Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsslot. wildkamperen - Forum Wereldfietser

fietsslot. wildkamperen

even een vraagje, ik ga van de zomer een aantal weken door frankrijk, italie fietsen en (wild)kamperen. Ik vroeg me af of het nodig is mijn fiets te verankeren aan een boom of zoiets als ik s nachts in mijn tentje lig. of is dit niet nodig ? wie heeft hier ervaring mee?
Bij wildkamperen kan je maar beter uit het zicht blijven, legaal of illegaal. Dus zet je fiets maar gewoon tegen die boom.
Geen idee wat voor fiets je hebt maar op campings (je had "wild" tussen haakjes gezet) zou ik wel een vast punt zoeken.

Voor wildkamperen: zie hierboven.
Bij gebrek aan bomen oid fiets met slot oid aan tent vastleggen, ik ga er vooralsnog van uit dat ik dan wakker word of dat de dief denkt dat ik wakker word. Overigens is 100% uit het zicht wildkamperen nog niet zo eenvoudig vooral door de honden die 's-avonds uitgelaten worden. Gelukkig hebben de baasjes meestal niet in de gaten waarom hun hond zo te keer gaat.
Elbo schreef:
ma 26 feb, 2024 20:08
even een vraagje, ik ga van de zomer een aantal weken door frankrijk, italie fietsen en (wild)kamperen. Ik vroeg me af of het nodig is mijn fiets te verankeren aan een boom of zoiets als ik s nachts in mijn tentje lig. of is dit niet nodig ? wie heeft hier ervaring mee?
Het is maar net waar je bent. In sommige gebieden zou je fiets er na 5 jaar nog staan, maar op andere plaatsen is wildkamperen niet verstandig. Andere landen zijn net Nederland.
Maar je zult sowieso iets bij je hebben om je fiets ergens aan vast te maken. Er is altijd wel iets. Een voetbaldoel, een oude kar, of een rondslingerende roestige trekkervelg. Een klein boomje/struik is ook wat. Het valt voor een toevallige dief niet mee om een tak van 10 cm diameter door te zagen midden in de nacht zonder dat jij wakker wordt. Zo hebben gelegenheidsdieven ook niet standaard een zaag bij zich, denk ik.
Elbo schreef:
ma 26 feb, 2024 20:08
even een vraagje, ik ga van de zomer een aantal weken door frankrijk, italie fietsen en (wild)kamperen. Ik vroeg me af of het nodig is mijn fiets te verankeren aan een boom of zoiets als ik s nachts in mijn tentje lig. of is dit niet nodig ? wie heeft hier ervaring mee?
Ik heb er geen ervaring mee, maar een donker touwtje van de fiets naar je tent vastbinden?
Of desnoods aan je enkel?
Als je wel gaat wildkamperen ,maar deze inschatting niet kunt maken ???? :wink: :wink:
Dirk
Dan vraag je er eerst iets over op social media zoals dit forum. Dat lijkt me een prima idee.
Ik maak, als ik dat nodig vind, mijn fiets altijd met boobytraps vast aan mijn tent; waardoor ik hoop dat ik wakker word als iemand met zijn smerige tengels aan mijn fiets zit :shock:

Ik zet overigens op campings NOOIT mijn fiets in een 'speciaal fietsenhok' waar ook al een heleboel andere race- en elektrische fietsen staan. Dat soort fietsenhokken roepen luidkeels naar het fietsendievengilde 'HIER VALT WAT TE HALEN' :oops:
Voor wildkamperen zoek ik altijd een plek waar het goed donker wordt en de kans op een passerende fietsendief tussen de laatste en vroegste hondenuitlater nihil is. Je fiets staat op zo'n plek veiliger dan op een drukke camping of in de bezemkast van een hotel met personeel waarvan je de achtergrond niet kent.
Toch slaap ik ook in het wild wat beter, wanneer ik weet dat mijn fiets zonder zwaar gereedschap niet weg te halen is. Zo vond ik afgelopen zomer in Zuid-Engeland een mooi plekje aan de rand van een park en een sportveld, nadat drie campings mij rond 20.00 uur niet had willen ontvangen en ik het bij de vierde camping niet eens geprobeerd heb toen ik daar allemaal schreeuwende kinderen rond zag rennen. Mijn fiets heb ik die nacht met mijn kettingslot vastgemaakt aan een fraaie jubilee bench, met dank aan wijlen Her Majesty. Mijn tent was al ingepakt toen ik de volgende ochtend prinsheerlijk op dit bankje zat te onbijten en de eerste hondenuitlaatster mij vriendelijk groette.

Afbeelding
Ik heb een bewegingsalarm op mijn fiets dat ik ‘s nachts soms aanzet, vooral als ik niets kan vinden om mijn fiets ergens aan vast te zetten.
keesswart schreef:
di 27 feb, 2024 10:05
Zo vond ik afgelopen zomer in Zuid-Engeland een mooi plekje aan de rand van een park en een sportveld, nadat drie campings mij rond 20.00 uur niet had willen ontvangen en ik het bij de vierde camping niet eens geprobeerd heb toen ik daar allemaal schreeuwende kinderen rond zag rennen.

Afbeelding
Wel eerder gehoord dat alleenreizende fietsers in Engeland werden geweigerd. @Kees, was dat in dit geval ook de reden?
harriewbd schreef:
di 27 feb, 2024 13:24
Wel eerder gehoord dat alleenreizende fietsers in Engeland werden geweigerd. @Kees, was dat in dit geval ook de reden?
Ik denk dat men geen zin meer had om na sluitingstijd van de receptie nog iemand in te schrijven. De camping waar ik eerst had willen overnachten, was een 'adults only' camping (dus geen gezinnen met kinderen) waarvan de ingang hermetisch gesloten was. Ik heb de beheerder nog gebeld, maar die weigerde om me binnen te laten.
Bij de volgende camping stond ik opnieuw voor een gesloten hek bij een boerderij en was er achter het hek niets te zien wat ook maar enigszins op een camping leek.
Bij de derde camping kon ik wel het terrein op fietsen, maar was de receptie dicht. Soms zet ik in zo'n geval simpelweg mijn tent op en meld ik mij volgende ochtend. Nu belde ik keurig het telefoonnummer dat op de deur van de receptie hing. Gewoonlijk komt er dan nog wel iemand naar de receptie of spreekt af om de volgende ochtend af te rekenen. Hier niet: ik was te laat en niet welkom. Misschien was dit zo'n camping waar ze geen gasten voor één nacht willen.
De vierde camping was een commercieel 'Holiday Park', compleet met zwembad, animatie en rondrennende kinderen. Ik had geen zin om hier nog te proberen of ik voor een waarschijnlijk torenhoog bedrag mijn tent op mocht zetten op een plek waar ik eigenlijk niet dood gevonden wil worden ;-).
Ik zet mn fiets bij de tent nooit op slot...
Wat je kan doen om te vertragen (ook handig bij de supermarkt)
Haal de ketting van je voorste tandwiel (als dit niet kan, zet hem dan in de zwaarste versnelling, dan fiets je ook niet snel weg)

Zet je helm vast aan je wiel (minder geschikt als er regen wordt verwacht)

Zet een scheerlijn door je fiets, dan beweegt je tent en wordt je wel wakker.

Overigens is het enige 'slot' wat ik meeneem een hiplock (4 stuks). Die voldoen prima en kan ik aan elkaar lussen als het om een wat dikkere paal moet (bijv bij die supermarkt).
Het vertraagt genoeg om jezelf of anderen te waarschuwen.
Wat me het minste aanspreekt, is het vastbinden van je fiets aan je tent. Ik zie heel veel schade aan mijn tent voor me.