Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Water in holle ruimte velg - Forum Wereldfietser

Water in holle ruimte velg

Eind december heb ik een dag langs de IJssel gefietst, ik was onder de indruk van het hoge water, zie kasteelruïne De Nijenbeek. Hier en daar stond de weg onder een dun laagje water en was fietsen mogelijk, ik hield droge schoenen.
DSC01701s.jpg

Eenmaal thuis bleek dat er een hele plens water in het holle deel van de velg (een Andra 29 Disc) terecht was gekomen, mogelijk via de opening waar het ventiel doorheen steekt. Misschien dat ook via de spaaknippels water naar binnen kan.

Ik was eerlijk gezegd wel verbaasd, dit had ik niet eerder meegemaakt. Ik heb nu beide banden van de velg gehaald om e.e.a. te laten drogen.

Kan bovenstaande inderdaad voorkomen? Is het zinvol een rubber ringetje onder het velgmoertje te plaatsen?
1234567890
Misschien zat toch het velgmoertje (ventiel) niet voldoende vast.
F. van der Hoek schreef:
za 13 jan, 2024 20:31
Nee dat dat voorkomt is vol-le-dig onmogelijk. :roll:
Dat kan ik niet volgen.
Niet dat ik er ooit last van heb gehad maar waarom zou water niet niet langs het ventiel naar binnen kunnen dringen? Zo'n metalen moertje sluit echt niet waterdicht af.
Zelfs als je in de regen fietst kan water dat aan de spaken blijft hangen ook langs de spaaknippels naar binnen kruipen. Bijna niet te vermijden.

Oplossing: afwateringsgaatje.
Kan een heel groot probleem zijn.
Een goede oplossing is een https://www.fietsersbond.nl/nieuws/wors ... innenband/, een Gaadi. (Deze band heeft een afwaterings ruimte)
Dit in combinatie met een streep op de buitenkant van de band waar de opening tussen de binnenband zit. Je laat nu de velg leeglopen door het einde van de ‘worst’ op het laagste punt te zetten, waar je het streepje gezet hebt. Een paar kleine afwateringsgaatjes in de buitenband op deze plek boren nog (dit pas nadat je de binnenband opzij duwt) en de velg loopt heel snel leeg. Natuurlijk ook nog een gaatje in het velglint.
Wel opletten dat je de fiets niet met de gaatjes naar boven in de regen parkeert natuurlijk!

Handig van deze binnenbanden is dat je dit probleem kunt oplossen zonder je wiel te verwijderen, je knipt de oude binnenband door en legt deze binnenband hiervoor in de plaats. De spanning van je riem of ketting blijft gelijk.
Deze binnen banden worden ook wel als reserve binnenband gebruikt om deze reden, ze zijn eenvoudig onderweg te vernieuwen. Voordeel is ook dat je het koppestukje heel iets voelt elk rondje, hierdoor krijg je een goed gevoel van de snelheid waarmee je fietst en merk je het als je ene wiel een andere omtrek krijgt als je andere, een verschil inomtrek betekent een leeglopende band. Op dezelfde manier werken de lekke band indicatoren van auto’s ook soms.
Veloos, TS heeft last van water in de binnenkant van de velg, niet tussen velg en band. Dat is een andere ruimte. Je idee is dan ook geen oplossing voor het probleem.
Veloos schreef:
zo 14 jan, 2024 10:08
Voordeel is ook dat je het koppestukje heel iets voelt elk rondje, hierdoor krijg je een goed gevoel van de snelheid waarmee je fietst en merk je het als je ene wiel een andere omtrek krijgt als je andere, een verschil inomtrek betekent een leeglopende band.
Dat lijkt me een uitermate irritante oplossing voor een nauwelijks bestaand probleem.

Als je googelt op water in velg fiets of op wasser in felge fahrrad is er genoeg te lezen.
Shrek schreef:
zo 14 jan, 2024 09:14
Zelfs als je in de regen fietst kan water dat aan de spaken blijft hangen ook langs de spaaknippels naar binnen kruipen. Bijna niet te vermijden.
Ik vind het wel maf dat het probleem toch wel weinig voorkomt. Ik vermoed dat nippels van goed gespannen wielen toch wel best goed afdichten. Blijft over de spleet die bij het ventiel zit. Ik denk dat de hoeveelheid water die er bij bormaal gebruik inloopt zo klein is dat je het niet merkt. Waneer er beslist wel veel water in loopt is wanneer je een relatief warm wiel (deels) onderdompelt in koud water. Het water koelt de aluminium velg bliksemsnel af en de lagere luchtdruk van de gekoelde lucht binnenin zuigt het water naar binnen. Dit is hetzelfde probleem als optreedt bij het onderdompelen van naven, waaronder ook een Rohloffnaaf. Onderdompelen van naven moet je daarom echt vermijden.
Misschien kan je eens vragen bij Ryde.
https://www.ryde.nl/contact/

EDIT
WillemT schreef:
zo 14 jan, 2024 12:13
In ieder geval was het een interessante les, fietsen door water gaat niet straffeloos. Werp in ieder geval na een vakantie met veel water even een blik op de binnenzijde van je velgen. Deze moeten niet eindeloos lang vochtig blijven,
Weer wat geleerd. Tot nu toe nooit een probleem met water in de velg gehad.
Ik zal er in de toekomst zeker op letten.
Ik heb gisteren alles uit elkaar gehaald en gedroogd. Er zat overigens ook vocht aan de binnenband en binnenzijde buitenband.

Bovenstaande situatie was ook wel wat extreem. Geen plassen op de weg, geen doorwading van een beekje, nee, ik heb rond de 100 meter door circa 10 cm diep water gefietst. Stapvoets, want het water was troebel en het mij onbekende wegdek onzichtbaar. Het water had dus alle tijd om binnen te dringen.

Ik denk, nu ik alles zo bekijk, dat het velgmoertje van het ventiel niet goed vast zat. De ventielopening is de enige plek waar water naar binnen zou kunnen komen. Het voorwiel was wel droog, het achterwiel niet.

In ieder geval was het een interessante les, fietsen door water gaat niet straffeloos. Werp in ieder geval na een vakantie met veel water even een blik op de binnenzijde van je velgen. Deze moeten niet eindeloos lang vochtig blijven,
WillemT schreef:
zo 14 jan, 2024 12:13
Deze moeten niet eindeloos lang vochtig blijven,
De spaakgaten in de velg zijn volgens mij niet dampdicht dus het zal daar binnen opdrogen.
Zet je fiets weg en zet het ventiel in de laagste stand. Water komt vanzelf bij het ventiel naar buiten. Denk ik vermoed ik geen praktijk ervaring.