Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Terug vliegen vanuit Rome - Forum Wereldfietser

Terug vliegen vanuit Rome

Afhankelijk van de omstandigheden eenmaal aangekomen in Rome, vlieg ik of ga met de trein terug naar Zwitserland Basel en fiets dan terug naar huis.

Wat zijn de ervaringen met terugvlucht uit Rome? Welk vliegveld of maakt dat niet uit?

Ik wil proberen dit keer de fiets in een hoes te laten vervoeren. Transavia staat dit toe maar vliegt alleen terug via Athene, een directe vlucht lijkt mij veiliger voor de fiets.
Klm heeft de regel dacht ik dat alleen dozen geaccepteerd worden maar daar wordt soms van afgeweken.

Decathlon verkoopt zon hoes (weegt halve kilo) dacht fiets in karton of bubbeltjes plastic in te pakken.

Laatste keren (Toulouse) kwam er na veel zoeken een kartonnen doos tevoorschijn sindsdien doos bij fietsenmaker gehaald (wel een gedoe om dat ding naar hotel te krijgen en van hotel naar vliegveld.

Een hoes bij voorkeur aangeschaft bij Decathlon in Rome os wel zo praktisch. Ik sprak fietsers (met Santos) na aankomst op Schiphol die het altijd zo deden heb wel eens gehoord dat bagagehanderlarenvoorzichtiger omgaan met hoes dan doos..

Enfin laten we pragmatisch blijven.
Directe vlucht, ik zag alitalia en klm
zo min mogelijk gedoe
Hoor graag
Ik heb goede ervaringen met de KLM. De fiets kan bij de KLM mee in een hoes, als de hoes geheel gesloten is. Mijn fiets gaat altijd in een hoes. Ik zorg voor bescherming van mijn fiets in de hoes.
Ik weet niet hoe groot de scanner voor afwijkende bagage is op de luchthaven van Rome.
Vaak zijn scanners kleiner dan op Schiphol en passen Schipholfietsdozen er niet door. Het kan zijn dat je jouw voorwiel eruit moet halen.
Via Athene? Huh?

Er is ook een directe vlucht van FCO (Roma Fiumicino) naar EIN (Eindhoven) met Ryan Air; misschien ook een handige en goedkope optie?
En EasyJet van vliegveld Fiumincino naar Schiphol.
In Fiumincino dorp is een bouwmarkt waar je bubbeltjesplastic en plakband kan kopen en dan kan je je fiets op het vliegveld inpakken.
Op het moment niet: Sorry, we currently don't have any available flights from Rome Fiumicino to Amsterdam
Maar je hebt gelijk; dat kan TS ook wel op internet vinden.
Nou heeft de startpost het over Basel als doel vanuit Rome, en ook de optie terug naar huis fietsen. en ook de optie per spoor.

Als nou terug naar huis fietsen een optie is dan maakt het niet zo veel uit vanuit welke luchthaven of treinstation dat dan gaat.

Neem een mooie verbinding per spoor vanuit Rome noordwaarts en stap ergens uit.
Grandonneur schreef:
ma 29 jan, 2024 14:35
Nou heeft de startpost het over Basel als doel vanuit Rome, en ook de optie terug naar huis fietsen. en ook de optie per spoor.

Als nou terug naar huis fietsen een optie is dan maakt het niet zo veel uit vanuit welke luchthaven of treinstation dat dan gaat.

Neem een mooie verbinding per spoor vanuit Rome noordwaarts en stap ergens uit.
Concreet kijk ik of vliegen Rome Amsterdam
Of Rome Zürich Basel met de trein en dan naar huis fietsen
Maar heb nog geen idee hoe makkelijk het is om in italie je fiets nee te nemen
In Frankrijk wel gedaan het gaat je moet je fiets aan een haak ophangen dat waren binnelandse treinen
bert sitters schreef:
ma 29 jan, 2024 13:03
Ik heb goede ervaringen met de KLM. De fiets kan bij de KLM mee in een hoes, als de hoes geheel gesloten is. Mijn fiets gaat altijd in een hoes. Ik zorg voor bescherming van mijn fiets in de hoes.
Ik weet niet hoe groot de scanner voor afwijkende bagage is op de luchthaven van Rome.
Vaak zijn scanners kleiner dan op Schiphol en passen Schipholfietsdozen er niet door. Het kan zijn dat je jouw voorwiel eruit moet halen.
Hoe bescherm je je fiets binnen de hoes?
robgru schreef:
ma 29 jan, 2024 16:21
bert sitters schreef:
ma 29 jan, 2024 13:03
Ik heb goede ervaringen met de KLM. De fiets kan bij de KLM mee in een hoes, als de hoes geheel gesloten is. Mijn fiets gaat altijd in een hoes. Ik zorg voor bescherming van mijn fiets in de hoes.
Ik weet niet hoe groot de scanner voor afwijkende bagage is op de luchthaven van Rome.
Vaak zijn scanners kleiner dan op Schiphol en passen Schipholfietsdozen er niet door. Het kan zijn dat je jouw voorwiel eruit moet halen.
Hoe bescherm je je fiets binnen de hoes?
Karton, bubbeltjesplastic
Flix schreef:
ma 29 jan, 2024 13:17
Via Athene? Huh?

Er is ook een directe vlucht van FCO (Roma Fiumicino) naar EIN (Eindhoven) met Ryan Air; misschien ook een handige en goedkope optie?
Mag een fiets tegenwoordig in een hoes mee bij Ryanair?
bert sitters schreef:
ma 29 jan, 2024 16:26
Flix schreef:
ma 29 jan, 2024 13:17
Via Athene? Huh?

Er is ook een directe vlucht van FCO (Roma Fiumicino) naar EIN (Eindhoven) met Ryan Air; misschien ook een handige en goedkope optie?
Mag een fiets tegenwoordig in een hoes mee bij Ryanair?

Ja
Fietsen (maximaal gewicht 30 kg) MOETEN verpakt zijn in een beschermende doos of beschermende fietshoes om vervoerd te kunnen worden. Elektrische fietsen kunnen niet worden vervoerd in een vliegtuig van Ryanair.
Wanneer is een fietshoes beschermend :?: :?:
Net zoveel of weinig als een doos. Alleen is een hoes een stuk handiger

De elektrische fiets mag wel mee. Maar niet de batterij :idea: :|

Dirk
Transavia vliegt vanaf Rome naar Rotterdam (en vice versa). Niet dagelijks maar wel iets van 4 keer per week.

Een heel aantal jaren geleden hier mijn fiets meegenomen, ging helemaal prima.
robgru schreef:
ma 29 jan, 2024 16:19
Grandonneur schreef:
ma 29 jan, 2024 14:35
Nou heeft de startpost het over Basel als doel vanuit Rome, en ook de optie terug naar huis fietsen. en ook de optie per spoor.

Als nou terug naar huis fietsen een optie is dan maakt het niet zo veel uit vanuit welke luchthaven of treinstation dat dan gaat.

Neem een mooie verbinding per spoor vanuit Rome noordwaarts en stap ergens uit.
Concreet kijk ik of vliegen Rome Amsterdam
Of Rome Zürich Basel met de trein en dan naar huis fietsen
Maar heb nog geen idee hoe makkelijk het is om in italie je fiets nee te nemen
In Frankrijk wel gedaan het gaat je moet je fiets aan een haak ophangen dat waren binnelandse treinen
Ik heb vorig jaar met fiets in trein gezeten van Rimini naar Ancona, en dat was een dikke prima. Er staat mij iets van bij dat je sowieso je fiets mee mag nemen in 'lokale' treinen, en volgens mij ook in Intercities. Enige waar het niet in kan is in hoge snelheidstreinen.

Als ik op de site van de Deutsche Bahn kijk voor een treinreis van Roma Termini naar Basel, dan is de makkelijkste optie een intercity naar Genua, dan een intercity naar Milaan en vanaf daar een Eurocity EC-trein naar Basel. Op de site staat dat alle 3 de treinen fietstransport toestaan...

(je kan trouwens sinds kort op de site van Bahn.de ook specifiek zoeken op treinen die fietsen toestaan :) )
Mijn vrouw, zoon en ik zijn een paar jaar geleden met de trein van Rome naar Verona gereisd met 3 fietsen. Het is niet mogelijk met de hoge snelheidstrein, maar wel met de andere treinen.
We hebben er zo’n 12 uur over gedaan, mede door vetraging en daardoor gemiste aansluiting.

Vorig jaar hebben mijn zoon en ik mijn vrouw met de auto opgehaald uit Rome. Voor twee andere fietsers uit Nederland hebben we hun fietsen mee terug genomen naar Nederland. Dat geluk moet je maar net hebben dan.
Ze hadden anders ter plekke uitgezocht hoe ze thuis zouden geraken met hun fietsen.
Als je de tijd aan jezelf hebt is er altijd wel een manier om weer thuis te komen met je fiets.
Polariteit schreef:
wo 31 jan, 2024 07:12
robgru schreef:
ma 29 jan, 2024 16:19
Grandonneur schreef:
ma 29 jan, 2024 14:35
Nou heeft de startpost het over Basel als doel vanuit Rome, en ook de optie terug naar huis fietsen. en ook de op
Ik heb vorig jaar met fiets in trein gezeten van Rimini naar Ancona, en dat was een dikke prima. Er staat mij iets van bij dat je sowieso je fiets mee mag nemen in 'lokale' treinen, en volgens mij ook in Intercities. Enige waar het niet in kan is in hoge snelheidstreinen.

Als ik op de site van de Deutsche Bahn kijk voor een treinreis van Roma Termini naar Basel, dan is de makkelijkste optie een intercity naar Genua, dan een intercity naar Milaan en vanaf daar een Eurocity EC-trein naar Basel. Op de site staat dat alle 3 de treinen fietstransport toestaan...

(je kan trouwens sinds kort op de site van Bahn.de ook specifiek zoeken op treinen die fietsen toestaan :) )
Super bedankt die site Bahn is geweldig goed mede door de mogelijkheid om fiets aan te kunnen kruisen!

Reuze bedankt
robgru schreef:
ma 29 jan, 2024 16:19


Super bedankt die site Bahn is geweldig goed mede door de mogelijkheid om fiets aan te kunnen kruisen!

Reuze bedankt
Voor de trein moet je wel razendsnel boeken, anders zijn fietsplaatsen vol. Als op een schakel onderweg geen plek meer is dan vervalt de hele gepande keten. fietsmee.nl boekt niet voor Italië. Je kunt daar pas vanaf Zwitserland reserveren. Italië moet je dan anders regelen. Je kunt in Italië zonder reserveren de fiets meenemen in regionale treinen, maar neem daar de tijd voor en zorg voor de nodige spelingsruimte.
robgru schreef:
ma 29 jan, 2024 11:32
Afhankelijk van de omstandigheden eenmaal aangekomen in Rome, vlieg ik of ga met de trein terug naar Zwitserland Basel en fiets dan terug naar huis.
Ik nam in 2019 de Flixbus van Rome naar Frankfurt am Main, met een overstap in München van een uur of vier geloof ik. Als je tijd hebt om terug te fietsen vanaf Basel, zou je dus ook een bus kunnen nemen zonder overstap. Ik weet niet of het een ervaring was die ik zou willen overdoen, maar een deel van de frustratie zat wel in die overstap en er zijn ook mensen die heel tevreden zijn over Flixbus, begrijp ik.

Groetjes,

Carl
dik5 schreef:
ma 29 jan, 2024 19:12
Wanneer is een fietshoes beschermend :?: :?:
Wij hebben dus gisteren een hele vervelende ervaring gehad op het vliegveld van Valencia met Ryanair en een fietshoes. Nadat we anderhalf uur bezig waren geweest om twee fietsen van bubbeltjesplastic te voorzien, het voorwiel eruit, stuur tegen het frame en trappers eraf, werden we doodleuk geweigerd door het incheckpersoneel van Ryanair na diverse overleggen met hun meerdere. De door ons gebruikte Metz fietshoes van DScovers was volgens hun niet beschermend. Ze ontkenden niet dat er met een fietshoes gevlogen mocht worden, maar deze fietshoes was volgens hun dus niet beschermend. We hebben zelfs aangeboden om de fietsen aanvullend volledig te laten wrappen bij de wrapservice op het vliegveld, maar dat was ook niet goed. We werden gewoon geweigerd. Een doos beschermde volgens hun wel voldoende.

Bij Vueling hebben we vervolgens aan de incheckbalie eerst gevraagd of de fietsen zo goed verpakt waren (we hadden ze per slot van rekening toch al volledig ingepakt) en volgens hun was dat prima. Bij hun maar acuut een vlucht geboekt die twee uur later vertrok naar Amsterdam. Bij hun was het allemaal geen probleem.

Navraag bij de chatservice van Ryanair leverde op dat het incheckpersoneel aan de balie altijd het laatste woord heeft in de acceptatie. Nu koppel ik deze "pech" die we hebben gehad maar aan de maatschappij Ryanair. Wij zullen nooit meer met hun vliegen.

Pieter