Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp bij aankoop (leasing) elektrische longtail - Forum Wereldfietser

Hulp bij aankoop (leasing) elektrische longtail

Hallo


Wij overwegen om een elektrische longtail te leasen of zelf aankopen. Wij hebben al een 3 wielen bakfiets en zouden de longtail als toevoeging erbij willen nemen.

Naast het dagelijks gebruik (kinderen naar schoolkrengen en verder fietsen naar het werk) zouden we er ook mee op vakantie willen gaan. Dat deden we voorheen altijd met de bakfiets maar de motor is niet sterk genoeg om in heuvelachtig gebied te fietsen.
Daarom is het belangrijk dat de motor op de longtail sterk genoeg zijn.

we hebben zelf twee kinderen van 2 en bijna 6 jaar.

Als we er een zouden aankopen dan denken we aan de longtail van de decathlon. De r500e. Dit voornamelijk vanwege de prijs en standaard uitrusting. Wat ons zou tegenhouden om die fiets aan te kopen is het feit dat je enkel bij decatlon terecht kunt voor onderhoud. Zeker in de garantie periode toch. En daarnaast heeft de fiets een achterwiel motor. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn voor de kracht. Mijn oude Sparta had ook een achterwiel motor en trok mij en de fietskar van 40kg makkelijk een berg op van 9%. Maar ik twijfel of de motor van de longtail ook die zelfde output kan geven.

bij leasen denken we aan een duurde prijsklasse. Eventueel de bike43 longtail. Deze omdat het bagagerak langer is dan de andere fietsen en er een "voetbakje" onder zetzadel zit. Er kunnen ook 3 kinderen achterop wat handig is als we kinderen moeten vervoeren op school. Het voetbakje onder het zadel is dan bedoelt voor de voetjes van het kindje dat helemaal vooraan zit. Bij vakanties zou dit eventueel een handige extra opberg ruimte kunnen zijn waar de kinderen hun eten en drinken in kunnen zetten.
De bike43 longtail komt met een paar opties.:
Motor van Shimano (standaard) of van Bosch (cargo line 85nm)
nexus 5 versnellingen (standaard) of enviolo heavy duty of envious automatiq
Bij de Nexus versnellingen zitten er schijfremmen op met 2 zuigers en bij de envilo zijn het remschijven met 4 zuigers

We blijven onze bakfiets ook behouden voor grote boodschappen en dagelijks gebruik. toch hebben we voor de longtail wat dezelfde eisen in gedachte als voor de bakfiets. Boodschappen kunnen doen met 2 kinderen en grote boodschappen zonder kinderen bijvoorbeeld.
Wat ik goed vind aan beide fietsen is dat ze een klein achterwiel hebben en een groot voorwiel. Door het kleine achterwiel blijft het gewicht laag. Vrienden van ons hebben een Reise & muller longtail met ook achteraan een groot wiel. Wanneer ik daarnaast fiets en er 2 kindjes achterop zitten zie ik dat ze het lastig hebben om de fiets onder controle te houden. Echt gemakkelijk fietsen is dat niet.


De bakfiets die bij nu hebben is van babboe. een relatief goedkoop merk dat goedkope onderdelen gebruikt. We fietsen daar nu al ongeveer 6 jaar met volle tevredenheid mee. Daarom denken we dat de "goedkope" longtail van de decatlon ons ook wel zal bekoren op kwalitatief vlak. Maar ondanks ik een voorstander ben van de achterwielmotor denk ik dat het in dit geval toch verstandiger is om een middenmotor te nemen. Simpelweg omdat deze meer kracht kan leveren op laag toerental en op stijle hellingen.


online lees ik dat de tern r14 momenteel de beste longtail fiets is voor lange afstanden. Maar deze heeft een vanaf prijs van over de 9000 euro. En daar moet je dan nog wel wat accessoires bij kopen om je kinderen mee achterop te krijgen. Die optie valt dus sowieso weg
Shorttrack schreef:
vr 26 jan, 2024 12:19

...kinderen naar schoolkrengen...
Soms heeft die autocorrectie best een goed gevoel voor humor...
alma schreef:
vr 26 jan, 2024 14:44
Shorttrack schreef:
vr 26 jan, 2024 12:19

...kinderen naar schoolkrengen...
Soms heeft die autocorrectie best een goed gevoel voor humor...
Autocorrectie is toch ook AI? Nu ook met ironie en humor dt gaat snel!
Polling schreef:
vr 26 jan, 2024 23:45
alma schreef:
vr 26 jan, 2024 14:44
Shorttrack schreef:
vr 26 jan, 2024 12:19

...kinderen naar schoolkrengen...
Soms heeft die autocorrectie best een goed gevoel voor humor...
Autocorrectie is toch ook AI? Nu ook met ironie en humor, dat gaat snel!
Vandaag een testrit gemaakt met de bike43 en een tern(opgebouwd met de duurste opties).

Ik voelde zeker een verschil in kwaliteit. De tern gaf een veel robuuster gevoel. Maar de bike43 fiets prima en toonde geen enkele vorm van zwakheid.

De bike43 komt echter met 2 motor opties. Standaard krijg je de shimano e6100 met 65nm. Vandaag heb ik gefietst met de andere optie zijnde de Bosch cargoline 85nm.
We gaan sowieso kiezen voor de nexus 5 speed. De andere twee opties (enkel mogelijk in combinatie met de bosch) is de envilo. Handgeschakeld of automatisch. De automatische vind ik te duur en de handgeschakelde vind ik echt niet fijn om mee te fietsen. (Minstens 3 jaar mee gefietst als postbode en altijd op gevloekt).

Nu merk ik op dit forum dat de Bosch het meest wordt aangeprezen. Helaas was het enige model in de winkel met Bosch en kon ik de shimano dus niet testen.
65nm is behoorlijk wat power. Maar vergeleken met de 85nm is dat een behoorlijk verschil.
De Bosch optie kost mij 700 euro extra.

Wat ik eigenlijk verwacht van de motor is dat ze mijn vriendin voldoende ondersteund om de stijle helling op te komen. Helaas heeft ze zeer weinig beenkracht. Daarnaast verwacht ik ook een zeer energiezuinig motor. Batterij kost geld en neem veel plek in beslag. Dus hoe verder ik ermee kan fietsen hoe beter.

Als ik de constateringen op dit forum lees dan zou ik meer neigen naar de shimanmotor. Dit omdat deze toch net een beter bereik hebben dan de Bosch (beide motoren komen met een 500kwh batterij).
De 65nm lijkt mij ook voldoende. zeker omdat je met de versnellingen ook veel kunt opvangen.

Klopt mijn redenering een beetje? Of zijn de voordelen van een Bosch zo groot dat het eigenlijk de logische keuze blijft?

De motor is het meest gevoelige onderdeel van de fiets vind ik. Als die kapot is is de fiets ook niet meer bruikbaar voor mijn vriendin. (Beetje doomdenken maar daar komt het wel op neer). Daarom wil ik zeker daarop een goede doch financieel vriendelijke keuze maken.
Zou een beetje oppassen met de longtail van Decathlon. Die komt er in de test (YouTube) van Bright vrij redelijk vanaf, maar in de reacties zijn de oordelen over de fiets al wat minder. Op een levensduur van vele duizenden kilometers van de onderdelen hoeft niet te worden gerekend. Dus beter wat meer geld uitgeven en een verdeler zoeken die ook repareert?
gerr schreef:
ma 29 jan, 2024 14:35
Zou een beetje oppassen met de longtail van Decathlon. Die komt er in de test (YouTube) van Bright vrij redelijk vanaf, maar in de reacties zijn de oordelen over de fiets al wat minder. Op een levensduur van vele duizenden kilometers van de onderdelen hoeft niet te worden gerekend. Dus beter wat meer geld uitgeven en een verdeler zoeken die ook repareert?
De decathlon fiets is ondertussen afgeschreven. De interne versnellingen en naadmotor geven naar mijn mening toch niet de hoeveelheid kracht die we willen/nodig hebben.

Het is zo goed als besloten dat we de bike43 longtail gaan nemen met de sterke bosch cargo line (85nm) motor. Die motor geeft denk ik voldoende kracht om zelfs met de nexus 5 de helling op te raken.

Het zal zeker nog een maand duren voor we de fiets hebben. Dus nog even wachten.

De decahtlon was een optie geweest als we hem enkel als stadsfiets gingen gebruiken voor ons. Maar eigen verwachten we in sommige gevallen teveel van die fiets.
Shorttrack schreef:
zo 28 jan, 2024 00:54
De motor is het meest gevoelige onderdeel van de fiets vind ik. Als die kapot is is de fiets ook niet meer bruikbaar voor mijn vriendin. (Beetje doomdenken maar daar komt het wel op neer). Daarom wil ik zeker daarop een goede doch financieel vriendelijke keuze maken.
Je hebt het in de startpost over een leaseconstructie. Wat is dat precies? In hoeverre is dat financieel vriendelijk? Als er iets stuk gaat, is dat dan jouw probleem?
Grandonneur schreef:
ma 29 jan, 2024 15:03
Shorttrack schreef:
zo 28 jan, 2024 00:54
De motor is het meest gevoelige onderdeel van de fiets vind ik. Als die kapot is is de fiets ook niet meer bruikbaar voor mijn vriendin. (Beetje doomdenken maar daar komt het wel op neer). Daarom wil ik zeker daarop een goede doch financieel vriendelijke keuze maken.
Je hebt het in de startpost over een leaseconstructie. Wat is dat precies? In hoeverre is dat financieel vriendelijk? Als er iets stuk gaat, is dat dan jouw probleem?
In belgie is dat financieel zeer voordelig. Aan het eind van de rit inclusief aankoop fiets voor restwaarde ben ik bijna 2000 euro goedkoper uit dan als ik hem zelf aan zou kopen. Dit komt omdat ik de leasing deels met mijn brutoloon betaal.

Zolang de fiets in garantie is een onder leasecontract dan hoef ik me geen zorgen te maken over de motor. Maar over 3 jaar eindigt mijn leasecontract en ben ik niet van plan om hem te verlengen. Dan blijf ik met deze fiets gewoon verder fietsen. Dus na 3 jaar is het wel mijn probleem dat wanneer de motor stuk is.

Eigenlijk ga ik er vanuit dat beide motor van een goed genoege kwaliteit zijn. Maar de shimano zal veel harder afzien dan de Bosch. Zowel op de bergen als op vlakke stukken. Het wil bij mijn vriendin maar niet doordringen dat het beter en handiger is om voldoende terug te schakelen.
Hopelijk zal ze het met deze fiets wel vaker doen. Want eigenlijk vergeet ze het met de huidige derailleur fiets en kan ze het uiteraard niet meer doen als ze stil staat aan het stoplicht.

Met de Bosch 85nm hoop ik de nexus 5 te kunnen opvangen op stillere hellingen. Want het lichtste verzet is toch niet zo heel licht op de nexus 5.