zelf ook nog wat informatie over inwinnen. We willen eerst al eens bekijken wat voor ons haalbaar is met deze reisplannen.


Mijn voornaamste vraag is dus waar we het beste fietsen kunnen huren en of mijn eigen fiets mee nemen op het vliegtuig zinvol is. Kijkend ook naar het verschil in kosten voor het huren van een fiets of de fiets mee op het vliegtuig te nemen.
Tof:fietsen in Ierland.
Vraag die bij me opkomt is of het realistisch is een fiets te kunnen huren waarmee je een kinderfiets met bv een follow kan trekken.

Je vraagt niet naar de haalbaarheid van fietsen in Ierland voor een jong kind. Lijkt mij best een punt om naar te kijken.

En je vraagt ook niet of vliegen binnen de beste optie is om in Ierland te komen maar ik vraag het me af. Een combi trein, boot, tunnel, fiets lijkt me een goede optie. Dan kan je je eigen fietsen meenemen. Of met de auto.
LHTJoost schreef:
zo 31 dec, 2023 11:37
Tof:fietsen in Ierland.
Vraag die bij me opkomt is of het realistisch is een fiets te kunnen huren waarmee je een kinderfiets met bv een follow kan trekken.
Vandaar ook de optie om onze dochter gewoon niet te laten fietsen.


Je vraagt niet naar de haalbaarheid van fietsen in Ierland voor een jong kind. Lijkt mij best een punt om naar te kijken.
Daar hebben we inderdaad nog niet uitgebreid genoeg naar gekeken.


En je vraagt ook niet of vliegen binnen de beste optie is om in Ierland te komen maar ik vraag het me af. Een combi trein, boot, tunnel, fiets lijkt me een goede optie. Dan kan je je eigen fietsen meenemen. Of met de auto.
Hier hadden we namelijk wel al goed over nagedacht. Onze dochter is enorm wagenziek. Bovendien hebben we zelf ook geen auto. Met de trein gaat het iets beter van misselijkheid maar ook daar voor zo'n lange afstand willen we dat niet riskeren. Vliegen is voor het moment de beste optie voor ons
Volgens moeten jullie eerst een aantal vragen voor jezelf beantwoorden over hoe je überhaupt op pad kunt komende zomer en daarna vervolgens bedenken waar dat dan praktisch zou kunnen.

Bijvoorbeeld, mijn kinderen van 6 destijds in een kar was absoluut geen optie meer. Zelf fietsen. Moet dat een hele dag? Neen, van tien tot twee is ook prima. 30-50km. Kunnen ze klimmen? Beperkt. Dat beperkt de opties kwa bestemming.
Jullie hebben inderdaad gelijk. Wij gaan er nog eens beter over nadenken.

Ik weet wel al dat onze dochter wel goed kan fietsen maar dat ze het niet super graag doet. Dus moest ze heel de vakantie in de bakfiets blijven zitten dan is dat geen ramp.

Ik kom hier dus nog op terug.
Shorttrack schreef:
ma 01 jan, 2024 15:02

Ik weet wel al dat onze dochter wel goed kan fietsen maar dat ze het niet super graag doet.
pas op dat je niet teveel je eigen fietspassie op je dochter projecteert. Daar gaat ze het niet leuker van vinden.
LHTJoost schreef:
ma 01 jan, 2024 15:09
Shorttrack schreef:
ma 01 jan, 2024 15:02

Ik weet wel al dat onze dochter wel goed kan fietsen maar dat ze het niet super graag doet.
pas op dat je niet teveel je eigen fietspassie op je dochter projecteert. Daar gaat ze het niet leuker van vinden.
Het klinkt wat vreemd. Maar die fietspassie is juist versterkt door onze dochter. Die zit liever heel de dag in de fiets dan 1u in de auto. Zelfs met de trein op pad gaan ziet ze niet echt zitten.

Gelukkig hadden we al geen auto toen ze geboren werd. Dus een echt grote aanpassing is het niet.

Maar we weten dat ze het niet erg vind om lang in de bakfiets te zitten. Zolang ze maar niet in de auto zit.

Desondanks gaan we zo nu en dan wel nog met de trein of auto hoor. Maar onder de 15km is sowieso met de fiets. Daarboven beginnen we eens na te denken. Het bereik van onze bakfiets is natuurlijk niet oneindig.

Momenteel zijn de fietsvakanties nog grotendeels in het teken van de kinderen. Niet te lange afstanden. En regelmatig stoppen bij speeltuintjes. De locaties zijn veelal ook kidsproof.

Maar na 5 jaar in Nederlandstalig gebied op vakantie te zijn geweest willen we echt eens ergens anders naartoe. Dat moet niet perse Ierland zijn. Maar we weten dat we het daar naar ons zin gaan hebben.

We hebben er in de jaren zonder kinderen doorheen gereisd met onze 2cv. Aangebeld bij de boeren om in hun akkers te mogen slapen met de tent. Zoiets willen we dit keer ook doen met de fiets. Maar dan wat vaker op de echte camping.
Kijk eens op fb in de groep fietsvakanties met kinderen.Daar is veel info te halen over je vraag.
Vanuit ervaring met fietsen met kinderen én recent fietsen in Ierland kan ik zeggen:
Ierland is zeer prachtig en heel vriendelijk maar om er met jonge kinderen te fietsen te leeg, ruig en regenachtig. Geen aanrader. Kinderen zal het worst zijn waar ze fietsen dus ik zou zeggen: begin eens met een rondje Nederland. Dagje fietsen, dagje camping. Overal speeltuintjes en ander simpel vermaak. Dat heb je in Ierland echt niet!
Daarna heb je Duitsland, België en Frankrijk onder handbereik en als ze het dan nog steeds leuk vinden, (en wat groter zijn) pak dan een route van Benjaminse, bv die naar Rome. Wij deden die met twee tieners, in vier weken tot het Comomeer, per trein naar huis.
Wil je persé naar Ierland, dan kun je met grotere kinderen (zo groot dat ze mee kunnen helpen fietsen en tassen tillen) per boot-trein-boot.
De vraag is natuurlijk ook of je je kinderen van jongs af mee wil geven dat het normaal is om het vliegtuig te pakken.
Shorttrack schreef:
ma 01 jan, 2024 15:15

Maar na 5 jaar in Nederlandstalig gebied op vakantie te zijn geweest willen we echt eens ergens anders naartoe. Dat moet niet perse Ierland zijn. Maar we weten dat we het daar naar ons zin gaan hebben.
Hebben julie ook al aan Engeland gedacht? Met de boot van Hoek van Holland vaar je zo in 6 uur dacht ik naar Harwich. Hier kun je dan een leuk rondje fietsen en dan met de boot terug.

Voordeel is dat je genoeg ruimte op de boot hebt. Je kunt er rondlopen en je hebt restaurants. Ik geloof een speelhoek voor kinderen. Die 6 uur zijn zo om. En je hebt geen gezeur met de vliegtuig enzo. Je kunt je eigen fietsen meenemen dus geen fietsen huren. Misschien iets om over na te denken.
Fiets-avontuur schreef:
di 02 jan, 2024 19:30
Shorttrack schreef:
ma 01 jan, 2024 15:15

Maar na 5 jaar in Nederlandstalig gebied op vakantie te zijn geweest willen we echt eens ergens anders naartoe. Dat moet niet perse Ierland zijn. Maar we weten dat we het daar naar ons zin gaan hebben.
Hebben julie ook al aan Engeland gedacht? Met de boot van Hoek van Holland vaar je zo in 6 uur dacht ik naar Harwich. Hier kun je dan een leuk rondje fietsen en dan met de boot terug.

Voordeel is dat je genoeg ruimte op de boot hebt. Je kunt er rondlopen en je hebt restaurants. Ik geloof een speelhoek voor kinderen. Die 6 uur zijn zo om. En je hebt geen gezeur met de vliegtuig enzo. Je kunt je eigen fietsen meenemen dus geen fietsen huren. Misschien iets om over na te denken.
Leuk idee. De kinderen hebben alleen nog nooit op een langere boottocht gezeten. Dus wet niet of het goed gaat komen als onze wagen/treinzieke dochter ineens 6 uur op een boot moet zitten. Maar we zouden wel van thuis kunnen vertrekken en met de fiets naar hoek van holland kunnen.
Shorttrack schreef:
di 02 jan, 2024 21:28
Fiets-avontuur schreef:
di 02 jan, 2024 19:30
Shorttrack schreef:
ma 01 jan, 2024 15:15

Maar na 5 jaar in Nederlandstalig gebied op vakantie te zijn geweest willen we echt eens ergens anders naartoe. Dat moet niet perse Ierland zijn. Maar we weten dat we het daar naar ons zin gaan hebben.
Hebben julie ook al aan Engeland gedacht? Met de boot van Hoek van Holland vaar je zo in 6 uur dacht ik naar Harwich. Hier kun je dan een leuk rondje fietsen en dan met de boot terug.

Voordeel is dat je genoeg ruimte op de boot hebt. Je kunt er rondlopen en je hebt restaurants. Ik geloof een speelhoek voor kinderen. Die 6 uur zijn zo om. En je hebt geen gezeur met de vliegtuig enzo. Je kunt je eigen fietsen meenemen dus geen fietsen huren. Misschien iets om over na te denken.
Leuk idee. De kinderen hebben alleen nog nooit op een langere boottocht gezeten. Dus wet niet of het goed gaat komen als onze wagen/treinzieke dochter ineens 6 uur op een boot moet zitten. Maar we zouden wel van thuis kunnen vertrekken en met de fiets naar hoek van holland kunnen.
Is er wel ervaring met vliegen? Een wagen-/treinziek kind die op een boot misselijk wordt is vervelend en 6 uur is dan ook lang, maar een misselijk kind in een vliegtuig lijkt me een stuk vervelender, en niet alleen voor jullie en het kind. Enige voordeel is dan dat de vliegreis korter duurt…
Polling schreef:
do 04 jan, 2024 11:17

Is er wel ervaring met vliegen? Een wagen-/treinziek kind die op een boot misselijk wordt is vervelend en 6 uur is dan ook lang, maar een misselijk kind in een vliegtuig lijkt me een stuk vervelender, en niet alleen voor jullie en het kind. Enige voordeel is dan dat de vliegreis korter duurt…
Nee. Nog geen ervaring mee. Maar het inderdaad het kortste en daar gokken we dan maar op. Ze wil zelf ook heel graag eens met het vliegtuig. Hopelijk zal die mentale ingesteldheid haar helpen met de eventuele misselijkheid.

Maar we zijn de plannen langzaam aan naar volgend jaar aan het uitstellen. Dan is onze zoon ook weer wat ouder wat het weer iets gemakkelijker maakt allemaal.
Shorttrack schreef:
do 04 jan, 2024 13:26
Maar we zijn de plannen langzaam aan naar volgend jaar aan het uitstellen. Dan is onze zoon ook weer wat ouder wat het weer iets gemakkelijker maakt allemaal.
Voor kinderen maakt het niet uit of je in Nederland of ver weg.
Voor jezelf scheelt het kosten en moeite en mogelijk ook regen en wind.
Maak het jezelf gemakkelijk en maak je kinderen gelukkig doordat ze niet die reis hoeven te maken.
Poppink schreef:
do 04 jan, 2024 20:55
Shorttrack schreef:
do 04 jan, 2024 13:26
Maar we zijn de plannen langzaam aan naar volgend jaar aan het uitstellen. Dan is onze zoon ook weer wat ouder wat het weer iets gemakkelijker maakt allemaal.
Voor kinderen maakt het niet uit of je in Nederland of ver weg.
Voor jezelf scheelt het kosten en moeite en mogelijk ook regen en wind.
Maak het jezelf gemakkelijk en maak je kinderen gelukkig doordat ze niet die reis hoeven te maken.
Voor hen maakt het inderdaad weinig uit. Maar ik mis toch het vakantiegevoel als er altijd maar Nederlands wordt gesproken overal.

We trekken daarom richting Wallonië en Frankrijk van thuis uit.

Maar daar komt weer bij kijken dat onze bakfiets wellicht onbruikbaar word. Eens het heuvelachtig wordt is de elektrische ondersteuning vrijwel direct te weinig.

Maar dat zijn zaken die makkelijker op te lossen zijn. We willen Misschien vragen of we de elektrische longtail van een bevriend koppel kunnen lenen daarvoor.

We wonen in Sint-Niklaas. Dus op ons tempo zitten we in twee dagen fietsen al over de grens van Wallonië.
We zijn 3 jaar geleden naar geraardsbergen gefietst waar een vriendin woont. Heel de weg naast een rivier. Tot we bij geraardsbergen aankwamen en we direct linksaf 9° omhoog konden fietsen. Je fietst dan zo traag dat de (achterwiel)motor gewoonweg geen ondersteuning meer geeft. Vroeg me zelfs af of het wel gezond was om hem in die toestand aan te hebben staan.
Shorttrack schreef:
do 04 jan, 2024 22:56
We zijn 3 jaar geleden naar geraardsbergen gefietst waar een vriendin woont. Heel de weg naast een rivier. Tot we bij geraardsbergen aankwamen en we direct linksaf 9° omhoog konden fietsen. Je fietst dan zo traag dat de (achterwiel)motor gewoonweg geen ondersteuning meer geeft. Vroeg me zelfs af of het wel gezond was om hem in die toestand aan te hebben staan.
De motor zal er niet direct van kapot gaan, maar loopt wel kans op oververhitting, door de beveiliging valt de ondersteuning dan weg tot de motor weer voldoende is afgekoeld.
Polling schreef:
vr 05 jan, 2024 07:31
De motor zal er niet direct van kapot gaan, maar loopt wel kans op oververhitting, door de beveiliging valt de ondersteuning dan weg tot de motor weer voldoende is afgekoeld.
Ben niet zeker of die beveiliging er bij ons ook op zit.
Maar we gaan binnenkort al een route proberen maken en zien wat haalbaar is voor de bakfiets.

Als we naar Frankrijk gaan, zouden we voor het eerst niet met fietsknooppunten fietsen. Dus dat is ook weer een nieuwe ervaring.
Shorttrack schreef:
do 04 jan, 2024 22:56
Maar daar komt weer bij kijken dat onze bakfiets wellicht onbruikbaar word. Eens het heuvelachtig wordt is de elektrische ondersteuning vrijwel direct te weinig.
Nou ben ik de draad kwijt. In je oorspronkelijke plan naar Ierland zou je toch ook de bakfiets willen gebruiken? Dat had dan toch ook niet gewerkt?
LHTJoost schreef:
za 06 jan, 2024 00:03
Shorttrack schreef:
do 04 jan, 2024 22:56
Maar daar komt weer bij kijken dat onze bakfiets wellicht onbruikbaar word. Eens het heuvelachtig wordt is de elektrische ondersteuning vrijwel direct te weinig.
Nou ben ik de draad kwijt. In je oorspronkelijke plan naar Ierland zou je toch ook de bakfiets willen gebruiken? Dat had dan toch ook niet gewerkt?
Dat zou dan een tweewieler met middenmotor geweest zijn (Als dat mogelijk was) in plaats van een driewieler met achterwiel motor.