Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Avontuurlijke fietstocht door USA en Canada, of soortgelijk - Forum Wereldfietser

Avontuurlijke fietstocht door USA en Canada, of soortgelijk

Dit jaar heb ik (man 55 jaar) een sabbatical jaar. En zou ik graag een mooie en langere avontuurlijke fietstocht maken door de USA en Canada.
Dat wil ik niet alleen doen. Ik zoek dus een passende reisgenoot (V/m)
Vertrekken vanaf half april, of later. In overleg dus.
Op dit moment denk ik zelf aan een vertrek in Denver of Salt Lake City in USA, wat goed bereikbaar is bij de heenreis.
Vanaf daar naar het noorden fietsen via een deel van de GDMBR (Great Divide Mountainbike Bike Route).
Aansluitend een stuk door Canada naar Vancouver. Wat ook goed te bereiken, is voor de terugreis.
De route door Canada volgt onder andere de BC TRAIL en de KVT (Kettle Valley Rail Trail).
De essentie van de fietstocht is genieten; van bergen van grote hoogten met klimmen en afdalingen, (wild) kamperen waar nodig en mogelijk, mooie uitzichten, heet en koud, mooie ervaringen en ontmoetingen, onverwachte situaties en veel natuur.
Trajecten over gravel en onverharde wegen en door nationale parken zullen dus ook voorkomen. Net als afzien.
Mijn doel is NIET om heel hard te fietsen of per dag extreem veel miles af te leggen. Het doel is GEEN wedstrijd fietsen.
De exacte invulling van de route, reisperiode en reisduur zal in gezamenlijk overleg verder ingevuld worden.
De essentie moet echter niet te veel geweld aan gedaan worden. Een deel van de route mag ook, als de beschikbare tijd het niet toelaat. Minimaal 30 dagen reisduur geniet de voorkeur.
Wie heeft interesse om dit project samen aan te gaan?

Alternatieve voorstellen voor andere reizen ergens op de wereld met dezelfde essentie zijn zeker ook welkom.
Hoi Chris,

De tocht die je beschrijft maakt me enthousiast. Ik zocht de GDMBR en de BC trail op en zag dat ze beide veelal door bike-packers gefietst worden. Is dat ook jouw idee of fiets je met 'gewone' fietstassen?
Groeten, Judith
Half april is wel erg vroeg voor het noordelijke deel van de GDMBR. Ik schat dat pas vanaf half mei de meeste passen sneeuwvrij zijn. De Great Divide race start in de eerste week van juni en die heeft soms nog last van sneeuwvelden en onberijdbare wegen door smeltwater.
https://bikepacking.com/routes/great-di ... ute-gdmbr/

"At elevation, the weather can switch in the blink of an eye. In general, the route is mostly passable during late June through mid-October, but be aware that it can snow at elevation any time of the year. After much research, we decided that a mid August departure date would be close to ideal. The weather in Canada and northern Montana would be relatively warm and we would beat the snow in Colorado while escaping the heat of New Mexico."

Maar dat is de 'traditionele' noord naar zuid richting.
Hoi Chris,
klinkt als een mooi avontuur en kan me zeker vinden in je uitgangspunten.
Ik - man 62, voldoende tijd (en een vrouw met te weinig tijd ;-) ) - heb dus zeker interesse om samen zo'n tocht te maken.
Zal ik je een PB sturen met meer info?
Vriendelijke groeten,
Martin
math schreef:
vr 16 feb, 2024 18:16
Half april is wel erg vroeg voor het noordelijke deel van de GDMBR. Ik schat dat pas vanaf half mei de meeste passen sneeuwvrij zijn. De Great Divide race start in de eerste week van juni en die heeft soms nog last van sneeuwvelden en onberijdbare wegen door smeltwater.
Hallo Math,
Dat is inderdaad een zeer belangrijk punt. Het weer. En er op voorbereid zijn met een geschikte uitrusting. Door de grote hoogten is de kans op nat, sneeuw en koud weer en veel wind altijd wel aanwezig. Zover ik het heb kunnen achterhalen lijkt augustus pas de maand te zijn met de kleinste kans op slecht weer. Het hangt er vooral vanaf waar op de route je bent in welke periode. Een deel van de route door bijvoorbeeld Britisch Columbia, welke ik ook wil fietsen, heeft in juni zelf al uitstekend weer. Ondanks dat het toch ook ver naar het noorden ligt. Niet eerder dan juni vertrekken op de GDMBR lijkt inderdaad verstandig te zijn.
Judith-on-wheels schreef:
vr 16 feb, 2024 10:58
Hoi Chris,

De tocht die je beschrijft maakt me enthousiast. Ik zocht de GDMBR en de BC trail op en zag dat ze beide veelal door bike-packers gefietst worden. Is dat ook jouw idee of fiets je met 'gewone' fietstassen?
Groeten, Judith
Hallo Judith,
Ja, die trend van touren maken op de bikepacking manier heb ik ook bekeken. Ligt, snel, en beter geschikt voor extremere tracks en touren Je zou haast het idee krijgen dat het niet anders kan. Toch gingen er al sinds de 18 honderd einde van de eeuw jaren al mensen met de fiets en bagage op vakantie. En dat ging ook zonder bikepacking stuff.
Voor deze tour over de GDMBR en de BC trail is een bikepacking uitrusting geen must volgens mij.
Een fiets met niet te smalle banden en gewone fietstassen werkt ook. Ik heb ook geen bikepacking fiets en spullen.
En zal dus gebruiken wat ik altijd gebruikt heb. En aangezien de tour wat langer duurt door wat onbewoond gebied, denk ik dat ik de noodzakelijke spullen ook helemaal niet kwijt kan op de bikepacking manier. Ik vind het fijn om voldoende eten en warme spullen mee te kunnen nemen. En kookgerei. Zoals ik schreef zie ik het niet als een wedstrijd. En wens ik me ook niet uit te rusten als voor een wedstrijd. Natuurlijk moet de fiets wel geschikt zijn hiervoor. En is aandacht voor het niet overbeladen goed. Dus mijn antwoord is met gewone fietstassen.
Hopelijk is je enthousiasme er niet minder door geworden,
Groeten, Chris
Op youtube kanaal 'persuing mountains' staat een verslag over (een deel van) de GDMBR. Zij deden het ook met normale tassen. En zeker niet lullig bedoelt, maar als zij het kunnen...
Nadat ik de GDMBR in 2010 Zuid→Noord en in 2012 Noord→Zuid gereden heb en veel verslagen gelezen had, heb ik onderstaand plaatje gemaakt. De ontwerper van de GDMBR route, Michael McCoy, verwijst naar dit plaatje in de 2e druk van zijn gidsje Cycling the Great Divide.
Als ik het plaatje opnieuw zou maken, zou ik de seizoengrenzen wat minder scherp aanzetten. Er is een grijs gebied aan beide kanten van het venster omdat het weer elk jaar anders is en ook door klimaatverandering.
Juni is waarschijnlijk de beste start als je van SLC of Denver naar het noorden gaat. Ook de Kettle Valley trail is juni prima te doen.
weather window2.jpg
math schreef:
zo 18 feb, 2024 14:35
Nadat ik de GDMBR in 2010 Zuid→Noord en in 2012 Noord→Zuid gereden heb en veel verslagen gelezen had, heb ik onderstaand plaatje gemaakt. De ontwerper van de GDMBR route, Michael McCoy, verwijst naar dit plaatje in de 2e druk van zijn gidsje Cycling the Great Divide.
Als ik het plaatje opnieuw zou maken, zou ik de seizoengrenzen wat minder scherp aanzetten. Er is een grijs gebied aan beide kanten van het venster omdat het weer elk jaar anders is en ook door klimaatverandering.
Juni is waarschijnlijk de beste start als je van SLC of Denver naar het noorden gaat. Ook de Kettle Valley trail is juni prima te doen.
Hoi Math, dank je wel voor die toelichting. Een mooi en duidelijk plaatje. Ja, begin juni vertrekken begint langzaamaan ook mijn voorkeur te krijgen. Je hebt de route in beide richtingen gefietst. Welke geniet jouw persoonlijke voorkeur?
Hoi Chris,

Bedankt voor je antwoord en sorry voor mijn late reactie. Ik ben nog steeds enthousiast. Zelf heb ik ook geen uitrusting voor bike packing en het lijkt me te beperkt wat je mee kunt nemen.
Goede adviezen komen er binnen over de beste periode om te fietsen door noordelijk Amerika en Canada. Als je de route omgekeerd zou fietsen heb je meer tijd om 'in te fietsen'. De Kettle Valley Rail Trail heeft minder hoogteverschillen dan de GBMDR of wil je juist die hoge bergtoppen aan het begin hebben?

groeten, Judith
Judith-on-wheels schreef:
ma 26 feb, 2024 15:51

Hoi Chris,

Bedankt voor je antwoord en sorry voor mijn late reactie. Ik ben nog steeds enthousiast. Zelf heb ik ook geen uitrusting voor bike packing en het lijkt me te beperkt wat je mee kunt nemen.
Goede adviezen komen er binnen over de beste periode om te fietsen door noordelijk Amerika en Canada. Als je de route omgekeerd zou fietsen heb je meer tijd om 'in te fietsen'. De Kettle Valley Rail Trail heeft minder hoogteverschillen dan de GBMDR of wil je juist die hoge bergtoppen aan het begin hebben?

groeten, Judith
`


Goedeavond Judith,

Bedankt voor je reactie. Je hebt je al goed ingelezen.
Goed dat je mee denk en de route kritisch bekeken hebt.
De input van andere forum leden draagt ook goed bij om het plaatje duidelijker te krijgen. Vooral dank aan gebruiker math.
Ja, ik ben het met je eens dat de Kettle Valley Rail Trail (KVR) goed geschikt is om in te fietsen.
De KVT is een onderdeel van de BC trail. De BC Trail is mijn actuele voorkeurs route door Britisch Columbia. Tussen Fernie en Vancouver.
In de buurt van Fernie treffen de BC Trail en de GDMBR elkaar.
Van een Warmshower (WS) contact in Kelowna heb ik vernomen dat de KVT in juni al goed befietsbaar is en dat het weer er dan goed is.
WS zie ik ook als een goede manier om soortgenoten te treffen en te overnachten. Naast kamperen. Indien er WS beschikbaar zijn op de route. Zelf ben ik ook WS host bij mij thuis.
Het plaatje van math zou ik als richtlijn willen aanhouden voor de vroegste starttijd van het GDMBR deel.
Wat mij betreft is andersom te fietsen zeker te overwegen.
Net zoals eventueel verder naar het zuiden eindigen of starten. Of het deel tot Banff toevoegen.
Een en ander in overleg.
Aangezien ik een jaar beschikbaar ben hiervoor ben ik flexibel om me aan te passen qua start datum.

Groeten, Chris
Ik heb de Kettle Valley trail in de laatste week van juni gereden. Er was toen geen spoor van sneeuw meer.
https://www.crazyguyonabike.com/doc/pag ... 77656&v=9E
Overigens viel de KVT mij een beetje tegen. De Myra Canyon is natuurlijk prachtig, maar flinke stukken van de KTV liggen in de bodem van de vallei waardoor je weinig uitzicht hebt. Het pad was vaak omgeschoffeld is door ATV's (all terrain vehicles). Ik heb vaker gekozen voor een wat hoger gelegen parallel-weg (zie mijn kaartjes bij de etappes).

Nog even ingaand op de vraag over een voorkeur voor de richting van de GDMB route. Die heb ik niet.
Het is een prachtige route die ik nog best een derde keer zou willen doen, geeft niet in welke richting.
In het voorjaar hadden we meer last van restanten van sneeuwvelden, wat op sommige onverharde wegen zorgt voor een kleverige kleilaag die aan je banden plakt waardoor wielen vastlopen. Bordjes 'impassable when wet' serieus nemen! Ook meer last van muggen in mei-juni.
Hoi Math,
Heel mooi gedocumenteerd, al jouw fietstochten.
Zeer leuk en zinvol om te lezen.
Ben er wel even zoet mee.
Groeten, Chris
math schreef:
di 27 feb, 2024 00:14
Ik heb de Kettle Valley trail in de laatste week van juni gereden. Er was toen geen spoor van sneeuw meer.
https://www.crazyguyonabike.com/doc/pag ... 77656&v=9E
Overigens viel de KVT mij een beetje tegen. De Myra Canyon is natuurlijk prachtig, maar flinke stukken van de KTV liggen in de bodem van de vallei waardoor je weinig uitzicht hebt. Het pad was vaak omgeschoffeld is door ATV's (all terrain vehicles). Ik heb vaker gekozen voor een wat hoger gelegen parallel-weg (zie mijn kaartjes bij de etappes).

Nog even ingaand op de vraag over een voorkeur voor de richting van de GDMB route. Die heb ik niet.
Het is een prachtige route die ik nog best een derde keer zou willen doen, geeft niet in welke richting.
In het voorjaar hadden we meer last van restanten van sneeuwvelden, wat op sommige onverharde wegen zorgt voor een kleverige kleilaag die aan je banden plakt waardoor wielen vastlopen. Bordjes 'impassable when wet' serieus nemen! Ook meer last van muggen in mei-juni.
Er zijn zelfs mensen die de GDMBR met een tandem hebben gereden (ook de minder makkelijke delen). Hoewel de fiets het op een gegeven moment liet afweten. Lezenswaardig is verder de website van Alissa Bell en haar bijdrage aan de website van de ACA.