Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Benzinebrander-vraagjes - Forum Wereldfietser

Benzinebrander-vraagjes

Welke benzinebrander raden jullie mij aan? Ik wil de brander gaan gebruiken op fietsvakantie (Rome). Als hij goed bevalt zal ik hem naw daarna ook vaker gaan gebruiken tijdens andere kampeertripjes.

Normaal kookte ik op campings (zowel fietsvakanties als niet-fietsvakanties) altijd op gas maar ik denk dat benzine handiger is omdat dat op meer plekken te vinden is. Bovendien kan ik vanwege een allergie niet zomaar ergens onderweg wat in een restaurantje kunnen eten. Ik zal dus elke dag op het brandertje mijn avondeten koken, soms ook m’n ontbijt en regelmatig kopjes thee maken. Het is voor mij dus extra belangrijk dat de brander betrouwbaar is en er volop brandstof te vinden is. Anders wordt het crackers en koude sperziebonen uit pot eten haha.

Ik heb echter wel eens gehoord dat vele benzinebranders soms kuren hebben door roetaanslag en ze daardoor regelmatig onderhoud nodig hebben. Nou ben ik geen volslagen idioot ;) maaaaaaaaaaar ik ben ook geen enorme techneut. Hoe haalbaar is het (voor mij als vrouw die veel klussen thuis door haar man laat doen :oops: :lol: ) om zelfstandig met zo’n brander om te kunnen gaan op vakantie?

En een laatste vraag: hoe tanken jullie benzine bij de pomp voor het brandertje? Het lijkt mij dat de benzineslang te breed is voor die rode MSR flessen???? Ik hoor graag jullie tips en trucs!! Alvast bedankt!!
Ga je alleen? Dan lijkt me gas voor jouw reis toch nog steeds heel aantrekkelijk. Dan maar een extra blikje in de tas.

De spuitmond van de pomp past prima in een MSR-fles.
Belangrijk van een benzinebrander is dat je thuis al voldoende alles oefent, dus ook het compleet uit elkaar halen. Oefen het meerdere keren.
Het grote nadeel van bezinebranders, het roet, krijg je pas als je op autobenzine moet koken.
In NL koop je wasbenzine, in het buitenland liefst het vrijwel identieke Coleman Fuel (in buitensportzaken).
Al het andere wat er op lijkt zou ook goed kunnen werken, maar ik heb er geen goede ervaringen mee.
Leon schreef:
wo 03 jan, 2024 10:07
Ga je alleen? Dan lijkt me gas voor jouw reis toch nog steeds heel aantrekkelijk. Dan maar een extra blikje in de tas.

De spuitmond van de pomp past prima in een MSR-fles.
Belangrijk van een benzinebrander is dat je thuis al voldoende alles oefent, dus ook het compleet uit elkaar halen. Oefen het meerdere keren.
Het grote nadeel van bezinebranders, het roet, krijg je pas als je op autobenzine moet koken.
In NL koop je wasbenzine, in het buitenland liefst het vrijwel identieke Coleman Fuel (in buitensportzaken).
Al het andere wat er op lijkt zou ook goed kunnen werken, maar ik heb er geen goede ervaringen mee.
Helemaal mee eens, gas is schoner en handiger in gebruik. In iedere grotere stad is er een Decathlon waar je nieuwe blikjes kunt kopen.
Persoonlijk ben ik wel meer van benzine dan gas branders:
-Benzine kan je overal krijgen, bij voorkeur wasbenzine of Aspen maar gewone benzine werkt ook prima.
-Benzine branders koken veel sneller.
-Voorverwarmen met een beetje alcohol ipv bezine scheelt een hoop roetvorming

-Gas is duur en ik vind die blikjes snel leeg gaan
-Gas is beperkt verkrijgbaar waardoor je altijd met meerdere blikjes onderweg bent.
Hoewel benzine overal te krijgen is is dat alleen in een vanaf x liter afname dus een half litertje bij de pomp gaat hem niet meer worden, behalve als je ver naar het oosten of zuiden gaat waar je soms nog geholpen wordt door een pompbediende.
Zelf goede ervaringen met een Optimus Nova, die ook nog eens klein op te vouwen is en helemaal uit elkaar te halen is, daarnaast blaast deze de leiding schoon als je klaar bent met koken en de fles omdraait dus geen nadruppelen en geurtjes in de tas, ook kun je met een magneetje de branderkop schoonhouden, al ontkom je er niet aan de brander na de vakantie toch even helemaal uit elkaar te halen en goed schoon te maken.
Zorg dat je weet hoe het ding werkt en test het elk jaar weer voor je vertrekt, en gebruik zo schoon mogelijke brandstof, al kan diesel of kerosine ook in dit type.
Ik heb nu 2 keer zo'n 2000km door de Balkan gefietst (Hongarije, Servie, Montenegro, Herzegovina, Bosnie, Kroatie etc.). Ik heb een MSR Whisperlite dus dat is er een die je met een slang aan de benzinefles koppelt. Ik gebruik daarbij de grootste benzinefles (1,5 liter geloof ik) die ik aan de fiets heb bevestigd. Met wasbenzine gaat het prima. Je hebt iets meer roet maar dat is eigenlijk alleen in het begin. Daarna blijft de brander mooi blauw branden en is er nauwelijks roet. Het is eigenlijk alleen de brander die een beetje zwart wordt maar die berg je op in een zakje.

Ik heb ook een onderdelensetje bij me dus de kans dat de brander ermee stopt is niet erg groot. Ik heb de brander al meerdere keren helemaal uit elkaar gehaald. Dat is echt niet zo moeilijk. Onderweg vrijwel nooit nodig. Verder is een oprolbaar windschermpje van belang.

Toen ik op de terugweg in Mostar was moest ik benzine bijkopen. Ik ben naar een verfzaak gegaan maar wasbenzine kennen ze niet. Wel iets wat er op leek en dat heb ik gekocht en dat werkte prima. De brander raakte de laatste dagen van de vakantie echter verstopt en ik kende nog niet de truc dat je de metalen draad die in de slang zit eruit kunt halen. Hij stopte er precies na het snijden van de uien mee dus die maar gewoon rauw opgegeten :D. Maar dankzij dit forum kwam ik erachter hoe de verstopping op te lossen dus ik ben er ook niet meer zo bang voor om andere brandstoffen te gebruiken.

Een tangetje meenemen - mag heel klein zijn - is handig om die draad eruit te trekken. Maar die had ik toch bij me.

Overigens zie ik dat automatisch de term "avondeten" wordt gebruikt. Ik kook "middageten" , dus ergens tussen 12 en 14 uur. Ik ben er 's avonds soms te moe voor en dan ben je ook meteen je boodschappen kwijt die ik meestal 's ochtends doe.

Het koken zelf komt vrij vaak op wokken neer in combinatie met rijst of pasta maar misschien moet ik me nog eens verdiepen in andere gerechten.

Groet,
Phillip
_Peter_ schreef:
wo 03 jan, 2024 10:50
Hoewel benzine overal te krijgen is is dat alleen in een vanaf x liter afname dus een half litertje bij de pomp gaat hem niet meer worden.
Gewoon even vragen aan iemand die al aan het tanken is.
"Hoewel benzine overal te krijgen is is dat alleen in een vanaf x liter afname dus een half litertje bij de pomp gaat hem niet meer worden, behalve als je ver naar het oosten of zuiden gaat waar je soms nog geholpen wordt door een pompbediende."
Al tien jaar gebruik ik benzine tijdens onze Europa vakanties. Ik tank benzine voor ongeveer een euro via zelfbediening. Bovenstaande is niet mijn ervaring.
Hoe zo’n brander in elkaar zit kun je wel leren, daar moet je niet bang voor zijn. Aan benzine komen lukt ook altijd wel, kwestie van iemand bij de pomp aanspreken. Een nozzle kan ook kalm aan, dat gaat goed.

Nadeel van benzinebrander kan verder zijn het geluid/lawaai. probeer of je een model wat je op het oog hebt kunt testen, of dat je hindert of niet. Nadeel van gas vind ik de matige prestaties als het wat kouder is.
Ik heb vaak benzine getankt bij de pomp in NL, B, F, I, E e.d. Altijd eerst tanken, dan vragen. Nooit problemen gehad.
Het diepe zuiden begint volgens mijn idee meteen bij de Waalse grens. Daar voel ik me cultureel op diverse vlakken al net zo zuidelijk als in Bordeaux of Madrid.
Een MSR Whisperlite vergt weinig onderhoud in mijn optiek.
Kan ook eigenlijk niet stuk, en evt verstoppingen zijn simpel op te lossen.
Meest voorkomende "probleem"is dat het leertje gekrompen is in de opslag.
Kwestie van even op kauwen, en dat is dan ook weer opgelost 8)
Ben ook geen enorme techneut, maar een bezinebrander gebruiken en onderhouden is eenvoudig.
Niet bang zijn en gewoon thuis oefenen met stoken.
Het belangrijkste van een Whisperlite is dat je het plastic kraantje niet extra hard gaat dichtdraaien als hij niet meteen zachter gaat; dat duurt een seconde of vijf of tien. Een goede tweede is dat het kraantje helemaal los draait voor je het ding in winteropslag doet, anders is de kans groot dat het pompje lekt in de lente. De oplossing is dan een nieuw rubbertje.
Je noemt betrouwbaarheid als belangrijke eigenschap. Dan is een Trangia met spiritus toch echt de beste optie. Geen risico op een verstopte naald. Simpelheid is de kracht van een Trangia.
Fietssmurf schreef:
di 02 jan, 2024 23:58
Welke benzinebrander raden jullie mij aan?
Een brander die niet te veel lawaai maakt en die goed regelbaar is.
Grandonneur heeft het al opgemerkt, en ik moet het herhalen: veel van die branders maken héél veel lawaai. De Primus Multifuel die ik ooit gehad heb, was zo luid dat ik hem na korte tijd verkocht heb.
De Whisperlite is stil, maar ik heb er eentje een paar maanden gebruikt en ik slaagde er niet in om de vlam te regelen. Het was vulkaan of niets. Sommige mensen zeggen dat het wel kan, maar bij mij is het niet gelukt. Als je meer wilt dan water koken, is die regelbaarheid iets om op te letten.

EDIT: denk bij dat lawaai ook aan de mede-kampeerders. Ik heb ooit ergens gestaan met de tent en werd wakker gemaakt door het geluid van een opstijgende F-16 - dacht ik toch, maar neen, het was de brander van een buur.
derdekeer schreef:
do 04 jan, 2024 20:51
...Een brander die niet te veel lawaai maakt en die goed regelbaar is.
... Het was vulkaan of niets. ...
Hier kan ik de MSR Dragonfly in combinatie met een BernieDawg DragonTamer aanraden.
En jaar of wat terug eens overgenomen van een mede-forumer, geen moment spijt van gehad.
Prachtig regelbaar (hèt grote voordeel van de Dragonfly) en stil dankzij de BernieDawg branderkop.

Groet,
Tom.
derdekeer schreef:
do 04 jan, 2024 20:51
De Whisperlite is stil, maar ik heb er eentje een paar maanden gebruikt en ik slaagde er niet in om de vlam te regelen. Het was vulkaan of niets. Sommige mensen zeggen dat het wel kan, maar bij mij is het niet gelukt. Als je meer wilt dan water koken, is die regelbaarheid iets om op te letten.
Ik heb twee Whisperlites en heb veel anderen er een zien gebruiken en dat ging toch best. Er zit alleen een vertraging in en de regeling gaat vrij subtiel. Due van jou zou dan een afwijking in het kraantje hebben.
Heb al jaren een Dragonfly en heb daarin al van alles gebrand tot en met kerosine. Dan heb je wel veel roet maar het werkt. Vervolgens wel schoonbranden met wasbenzine en de filter vervangen.
Met wasbenzine of Coleman fuel gebruik ik ook de 'Dragon tamer' die het geluid aanzienlijk beperkt en ook nog iets meer vermogen geeft (kan ook zijn dat de verdeling gewoon beter is).
Lars van Gendringen schreef:
vr 05 jan, 2024 15:35
Trangia.
‘idiotproof’
Toch heb ik tot twee keer toe gezien dat mensen bijna brandwonden in hun gezicht opliepen doordat ze een Trangia probeerden uit te blazen.
Idiotproof bestaat niet echt.
Bij gasbranders heb ik gezien dat mensen zich daadwerkelijk verbrandden doordat ze te dicht bij het omvallende wankele ding zaten en ze heet water over hun voeten kregen. Erger was de keer (of keren?) dat ze naar me toe kwamen om te vragen wat die kleurloze vloeistof was die uit het losgeraakte prikbrikje liep .... Nee!!!!
Het inherente voordeel van een benzinebrander is dat hij eng is. Je krijgt vlammen te zien en met wat geluk roet en stank. Dan passen de meeste mensen vanzelf op, al zullen er vast zijn die het ook met een benzinebrander klaar krijgen om het mis te laten gaan.
Toch hebben slecht onderhouden benzinebranders hun uitdagingen.
IMG_4086.jpeg
Mij herinnerend was daar weinig mis mee en deed hij het na wat geschud met de shaker jet weer.