Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De productie van Koga gaat naar Batavus - Forum Wereldfietser

De productie van Koga gaat naar Batavus

De Kogafabriek in Heerenveen gaat sluiten. De productie van deze fietsen wordt overgeheveld naar Batavus eveneens in Heerenveen, maar aan de overzijde van de spoorbaan. Beide bedrijven maken deel uit van ACCELL.
Koga is in 1974 opgericht door Andries Gaastra: de vader van Gerrit Gaastra van Idworx. Later verkocht Andries Gaastra zijn bedrijf. Batavus is ooit opgericht door de opa en oma van Gerrit Gaastra. Batavus produceerde ooit ook bromfietsen. Vooral in de jaren `60 scheurden er flink wat Batavus-brommers in Nederland rond.
Koga en Batavus hebben elk een eigen segment in de markt.
Onder Wereldfietsers staat Koga vooral bekend om de Wordtraveller en de Koga Signature. De Signature is een fiets van hoge kwaliteit voor de fietsreiziger, maar al snel 2000 euro goedkoper dan soortgelijke fietsen van andere producenten.
De integratie van Koga in Batavus moet een kostenbesparing zijn en is bedacht in de directiekamer van de eigenaren van het concern.
De grootste Signature dealer ter wereld vermoedt dat de Signatures met dezelfde vakmanschap gebouwd blijven worden in It Hearrenfean.
Ben benieuwd hoe het zich ontwikkeld, zie dit bericht:

https://www.supplychainmagazine.nl/ook- ... voorraden/
bert sitters schreef:
wo 31 jan, 2024 09:39
De Signature is een fiets van hoge kwaliteit voor de fietsreiziger, maar al snel 2000 euro goedkoper dan soortgelijke fietsen van andere producenten.
Tjonge. Toen ik in 2006 op zoek ging naar een nieuwe vakantiefiets, was Koga al snel een paar honderd euro duurder dan soortgelijke fietsen.
De grootste Signature dealer ter wereld vermoedt dat de Signatures met dezelfde vakmanschap gebouwd blijven worden in It Hearrenfean.
:shock: Maar helemaal zeker is het niet? Het zou ook kunnen dat het broddelwerk wordt?

Groetjes,

Carl
Accell is tegenwoordig eigendom van een private equity company. De doelstelling is dus heel simpel, maximaal cash genereren. Als dat beter kan door Koga een premium merk te laten blijven dan is dat prima, maar wanneer het rendement omhoog kan door concessies te doen aan de kwaliteit, dan zal dat onherroepelijk gebeuren op termijn. Natuurlijk is het fijn als een klant tevreden is, maar nog veel belangrijker is hoeveel cash een klant genereert. Fijn om te zien dat er nu kennelijk nog mensen in de Koga organisatie zitten die vooralsnog blijven werken aan het premium label, maar de toekomst zal leren of dat haalbaar zal blijven, en zo niet, dan wordt tzt Koga ook gewoon een a of b merk ipv een premium merk. Je kan er op wachten.
Senior2 schreef:
wo 31 jan, 2024 11:12
De doelstelling is dus heel simpel, maximaal cash genereren.
Op zijn minst voldoende, maar liever genoeg of zelfs veel geld verdienen is het doel van elk bedrijf. Verschil zit hem er in dat bij zulke grote bedrijven niemand aan de leiding echt persoonlijk risico loopt. Bij kleine bedrijven is dat vaak wel zo. Zelfs bij een BV-constructie is een ondernemer meer dan alleen het bedrijf kwijt.
De gevolgen zijn algemeen bekend.
Geld verdienen is bij ieder bedrijf wat gezond wil zijn belangrijk en het “verantwoordelijk zijn” speelt ook in alle bedrijven. Maar het grote verschil is waar je de nadruk op legt. Bij het Rheinlandse model, typisch voor een groot deel van Europa is er een redelijke balans tussen het verdienmodel en de belangen van steakholders zoals werknemers, leveranciers, klanten en omgeving en eigenaren/financiers. Bij het Angelsaksische model (USA, Engeland) is er ook die balans maar daar ligt toch meer nadruk op werkgever en met name de financiële eigenaars en dat gaat ten koste van het belang van de andere steakholders. Bij private equity gaat het (meestal) nog verder. Daar is het financiële belang van de aandeelhouder core business, en alle andere steakholders staan per definitie “slechts” achter in de rij.
Natuurlijk is ieder bedrijf gebaat bij tevreden klanten en een positieve cashflow, maar de balans tussen die twee en hoe dat te bereiken is substantieel verschillend.
Ik weet dat dit allemaal wat simpel verwoord is, maar het is wel zo als het werkt.
Als ik het zo lees is het in handen van een investeringmaatschappij en die kijken alleen naar de korte termijn als in zo snel mogelijk zo'n hoog mogelijk rendement (en daarna weer doorverkopen). De tijd dat je in NL goed lopende familiebedrijven had ligt al weer een tijdje achter ons.
_Peter_ schreef:
wo 31 jan, 2024 12:52
De tijd dat je in NL goed lopende familiebedrijven had ligt al weer een tijdje achter ons.
De VOC handelde vroeger in alles wat los en vast zat, maar ze waren niet zo dom om hun eigen schépen te verpatsen. Wij wel.
VOC roofden ook alles wat los en vast zat, dus geld geld geld
Het is nooit anders geweest helaas.

Gr ej
Wordt de policy zakken vullen dus te hoge prijzen voor een product wat het niet waard is vallen ze snel door de mand. Toch. Tegelijkertijd scheppen ze nieuwe kansen op de markt. Goed bezig denk ik dan. Wel vervelend als je daar werkt.
bert sitters schreef:
wo 31 jan, 2024 09:39
De Kogafabriek in Heerenveen gaat sluiten.
Volgens mij wordt Van Nicholas ook in deze fabriek geassembleerd (zijn eerder daar naar toe verhuisd toen Accell ze overnam). Hopen dat daarvoor (net zoals voor Koga) geen Batavus-norm gaat gelden.
Carl schreef:
wo 31 jan, 2024 10:44
bert sitters schreef:
wo 31 jan, 2024 09:39
De Signature is een fiets van hoge kwaliteit voor de fietsreiziger, maar al snel 2000 euro goedkoper dan soortgelijke fietsen van andere producenten.
Tjonge. Toen ik in 2006 op zoek ging naar een nieuwe vakantiefiets, was Koga al snel een paar honderd euro duurder dan soortgelijke fietsen.
Geen idee hoe het tegenwoordig is maar de WTS was in 2018 zo'n 800 euro goedkoper dan fietsen met dezelfde opbouw bij sommige andere merken. Het zit er dus tussenin ;)
Ik heb in 2012 in detail derailleurvakantiefietsen (3x9, V-brake was toen de norm) van Koga, Santos, Avaghon en Snel vergeleken. Die zaten toen, in de uitvoering van mijn keuze, nadat ik alle inderdelen apart in de vergelijking mee had genomen, allemaal tegen de 2000 euro. Er zat geheid minder dan 200 euro verschil in. Santos wat toen net de duurste geloof ik, binnen die 200 euro.
Fedor schreef:
wo 31 jan, 2024 17:11
Carl schreef:
wo 31 jan, 2024 10:44
bert sitters schreef:
wo 31 jan, 2024 09:39
De Signature is een fiets van hoge kwaliteit voor de fietsreiziger, maar al snel 2000 euro goedkoper dan soortgelijke fietsen van andere producenten.
Tjonge. Toen ik in 2006 op zoek ging naar een nieuwe vakantiefiets, was Koga al snel een paar honderd euro duurder dan soortgelijke fietsen.
Geen idee hoe het tegenwoordig is maar de WTS was in 2018 zo'n 800 euro goedkoper dan fietsen met dezelfde opbouw bij sommige andere merken. Het zit er dus tussenin ;)
Zojuist een speedconfig gedaan op de WTS en de Grave. Samengestelde WTS komt €300 duurder uit dan de Grave.
Meestal ben je er dan nog niet met het vergelijk en zitten er toch nog onderdelen in die verschillend zijn, al zijn het maar zadel, handvatten of zo.
The Grave (brrrrr) is ook wel een beetje een nandere fiets, toch?
Er is hier een vrij simplistisch beeld van wat de eigenaar van Accell, KKR, wil en doet. Om te beginnen gaat de reorganisatie niet uit van KKR, maar van de kredietbeoordelaar Fitch die vond dat de financiën van Accell 'unsustainable' waren. KKR weet, denk ik, heel goed wat hun merken waard zijn en anders is het de taak van de CEO van Accell, Tjeerd Jeger, om dat onder hun aandacht te brengen. Hij was de baas van Hema.

Een fabrikant die wil overleven zoekt naar kostenverlaging en die zit bij fietsen waarschijnlijk voor een belangrijk deel in de loonkosten. Die zijn in Nederland veel hoger dan in Hongarije en Turkije, waar Accell ook fabrieken heeft. Waarschijnlijk gaat daar een groot deel van de Sparta- en Batavusproductie naar toe. De tijd is ook voorbij dat in die goedkopere landen kwalitatief minder werk afgeleverd wordt. Als het goed is, gebruikt Accell overal dezelfde systemen voor kwaliteitsborging.
https://www.bike-eu.com/46927/accell-cu ... treamlined.
Leon schreef:
wo 31 jan, 2024 12:25
Senior2 schreef:
wo 31 jan, 2024 11:12
De doelstelling is dus heel simpel, maximaal cash genereren.
Op zijn minst voldoende, maar liever genoeg of zelfs veel geld verdienen is het doel van elk bedrijf. Verschil zit hem er in dat bij zulke grote bedrijven niemand aan de leiding echt persoonlijk risico loopt. Bij kleine bedrijven is dat vaak wel zo.
Het gaat lang niet altijd om het (persoonlijk) risico, eerder om de tijdshorizon. Familiebedrijven denken vaak in generaties terwijl bij een private equity een maand soms al lang is. Daarnaast kun je de goede naam van Koga verzilveren door een periode goedkoop slechtere fietsen te maken en die vanwege de goede naam duur te verkopen. Daarna is er geen goede naam meer maar wel flink wat extra winst. Vanuit een private equity perspectief is dat een legitieme rekensom. Met fietsen heeft dat weinig te maken. Niet iedereen is wereldfietser :)
Bedankt voor de uitleg. Het effect is denk ik hetzelfde.
We zullen moeten afwachten of de fietsen met het Koga-label straks nog de moeite waard zijn of waarom niet. Indien niet dan krijgen andere merken weer kansen.
Er gaat idd het een en ander gebeuren;
https://www.bright.nl/nieuws/1177210/be ... einde.html
Arnoudt schreef:
wo 31 jan, 2024 20:28
Leon schreef:
wo 31 jan, 2024 12:25
Senior2 schreef:
wo 31 jan, 2024 11:12
De doelstelling is dus heel simpel, maximaal cash genereren.
Op zijn minst voldoende, maar liever genoeg of zelfs veel geld verdienen is het doel van elk bedrijf. Verschil zit hem er in dat bij zulke grote bedrijven niemand aan de leiding echt persoonlijk risico loopt. Bij kleine bedrijven is dat vaak wel zo.
Het gaat lang niet altijd om het (persoonlijk) risico, eerder om de tijdshorizon. Familiebedrijven denken vaak in generaties terwijl bij een private equity een maand soms al lang is. Daarnaast kun je de goede naam van Koga verzilveren door een periode goedkoop slechtere fietsen te maken en die vanwege de goede naam duur te verkopen. Daarna is er geen goede naam meer maar wel flink wat extra winst. Vanuit een private equity perspectief is dat een legitieme rekensom. Met fietsen heeft dat weinig te maken. Niet iedereen is wereldfietser :)
Dat toont een gebrek aan kennis van de private equity wereld. Dit zijn hoofdzakelijk middel tot lange termijn investeerders, die de investeringen meerdere jaren vasthouden mits daar natuurlijk een positieve verwachting tegenover staat gegeven de veranderingen die deze investeerder wil doorvoeren. De eigenaar van Accell, KKR, richt zich op een termijn van 10-15 jaar per investering.