Additionally, paste this code immediately after the opening tag: msr velo - Forum Wereldfietser

msr velo

hallo

wij hebben een tent msr velo (2de hands)
tof voor de fietsen in te zetten
tijdens het paasweekend hebben we ze voor het eerst gebruikt bij onze tocht van 5 dagen van geraardsbergen naar maastricht. het was niet zo goed weer
als we de tent openzette dachten we dat het boven zijl wat te kort is maar bij veel trekken en passen hebben we ze toch redelijk over het binnentent gekregen
we legden ook een plastiek onder de tent en toch hebben we water in de tent gehad
iemand hier ervaring mee en wat mee doen ?

Lag het grondzeil misschien net iets buiten de buitentent?
Al het water wat van je tent af valt, wordt dan netjes opgevangen door je grondzeil, dus hou daar rekening mee.

Zeker als het ook nog waait, heb je daar last van, dus leg je zeil buiten het bereik daarvan.

Succes!
El & El

he
bedankt voor het antwoord

vind toch wat erg zo een dure tent en last van water door het binnentent grondzeil
ons vroeger tentje uit den aldi heeft eens een gans weekend pukkelpop doorstaan waar het geregend heeft tot dat alles onder de modder zat maar geen water binnen spijtig dat het te veel weegt.

nog iemand anders problemen met de msr en wat ze er aan gedaan hebben want we vinden het echt zonde van het geld om ze niet meer te gebruiken
we willen er trouwens van de zomer van belgie naar girona mee dus hopen we dat we er een beetje kunnen op rekenen op de tent

groetjes

tineke en bono

Hoi wij hebben een westwind tent van nortface ook niet echt een goedkope. Deze heeft ook last van een nat grondzeil, terwijl we wel de footprint gebruiken voor deze tent. Dit is alleen zo als het echt hard regent. De beste oplossing is nog een plastic zeil wat je echt hoog om heel je tent kan heen doen zodat het water er niet onder kan stromen.

Wij hebben altijd veel plezier van onze MSR, behalve dat we de slaapruimte wel héél krap vinden. We hebben dagen in de regen doorgebracht en dan is zo'n ruime voorluifel wel heel plezierig. Wat betreft het natte grondzeil, ik vermoed dat er water is gekomen tussen de tentbodem en je grondzeil, dan krijg je inderdaad een natte bodem ( zo hebben wij ook zelf ondervonden). Zorg dus dat het zeil goed onder de tent zit, of gewoon zonder extra zeil opzetten. Ook dan blijft de bodem droog in hevige regen, zo hebben we met pasen ontdekt. Veel kampeerplezier!

Zelfde probleem gehad met vocht door het grondzeil, ik gebruik geen plastiek onder de tent.
Ook de tentstokken breken meer dan normaal, 5 keer op ± 30 tentovernachtingen vind ik toch redelijk veel.

Volgens mij zouden tentstokken niet één keer mogen breken. Maar goed, afgezien van het water dat keurig van de buitentent omlaag druppelt, en zo op je grondzijl terecht komt, kan het ook nog komen door opgerekte naden in de buitentent.
Jullie zeiden dat die maar net pastte? Misschien teveel spanning op de buitentent gezet om hem maar passend te krijgen, en daarbij de naden opgerekt, waardoor de stikgaatjes open kwamen te staan?
In beide gevallen: als het water onder je grondzijl terecht komt, en dus ook onder je matje, dan druk je het vocht als het ware door je grondzijl heen door je eigen gewicht. Moet je dus echt goed, en vaak duurder, grondzijl hebben aan je tent. Mogelijk komt het nog binnen via een naad in het grondzijl. In dat geval kan je het sealen met seam-seal. Let er dan op deze niet aan de coating-kant aan te brengen, die kan er namelijk door op lossen en dan ben je nog verder van huis.

Een vraag. Hoe ruim is een MSR Velo tent nu eigenlijk.
Is er voldoende slaapruimte voor 2 personen ( 1,86 mtr).
Kunnen er twee fietsen (frame maat 61 met vlinderstuur) in de
voortent geplaatst worden. Is er dan ook nog plaats voor bagage en fietstassen.
Zo niet is er dan een andere tent die voldoet aan deze specificaties en een maximum gewicht heeft van 4,5 kg.
Ik hoop dat iemand mij van advies kan dienen. bvd.

Tokkelaar schreef:Een vraag. Hoe ruim is een MSR Velo tent nu eigenlijk.
Is er voldoende slaapruimte voor 2 personen ( 1,86 mtr).
Zie http://www.msrcorp.com/tents/velo.asp
De slaaplengte van 2,1m is prima voor jullie lengte (ik ben zelf 1,85m en heb een tent van 2,15m inwendig). De breedte houdt niet over, dwz niet om nog veel tassen mee in de tent te nemen. Dat fietsparkeren is voorbehouden aan klein uitgevallen wereldgemiddelde fietsen met het zadel laag en stuur; bovendien meestal 26"-fietsen en zonder spatborden. Helaas zijn wereldgemiddelde burgers maar kleine opdondertjes in vergelijking met veel van ons Nederlanders. Verwacht dus niet dat jullie fietsen in het portaal passen. En als je dan ook nog tassen erbij zou willen moet je jezelf toch eerst inbouwen denk ik...
Maar die fietsen kunnen best buiten blijven staan hoor. Het wemelt op deze site nu niet bepaald van meldingen van diefstal van de leden van de WF.
Leon

Bedankt voor je reactie Leon.
Een alternatief zou een Hilleberg Nallo GT, Saffier(bij Vrijbuiter verkrijgbaar)
of een Vaude Monolight eventueel kunnen zijn.
Heeft iemand hier misschien praktische vakantie ervaring mee.?

Je fietsen ga je nooit binnenkrijgen, maar dat is niet erg: al je bagage past prima in de voortent en dan is er nog voldoende ruimte om er met twee personen op een Lafumastoeltje binnen te eten, erg prettig afgelopen jaar!
Het slaapdeel is lang genoeg, maar redelijk smal. Beiden tegelijk uitkleden met het muggengaas toe vraagt veel liefde.
Omdat de binnentent ook kan worden opgezet zonder buitentent is het niet nodig dat de onderzijde van de buitentent de grond raakt. Onze tassen (10 stuks) houden de eventuele tocht wel weg. Ventilatie is dan ook prima. Het grote voordeel, naast de enorme voortent, vind ik dat de Velo aan elke zijde en opening heeft.
Het grondzeil heeft bij ons ook gelekt, maar toen ik daar na twee jaar mee terug ging naar de winkel kreeg ik een geheel nieuwe tent. Overigens is enige condensvorming onder een thermarestmatje nooit uit te sluiten. Na vijf jaar ervaring zijn we nog steeds erg tevreden; hitte, sneeuw, regen storm, onze Velo houdt zich kranig.

hallo iedereen,
wij (ik en mijn vriendin) zijn ook eigenaar van een msr velo.
mijn fiets : koga lightspeed maat 60 met BOB
haar fiets : koga lightspeed maat 50
en alles gaat in de tent !
moet wel toegeven , de eerste keer was het een beetje puzzelen , maar het gaat ! ben zelf 1m95 en pas ook in de tent :wink: . voor dat waterprobleem . begin met de zijde van het slaapgedeelte aan te spannen. had de eerste keer ook de gedachte dat ik verkeerd bezig was. wij hebben ze nieuw gekocht, en dus kon ze niet gekrompen of dergelijk zijn. de tent is zo gesneden. als je aan de slaapzijde begint, zal je een nogal grote opening opmerken tussen tentzeil en grond, aan de luifelzijde.
we hebben de tent tot nu toe nog niet behandeld aan de naden of zo, ze is intussen al drie jaar en nog geen problemen :) .

MSR Velo is nu te koop voor €350 (tijdelijke actie) op www.futurumshop.nl.

http://www.futurumshop.nl./ice.cgi?temp ... 5001-F0609

Tentstokken zijn onder garantie vervangen, ik heb de tent tijdens mijn laatste vakantie niet zo heel veel gebruikt, maar het probleem lijkt nu opgelost.
Ik heb de tent ingespoten met een spray, en het lek probleem is ook van de baan. Bij een tent in deze prijsklasse had ik dit niet verwacht te moeten doen om droog te liggen.
Over 6 weken vertrek ik weer met de tent, wellicht ga ik ze nu meer gebruiken in tegenstelling tot vorig jaar. Ga mijn bevindingen hier dan ook plaatsen...

Het is de Robens Light Dreamer geworden.
Een 3 persoons tunnel tent van 4,5 kg.
Gekocht bij v Bemmelen in Zoeterwoude Rijndijk. Was dicht bij huis.
Ongeveer dezelfde prijs als die van de Saffier.
Er kunnen twee fietsen in de "leefruimte"geplaatst worden. Zeker in liggende positie.
De echte praktijk zal moeten uitwijzen of het een goede keuze is geweest.
Na de fietsvakantie in de Loire zal ik hier over berichten.
gr.

Chris schreef:Ga mijn bevindingen hier dan ook plaatsen...
De nieuwe tentstokken doen het prima, nu nog het grondzeil eens inspuiten want er komt toch soms veel water door. Ben niet zeker of ik nog een MSR zou kopen als deze versleten is. Als ik een andere tent zou vinden waar de fiets (staand) in de voortent past dan kies ik wellicht daar voor. Deze moet nog wel een paar jaar mee, dus heb alle tijd om uit te kijken naar iets nieuws.

2 + 1/2 week gefietst en gecampeerd in Frankrijk (central Loiregebied)
Laatste 1/2 week regen zodat we wat eerder naar huis zijn gegaan.
Robens tent hield zich waterdicht. Helaas is het niet zo handig om twee fietsen in de "leefruimte" te plaatsen.
Slaapgedeelte is ruim voldoende voor twee personen en in de leefruimte kan je met gemak 8 fiets tassen kwijt en zelf ook nog een beetje comfortabel zitten (koken).
Het is officiel een 3 persoons tent, lekker ruim slaapgedeelte, met een gewicht van ongeveer 4,5 kg.
Volgend jaar richting Drome/Provence voor nog beter fietsvakantiecampeer weer.
Adios.