Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe communiceren? seinen, fluiten, Morse? - Forum Wereldfietser

Hoe communiceren? seinen, fluiten, Morse?

Ik ben (eindelijk!) dit jaar van plan om op fietsvakantie te gaan met mijn vriendin. Als kind en tiener heb ik veel vakanties op de fiets afgelegd maar dat is inmiddels 20 jaar geleden. Ik weet nog wel dat ik samen met mijn fietsmaatje van toen een eigen manier van communiceren/gebaren had ontwikkeld om tijdens het fietsen elkaar het een en ander duidelijk te maken.
Een paar maanden geleden maakte mijn vriendin en ik een flinke val met de fiets. Communicatiefoutje...
Hoe communiceert een stel wereldfietsers onderweg met elkaar? Of welke veiligheidsregels zijn bedacht? Ben benieuwd!

Ben je op zichtafstand, dan kun je natuurlijk gebaren afspreken. Een fluitje kan ook. Je kunt natuurlijk allerlei signalen bedenken: Wacht even, kom terug, niets aan de hand, tot groot alarm. Handig is allebei een GSM met ingeprogrammeerde nummerkeuze. Via de GSM kun je ook onmiiddelijk alarm slaan via de noodnummers van het land waar je fiets. GSM-bereik heb je steeds meer.

Zorg ervoor dat je niet te dicht achter elkaar en/of naast elkaar fietst!! Zorg altijd voor ruimte!! Ga anders een keer mee met een van onze weekenden en ontdek hoe andere fietsers het doen!

Groet, Rena :wink:

Een fluitje (klein en licht, gekocht bij Demmenie) werkt beter dan roepen. Je kan verschillende signalen afspreken. Een achteruitkijkspiegel helpt ook om elkaar in de gaten te houden (en natuurlijk het overige verkeer). Als gebaar gebruik ik vooral een gebaar voor "afremmen" (hand van ellebooghoogte naar beneden brengen). En afstand houden. Achter elkaar fietsen werkt bij onduidelijke situaties beter dan naast elkaar fietsen.

Lisette

Mijn vriend en ik hebben eigenlijk geen specifieke 'communicatiemethode' op de fiets. Toch zou zo'n maniertje goed van pas zijn gekomen tijdens onze vorige fietsvakantie...

Tijdens een lange afdaling verloor mijn vriend iets van zijn fiets. Ik had geen idee of het iets belangrijks was (nee dus, het was een tandenborstel, haha :lol:) en ben gestopt. Op hetzelfde moment ben ik beginnen te schreeuwen (dat er niets ergs was, dat ik niet gevallen was, dat ik eraan kwam etc...) maar mijn vriend was al dusdanig veel verder in de afdaling dat hij me niet meer hoorde. Toen hij in zijn spiegeltje keek om te kijken of ik nog achter hem zat (en mij dus niet zag) kreeg hij bijna een hartverlamming...

Onze ervaring is dat je, zeker in een afdaling waar de wind hard om je oren suist en je behoorlijk wat snelheid hebt, elkaar niet hoort, hoe hard je ook schreeuwt. Probeer iets te verzinnen om elkaar te seinen, een fluitje lijkt inderdaad handig.

Op de vlakke weg en tijdens het zitten we altijd veel dichter bij elkaar en praten we normaal tegen elkaar. Als er veel verkeer is fietsen we achter elkaar en kunnen we elkaar zien in onze spiegeltjes!

Veel succes en plezier op vakantie!
Gudrun

Omdat ik ook een aantal jaren in een groep heb gewielrend, ken ik vele signalen om iets kenbaar te maken aan de anderen. Deze gebruik ik ook wanneer ik op vakantie ben met een reisgenoot. Hier volgen een aantal belangrijke tekens:

- Vaart minderen geef je aan door met je hand een op en neergaande beweging opzij te maken.
- Paaltje midden op weg geef je aan door met je linkerhand (of daar waar het paaltje staat) ,arm wijdt, heen en weer te wapperen.(ook bij vluchtheuvels of stoepranden)
- Stoppen geef je aan door je arm omhoog te heffen en je hand vlak houden.
- Tegenliggers geef je aan door heel hard "TEGEN!" te roepen
- Gat in het wegdek geef je aan door ernaar te wijzen en evt. "GAT!"te roepen.
- opstakels rechts van de weg geef je aan door je arm wijdt naar achter te houden en je hand te wapperen. Voor opstakels links van de weg natuurlijk je linkerarm wijdt houden.
Hoi,

Je kunt ook voor een paar tientjes zo'n zender/ontvanger-setje aanschaffen. Dan kun je gratis (i.t.t. een mobiele telefoon) met elkaar communiceren binnen een paar kilometer. Tevens is de batterijduur van dit soort apparaten beduidend vriendelijker. Er zijn wel enkele telefoons waarmee je binnen bepaalde netwerken (niet binnen Nederland vermoed ik) via zo'n radio kunt communiceren (zoals Nokia 5140(i)).
Verder natuurlijk een paar dingetjes voor als je achter elkaar fietst, zoals Audrey uitlegt.

Hoi!

De tips van Audrey zijn zeer zinvol! Zelf fietsen we eigenlijk nooit ver van elkaar verwijderd, behalve als het nodig is voor de foto!

:lol:

Op een gegeven moment leer je ook elkaars gedrag wel kennen, hoe iemand reageert op bepaalde momenten.
Wij fietsen eigenlijk vaak achter elkaar en niet naast elkaar.

Zijn er hier trouwens mensen die altijd naast elkaar fietsen of vormen de meesten van jullie treintjes?

audrey schreef:Hier volgen een aantal belangrijke tekens:
----
Verder:
* als je naast elkaar fietst en een van jullie wil een (haakse) bocht maken in de richting van de andere fietser, dan steek je een hand (= arm) uit in die richting. "Rechts" en "links" zeggen is niet zeker genoeg, daarmee kun je je vergissen. (...ervaring... :oops: )
* bij afdalen niet recht achter elkaar fietsen maar schuin en op afstand. De achterste moet er van uitgaan dat de voorste acuut een noodstop maakt, bijvoorbeeld vanwege een insect, een los onderdeel, een kind of een tak op de weg of zomaar een andere inschatting. Vorig jaar remde ik in een Toscaanse afdaling terug van 60 naar 50 km/u. Een onervaren fietser achter mij was niet zo onder de indruk van de mist in die afdaling. We raakten elkaar en slingerden even met 50 km/u als dronkelappen over de bochtige weg met een helling van 10% omlaag. Dat wil je dus niet meemaken.
* als ik voorop fiets met één andere reisgenoot probeer ik bij elke paar bochten zichtcontact te krijgen. Ik heb geen zin om de hele beklimming terug te gaan als er iets gebeurt :)
Groeten,
Leon

naast de dingen die audrey opnoemt gebruiken mijn vriendin en ik de fiets bel.
We hebben (nog) geen spiegels en door 2 maal te bellen geeft ze aan dat ik te hard ga en wat moet dimmen.

Wij fietsen altijd achter elkaar met redelijk wat ruimte ertussen. Een fel gekleurd fluitje aan een skipas roller (touwtje in een plastic roller van een 5 cm diameter die je uitkunt trekken) gemonteerd aan het stuur werkt bij ons super!

Veel komt aan op vooraf afspraken maken. Veel van de dingen die al genoemd zijn passen wij ook toe.
Eén specifieke ben ik nog niet tegengekomen: wij fietsen vaak naast elkaar, maar als dat even niet mogelijk was en je wil weer naast elkaar komen fietsen, dan komt de achterste terug (links of rechts) op de plek waar hij/zij daarvoor ook al fietste. Dat niet opvolgen is één van de dingen die bij ons het vaakst voor bijna-ongelukken zorgde.

Wow mooie tips! bedankt allemaal! Afspraken maken is dus eigenlijk een must. We hebben er al een aantal in gebruik. Een fluitje lijkt me inderdaad ook erg handig hoewel we meestal naast elkaar fietsen. Als we moeten 'treinen' omdat er tegemoetkomend verkeer nadert dan gaat de linker fietser naar achteren. Komt er verkeer van achteren dan gaat de linker fietser naar voren. De achterste fietser komt dan links rijden.
Hi,

dit is een wat ouder draadje maar wilde wel even reageren, zelf rijd ik vaak idd gewoon in zicht afstand van mijn vriendin dus dat is geen probleem. Ook de fietsbel wordt gebruikt voor het doorgeven van berichten, dus 2x bellen voor de snelheid, veel bellen bij ellende... Maar bij het rijden in een groep, bv met de scouts, gebruiken wij gewoon een setje PMR portofoons (in de eu legaal) en dat werkt super, meestal rijd je dan met meer dan twee begeleiders dus dan spreek je gelijk iedereen aan op iets, met een veter aan de schouders gemonteerd dan kun je deze gemakkelijk bedienen en beluisteren.

Ook eens met zijn tweeen geprobeerd maar heeft geen voordelen boven de genoemde signalen.

Bas

Grappig al die verschillende en toch zo herkenbare afspraken en gewoontes.

Wij hebben ook een aantal signalen en tekens.
Inderdaad, de hand omhoog naast je hoofd met gesloten vingers = STOP.
En vaart minderen is inderdaad je arm gestrekt en dan op en neer bewegen.
En bij een gat of kuil of glas of een putdeksel roepen we keihard GAT of KUIL etcetera en dan wijzen we op het gevaarlijke deel.
En ga zo maar verder..

Al deze afspraken en signalen ten spijt gebeurt het toch wel dat je naar iets moois of afleidends kijkt, de wind in je oren hebt of een voertuig voor de voorste van de twee stopt plotseling, en dan is het toch een keertje tot een botsing gekomen. Op die momenten ben ik blij met fietshandschoenen en/of een helm.

Wat ik nog mis in de opsomming van de gebaren om elkaar als fietsend stel op de hoogte te houden, is wat sociale gebaren.
Gebaren waarin je vertelt hoie het met je gaat, of wat je van de ander vindt!
Als vrienden en ook als liefdes-stel is het toch fijn soms zoiets te delen, althans wij hadden die behoefte kennelijk wel, want wij hebben ook nog:

* Het "Ik hou van jou!"-gebaar: geleend uit de internationale doventaal, je steekt je hand omhoog, je vouwt je middel en ring-vinger naar binnen zodat je duim, wijsvinger en pink nog omhoog steken. Lief om ineens op een zwaar stuk, alsje achter aan het zwoegen bent, voor je dit gebaar te zien. Geeft moed!

* Het "gaat het goed? / het gaat goed met mij!" gebaar: duim in e lucht steken natuurlijk! Ook fijn om zo af te checken of de ander nog goed gaat of eigenlijk stuk zit en een pauze verdient.

Zoals je begrijpt uit dit verhaal rijden wij inderdaad als een treintje. Bij tegenwind om de beurt voor, en verder rijdt Robin meestal voor omdat hij sneller en sterker is en bij het klimmen steevast voorbij me gaat.
We spreken altijd af dat hij boven aan een lange beklimming wacht op mij. Als er een aantal glooiende klimmetjes achter elkaar liggen maakt hij de reeks af en wacht verderop.

Natuurlijk is het altijd veiliger om niet te dicht op elkaar te fietsen. behalve het veiligheidsaspect vind ik zelf ook dat als ik vlak achter Robin rijd, de hele dag alleen maar naar zijn achterwiel zit te staren, erg saai behalve als je een meditatieve fietsdag hebt misschien?!!

Wij hebben trouwens ook een fluitje (met een gevlochten draad om onze nek) doie we gebruiken in drukke steden (Delhi, Cairo etcetera) om ons een weg te banen tussen de miljoenen krioelende medeweggebruikers. Helpt waanzinnig goed. Bij tijd en wijle gebruiken we het ook om in de stad elkaar te attenderen op iets, maar meestal niet.

Heleen