Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwakke polsgewrichten: wat helpt? - Forum Wereldfietser

Zwakke polsgewrichten: wat helpt?

Hey fietsers!

Ik heb snel last van mijn pols gewrichten wanneer ik langere tijd ga fietsen.
Ik verhelp dit door vaak van stand te wisselen hoe ik mijn hand op het stuur heb, maar dit is eigenlijk niet prettig. Ik heb het met een brace/tape geprobeerd maar dat is (vooral in de zomer) warm en zweterig. Ik heb een vlinderstuur geprobeerd, maar daar merkte ik eigenlijk geen verschil bij.

Ik vroeg mij of er mensen zijn die ook 'zwakke' polsen hebben en wat daarbij nog zou kunnen helpen? Ik heb fietshandschoentjes nog niet geprobeerd omdat die meer voor grip zijn (dacht ik?) en de pijn zit hem bij mij echt in het gewricht waar langdurig druk op komt te staan.

Alle tips zijn welkom :)
MiekeVernede schreef: Hey fietsers!

Ik heb snel last van mijn pols gewrichten wanneer ik langere tijd ga fietsen.

Alle tips zijn welkom :)
Wat is dat een langere tijd.

Nog eens nalopen hoe je op de fiets zit. Bijvoorbeeld de punt van het zadel naar beneden zal de polsen iets zwaarder belasten omdat je het naar voren glijden automatisch gaat compenseren.
Kracht training zal altijd helpen.
Zorgen dat je sterkere polsen krijgt, en dan dit ook in stand houden. Als je slappe polsen hebt en vervolgens 'opeens' en 'lange tijd' met je halve lichaamsgewicht erop gaat hangen, met een beetje pech ook nog hortend en stotend; dan ga je dat voelen ja.

Ik heb afgelopen jaar na een polsblessure mijn stuur wat hoger gezet, zodat ik wat rechter op zat en er minder gewicht op mijn handen kwam te rusten. Let op dat dit dan weer niet ten koste van je zitvlak gaat ;)
Al Ergon handvaten geprobeerd? Deze ondersteunen je polsen, mits ze goed staan afgesteld.
Ander stuur, andere handvaten, ingenieuze handschoentjes, allemaal geprobeerd, maar in mijn geval helpt er maar één ding: een fiets waar je (in min of meerdere mate) rechtop zit. Immers, je achterwerk is er voor gemaakt om je gewicht te dragen, je polsen niet.
Het is helaas onverstandig om zomaar tips over een fietshouding te geven zonder dat duidelijk is wat de oorzaak is en hoe je nu op de fiets zit. Voor je het weet wordt het alleen maar erger.

Wel is het logisch dat de druk op de polsen lager wordt naarmate je rechterop zit. Dit is één van de redenen waarom veel mensen een voorkeur hebben voor meer rechtopzittende houding. Maar misschien is dat niet nodig.

Het beste zou zijn om een deskundige hierover te raadplegen. Ook kun je je fietshouding eens checken met een website als deze: https://www.ergotec.de/nl/detail-nl/erg ... fiets.html
Hieronder nog een goed/foutplaatje waarin duidelijk gemaakt wordt dat geknikte polsen niet goed zijn, net als bijvoorbeeld gestrekte armen of zelfs overstrekte armen. (Dank aan orthopedieherentals)
Afbeelding

Je kunt ook een foto van je eigen houding hier plaatsen natuurlijk.
MiekeVernede schreef:
do 08 feb, 2024 13:13
Ik heb snel last van mijn pols gewrichten wanneer ik langere tijd ga fietsen.
Wat gebeurt er precies als jij last van je polsgewrichten krijgt?
Pijn, tintelingen, doorhangen (zie foto hierboven)?

Hoeveel hoger/lager staat je stuur t.o.v. je zadel?
Tja beste is om iemand met verstand van zaken er naar te laten kijken.

Want we weten hier bijna niks over jou, welke fiets, hoe diep je zit, hoe oud, hoe lenig etc.

Een bepaalde zit heeft een daarbij passend gebogen stuur nodig, op een e-bike waar je zelf weinig doet zijn dingen ook weer anders.

Als je in de buurt van Wageningen woont kan je evt een afspraak maken met Roel Peerenboom voor een bikefit, die doet dat vaak voor vakantiefietsers en doet dat terwijl je op je eigen fiets zit.
MiekeVernede schreef:
do 08 feb, 2024 13:13
Ik vroeg mij of er mensen zijn die ook 'zwakke' polsen hebben en wat daarbij nog zou kunnen helpen? Ik heb fietshandschoentjes nog niet geprobeerd omdat die meer voor grip zijn (dacht ik?) en de pijn zit hem bij mij echt in het gewricht waar langdurig druk op komt te staan.

Alle tips zijn welkom :)
Naast alle goede adviezen die al gegeven zijn.

mijn gewrichten zijn ook gevoelig voor (over)belasting. Ellebogen en in mindere mate polsen. Meer vanuit fysiek werk dan op de fiets trouwens, dat terzijde. Wat mij erg helpt is Yoga. Om bijvoorbeeld gericht je polsen sterker te maken, maar ook betere doorbloeding en soepeler in de spieren en bindweefsels van het gewricht.
Het aardige vind ik dat je lessen kunt volgen, maar ook heel eenvoudig thuis oefeningen kunt doen op elk gewenst ogenblik.
Als niks helpt probeer dan eens een ligfiets, huur er eens een bij treekertreks bijvoorbeeld (https://www.treekertreks.nl/) Het is natuurlijk niet de goedkoopste optie (al zijn er ok prima 2e hands te koop) maar van polsproblemen of een stijve nek heb ik geen last meer.
Een ander stuur deed bij mij wel wonderen. Had eerst een kort recht stuur. En nu een breder gebogen stuur. Veel comfortabeler en mijn rijgedrag is er niet negatief door aangepast.
Back sweep, up sweep.
Als je polsen ontspannen zijn scheelt dat een stuk.
A bit more sweep.
Laat je handen ontspannen een beetje voor je hangen met je vingers alsof je een stuur vasthoudt en dan zie je dat je handen niet in een rechte lijn hangen maar met een hoek tov de rechte lijn.
Zoek een stuur dat past bij een onstpannen houding van je handen.
Drop bar al eens geprobeerd?
Probeer tip 1, tip 2, tip 3 ... etc. etc. ... om er na een ruim half jaar achter te komen dat iets van 2 minuten en nul euro de oplossing is, maar dat de zomer helaas voorbij is.
Leon schreef:
do 08 feb, 2024 22:42
om er na een ruim half jaar achter te komen dat iets van 2 minuten en nul euro de oplossing is
De spanning is bijna ondragelijk ............?????
Zoek even terug. Ik heb al uiitgebreid gereageerd.
Hele goede adviezen allemaal. Dank daarvoor!!!

Mijn pols staat inderdaad in de verkeerde hoek als ik dat plaatje zo bekijk dus daar zal mijn focus voor nu op liggen. Mijn ouders wonen in Wageningen dus zal eens kijken of ik een bikefit en mogelijk ander stuur kan proberen. En die ergon handvatten is ook een goed idee. :)
Ik heb hypermobiele polsen waar ik bij het fietsen soms ook last van kreeg. Dit is wat bij mij in de loop der jaren geholpen heeft:

- Zitten met 'verticale' handen, met de vingers boven in plaats van naast elkaar (zoals o.a. kan op bar-ends op een plat stuur en bij een racestuur op de remgrepen of onderin de beugel), gaat beter dan met horizontale (zoals op een recht stuur en de plaatjes hierboven). Als je vanuit ontspannen bungelen je handen naar voren beweegt, komen ze immers verticaal uit, niet horizontaal, en die horizontale houding geeft extra spierspanning. Je bent dan ook het probleem van het plaatje kwijt. Overigens, die gestrekte pols van het 'goede' plaatje lijkt mij eerlijk gezegd niet realistisch: dat houd je geen uren vol en het geeft veel spanning over je armen en dat gaat naar je schouders en nek. Helemaal doorgezakt is ook niet goed, maar het moet niet echt kracht kosten.
- Al gezegd: bike-fit: om te zorgen voor een goede afstelling voor verhouding druk polsen-kont, niet te ver hoeven reiken, juiste breedte stuur e.d.
- Ergonomische handvatten. (Vlinderstuur vond ik ook niks)
- Brace bij klachten - want dan kan ik wel doorfietsen. Dan maar wat zweterig.
- De grootste stap vooruit voor mij sluit aan bij de ervaring van Grandonneur hierboven: yoga. Ik heb in een paar jaar tijd geleidelijk veel sterkere en stabielere polsen gekregen dankzij de vele planken en downward facing dogs daarin. Ik denk bovendien dat de betere 'core stability' ook nog uitmaakt voor m'n zithouding. Yoga heeft nog meer positieve effecten natuurlijk, en ik vind het nog leuk ook, in tegenstelling tot een heleboel andere, meer specifieke oefenvormen.

Twee andere tips:
- Zorg dat je je houding af kunt wisselen, dus niet maar één manier waarop je het stuur vast kunt houden.
- Overweeg een opzetstuur waar je op kan 'liggen' (zoals op een tijdritfiets). Dat ontlast je polsen super!

Als ik er veel last van zou blijven houden, zou ik ook over een ligfiets na gaan denken.

Louise
Louise schreef:
vr 09 feb, 2024 13:43
Overigens, die gestrekte pols van het 'goede' plaatje lijkt mij eerlijk gezegd niet realistisch:
Mee eens. Ik heb vooral naar een plaatje gezocht van de foute situatie met zwaar geknikte polsen. Dat is een veel voorkomende foute houding. Uiteraard kan het op veel manieren beter dan dat, als het inderdaad maar meer ontspannen en afwisselend is.
Heel, heel lang geleden was ik in opleiding tot architect. Dat betekende hele dagen achter de tekentafel. Dat valt om de drommel niet mee, en "dingen" gingen op den duur zeer doen.

Een toen actuele discussie was of je er nu achter moest staan of juist zitten. Meningen verschilden, discussies liepen hoog op. Wie had gelijk?

Uiteindelijk bleek iedere houding, als je hem maar lang genoeg volhoudt, fout. De oplossing was dus afwisselen tussen staan en zitten.

Met die kennis heb ik al mijn fietsen waar ik verder dan tien kilometer op wil kunnen fietsen uitgerust met racebochten omdat die veel verschillende handposities bieden. (Vlindersturen doen dat ook, maar die zijn niet cool :wink: ). Van polsen en handen heb ik sindsdien geen last meer.

Klassieke 'Maes'-modellen bevallen mij heel goed, en zogenaamde randonneur-sturen (Randnner, volgens Sakae Ringyo) zijn ook erg fijn, vanwege de lichte 'sweep' naar achteren en naar boven die ze hebben.

YMMV, zoals altijd.

Sakae Road Champion Randnner:

Afbeelding