Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Navigeren met smartphone of fietscomputer - Forum Wereldfietser

Navigeren met smartphone of fietscomputer

Beste forumleden,

Van veel kennissen hoor ik dat je beter kan navigeren per smartphone, voor je fietsvakantie.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, zoja wat voor smartphone gebruik je?
Of gebruik je liever een fietscomputer?

Alvast bedankt.
Ik denk dat het meer een kwestie van voorkeur dan van beter is. Ik navigeer nu een jaar of drie denk ik met mijn smartphone (Samsung S10) , en dat bevalt goed. Toch is er een reden waarom ik wellicht toch nog weer zou kunnen overstappen.
En dat is de gevoeligheid voor slecht weer. Enerzijds omdat een smartphone die gebombardeerd wordt door regendruppels soms een eigen leven lijkt te gaan leiden, anderzijds omdat de USB-aansluiting soms zo nat wordt dat hij het vertikt om opgeladen te worden. Dat kan heel onhandig uitpakken. 🙂
Sommigen gebruiken nog een kaart. :D
Alles heeft voor- en nadelen. Voors en tegens variëren sterk per persoon.
Gebruik de zoekfunctie op dit forum eens. Dit onderwerp is al vaak besproken.
PeterVanRijn schreef:
vr 05 jan, 2024 17:44
Ik denk dat het meer een kwestie van voorkeur dan van beter is.
Dit onderschrijf ik.

Ik navigeer nu een jaar of drie denk ik met mijn smartphone (Samsung S10) , en dat bevalt goed. Toch is er een reden waarom ik wellicht toch nog weer zou kunnen overstappen.
En dat is de gevoeligheid voor slecht weer. Enerzijds omdat een smartphone die gebombardeerd wordt door regendruppels soms een eigen leven lijkt te gaan leiden
Van 2010 tot 2015 gebruikte ik een Garmin 400 met touchscreen. Daar deed zich dit verschijnsel niet voor.
Sinds 2015 navigeer ik met een Garmin 600 met touchscreen. In fikse regen slaat ie nogal eens op hol.
Dat is irritant.
Je kunt het scherm wel vastzetten.

Jan
Zelf gebruik ik een Garmin Edge 830. Kaarten van OSMfiets. Werkt voor mij. Een SP met de app Osmand heb ik ook gebruikt, maar de SP worden groter en groter. Ik heb schrik dat die van defiets valt. Ik gebruik de SP voor andere dingen. Communicatie thuisfront en foto´s maken. Batterijmanagement is ook anders dan een bij een Edge 830.
Alleszins werkt deze combinatie voor mij het best.
Ik gebruik Komoot om mijn routes te maken.
Kan thuis op de PC op lekker groot scherm, en op de smartphone app.

Die synchroniseer ik naar mijn Wahoo Bolt (gaat thuis automagisch via wifi, onderwerk kan het via de Wahoo app via bluetooth).
Een telefoon met Osmand werkt prima als je een bepaalde bestemming hebt. Ik zoek die op in Osmand en laat een route berekenen en starten. Osmand geeft gesproken aanwijzingen, ook als je het scherm uitzet om energie te besparen, De telefoon kan op zak blijven, wel het volume maximaal zetten, zodat je alles goed kunt verstaan. Zo nodig wordt een nieuwe route berekend. Werkt super.

Nadeel van een telefoon is wel dat die qua batterij minder lang meegaat dan een GPS. Mijn Garmin GPSMap 62 doet een paar dagen met 2 batterijtjes. Een telefoon is na een paar uur fietsen wel aan het einde van zijn latijn.
Ik zit met hetzelfde "dilema". We gaan wellicht voor het eerst een route buiten de fietsknooppunten nemen.

Ik zie ook vooral op tegen de regen en batterij duur van een telefoon.
Zo'n aparte GPS is voor mij nog onbekend. Daarom ben ik daar voorlopig ook Iets terughoudender in. Ik ga me daar nog veel over inlichten en veel filmpjes bekijken. Dan is het niet meer zo onbekend

Met een kaart fietsen lijkt me ook wel wat. Heb toch nog altijd het gevoel dat ik dan meer van de omgeving geniet. Met fietsknooppunten plakte ik de knooppunten ook gewoon op de fietsstang.

Ergens zie ik persoonlijk de "investering" ook niet zitten om een fietscomputer te kopen. Mede omdat het tegenwoordig ook gewoon met de gsm kan. Maarja. Dan beginnen we weer bovenaan dit bericht.
Shorttrack schreef:
vr 19 jan, 2024 18:40
Met een kaart fietsen lijkt me ook wel wat. Heb toch nog altijd het gevoel dat ik dan meer van de omgeving geniet.
Ik vind het ook storend om steeds op zo'n ding te staren om vooral de volgende afslag niet te hoeven missen.
Je verliest behoorlijk wat zicht op de dingen om je heen.
Het ligt er nogal aan waar je bent. In Frankrijk leiden bordjes je in 99,999% van de gevallen naar het volgende dorp of gehucht. In de diepe binnenlanden van Spanje heb je niet elke 10 km een afslag, soms maar één op een dag.
In Nederland en vooral België kun je met navigatie echter wel weer routes uitzetten die je met een kaart of op een andere manier echt helemaal nooit zou kunnen fietsen, omdat je dan tussendoortjes kunt fietsen die je zelfs pas met moeite ziet als je er recht voor staat. Op nogal veel andere plaatsen in Vlaanderen lost navigatie het probleem voor je op van de ontbrekende logica in de infrastructuur.
Poppink schreef:
vr 19 jan, 2024 18:59
Ik vind het ook storend om steeds op zo'n ding te staren om vooral de volgende afslag niet te hoeven missen.
Dat "steeds" herken ik niet. Je kijkt even waar het volgende significante punt is, en met enige ervaring weet je wel hoe lang je hebt voor je weer even moet kijken. En in de tussentijd kun je gewoon om je heen kijken (en vóór je natuurlijk, kijk uit voor het verkeer!)
Het schermpje kijken stoort me zoals gezegd niet. Wat me wel duidelijk is, is dat ik op heel ingewikkelde routes in onbekend fietsgebied ik niet steeds weet waar op de route ik me bevindt, althans minder dan in de tijd dat ik op zo'n route elke paar kilometer op een kaart stond te turen. Dat los ik dan op door eenmaal thuis met de track op het grote scherm de route nog eens in gedachten na te rijden. Dat is gemakkelijk omdat de track me feilloos vertelt waar ik stilgestaan heb etc.

Maar terug naar het onderwerp want het bovenstaande maakt geen verschil tussen smartphone of GPS.

Als je een smartphone hebt en gebruikt en je hebt geen GPS-ervaring, dan ligt het toch wel erg voor de hand om de smartphone te gebruiken.
Poppink schreef:
vr 19 jan, 2024 18:59
Shorttrack schreef:
vr 19 jan, 2024 18:40
Met een kaart fietsen lijkt me ook wel wat. Heb toch nog altijd het gevoel dat ik dan meer van de omgeving geniet.
Ik vind het ook storend om steeds op zo'n ding te staren om vooral de volgende afslag niet te hoeven missen.
Je verliest behoorlijk wat zicht op de dingen om je heen.
Deze ervaring heb ik niet echt. De meeste GPS-computers die je als navigatie kan gebruiken kunnen een geluidsignaal geven als je moet afslaan.

Voordeel is dat zo'n ding een 'icoontje' plaatst op de kaart met jou actuele locatie. De laatste keer dat ik op een papieren kaart keek was dat niet zo en moest ik zelf zoeken :P

Smartphone vs GPS-device is wat mij betreft zeker een GPS-fietscomputer. Telefoon is en blijft een compromis, dedicated fietscomputer rent daar doorgaans rondjes omheen op zo'n beetje alle vlakken omdat het een apparaat is wat speciaal daarvoor bedoeld is...

Geldt wat mij betreft voor wel meer zaken bij een telefoon waar het duidelijk een compromis is: fotograferen, gamen, tekstbewerken, internetten, film kijken... Noem maar op.
ieder zijn ding maar het geluid gaat bij mij meteen uit. Dan maar wat vaker een blik op het scherm of een keer een afslag missen.
Polariteit schreef:
za 20 jan, 2024 12:20
Deze ervaring heb ik niet echt. De meeste GPS-computers die je als navigatie kan gebruiken kunnen een geluidsignaal geven als je moet afslaan.
Ook als je een track rijdt?

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
za 20 jan, 2024 15:45
Ook als je een track rijdt?
Lijkt me niet, bij een track is er geen kennis van de wegen waarover je rijdt, dus bijv. geen onderscheid tussen een haakse bocht in een weg of de hoek om bij een kruispunt.
PeterVanRijn schreef:
za 20 jan, 2024 16:57
Carl schreef:
za 20 jan, 2024 15:45
Ook als je een track rijdt?
Lijkt me niet, bij een track is er geen kennis van de wegen waarover je rijdt, dus bijv. geen onderscheid tussen een haakse bocht in een weg of de hoek om bij een kruispunt.
Ik heb het idee dat dat bij moderne apparaten wel het geval is. Ik ben overgestapt van Etrex naar Edge en gebruik nog steeds tracks maar er wordt door het apparaat nu wel de route aangegeven.
Worden die tracks dan niet 'stiekem' geconverteerd naar routes? Maar misschien loop ik wat achter hoor. :-)
PeterVanRijn schreef:
za 20 jan, 2024 17:21
Worden die tracks dan niet 'stiekem' geconverteerd naar routes? Maar misschien loop ik wat achter hoor. :-)
Zou goed kunnen. Zolang herberekenen uitstaat, vind ik het prima.