Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wiel vervangen - Forum Wereldfietser

wiel vervangen

Hallo, hulp en advies gevraagd.
Aangezien de groef van mijn achterwiel weggesleten is en de velg wat hol wordt, is het tijd voor een nieuwe velg/wiel. Voor lijkt hij nog wel even door te kunnen al is alles vervangen misschien ook een goed idee. Nadeel is dat er in het voorwiel een naafdynamo zit die ik nog wil gebruiken zolang hij het volhoudt maar bij een nieuw wiel/nieuwe fiets niet meer zou willen.
Mijn vraag is alleen: welke velg. Er staat geen merk meer op. Het gaat om een 26" met 36 spaken. Als ik het me goed herinner double butted maar ik kan me vergissen. Wielen bovendien die me nooit in de steek gelaten hebben. Iets vergelijkbaars is dan ook welkom. Ik ben nou eenmaal meer een fietser dan een fietsenmaker :oops:
tempImageAcbxo4.gif
Wie helpt mij verder?
LHTJoost schreef:
za 27 jan, 2024 16:10
Ik ben nou eenmaal meer een fietser dan een fietsenmaker.
Wie helpt mij verder?
Waarom vraag je het niet aan een fietsenmaker? Ten eerste hebben die er voor geleerd, ten tweede kan de goede man/vrouw er ook wat aan verdienen, en ten derde kan hij/zij het waarschijnlijk ook veel sneller. Dan heb jij eerder je fiets terug. Of zeg ik nu iets geks?
Je zegt zeker niks geks.
Dit forumonderdeel gaat over techniek en onderdelen. Dus als het antwoord op een vraag dan is: ‘ga naar de fietsenmaker’ dan is er geen reden meer dit forumonderdeel in stand te houden.

Misschien eindig ik wel bij de fietsenmaker maar ik voel me ook niet bezwaard als een fietsenmaker minder of niks verdient omdat ik iets zelf doe.
Als je zelf wilt gaan overspaken bestel dan een Ryde Sputnik, dat is een goede stevige velg die veel wordt/werd gebruikt in vakantiefietsen.
Zouden die ook te koop zijn als kant en klaar wiel? Als ik google zie ik alleen velgen.
Daar kan ik wat mee. Super bedankt.
Als je ook een nieuw voorwiel wilt kopen kun je de (dure?) naafdynamo ook door B4T laten beoordelen en evt. in het voorwiel laten inbouwen.
Voor een achterwiel is het prijsverschil vaak kleiner en irrelevant, tenzij een Rohloffnaaf natuurlijk, maar dat is hier kennelijk niet het geval.
Is een optie. Ik neig ernaar afscheid te nemen van mijn naafdynamo en een extra powerbank aan te schaffen.
De (Exal) velgen in mijn 26" fiets die ik de afgelopen 12 jaar alle rotpaden in de wijde omgeving heb laten zien, en die nog 100% zijn, kosten normaliter rond de 30 euro maar zijn ook wel voor 20 te vinden.
Dit om aan te geven dat dure velgen wel tof, mooi, modern, speciaal en misschien licht zijn, maar niet zonder meer sterker en slijtagevaster.
Velgen zijn nog geen wielen. Wat zou de prijs van een volledige wielset zijn?
LHTJoost schreef:
za 27 jan, 2024 20:39
Velgen zijn nog geen wielen. Wat zou de prijs van een volledige wielset zijn?
https://www.bike4travel.nl/63-wielen
215,95 + 199,95?

Groetjes,

Carl
Je zou eens kunnen kijken, het zou me niet verbazen als een Sputnik iets breder uit gaat komen dan je huidige velg. Dan zouden je banden ook iets breder uitkomen. Op zich prima, als je niet toevallig al ergens heel krap zit.
Leon schreef:
za 27 jan, 2024 19:23
Dit om aan te geven dat dure velgen wel tof, mooi, modern, speciaal en misschien licht zijn, maar niet zonder meer sterker en slijtagevaster.
Of überhaupt geschikt voor velgremmen :wink:
De enige velgremvelg in de link (andra) koop je overal tussen de €30-€40.
Carl schreef:
za 27 jan, 2024 21:29
LHTJoost schreef:
za 27 jan, 2024 20:39
Velgen zijn nog geen wielen. Wat zou de prijs van een volledige wielset zijn?
https://www.bike4travel.nl/63-wielen
215,95 + 199,95?

Groetjes,

Carl
Dank je maar ik reageerde op Leon.
O, alleen de onderdelen?
Dat hangt heftig af van wat voor onderdelen je koopt en hoe je de boodschappen doet.
Reken op de helft van de prijs van Bike4travel. De rest is uurloon en de garantie dat je een loeisterk wiel krijgt en geen risico dat je de verkeerde maat spaken hebt besteld of dat je velg en naaf hebt besteld, maar de spaken vervolgens niet in die lengte te krijgen zijn voor een redelijke prijs.
Oké, wie gaat die wielen dan bouwen?
LHTJoost schreef:
za 27 jan, 2024 22:52
Oké, wie gaat die wielen dan bouwen?
Jijzelf misschien?
Gewoon op de cursus in Kiel-Windeweer.
Ik was er in november en er waren verscheidene deelnemers die daar onder leiding van Martin hun eigen wielen spaakten.
Ik heb de basiscursus bij Marten gedaan maar ik ga geen wiel bouwen. Ik ken mezelf. Dan ben ik de hele reis bang dat het kapot gaat. Misschien geen rationele gedachte maar zo werkt het.
De titel is "wiel vervangen" maar je lijkt alleen je velgen te willen laten vervangen.

Dat zal best ergens kunnen maar dat zal altijd duurder zijn dan een nieuw wiel en dat is wel enigsinds begrijpelijk maar het voelt niet goed.

Mocht je toch de wielen zelf (?) vervangen kijk dan ook eens bij bijv. Kurbelix