Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remmen voelen sponsachtig - Forum Wereldfietser

Remmen voelen sponsachtig

Heb mooie PAUL cantylever remmen op m'n fiets, BlackSmith 650B

Maar ze remmen erg sponsachtig.
Bij droog weer geen probleem maar als het nat is kan ik de remmen niet stevig genoeg inknijpen.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Grt, Henk
Andere remblokjes, meer geschikt voor nat weer, kunnen helpen. Welke heb je nu?
Ook een beter op remkracht gerichte afstelling kan helpen. Meestal is de middelkabel bij canti's te hoog. De in de foto aan geduide hok moet negentig graden zijn, op het moment van remmen. Sorry voor het vet en rood, maar in de meeste internetadviezen wordt dit laatste bjina altijd vergeten. Op de foto is het dus niet goed.
Afbeelding

Heb je misschien een foto van de situatie nu, voor en achter, bij voorkeur bij ingeknepen rem?
Er is ook verschil in kabels. Overbodige kabellengte en te vermijden bochten spelen ook mee; smeren van de draaipunten ook een heel kleine beetje. Maar uiteindelijk remt het bij nat weer altijd minder, wat op zich ook weer voordelen heeft.

En hieronder: het dwarskabeltje is te stijf. Je bent het eerste stuk alleen bezig de kabel te vervormen. Ook is het kabeltje veel te lang. Tegen de tijd dat er spanning op de rem staat is de hoek tussen de kabel en de arm veel groter dan 90 graden. (foto Rene Herse)
Afbeelding
Mooi spul zeg. Welk type Paul heb je?
IMG_4211.jpeg
IMG_4212.jpeg
IMG_4210.jpeg
De buitenkabels zijn deze nog steeds hetzelfde?
WimB schreef:
zo 25 feb, 2024 16:42
De buitenkabels zijn deze nog steeds hetzelfde?
Er bestaat verschil in kabels. Het type kabel met het staal in de lengte van de kabel zal beslist minder sponsachtig aanvoelen dan het gedraaide type. Vandaar mijn vraag.

Bijlagen

WimB schreef:
ma 26 feb, 2024 12:58
Er bestaat verschil in kabels. Het type kabel met het staal in de lengte van de kabel zal beslist minder sponsachtig aanvoelen dan het gedraaide type.
Maar niet-gewonden buitenkabel is geen remkabel, maar versnellingskabel. Voor remkabels kun je alleen gewonden buitenkabels gebruiken.

Groetjes,

Carl
Zoek naar "compressievrije buitenkabels" :wink:

En inderdaad: kwestie van de juiste hoek van de straddle cable.

Cantilevers zijn gewoon ouderwetse bagger natuurlijk, ruilen tegen mijn TRP CX8.4 mini V's? :D
Ouderwets is uiteraard geen technisch argument, dus het ligt maar aan je prioriteiten.
Carl schreef:
ma 26 feb, 2024 18:19
WimB schreef:
ma 26 feb, 2024 12:58
Er bestaat verschil in kabels. Het type kabel met het staal in de lengte van de kabel zal beslist minder sponsachtig aanvoelen dan het gedraaide type.
Maar niet-gewonden buitenkabel is geen remkabel, maar versnellingskabel. Voor remkabels kun je alleen gewonden buitenkabels gebruiken.

Groetjes,

Carl
Dat is toch vreemd. Ik had toch het idee dat gewonden kabels een stuk minder stijf zijn. Is een keer op een tandem gefietst met gewonden kabels dan kan je goed dat sponsachtige effect ervaren.
Dus de ontwikkeling van niet gewonden kabels zou daar een prima oplossing zijn.
Waarom je voor remkabels alleen gewonden kabels kan gebruiken snap ik niet.
WimB schreef:
ma 26 feb, 2024 22:33
Waarom je voor remkabels alleen gewonden kabels kan gebruiken snap ik niet.
Omdat indexkabel niet sterk genoeg is
Daarom bestaan er dus compressievrije rembuitenkabels die én vezels inde lengterichting bevatten voor stijfheid, én daaromheen gedraaide vezels voor sterkte (om te zorgen dat de lengtevezels niet uit elkaar splijten onder compressie)
Ik had gisteren nog even op zulke kabels gezocht maar kon ze niet vinden. Waarschijnlijk gebruikte ik niet de goede zoektermen. Heb je een tip? Ik wil in principe wel een stuk, voor de achterrem
Leon schreef:
ma 26 feb, 2024 22:44
WimB schreef:
ma 26 feb, 2024 22:33
Waarom je voor remkabels alleen gewonden kabels kan gebruiken snap ik niet.
Omdat indexkabel niet sterk genoeg is
OK dat ben ik met je eens maar dat type kabel kan je dan toch iets sterker maken. Zal iets duurder zijn en zolang we niet klagen is er niets aan de hand en er gebeurd ook niets.
Heel lang geleden toen ik voor het eerst een niet gewonden kabel moest knippen viel het mij op. Het staat mij bij dat gewonden kabels niet meer geschikt waren om kleine stapjes te kunnen schakelen, ze veerde teveel, vandaar.
Maar het probleem is al opgelost. Is even kijken wat compressievrije rembuitenkabels voorstelt. Anders over op hydraulisch ik in ieder geval niet meer.
Leon schreef:
di 27 feb, 2024 08:50
Ik had gisteren nog even op zulke kabels gezocht maar kon ze niet vinden. Waarschijnlijk gebruikte ik niet de goede zoektermen. Heb je een tip? Ik wil in principe wel een stuk, voor de achterrem
https://jagwire.com/products/housing/pr ... ke-housing