Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cross-lite, alternatieven? - Forum Wereldfietser

Cross-lite, alternatieven?

Goedendag!

Ik ben een beetje aan het rondneuzen, en zoek iets als volgt:

lichtgewicht gravel/reisfiets, maar met dropbar en Rohloff. Bagage hoeft geen 40 kilo, maar 15 zou fijn zijn.
Meer gravel/sportief dan randonneur
mogelijkheid tot steken brede banden
schijfrem
nokjes maar hoeft niet overdadig
tweedehands geen probleem

Santos cross-lite voldoet, maar is op zich wel zwaarderig (maar snap dat stabiliteit iets met gewicht doet) en nogal aan de prijs.

Ik heb al de boekjes van Alee Denham doorgespit, maar nog niet de holy grail.

Iemand nog een leuke tip?

Groetjes!
Avaghon Racert?
Fahrradmanufaktur GX? (https://www.fahrradmanufaktur.de/de/fah ... l-bike.php)

Binnen je eisen zijn talloze mogelijkheden. Misschien dat het invullen van de checklist de spoeling wat dunner maakt: viewtopic.php?t=18057#start
Poise schreef:mogelijkheid tot steken brede banden
Dat is geen erg concrete eis. Wielrenners vinden 28 mm al breed.
Wat is je wens?
Gravelbikes gaan vaak tot iets van 42 of 47. Veel vakantiefietsen gaan tot 55. wel moet je er rekening mee houden dat een fiets anders wordt als je er banden in zet van een andere dikte als waar de fiets voor ontworpen is. Zo was nijn fiets ontworpen voor 50 mm. Met 42 kwam ik ineens vrij snel met de pedalen aan de grond in de bocht en met 55 was de opstap duidelijk hoger. Ook het bochtgedrag kan veranderen.
Ja, breed is natuurlijk relatief, met breed bedoel ik 55+ :)

En dan zie ik volgens mij niet heel veel alternatieven.... Die vsf is toch niet Rofloff?
Avaghon te smal.

Ga die checklist nog wel even doen!

Dankie!
De checklist voegt niet heel veel toe, mijn eerder genoemde eisen zijn belangrijker :)

rohloff
dropbar
niet te zwaar
schijfrem, liefst steekas voor
55+ mm banden
15-18 kg bagage
nokjes maar niet overdadig

Maar dan toch:

2.1 Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
strand, vakantie, tochtjes
2.2 Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
beiden moet kunnen
2.3 Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
sportief
2.4 Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
naafdymano niet nodig
2.5 Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
ja, geen rotsen, wel gravel bos en tropen
2.6 Waar gaan de vakanties naar toe?
europa maar ook daarbuiten
2.7 Wat voor vakanties worden dat?
fietsen en relaxen
2.8 Je lichaamslengte
186
2.9 Je gewicht
88
2.10 Je lichaamsbouw
lange benen met iets teveel middel :)
2.11 Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
15
2.12 Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
noord holland
2.13 Wat is je budget?
maakt niet heel verel uit, als ik de perfecte vindt kan ik iets anders verkopen, maar anders tweedehands tot 3000
2.14 Welke fietservaring heb je?
veel, binnen en buiten, snel en langzaam
2.15 Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
25-150
2.16 Welke fietsen heb je (gehad)?
pilot scram, 3+, 3t exploro, beachracer
2.17 Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
kan veel zelf
2.18 Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
zeker
2.19 Heb je bepaalde fietsen op het oog?
santos crosslite?
2.20 Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
nee
2.21 Moet de fiets er mooi uitzien? Indien ja: wat vind jij mooi?
niet relevant
2.22 Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
niet relevant
Een Velotraum Speedster SP4.

Als je zelf iets wilt samenstellen: een Cotic Cascade frameset.
Poise schreef:
vr 12 jan, 2024 11:48
55+ mm banden
strand
Nu woon ik 200 km van het dichtstbijzijnde noordzeestrand, dus veel ervaring met strandfietsen heb ik niet, behalve dat ik ooit met 55-mm-banden (en vrijwel evenveel kilo's als jij) werkelijk geen meter vooruit kwam op het strand, op welke afstand van de waterlijn ook.

Ik denk daarom dat de brandbreedte van je fiets de lastigste eis is. Superdikke banden (60, 70, 80, 90 hoe ver wil je gaan?) zijn heerlijk op het strand en ook bij heftig onverhard, maar gedurende het meeste van alle andere kilometers die je wilt maken (vakantie, tochtjess) is het (excuseer) wind vangende ballast die je fiets onnodig breed maken.
Een oplossing is misschien twee wielsets: één 27,5"en één 28/29". Maar smaller wordt de fiets daar niet van. Of je dan het bereik in bandbreedte haalt die je wenst weet ik niet, maar gezien je fietservaring kun je dat wel uitvinden denk ik.

Wat ik bedoel is het verschil tussen een compromis en een heilige graal.
Hoi Leon, 60 mm is voldoende en de standaard voor het strand! en 27,5 is voor strand niet prettig, dus moet wel 28/29 en 60mm / 2,4 zijn.
Die eis 28/29" en 60 mm maakt de spoeling inderdaad dunner.

Ik het een idee om een fraaie bijna-allround te fiets te kopen met iets smallere (50?) banden en een (tweedehands) fatbike voor op het strand met als bijkomend voordeel dat je je fraaie allroundfiets niet blootstelt aan zand en zout?
Poise schreef:
vr 12 jan, 2024 11:39
Ja, breed is natuurlijk relatief, met breed bedoel ik 55+ :)

Avaghon te smal.
Klopt zeker voor de Racert. X29 kan daarentegen wel. Die slikt zonder meer 55-622.
Op zich kan het dus met een cross lite.

ALs je tot 50 gaat, wel rohloff, wel dropbar, wel sportief, niet zwaar, wel 28/29, weinig nokjes maar wel nokjes, schijf... Wat ia dan een mooie keuze? Gaat dus niet om een uitgeklede reisfiets, maar meer een gravelracer met rohloff en bagagemogelijkheden.

Strandfiets heb ik ook, en kan ik houden, maar goed.
Leon schreef:
vr 12 jan, 2024 12:31
Die eis 28/29" en 60 mm maakt de spoeling inderdaad dunner.

Ik het een idee om een fraaie bijna-allround te fiets te kopen met iets smallere (50?) banden en een (tweedehands) fatbike voor op het strand met als bijkomend voordeel dat je je fraaie allroundfiets niet blootstelt aan zand en zout?
Ruud-H schreef:
vr 12 jan, 2024 12:02
Een Velotraum Speedster SP4.

Als je zelf iets wilt samenstellen: een Cotic Cascade frameset.
Thnx, maar volgens mij beide derailleur?
https://www.jongerius.bike/jongerius-Gr ... -beltdrive
kwam ik net tegen en kunnen ook brede banden in
Thnx, dat was tot nu toe idd enige alternatief dat ik had gezien!
Avaghon X29 met dropbar:

Bijlagen

Storm schreef:
vr 12 jan, 2024 15:58
Avaghon X29 met dropbar:
Mooi!
maar dat lijkt me wel meer randonneur dan gravel/sportief ipv "Meer gravel/sportief dan randonneur" zoals TS zoekt.
Berger schreef:
vr 12 jan, 2024 16:13
Storm schreef:
vr 12 jan, 2024 15:58
Avaghon X29 met dropbar:
Mooi!
maar dat lijkt me wel meer randonneur dan gravel/sportief ipv "Meer gravel/sportief dan randonneur" zoals TS zoekt.
en nu met carbon vork en zonder spatborden, standaard, drager 2x, verlichting, slot, petfleshouder en reflectiestrepen? :wink:
Grandonneur schreef:
vr 12 jan, 2024 12:40
X29 kan daarentegen wel. Die slikt zonder meer 55-622.
Maar de eis was toch 60-622?
Grandonneur schreef:
vr 12 jan, 2024 16:31
Berger schreef:
vr 12 jan, 2024 16:13
Storm schreef:
vr 12 jan, 2024 15:58
Avaghon X29 met dropbar:
Mooi!
maar dat lijkt me wel meer randonneur dan gravel/sportief ipv "Meer gravel/sportief dan randonneur" zoals TS zoekt.
en nu met carbon vork en zonder spatborden, standaard, drager 2x, verlichting, slot, petfleshouder en reflectiestrepen? :wink:
Zoals deze zie ik:

Bijlagen

Dat wordt wel wat ja! Vraag me wel af hoeveel deze setup kost met rohloff, ik denk dat je dan ook aardig richting santos tarieven gaat (nieuwprijs?) Mocht deze tweedehands te verkrijgen zijn, ben ik zeer geinteresseerd :)

@ Leon: 60 tw was de wens, maar als ik doorga op jouw post (alkround met 55), is dit wel iets wat zou kunnen, maar dan wel met rohloff?. Niet veel lichter dan Santos CL denk ik?

Alternatieven met cassette zijn er zat, gaat me specifiek om rohloff. Pinion 18 kan ook nog, maar wil geen draaishifter op dropbar.... En Pinion eignelijk beetje te zwaar.
Mag ik vragen of je al op een santos met dropbar en Rohlof gereden hebt?
Ik had namelijk ongeveer dezelfde wensen als jij. Na een testrit bij Santos heb ik de rohlof (helaas) niet gekozen. Ik vond het schakelen te zwaar en traag. En dan met name wanneer ik snel veel op of af wilde schakelen.
Ik heb mijn fiets uiteindelijk opgebouwd met derailleur. Als Rohlof ooit met een electronisch schakel systeem komt, dan ga ik wel weer verbouwen.