Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trein naar Luxemburg - Forum Wereldfietser

Trein naar Luxemburg

Hoi, begin mei wil ik met fiets in de trein van Hilversum naar Luxemburg stad.
In de ÖBB app zie ik wel de dienstregeling, maar kan ik geen tickets boeken.

Ben ik nog te vroeg?

Is er een andere manier om het te doen (ik denk bijv aan het loket van NS international)
Fiets-mee ken ik, maar vind ik best prijzig dus dat is nog even geen optie.

Als iemand ervaring of tips heeft, graag :D
Bij Deutsche Bahn vind ik dit:

vertrek 10:29
geplande aankomst 17:48
Duur:7h 19min3 Overstappen

Van: Hilversum
Naar: Luxembourg

vanaf€ 61,70
Bedankt Bert, gelijk gelukt.

Ik moet mezelf echt nog wegwijs maken met het internationaal reizen met de trein, ik heb te moeilijk gedacht. Al doende leert men, ik hoop dat t goed is gegaan met de boeking.
Wel bizar hoe makkelijk het boeken van een vliegticket is en hoe onwennig/onhandig het is voor de trein...

Wat ik mij nu nog afvraag: ik heb nu een pdf met een qr code.
In Nederland gebruiken we de ov chipkaart. Hoe kom ik nu door de poortjes zonder nog extra kosten te maken?
Je komt door de poortjes door je QRcode te scannen op 1 van de poortjes met een glazen venster ( zoals bij de zelfscankassa)
Bij het loket van ns internationaal kunnen ze je wel helpen. Ik heb daar een keer mijn complete treinreis met fiets laten regelen, met de obb nightjet heen naar Linz en terug vanuit Berlijn. De dame aan het loket was er wel zowat een half uur mee bezig, een fiets erbij maakt het echt wel wat ingewikkelder maar het is allemaal gelukt. En zonder extra kosten.
alma schreef:
do 08 feb, 2024 18:30
Je komt door de poortjes door je QRcode te scannen op 1 van de poortjes met een glazen venster ( zoals bij de zelfscankassa)
Dank je wel!
Er zijn internationale "loketten" op:
Amsterdam Centraal
Rotterdam Centraal
Den Haag Centraal
Utrecht Centraal
Arnhem Centraal
Schiphol
Je kunt kiezen voor een overstap op Brussel-Noord of via Maastricht en Luik.
Reservering voor de fiets is alleen noodzakelijk in de zomervakantie tussen Amsterdam en Brussel.
alma schreef:
do 08 feb, 2024 18:30
Je komt door de poortjes door je QRcode te scannen op 1 van de poortjes met een glazen venster ( zoals bij de zelfscankassa)
En er is een poortje met een bredere doorgang waar je met rolstoel, kinderwagen of fiets makkelijk door kan.
alma schreef:
do 08 feb, 2024 18:30
Je komt door de poortjes door je QRcode te scannen op 1 van de poortjes met een glazen venster ( zoals bij de zelfscankassa)
Ik heb helaas met schade en schande gemerkt dat dit helaas niet altijd goed werkt... al 3 keer gehad dat ik op een station in het buitenland (praag, berlijn en salzburg) bij het loket tickets voor mijzelf + fiets kocht, en dat de op de tickets aanwezige QR-code niet werkte op de scanner van de poortjes bij R'dam Alexander.

Dit is best vervelend als het op een station gebeurt waar de boel hermetisch is afgesloten met poortjes EN er geen NS-personeel rondloopt. Dan moet je of je charmes in de strijd gooien om met iemand anders mee te glippen, of je moet de boel over de poortjes heen tillen en eroverheen klimmen...

Ik hoop dat dit incidenten zijn en ik gewoon extreme pech had, en niet dat dit vaker gebeurt; het is namelijk best treurig..
Bert van Sprang schreef:
do 08 feb, 2024 17:09
Bij Deutsche Bahn vind ik dit:

vertrek 10:29
geplande aankomst 17:48
Duur:7h 19min3 Overstappen

Van: Hilversum
Naar: Luxembourg

vanaf€ 61,70
Dit is via Arnhem, Düsseldorf en Koblenz naar Luxemburg.
Ook op andere tijdstippen, altijd via Düsseldorf en Koblenz en niet via Luik of Brussel.
DaVinci schreef:
do 08 feb, 2024 20:55
Bert van Sprang schreef:
do 08 feb, 2024 17:09
Bij Deutsche Bahn vind ik dit:

vertrek 10:29
geplande aankomst 17:48
Duur:7h 19min3 Overstappen

Van: Hilversum
Naar: Luxembourg

vanaf€ 61,70
Dit is via Arnhem, Düsseldorf en Koblenz naar Luxemburg.
Ook op andere tijdstippen, altijd via Düsseldorf en Koblenz en niet via Luik of Brussel.
Klopt, de dienstregeling had ik al gezien.
Inmiddels ook een (1e klas) ticket gekocht.
De voorpret kan beginnen!
Sannesport schreef:
do 08 feb, 2024 21:03
Klopt, de dienstregeling had ik al gezien.
Inmiddels ook een (1e klas) ticket gekocht.
De voorpret kan beginnen!
Ben benieuwd hoe dat gaat aflopen.
Ik heb een aantal jaren een eersteklasticket met fiets gekocht naar Genève.
Nou, nou nou.
In Duitsland mocht de fiets niet op het balkon van de eersteklas coupe met als gevolg dat de hele reis door Duitsland is afgelegd in de tweede klas en in Zwitserland mocht de fiets helemaal niet mee met de sneltrein en werd gedoogd in de tweedeklas regionale trein.
Dacht ik lekker luxe en ontspannen te kunnen reizen.
Mooi niet.
Polariteit schreef:
do 08 feb, 2024 20:05
alma schreef:
do 08 feb, 2024 18:30
Je komt door de poortjes door je QRcode te scannen op 1 van de poortjes met een glazen venster ( zoals bij de zelfscankassa)
Ik heb helaas met schade en schande gemerkt dat dit helaas niet altijd goed werkt... al 3 keer gehad dat ik op een station in het buitenland (praag, berlijn en salzburg) bij het loket tickets voor mijzelf + fiets kocht, en dat de op de tickets aanwezige QR-code niet werkte op de scanner van de poortjes bij R'dam Alexander.

Dit is best vervelend als het op een station gebeurt waar de boel hermetisch is afgesloten met poortjes EN er geen NS-personeel rondloopt. Dan moet je of je charmes in de strijd gooien om met iemand anders mee te glippen, of je moet de boel over de poortjes heen tillen en eroverheen klimmen...

Ik hoop dat dit incidenten zijn en ik gewoon extreme pech had, en niet dat dit vaker gebeurt; het is namelijk best treurig..
Stond op het treinkaartje "Rotterdam-Alexander"?
bert sitters schreef:
do 08 feb, 2024 22:59
Polariteit schreef:
do 08 feb, 2024 20:05
alma schreef:
do 08 feb, 2024 18:30
Je komt door de poortjes door je QRcode te scannen op 1 van de poortjes met een glazen venster ( zoals bij de zelfscankassa)
Ik heb helaas met schade en schande gemerkt dat dit helaas niet altijd goed werkt... al 3 keer gehad dat ik op een station in het buitenland (praag, berlijn en salzburg) bij het loket tickets voor mijzelf + fiets kocht, en dat de op de tickets aanwezige QR-code niet werkte op de scanner van de poortjes bij R'dam Alexander.

Dit is best vervelend als het op een station gebeurt waar de boel hermetisch is afgesloten met poortjes EN er geen NS-personeel rondloopt. Dan moet je of je charmes in de strijd gooien om met iemand anders mee te glippen, of je moet de boel over de poortjes heen tillen en eroverheen klimmen...

Ik hoop dat dit incidenten zijn en ik gewoon extreme pech had, en niet dat dit vaker gebeurt; het is namelijk best treurig..
Stond op het treinkaartje "Rotterdam-Alexander"?
Uiteraard :roll:
Ik ben nog nooit met een internationaal kaartje op Rotterdam Alexander in - of uitgetapt. Wel vaak op Amsterdam Centraal en daar ging het altijd uitstekend.
Overigens, heb je jouw klacht over Rotterdam Alexander gemeld? Als op jouw treinkaartje de bestemming Rotterdam Alexander staat, dan moet je met het kaartje op de scanner het poortje kunnen openen.
Poppink schreef:
do 08 feb, 2024 22:17
Sannesport schreef:
do 08 feb, 2024 21:03
Klopt, de dienstregeling had ik al gezien.
Inmiddels ook een (1e klas) ticket gekocht.
De voorpret kan beginnen!
Ben benieuwd hoe dat gaat aflopen.
Ik laat t weten.
Ik zie in elk geval dat ik naast een geboekte stoel ook een geboekte plaats heb in t fietsenrijtuig. In elk geval voor t laatste stuk van 5 uur. Dus ben hoopvol gestemd op relaxt reizen :D
Polariteit schreef:
do 08 feb, 2024 20:05
Ik heb helaas met schade en schande gemerkt dat dit helaas niet altijd goed werkt... al 3 keer gehad dat ik op een station in het buitenland (praag, berlijn en salzburg) bij het loket tickets voor mijzelf + fiets kocht, en dat de op de tickets aanwezige QR-code niet werkte op de scanner van de poortjes bij R'dam Alexander.
Dit is best vervelend als het op een station gebeurt waar de boel hermetisch is afgesloten met poortjes EN er geen NS-personeel rondloopt. Dan moet je of je charmes in de strijd gooien om met iemand anders mee te glippen, of je moet de boel over de poortjes heen tillen en eroverheen klimmen...
Ik hoop dat dit incidenten zijn en ik gewoon extreme pech had, en niet dat dit vaker gebeurt; het is namelijk best treurig..
Je kunt dan toch het poortje openen met je OV-chipkaart en met die kaart gelijk weer uitchecken aan de andere kant? Of je gebruikt de infoknop die ergens bij de poorten zit. Dan doen ze hem voor je open
Er staat toch "internationaal" op de bekende gele NS-kaartjesautomaten op grote stations? In mijn geval heb ik het kaartje naar Ettelbrück zo makkelijk hieruit verkregen.
Weliswaar in 2013, maar wel gelukt. Let wel op dat het "via-station" automatisch op Roosendaal staat, hierop toetsen en klik op Maastricht-Visé.
Aangezien ik vanwege m'n werk al aan treinabonnement tussen Baflo en Groningen had, zijn de vertrekplaatsen op de beide kaarten daarom verschillend.
Of anders online op NS-Internationaal.
Twee kaartjes.jpg