Additionally, paste this code immediately after the opening tag: HELP Crank e-bike krijg ik niet meer gemonteerd - Forum Wereldfietser

HELP Crank e-bike krijg ik niet meer gemonteerd

Goedemiddag fietsfanaten!

Gisteren heb ik mijn crank gedemonteerd met een Cranktrekker (van IceToolz). (Zie bijgevoegde foto's)
Dit is gelukt! Echter nu krijg ik mijn rechter crank niet meer gemonteerd. Er zit een zwart metalen pinnetje wat in de weg zit?! ik snap niet hoe die daar is gekomen en ik krijg er geen beweging in?!

Wel heb ik de cranktrekker "verkeerd" gebruikt denk ik. Er zat een "dopje" bij de cranktrekker voor ronde crankassen, deze heb ik niet gebruikt en heb de crank er toch af gekregen. Heb ik door het "dopje" niet te gebruiken die zwart metalen pin uitgedrukt??
weet iemand hoe ik dit weer kan corrigeren?

Als ik nu mijn crank weer terug probeer te monteren dan kan ik de crankbout niet vastdraaien omdat de zwarte pin in de weg zit? ook zie ik niet waar het schroefdraad van deze crankbout in zou moeten vallen.

Kan iemand mij verder helpen?!
Alvast bedankt!
IMG_6596.jpg
crank gedemonteerd (links, geen probleem)
IMG_6593.jpg
crank gedemonteerd (rechts, waar het probleem zit)
IMG_6592.jpg
crank gedemonteerd rechts met uitstekende pin?
IMG_6589.jpg
crank rechts voor demontage (zonder uitstekende pin?!
Kun je de linker crank ook demonteren? met een beetje mazzel is de as hol en kun je met bijvoorbeeld een snelspanner die zwarte stift er uit tikken. Los draaien/trekken met een tang zal wel niet lukken omdat er iets te veel kracht op heeft gestaan. zorg er wel voor dat je de rechterkant tegen kan houden omdat je denk ik ook het interne deel van de motor hier mee kan beschadigen.
ik zou even wachten op advies van de experts voor je met hamers of tangen aan de gang gaat.
Er zijn verschillende maten cranktrekkers dopjes voor de verschillende bosch motoren, heb je de juiste gebruikt?
https://www.fietsparts.nl/fietsonderdel ... ratie.html

Kan de stift eenvoudig terug geduwd?
mist er misschien een onderdeel van je cranktrekker?
Een deel van je cranktrekker is achtergebleven in de holle as, die onderdeel is van de motor.

Dat zal er dus weer uit moeten, en dan maar hopen dat de schroefdraad niet onherstelbaar beschadigd is. Daarna kun je de schroefdraad het beste eerst zuiver proberen te maken met een tap ( M15 x 1 ?) . Als het dan nog niet lukt de crankbout erin te draaien en de crank goed vast te zetten, dan wordt het een nieuwe motor, vrees ik..
Die as is dacht ik idd hol. Dus andere kant verwijderen. En het er weer uit tikken.
Wel met beleid. Anders sloop je de lagers in de motor.

Als het schroefdraad daarna te ver versleten is om de crankbout weer aan te draaien.
Kan je er ook een op maat gemaakt stuk draadeind doorheen steken. Om zo je crankarmen weer vast te kunnen zetten. Ziet er misschien minder fraai uit. Maar is goedkoper dan een nieuwe motor / nieuwe trapas in de motor.
Allen bedankt voor jullie reacties!!

Het is inderdaad een onderdeel van de cranktrekker...!! (ik was het "dopje" vergeten te gebruiken bij het gebruik van de cranktrekker....)

Uiteindelijk gelukt om het onderdeel te verwijderen zonder het schroefdraad te slopen, alles werkt weer naar behoren!! :D

Groeten,
Art