Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sachs torpedo pentasport 5 vesnelling. - Forum Wereldfietser

Sachs torpedo pentasport 5 vesnelling.

Even hypothetisch, want vond toevallig een geschikte vervanging.


De in de titel vermelde zit op mijn fiets en brak hem vandaag af. Is een wat ouder type versnelling van wat ik er van vind op het net (vanaf 1987?). Meest eigenaardige zover ik begrijp is dat er twee versnellingskabels op aangesloten zitten, waar er tegenwoordig, en ook op mijn vorige fiets er één op zit. vond dus toevallig een geschikte vervanger, maar vroeg me af, of anders ook gewoon twee voor een enkele draad had kunnen gebruiken, wat lastiger bedienen zal vast (tenzij je in coma ligt of iets, dan alles even lastig) of dat dat toch niet aan te raden is, om een mij misschien nog onbekende reden. Denk vraag hier even, misschien iemand wel even zin in dit vraagstuk.
Deze versie van de naaf kan alleen met twee kabels bediend worden. Binnenin zitten twee palletjes, die voor het schakelen van de versnelling zorgen. Elk bediend met een eigen kabel.
Er bestaat een versie met klickbox, die met één kabel werkt. Daarvan verschilt het binnenwerk van jouw versie.

Op de site van Sheldon Brown vind je een handleiding met de verschillen tussen beide versies.
bij Shimano had je in de begindagen van de 5 versnellingsnaven ook een naaf met 2 kabels.
als je alleen de rechterkabel gebruikte had je gewoon een 3 versnellingsnaaf.
de linkse kabel zorgde eigenlijk voor een hoge of lage gearing.
Veel onderdelen van zo'n naaf waren hetzelfde als een 3 versnellingsnaaf.

Of dat bij jou naaf ook zo is weet ik niet..
de werking van zulke versnelling kun je zien als je googelt: planetair stelsel animatie .
door een onderdeel te 'blokkeren' krijg je de versnellingen (voor de liefhebber: overbrengingsverhoudingen).
5 versnellingen in zo'n pentasport-naaf komen van 2 planetaire stelstels.
Helaas, volgens mij nu de naaf die het wel mooi vind geweest, fiets trapt vaak met maar beetje meer kracht zetten door, wat ik erover vond, lijkt me dat daar tenminste wel aan liggen zal, dus pech, ervaring rijker. Bedankt voor de antwoorden

Ps van dat planetaire stelse begin ik maar niet eens aan, binnenkant van hendel was me een raadsel, verbaasde me dat het werkende had gekregen, al was het maar zaakje van maar gewoon overzetten zoals het bij de vorige zat. Maar bedankt voor de tip, daar niet van (al was die meer algemeen voor eventuele liefhebber).