Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Leverancier voor nieuwe tweedehands vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Leverancier voor nieuwe tweedehands vakantiefiets

Beste mede-forummers,

Vorig jaar juli heb ik via MP een heerlijk fietsje gekocht, een Koga LightSpeed, framemaat 50 cm.
Voor mij was hij perfect. Ik heb er drie keer een week heerlijk op gefietst door Nederland, logerend bij VodF en natuurlijk ook heel wat dagjes weg mee op pad geweest.

Dit jaar heb ik het plan om in mei met de fietsbus naar noord-Spanje te gaan, naar Portugal te fietsen en dan de kustroute naar het zuiden en het oosten. Ik heb de tijd aan mezelf, kan gerust een maand of twee onderweg blijven. Afwisselend slapend op campings en in hostels, dus met tentje enzo.

Ik hoop mijn LightSpeed in te kunnen ruilen voor een Koga Randonneur 50 cm (met geld toe natuurlijk). Die lijkt me zeer geschikt. Mijn budget ligt tussen de 900 en 1300 euro minus 300-400 euro inruil). Ik heb wat online gekeken en zie wel wat staan bij phelocycle.com (Ede) en Jan Hoedje (Haarlem). Heeft iemand van jullie ervaringen met deze occasion-verkopers? Of eventueel nog andere opties/tips?

Ik hoop wat reacties te krijgen.
Volgens mij moet je ver uit de buurt blijven van die Jan hoedje, gebruik de zoekfunctie …
Gr ej
Ik zou gewoon weer MP in de gaten houden en je huidige fiets zelf verkopen.
Via een handelaar als Jan hoedje kan ook natuurlijk, maar die kopen ook hun fietsen via marktplaats voor een prijs die jij ook had kunnen betalen.
Waarom niet met de Lightspeed op reis?
hoezeer ik ook houd van gebruikte fietsen kopen, in jouw geval zou ik het absoluut anders doen.

Tussen de €1100-€1500 heb je namelijk uitstekende keuze in nieuwe hybride fietsen (met vaste vork). Daarmee koop je een moderne fiets. Met garantie die ergens op slaat. Enige punt van aandacht is eigenlijk hoe zwaar je de fiets wilt belasten, met andere woorden is je gewoonte om 30kg spullen achterop te gooien.

Een gebruikte fiets, hoe mooi de sticker ook is, blijft toch gebruikt. slijtage, of zelfs gebreken. Wielen, banden en aandrijving vervangen is niet uitzonderlijk en daarmee is de fiets makkelijk anderhalf keer duurder geworden voordat je er een zondagmiddag op gereden hebt.
Waarom niet met de Lightspeed op reis?
Omdat deze voor het serieuze werk te licht is gebouwd. Ik had ooit een Lightrunner en dat ging op zich prima, maar bergaf moest je wel het stuur vasthouden.
Bert van Sprang schreef:
di 30 jan, 2024 15:51
Waarom niet met de Lightspeed op reis?
Omdat deze voor het serieuze werk te licht is gebouwd. Ik ga ooit een Lightrunner en dat ging op zich prima, maar bergaf moest je wel het stuur vasthouden.
Maar jij bent groot en Elisa niet zo. Kleine fietsen vrijwel zijn altijd een stuk stijver dan hun grote uitvoeringen.
We weten ook niet hoeveel bagage er mee gaat. Ik zou toch eerst een proberen hoe de fiets zich houdt met de bedoelde bepakking, als dat het punt is bedoel ik.
ej groningen schreef:
di 30 jan, 2024 08:34
Volgens mij moet je ver uit de buurt blijven van die Jan hoedje, gebruik de zoekfunctie …
Gr ej
Oeps! Dat had ik wel wat eerder kunnen doen...
ik zou een mooie tweedehands Koga in jouw maat zoeken en die, na een proefrit, voor een controle of onderhoudsbeurt bij Bike4travel in Rotterdam Alexander brengen. dat past ook goed in je budget.

bijvoorbeeld: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -signature
deze is op loopafstand van een intercity-station, dus met het ov goed bereikbaar. ik vind dit ook een mooie omgeving voor een proefrit (vanwege de stuwwal/hoogteverschillen): even lekker op het binnenblad de Posbank oprijden!

tip: zet desnoods je huidige zadel en stuur over naar je nieuwe fiets (want die bevallen).
nog een tip: meet eerst je huidige zit op (bijvoorbeeld: je zadelhoogte, de afstand van punt zadel tot midden stuur, hoogte stuur). dat geeft een goede start voor je zitpositie op je nieuwe fiets.
hoogframe schreef:
di 30 jan, 2024 18:07
ik zou een mooie tweedehands Koga in jouw maat zoeken en die, na een proefrit, voor een controle of onderhoudsbeurt bij Bike4travel in Rotterdam Alexander brengen. dat past ook goed in je budget.

bijvoorbeeld: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -signature
deze is op loopafstand van een intercity-station, dus met het ov goed bereikbaar. ik vind dit ook een mooie omgeving voor een proefrit (vanwege de stuwwal/hoogteverschillen): even lekker op het binnenblad de Posbank oprijden!

tip: zet desnoods je huidige zadel en stuur over naar je nieuwe fiets (want die bevallen).
nog een tip: meet eerst je huidige zit op (bijvoorbeeld: je zadelhoogte, de afstand van punt zadel tot midden stuur, hoogte stuur). dat geeft een goede start voor je zitpositie op je nieuwe fiets.
Wat een goede tip! Dank voor de moeite ook! Alleen... deze fiets heeft een té hoge stang. Ik vind dat echt doodeng. Ik ben een vrouw in m'n fifties (ha ha). Dieren, inderdaad prachtige omgeving!
Ook dank voor die andere tips. Ik hou het in gedachten.
Ik was vorig jaar bij Bike4travel. De eerste kennismaking was niet echt een succes. Kreeg sterk het idee dat geld verdienen daar onwijs belangrijk is. Dat is het voor elke zaak, maar de manier waarop...
Leon schreef:
di 30 jan, 2024 16:14
Bert van Sprang schreef:
di 30 jan, 2024 15:51
Waarom niet met de Lightspeed op reis?
Omdat deze voor het serieuze werk te licht is gebouwd. Ik ga ooit een Lightrunner en dat ging op zich prima, maar bergaf moest je wel het stuur vasthouden.
Maar jij bent groot en Elisa niet zo. Kleine fietsen vrijwel zijn altijd een stuk stijver dan hun grote uitvoeringen.
We weten ook niet hoeveel bagage er mee gaat. Ik zou toch eerst een proberen hoe de fiets zich houdt met de bedoelde bepakking, als dat het punt is bedoel ik.
Ik ben 1,66 m. Ik heb van iemand die het kan weten gehoord, dat met zwaardere bepakking een zwaardere fiets nodig zal zijn.
Ik gebruik de paklijst van Wim (https://onabike.nl/paklijst/) als uitgangspunt. Da's 16 kg. Ik wil alleen achtertassen en een stuurtas gebruiken. En m'n badlaken wil ik als luxe ook mee. 8) Dus dat wordt 16,4 kg. :roll:
Ik lees overigens graag goede argumenten om het eventueel anders te doen. Ben ook maar een rookie hier. :)
Ik heb je een pb gestuurd :D
Pompidompida schreef:
di 30 jan, 2024 18:44
Ik ben 1,66 m. Ik heb van iemand die het kan weten gehoord, dat met zwaardere bepakking een zwaardere fiets nodig zal zijn.
De fiets moet beter en sterker zijn gemaakt. Dus de gebruikte materialen zijn lichter maar wel sterker. En je raad het al dat maakt zo'n fiets duurder. Zwaardere fietsen zijn meestal goedkoper.
WimB schreef:
di 30 jan, 2024 19:34
Pompidompida schreef:
di 30 jan, 2024 18:44
Ik ben 1,66 m. Ik heb van iemand die het kan weten gehoord, dat met zwaardere bepakking een zwaardere fiets nodig zal zijn.
De fiets moet beter en sterker zijn gemaakt. Dus de gebruikte materialen zijn lichter maar wel sterker. En je raad het al dat maakt zo'n fiets duurder. Zwaardere fietsen zijn meestal goedkoper.
O ja, een STERKERE fiets, dus.
Nee stijfheid, maar niet te stijf.
Elke fiets is sterk genoeg, tenzij jouw gewicht echt fors is voor je lengte. Het gaat om stijfheid die moet voorkomen dat je fiets gaat zwabberen als jecer bagage aanhangt. Dit probleem treed meestal op tussen 20 en 25 km/u. Als het optreedt kun je bijvoorbeeld niet meer 'met losse handen' fietsen. Bij hogere snelheden fietst zo'n fiets dan ook niet strak.
Dat is ook waar Bert op doelde.
De stijfheid waar het om gaat zit in het frame. Het treed vaak alleen in één bagage-configuratie op. Het vaakst voorkomend is met zowel voor- als achtertassen, extra tas achterop én stuurtas. De voortassen thuislaten kan al wonderen doen. Kán, want zeker weet je pas als je het probeert. De meeste klachten komen logischerwijs van grote mensen van 185 cm en meer.
Het wil niet zeggen dat een frame dan maar zo stijf mogelijk moet zijn; dat fietst ook niet echt lekker. Dat blijkt als je met een vakantiefiets die bedoeld is voor heel zware tochten zonder bagage gaat fietsen. Dat noemt men wel een trekker, denkend aan een landbouwtrekker.
Pompidompida schreef:
di 30 jan, 2024 18:44

Ik gebruik de paklijst van Wim (https://onabike.nl/paklijst/) als uitgangspunt. Da's 16 kg. Ik wil alleen achtertassen en een stuurtas gebruiken. En m'n badlaken wil ik als luxe ook mee. 8) Dus dat wordt 16,4 kg. :roll:
Met dat gewicht in de achtertassen hoef je - vind ik - geen superstijve fiets te hebben.
Ik heb met dat gewicht op eerder slappe frames gereden, en dat ging heel goed (nog steeds vind ik).
Probeer het eens met de fiets die je nu hebt. Het valt misschien allemaal heel goed mee ... (of kan er geen bagagedrager op die fiets?)

EDIT: ik - maar dat ben ik maar - rijd 1000 keer liever met 16 kg bagage op een wat slappere fiets waarop ik lekker zit dan op een stijf geval waarop ik niet zo lekker zit.
bij een sterkere --> stabielere fiets denk ik aan:
https://www.marktplaats.nl/v/sport-en-f ... ette-staat
framemaat 60 cm in de titel, maar framemaat 50 cm in de beschrijving: dat is na te vragen.
maar da's met zo'n bovenbuis,die je niet fijn vindt...
ik heb ongeveer deze fiets en die vind ik fantastisch rijden. erg stabiel (want een erg sterk/stijf frame) en ook erg vlot sturend. niet licht, maar dat ben ik ook niet. [ik vat dingen ook niet makkelijk licht op, dat scheelt... :roll: ]

of terug naar Koga en maat 50
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -traveller
maar met een verende voorvork... niet ieder zijn/haar kopje van thee [even snel uit het Engels vertaalt]

of bijna net zo eentje met vaste voorvork
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... damesfiets

of een traveller lady
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... damesfiets

of een zusje, nog een traveller lady lijkt me
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... ladytravel

of een Trek X500
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... damesfiets
deze vraagt om een stabielere achterdrager en in jouw situatie kan deze voordrager er af (gelukkig want vrij basic) .
ik weet niet hoe stabiel dit type is. bij het proefrijden je tassen met wat vulling/gewicht aan de fiets hangen?

enkele fietsen zijn in Breda (2x) en Gorinchem: dat is misschien te combineren qua kijken en proefrijden op één dag.
En nog een 50cm Koga Traveller bij dezelfde winkel in Gorinchem als in de vorige reactie.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... -tourfiets
Hartelijk dank, lieve mensen! Ik heb zeker opties! Volgende week maar eens op jacht. :-)
derdekeer schreef:
di 30 jan, 2024 20:30
Pompidompida schreef:
di 30 jan, 2024 18:44

Ik gebruik de paklijst van Wim (https://onabike.nl/paklijst/) als uitgangspunt. Da's 16 kg. Ik wil alleen achtertassen en een stuurtas gebruiken. En m'n badlaken wil ik als luxe ook mee. 8) Dus dat wordt 16,4 kg. :roll:
Met dat gewicht in de achtertassen hoef je - vind ik - geen superstijve fiets te hebben.
Ik heb met dat gewicht op eerder slappe frames gereden, en dat ging heel goed (nog steeds vind ik).
Probeer het eens met de fiets die je nu hebt. Het valt misschien allemaal heel goed mee ... (of kan er geen bagagedrager op die fiets?)

EDIT: ik - maar dat ben ik maar - rijd 1000 keer liever met 16 kg bagage op een wat slappere fiets waarop ik lekker zit dan op een stijf geval waarop ik niet zo lekker zit.
Er kan wel een bagagedrager op, maar als ik op deze met mijn city-bike-tassen vol zonder handen fiets, voelt het al niet fijn.

Het totale gewicht zal, inclusief mijzelf + stuurtas 83-84 kg zijn.