Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dak-fietsendrager: tips gevraagd - Forum Wereldfietser

Dak-fietsendrager: tips gevraagd

Als beginnende vakantiefietsers willen we in de zomervakantie voor het eerst met onze drie kinderen op fietsvakantie. Omdat we erg van Zweden houden, en nog meer van het eiland Gotland leek het ons het handigst om met de auto naar Gotland te gaan en de auto daar te parkeren om vervolgens drie weken te gaan fietsen.
Mochten jullie tips hebben om het toch met de trein te doen dan hoor ik graag.. maar met 5 personen vind ik het openbaar vervoer naar Zweden best een beetje ingewikkeld (met fiets mee). En bus ook, bovendien veel duurder dan eigen auto.

Nu hebben we een drager voor op de trekhaak voor 2 fietsen. Er zouden er dan nog 3 op het dak moeten. Maar ik zie niet zoveel aanbod. Weten jullie welk systeem aan te raden is? Veilig gaat boven prijs wat mij betreft.
Tvl900 schreef:
za 06 jan, 2024 15:36
Er zouden er dan nog 3 op het dak moeten. Maar ik zie niet zoveel aanbod. Weten jullie welk systeem aan te raden is? Veilig gaat boven prijs wat mij betreft.
Ik denk dat ze bij verstandig gebruik allemaal veilig zijn. Lang geleden heb ik het ook gedaan met de destijds goedkope universele dakdragers. Daar zetten ik de fietsen op zoals het hoorde en vervolgens zette ik ze nog eens met spanbanden vast. Dat was dan waarschijnlijk sterk genoeg om de auto aan op te tillen. :D
Tegenwoordig zijn dakrails niet meer standaard universeel en moet je opletten wat op jouw auto past en wat niet. Ook moet je op het maximale dakdraaggewicht letten. 3 fietsen + dragers daarvoor komen al gauw op 75 kilo. Niet alle auto's kunnen dat.
Wel kan ik je van tevoren vertellen dat drie fietsen op het dak (wat ik ook gedaan heb) een stevige windvanger zijn. Mijn 1,6 liter-auto haalde destijds niet meer de bedoelde 175 km/u (wat ik nooit gedaan heb) maar 120 was echt het maximum en het duurde lang om te halen. Het verbruik ging daarbij van 1:11 naar 1:8. Maar als je netjes vrachtautosnelheid blijft rijden valt het vast mee. Met de snelle autobahnjongens/meisjes mee in Duitsland kun je vergeten met een normale auto en lijkt me onverstandig met een snelle auto.
Ikzelf ben tevreden over de (Zweedse) Thule dak en fietsdragers.
https://www.thule.com/nl-nl/bike-rack/roof-bike-racks
Wij hebben deze in de stalen uitvoering maar nu is bijna alles aluminium.
ik zou kijken of er een derde fiets past tussen de twee fietsen op de trekhaakdrager.

de twee of drie resterende fietsen zou ik 'smal maken' (pedalen er af en stuur dwars) en met wat dekens er tussen op lastdragers op het dak leggen en alles heel goed vastzetten.

tip: toe-clipriempjes als vervangende riempjes voor je trekhaakdrager, ik heb zulke: https://www.fietsonline.com/zefal-toecl ... gKPqPD_BwE

of ik zou eerst een plaat multiplex voor op lastdragers maken en bevestigen. in de plaat de nodige gaten boren (voor de riempjes/spanbanden) en lakken voor waterbestendigheid.
@Hoogframe.
Ik denk niet dat de verzekering blij wordt van drie fietsen zetten op een achterdrager voor twee fietsen.
Heb je aan een aanhanger gedacht, je hebt al een trekhaak. Dat verruimt zeker de mogelijkheden. Eventueel fietsen plat leggen met pedalen naar binnen en stuur dwars, tussen de fietsen een stuk schuimrubber tegen beschadigen. Geen idee of je zo iets wil, maar het zou een mogelijkheid kunnen zijn. Succes.
Ik zou eerst eens kijken welke systemen op jullie auto passen en in hoeverre de dakdragers an andere merken ook passen.
Daarnaast kan het zijn dat je dakdragers van een ander merk wel op de beugels van je eigen dakdrager kan schroeven.
Ik vind marktplaats een inspiratiebron waar je voor een heel schappelijke prijs de mooiste dakdragers kunt vinden.
Wat betref de achterdrager. Pas daar mee op, er komen grote krachten op te staan.

Tot slot: 5 fietsen + achterdrager + dakdrager + persoonlijke bagage is best wel veel gewicht.
5 fietsen 100 kg?
2 dragers 30 kg?
Drenthe is ook erg mooi hoor, zeker als je met jonge kinderen op vakantie gaat.

Andere mogelijkheid: fietsen huren op Gotland, scheelt veel gezeul.
Aanhanger heeft niet de voorkeur. Boten en bruggen worden er veel duurder van.

Nederland is mooi, maar juist de kinderen spreken de wens uit voor Zweden…

Ik ga even de opties bestuderen!
DaVinci schreef:
za 06 jan, 2024 16:24
Ikzelf ben tevreden over de (Zweedse) Thule dak en fietsdragers.
https://www.thule.com/nl-nl/bike-rack/roof-bike-racks
Wij hebben deze in de stalen uitvoering maar nu is bijna alles aluminium.
Daar zou ik er dan drie van kopen en naast elkaar monteren?
Onze auto is trouwens kapot, dus moet vervangen worden. Ik overweeg een fiat doblo, niet snel maar moet wel wat gewicht kunnen dragen lijkt mij (gezien de bedrijfswagenoorsprong)
Tvl900 schreef:
za 06 jan, 2024 18:35
Onze auto is trouwens kapot, dus moet vervangen worden. Ik overweeg een fiat doblo, niet snel maar moet wel wat gewicht kunnen dragen lijkt mij (gezien de bedrijfswagenoorsprong)
Lees de handleiding alvast. Kleine moeite, gerust idee.
Aanhanger is id duurder op de boot, verder echter super oplossing. Wij zijn ooit naar zweden afgereisd met een bagagewagentje met daarbovenop 5 fietsen en op de auto 2 kano's.
Maar als je de auto+aanhanger op het vasteland laat en dan met de fietsen de boot op naar Gotland gaat, dan hoef je nergens de boot op. Tenminste als je via Flensburg-Odense-Kopenhagen-Malmö rijdt.
Nadeel van rijden met een aanhanger is dat je in Duitsland, Denemarken en Zweden de maximum snelheid op de autowegen snelheid 80km/uur is. Bron: ANWB.
Voor Duitsland kun je de aanhanger laten keuren dat je met deze 100km/uur mag.
Mijn voorkeur zou ook zijn twee fietsen op de trekhaakdrager en drie op het dak.
Bizar maar waar; de boot naar Gotland is met auto goedkoper dan twee fietsen… om maar te zwijgen van vijf..

Het is nog lang niet fietsvriendelijk overal
Tvl900 schreef:
za 06 jan, 2024 18:34
Daar zou ik er dan drie van kopen en naast elkaar monteren?
Ja. Super simpel.

Thule pro Ride kost wel wat maar is het waard. Ook makkelijk met weinig afschrijving weer te verkopen, mocht je tzt andere plannen maken.

Bedenk trouwens ook dat er stiekem best nog wat bagage achterin de auto mee moet. Maar daar zul je best ervaren in zijn.
Leon schreef:
za 06 jan, 2024 19:34
Tvl900 schreef:
za 06 jan, 2024 18:35
Onze auto is trouwens kapot, dus moet vervangen worden. Ik overweeg een fiat doblo, niet snel maar moet wel wat gewicht kunnen dragen lijkt mij (gezien de bedrijfswagenoorsprong)
Lees de handleiding alvast. Kleine moeite, gerust idee.
Als ik Doblo intik bij Google Afbeeldingen zie ik o.a. een plaatje van een Doblo 1.4 family 7 persoons. Als ik vervolgens het zichtbare kenteken in ovi.rdw.nl invoer zie ik dat deze auto 520 kg bij het rijklaargewicht mag voordat het maximale gewicht is bereikt. Dat houdt niet echt over. Het is technisch een best kleine auto.

G Massa rijklaar
1395 kg
Massa ledig voertuig
1295 kg
F.1
Technische max. massa voertuig
1905 kg
F.2
Toegestane max. massa voertuig
1905 kg
F.3
Maximum massa samenstel
2905 kg
O.1
Aanhangwagen geremd
1000 kg
O.2
Aanhangwagen ongeremd
500 kg
Klopt, en een doblo is best hoog. Kan serieus een uitdaging zijn om dan fietsen solide op/af de dakdragers te krijgen. Vooral de middelste :wink:

Zou dan liever voor een ouderwetse stationwagen gaan.
Grandonneur schreef:
za 06 jan, 2024 21:46
Klopt, en een doblo is best hoog. Kan serieus een uitdaging zijn om dan fietsen solide op/af de dakdragers te krijgen. Vooral de middelste :wink:

Zou dan liever voor een ouderwetse stationwagen gaan.
Ook de maximale vertikaal trekhaakdruk checken in de specificaties van de auto. Is max. 50kg bij vele auto´s. 3 fietsen achterop is soms teveel inclusief gewicht trekhaakdruk van de auto.
Een doorsnee trekhaak is ongeveer al 16 kilo. Betekent max. 34 kilo overschot voor fietsen.
Voor deze Doblo zie ik niet dadelijk wat dat dit betekent.
Misschien nog een klein tipje voor de omgang met dat type fietsdrager: ik had ooit een directe collega die daar ook gebruik van maakte. Dus, in vakantietijd op naar de camping, kinders op de achterbank, fietsen op het dak. De kinderen waren onderweg wat aan de vervelende kant geweest, en juist toen hij aangekomen op de plaats van bestemming onder de fraai uitgevoerde poort van de camping door reed zat hij min of meer achterstevoren achter het stuur om de kinderen op de achterbank tot kalmte te manen.

De fietsen hoefde hij die dag niet meer af te laden, dat ging automatisch ........ We hebben het er op het werk nog járen zo nu en dan over gehad :wink: .
PatrickL schreef:
zo 07 jan, 2024 09:45
Ook de maximale vertikaal trekhaakdruk checken in de specificaties van de auto. Is max. 50kg bij vele auto´s. 3 fietsen achterop is soms teveel inclusief gewicht trekhaakdruk van de auto.
Een doorsnee trekhaak is ongeveer al 16 kilo. Betekent max. 34 kilo overschot voor fietsen.
Maximale kogeldruk is de druk op de trekhaak dus in dit geval drager+fietsen maar zonder gewicht van de trekhaak zelf.

Maar inderdaad, kogeldruk is best een punt om op te letten bij een achterdrager. Net zoals de daklast bij een dakdrager. Gevraagd aan mijn oom (die heeft een oude doblo) en daarvan is de kogeldruk 60kg en de daklast 100kg.

5 personen, bagage, dragers en fietsen, het is niet niks allemaal bij elkaar opgeteld.