Fietsers die de route "Dwars door de Balkan" hebben gefietst, zijn bijna zonder uitzondering onder de indruk van de route en de prachtige natuur.
Op één punt komt toch regelmatig negatief commentaar, namelijk de drukte op bepaalde delen van de trajecten in Bosnië Herzegovina. Kort geleden heb ik een suggestie gekregen voor een ander traject voor het verlaten van Sarajevo. Een traject dat vrijwel zeker over rustige (berg)wegen gaat en na 109 km in Konjic aankomt. Dat is ongeveer 50 km langer dan het huidige traject en zoals gezegd, het gaat door berggebied.

Ik zoek enkele fietsers die dit traject willen uitproberen. Dat betekent dat het traject beoordeeld moet worden op verschillende aspecten, zoals wegdek, overnachtings-mogelijkheden, eet- en drinkgelegenheden, levensmiddelenwinkels. Met name voor de overnachtings-, eet en drinkgelegenheden is het belangrijk dat deze van het voorjaar tot het najaar beschikbaar zijn. Het traject moet ook goed tot redelijk met bepakte fietsen te fietsen zijn wegens de hellingen.

Ik zoek dus avontuurlijke fietsers en fietssters die hier wat tijd in willen steken en die daar het komend voorjaar of de zomer gelegenheid voor hebben. Later is een probleem omdat ik daarna hard aan de slag moet om de herdruk in het najaar klaar te krijgen. Mocht je hier wat in zien of heb je vragen mail mij dan: gbkoelewijn@freeler.nl

Gerrit Koelewijn