Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ketting smeren met wat - Forum Wereldfietser

ketting smeren met wat

op reis eindig ik de dag vaak met een fraaie zwarte afdruk van mijn grootste voorblad op mijn rechterkuit.

ik heb in het verleden met wax gereden en toen was het aanzienlijk minder alleen volgens de procedure moet je de ketting eerst helemaal ontvetten en dat spreekt mij minder aan omdat je dan alle diep liggende smering verwijdert . nu zou je in een oude pan kaarsten kunnen smelten en daar de ontvette nieuwe ketting in kunnen laten zwemmen. Maar het wordt mij toch wel erg omslachtig.

Nu helpt het natuurlijk om elke avond de ketting met een oude lap schoon te vegen, dat heb ik mij nu stellig voorgenomen om te gaan doen.

Ik heb gelezen over wet en dry lube (trekt geen vuil aan) maar de berichten zijn niet 100% enthousiast. Ik had het plan met dry lube op pad te gaan (in principe regent het niet zo vaak hoop ik) ,
Welicht hebben jullie ervaring met middel dat praktisch in het gebruik is.

ik hoor graag
robgru schreef:
do 08 feb, 2024 23:21
ik hoor graag
Leg je oor eens te luister op youtube.
Ik gebruik nu een aantal jaren Pedro's wax. Ik ben er tevreden over want mijn kettingen gaan nu kanger mee, maar het is wel duidelijk niet erg geschikt voor nat weer. Als je er de tuislang op zet en je draait dan zie je het wegspoelen. Mij remedie is niet in de regen fietsen met die fiets. :D

Het idee van "diepe smering" is een mythe. Een ketting bestaat namelijk uit slechts enkele soorten onderdelen en door capillaire werking komen alle vloeistoffen die je daar opdruppelt in tienden van seconden op alle mogelijke plekken, ook de allersmalste. De eersre ca. 3 smeerbeurten heb je idd meer nodig. Het potje gaat bij mij iets van 4000 km mee.
Wel moet een op een dragervloeistof gebaseerd waxsmeermiddel drogen voordat je gaat fietsen. Je hebt spul dat op water gebaseerd is, dat moet liefst een nacht drogen. Je hebt ook alcoholgebaseerd spul dat veel sneller droogt. Ee nieuwe versie van Pedro's schijnt alcoholgebaseerd te zijn. Ik heb nog een flinke voorraad van het oude in de koelkast.
Of een spul een beetje werkt hangt vooral van de hoeveelheid wax af ten opzichte van de hoeveelheid oplosmiddel. Ik heb ooit een potje van een tientje gehad dat geheid voor 99% verdampte. Dat werkte voor geen meter. De bewering erop dat de ketting mooi schoon bleef klopte, want er zat niks in. Maar mijn ketting was wel in recordtijd versleten.

De nieuwe ketting ontvet ik met wasbenzine in een cascadesysteem. De nieuwe ketting gaat eerst in jampotje 1, met wasbenzine waar al 3x eerder een ketting in heb ontvet. Daarna in een potje met ... 2x. ...1x ... en dan in een potje met een beetje maagdelijk schone wasbenzine.

Op Youtube is elk gewenst antwoord wel te vinden hierover, afhankelijk van het filmpje natuurlijk.
robgru schreef:
do 08 feb, 2024 23:21
op reis eindig ik de dag vaak met een fraaie zwarte afdruk van mijn grootste voorblad op mijn rechterkuit.
Oplossing: niet met je been tegen je ketting aan gaan staan. :lol:
robgru schreef:
do 08 feb, 2024 23:21
op reis eindig ik de dag vaak met een fraaie zwarte afdruk van mijn grootste voorblad op mijn rechterkuit.
Dat scheelt weer, hoef je geen tattoo te nemen:
IMG_0719.png
Hangt ook een beetje van je gewenste fietsgebruik af denk ik; Voor de ritjes rond huis of de kortere/droge tochten is het zeker te overwegen naar een wax (of drip-wax) te gaan. Efficienter (oke, marginaal), schoner en je ketting gaat langer mee. Dry-lubes schijnen vrij beroerd te zijn, maar wil je zoiets toch overwegen zou ik bovengenoemde drip-wax gebruiken.


Maar voor de wat langere tochten heb ik toch wel ervaren dat je beter bij een smeermiddel op basis van olie kan blijven. Die drip-waxen zijn vrijwel altijd op waterbasis, wat betekend dat dit niet echt watervast is en na een regenbui (of nat wegdek) het vrij snel van je ketting is afgespoeld. En ook als je bijvoorbeeld onderweg 's avonds je ketting opnieuw smeert, en het koelt 's nachts af naar het douwpunt, is de volgende ochtend je ketting niet opgedroogd (wat wel vrij essentieel is voor drip-wax).

succes!
Ik gebruik sinds een jaar Squirt Lube. Wax op waterbasis. Het bevalt mij veel beter dan olie. De fiets blijft schoner en het smeert echt prima. Olie gaat er bij veel regen net zo hard af. Droogtijd is in de winter wat langer . Dus ‘s avonds even de schakels druppelen. Zo’n flesje gaat heel lang mee. Ik vervang binnenkort een wax gesmeerde ketting die er dan 5000 km op heeft gelegen. Inc. Zeiknatte najaar en winter woon werk verkeer.Een nieuwe ketting trek ik een keer door een bodempje wasbenzine en droog em dan af. 2 x waxen en klaar voor actie. Luistert echt niet zo nauw.
Nieuwe ketting eerst ontvetten in wasbenzine doe ik ook.
Daarna goed laten drogen en in een pot met wax voor een uurtje of zo, dan ophangen aan een haakje boven die zelfde pot.
De overschot druipt er af in die pot en de ketting is door en door gewaxt.
Nadien om de paar honderd kilometer nog eens bijwaxen door te druppelen op de schakels.
Hier ook squirt, ook voor strandfietsen, gaat echt uitstekend, flesje is niet zwaar, afnemen met doek, of tussendoor met deze:
https://www.topbikes.nl/webwinkel/2570/ ... 200ml.html

Ik heb veel fietsschoonmaakspullen, maar met een beetje van dit maak je je ketting in mum van tijd schoon zonder hem er helemaal af te moete n halen, uitstekend voor tussendoor.
Shrek schreef:
vr 09 feb, 2024 00:23
robgru schreef:
do 08 feb, 2024 23:21
op reis eindig ik de dag vaak met een fraaie zwarte afdruk van mijn grootste voorblad op mijn rechterkuit.
Oplossing: niet met je been tegen je ketting aan gaan staan. :lol:
Heel veel dank!

Er bestaan van die ringen die je aan het grootste blad voor kunt schroeven toerfietsen werden er standaard mee uitgerust maar ik kan die niet meer vinden (oud model) :cry:

Ben er mog steeds naar op zoek
Zoek eens op kettingbeschermring of chain guard.
Misschien bedoel je deze: https://www.derks-wielersport.nl/hebie- ... g-48t.html
Niet oogstrelend, maar het werkt.
Spacekip schreef:
vr 09 feb, 2024 07:58
Hangt ook een beetje van je gewenste fietsgebruik af denk ik; Voor de ritjes rond huis of de kortere/droge tochten is het zeker te overwegen naar een wax (of drip-wax) te gaan. Efficienter (oke, marginaal), schoner en je ketting gaat langer mee. Dry-lubes schijnen vrij beroerd te zijn, maar wil je zoiets toch overwegen zou ik bovengenoemde drip-wax gebruiken.


Maar voor de wat langere tochten heb ik toch wel ervaren dat je beter bij een smeermiddel op basis van olie kan blijven. Die drip-waxen zijn vrijwel altijd op waterbasis, wat betekend dat dit niet echt watervast is en na een regenbui (of nat wegdek) het vrij snel van je ketting is afgespoeld. En ook als je bijvoorbeeld onderweg 's avonds je ketting opnieuw smeert, en het koelt 's nachts af naar het douwpunt, is de volgende ochtend je ketting niet opgedroogd (wat wel vrij essentieel is voor drip-wax).

succes!
Dank

Het gaat om langere trektochten.

Ik reed met Squirt lube maar toen het bij de fietsenmaker moeilijk te krijgen was ben ik weer op olie over gegaan op zijn advies.Speciaal voor cross fietsen...was het verhaal plakt minder....
Ik was best tevreden gebruikte het in Nederland enige minpunt jeoet het 's avonds aanbrengen niet vlak voor vertrek

Mgeneering is nogal stellig gewoon olie gebruiken maar zij staat bekend om hun no nonsense houding ten opzichte van alle nieuwigheid , ze hebben vaak wel een punt naar mijn mening.
Veel mensen smeren teveel smeermiddel op de ketting. Daar krijg je die afdrukken van die je niet wenst.
Het verhaal over het 'steriel' maken van je ketting voor je mag waxen mag je vergeten. Gewoon schoonmaken met water en zeep en een lap en dan na het drogen wax erop. Voor de levensduur van de ketting of de tijd tussen twee smeerbeurten maakt het allemaal niet uit. Het weer heeft veel meer invloed. Met nat en vies weer moet er vaker gewaxt worden.

Het is geen rakettenwetenschap en je fietst niet in een cleanroom van ASML, maar in de gewone wereld.
mdw schreef:
vr 09 feb, 2024 09:31
Nieuwe ketting eerst ontvetten in wasbenzine doe ik ook.
Ik zie dat jij en ook Leon een nieuwe ketting eerst door de wasbenzine halen en vervolgens volgens eigen receptuur behandelen.
Kunnen jullie uitleggen waarom je dat doet.
Ik denk bij een nieuwe ketting: het is goed zo, erom leggen en trappen maar.
Of is dat een vreemde gedachte.

Ook: waarom geheel ontvetten met wasbenzine en niet met petroleum.
Wasbenzine is wel heel erg schraal en petroleum heeft nog wat vettigheid in zich.
Ter informatie mgeneering over ketting smeren

https://www.m-gineering.nl/ketting.htm
HenkS schreef:
vr 09 feb, 2024 11:26
Het verhaal over het 'steriel' maken van je ketting voor je mag waxen mag je vergeten.
Ieder zijn keuze. Ik vind het wel logisch om te doen en ik denk ook dat de makers van zowel Squirt Lube als Pedro's, twee bekende merken, hun klanten niet zomaar adviseren om eerst een vervelend rotklusje met hun ketting uit te voeren.

@Poppink
De reden om de ketting te ontvetten is dat was niet hecht aan iets waar een laag olie op zit. Dat dit grondig moet komt omdat het juist binnenin de ketting ontvet moet worden, de buitenkant boeit niet. De enige (!) plekken waar een ketting überhaupt smering behoeft zijn namelijk de volgende drie: buitenkant van de ringetjes, binnenkant van de ringetjes en daarbij het asje, de vlakken waar de knikkende schalmen elkaar raken. De enige plaatsen die verantwoordelijk zijn voor de bekende verlenging van de ketting zijn zelfs de raakvlakken tussen de schalmen.

Het voordeel van wasbenzine is dat het snel verdampt zonder residu achter te laten. Daar is wasbenzine voor gemaakt.Als petroleum iets vettigs achterlaat dan is dat dus niet gunstig voor de aanhechting van wax.
Schraal is een menselijke term. Een metalen oppervlak dat gesmeerd moet worden is geen huid.

Die pagina over smeermiddelen van Marten bevat over wax één van de zeer, zeer spaarzame dingen waarover ik met hem van mening verschil. Misschien is dit ene meningsverschil wel meer dan de helft van dat aantal dingen. :wink:
Dat meningsverschil wordt weer rechtgetrokken in de meest recente versie van zijn bekende dictaat Vakantiefietsen, waar hij hij "Schone, niet-olieachtige designer smeerstoffen houden soms niet van regen, maar ze zijn de laatste jaren wel stukken beter geworden." Daarna wijdt hij nog uit over voors en tegens van diverse soorten wasachtige smeermiddelen, zonder helaas namen te noemen, behalve dat hij van iets dat uit Californië komt minder regenbestendigheid verwacht dan van iets uit Engeland.

Ik heb het even nagezocht: Pedro's vindt zijn oorspong in the Pacific Northwest, dwz. omgeving Seattle. Squirt komt uit Zuid Afrika.
als je een afdruk wilt voorkomen: heb je aan een kettingscherm geacht?

verlengen van je voorspatbord met een 'flap' scheelt ook een hoop troep op je ketting en rond de trapas. ik knip die van een oude laars en bevestig die met gaatjes (gaatjestang) en tiewraps aan het spatbord.
let alsjeblieft op dat de flap niet snel of makkelijk tussen spatbord en band komt / kan komen want een opgefrommeld spatbord leidt tot een soort gymnastische oefening met een hoge moeilijkheidsgraad met extra punten voor de sierlijke uitvoering ...
Hier ook Squirt. Geen zwarte troep waar van alles aan vast blijft kleven (wat ook de slijtage verhoogt) dus veel minder schoonmaken. Om de paar honderd km wat bijdruppelen en een nachtje laten staan. Fietst ook prima verder.
Poppink schreef:
vr 09 feb, 2024 11:31
Ik zie dat jij en ook Leon een nieuwe ketting eerst door de wasbenzine halen en vervolgens volgens eigen receptuur behandelen.
Kunnen jullie uitleggen waarom je dat doet.
Ik denk bij een nieuwe ketting: het is goed zo, erom leggen en trappen maar.
Of is dat een vreemde gedachte.
Ik dacht vroeger exact hetzelfde. Totdat ik ergens las dat de substantie die op een nieuwe ketting zit helemaal niet bedoeld / geschikt is om te smeren, maar dat het een conserveermiddel is, gebruikt om ervoor te zorgen dat de ketting netjes en zonder roestaanslag bij de klant aankomt. Maar dat heb ik dus ook maar van horen zeggen.
Speeder300 schreef:
vr 09 feb, 2024 13:26
Ik dacht vroeger exact hetzelfde. Totdat ik ergens las dat de substantie die op een nieuwe ketting zit helemaal niet bedoeld / geschikt is om te smeren, maar dat het een conserveermiddel is, gebruikt om ervoor te zorgen dat de ketting netjes en zonder roestaanslag bij de klant aankomt. Maar dat heb ik dus ook maar van horen zeggen.
Toch vind je op diverse plaatsen andere verhalen. Op het forum van deze link wordt een 'tech guru' van Shimano, Nick Murdick, geciteerd die vooral zegt het spul te laten zitten.
Hij refereert uiteraard aan de gebruikelijk oliesmering. Wassmering is niet gebruikelijk.