Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hulpvraag voor 5 maanden rondje europa - Forum Wereldfietser

hulpvraag voor 5 maanden rondje europa

Wie heeft ervaring of tips voor 5 maanden rondje fietsen in europa? ik heb van 1 april 2025 tot sept 2025. ik zie het niet zitten om terug te vliegen met fiets of gedoe met trein te hebben en wil daarom rondtocht maken vertrekkende vanuit Groningen. Ik dacht zelf aan Groningen-Berlijn-Gdansk en daar de Ring 4 op te pakken richting Biarritz.
"Ring4 Van de Atlantische Oceaan naar de Oostzee, 4.200 km." is de officiële route maar ik wil hem dus andersom fietsen. Ik weet niet of dit handig is vandaar mijn oproep. Ik wil op een gravelbike fietsen met lichte bepakking. Het is 1045km van Groningen naar Gdansk en van Biarritz naar Groningen 1500. Totaal 6745 km. Ik ben 64 en niet een heel ervaren fietser-vandaar mijn oproep- maar heb wel veel in bergen gewandeld met volle bepakking. mijn hele leven kampeer ik al en heb fietstochten door Nederland en Duitsland gemaakt met bepakking.
Je vraag is nogal algemeen. Antwoorden zullen variëren van “begin met een korte tocht” tot “ gewoon gaan”.

Het is een mooi avontuur in ieder geval.
nu zie ik dat ik voor deze route -ring 4 wel 6 boekjes kan aanschaffen en dat lijkt me wat veel aan kilo's en zie ik niet zitten. hoe doen anderen dit? onderweg kopen of helemaal niet kopen?
Ik herken de gemoedstoestand van "de beginner". Je wilt heel graag lang fietsen maar je weet eigenlijk (nog) niet waarom en waarheen. De paradox is dat je moet gaan fietsen om daar achter te komen. Je kiest een richting of een gebied en je verdiept je thuis in wat je daar kunt tegenkomen. Natuur, bebouwing, mensen, het weer, de politieke situatie, de mate van armoede/rijkdom. Dat soort dingen. Boekjes lezen en die dan thuis laten.

Je kunt je teveel en te weinig voorbereiden maar je doet het eerst eigenlijk altijd fout, dat wil zeggen anders dan je het achteraf gezien zou doen. Dat komt omdat je tijdens het voorbereiden nog niet goed weet wat je wilt. Je moet er dan ook rekening mee houden dat je na een week fietsen merkt dat je het allemaal fantastisch vindt maar deels toch om heel andere redenen dan je dacht. De paradox is Cruyffiaans. Je moet weten wat je wilt voordat je een route kunt uitzetten. En je moet de route fietsen om er achter te komen wat je eigenlijk wilt. Daarvoor is maar één oplossing en je kunt alleen maar hopen dat het dan redelijk weer is :)
7000 km in ongeveer 150 dagen is heel goed te doen. Zorg dat je de route op GPS hebt, dan heb je daarvoor de boekjes niet nodig. Je houdt gemiddeld nog veel tijd over per dag en daarvoor zijn die boekjes wél handig. Ik weet niet of poste restante nog bestaat, want dan kun je ze opsturen naar het postkantoor van de startplaatsen. Oude boekjes stuur je terug of gooi je weg.

Over het weer moet je je geen zorgen maken, dat is per definitie over zo'n lange periode gemiddeld. Iemand die veel in de bergen gezworven heeft weet ook dat je wat kleding voor slecht weer mee moet hebben, maar niet overdreven. Een fietstocht gaat altijd door de bewoonde wereld.
LHTJoost schreef:
ma 26 feb, 2024 22:09
“gewoon gaan”.
+1 :idea:
Als je een tocht van 5 dagen aankunt, kun je een tocht van 5 maanden ook aan.

Qua route en navigatie: je kunt gewoon een eind weg fietsen op plaatsnaambordjes, maar als je lekker door wilt fietsen zou je van tevoren iets kunnen maken, bv in Komoot.
Gaaf plan, dat sowieso; jaloers 8)

Ik heb vorig jaar van begin april tot half juli door Europa gefietst, en ook een rondje gemaakt waarbij ik ook weer thuis eindigde. Hierbij in 102 dagen ruim 6700 kilometer gefietst bij een gemiddelde van 66km/dag. Mijn kortste dagafstand was 22km, de langste 156km :)

Hierbij wat dingetjes die mij te binnen schieten:

*Boekjes: niet meeslepen, wegen te veel. Routes kan je online ook wel vinden/maken (gps-track), en de info is vaak achterhaald. Wil je perse een boekje meenemen, koop de digitale versie.

*Pin jezelf niet te vast aan een planning. Je hebt namelijk tijd zat, en dan perse vasthouden aan een vaste planning is dan gewoon niet fijn (vind ik). Van te voren had ik wel een soort van planning; maar die liet ik binnen de 2 weken alweer los.

*Door onvoorziene omstandigheden ga je je plannen ongetwijfeld wel een keer om moeten gooien. So be it...

*Ik had een paar globale ideeën in mijn hoofd, maar maakte pas een route voor een paar dagen vooruit. Hooguit 500km max vooruit plannen...

*routes plannen deed ik voornamelijk op mijn telefoon via brouter.de.

*Fiets gewoon in een fijn tempo, je hebt geen haast...

*Check de 'fair use policy' voor dataverbruik van je mobiele abbo in het buitenland (EU). Een hoop providers hebben hier beperkingen op zitten bij zo'n lange periode.

*Laat je NIET tegenhouden door beklimmingen. Je mist daardoor zoveel...

*Ik heb een paar keer een grote ferry genomen (kro-ita, ita-cor, cor-fra) maar die hooguit 1 a 2 dagen van te voren geboekt. Ging prima.

*zorg dat je regenkleding niet onderin de tassen zit

*zorg ervoor dat je bandplakspul niet onder de tassen zit

Verder: gewoon gaan idd.. geniet ervan!
Je bent een erg ervaren reiziger volgens mij, dus het zal wel goed komen :)
Elbo schreef:
ma 26 feb, 2024 20:30
Ik wil op een gravelbike fietsen met lichte bepakking.
Wat stel je je daar precies bij voor. Zonder bagagedrager, slechts frametassen? of achterdrager met tassen en voor niks? Hoe rijdt je fiets met bagage? Mijn gravelachtigebike rijdt heel fijn met solide achterdrager en 15kg spulletjes. De jouwe ook?

Want kamperen in april/mei kan nog best koud worden. Daarvoor zul je kleding en slaapzak etc nodig gaan hebben.

Tip; stel je voor wat je voor 5 maanden mee wilt nemen en ga precies daarmee april 2024 een weekje fietsen in de Ardennen of het Sauerland. Bespreek met je fiets of jullie het met elkaar eens kunnen worden over deze setup.
fijn al die reacties, ik zal enkele tips gebruiken waaronder met gehele bepakking eerst een weekje fietsen in Ardennen of anderszins. En niet verder dan 500 km vooruit plannen. En boekjes kopen sowieso niet. dank allen.
Grandonneur schreef:
di 27 feb, 2024 13:58
Je bent een erg ervaren reiziger volgens mij, dus het zal wel goed komen :)
Dat lijkt me ook. Waar rugzaklopers die ineens gaan fietsen, en andersom, wel eens tegenaanlopen is dat diverse lichaamsdelen, zoals pezen, nog niet gewend zijn aan de andere beweging. Het hangt af van hoeveel van de 'nieuwe sport' je al doet. Begin dus op tijd met kilometers maken en negeer pijn niet als het na een aantal dagen toch pijn gaat doen.
Elbo schreef:
wo 28 feb, 2024 16:59
En boekjes kopen sowieso niet.
Juist wel! Alleen niet 6 boekjes de hele rit in je tassen. Boekjes kopen en de routes als gps-tracks bij je hebben.
(Ieder heeft eigen voorkeuren op het gebied van route zelf maken/van een ander volgen/helemaal geen route plannen en per dag maar wat doen. Ik heb het allemaal wel gedaan, en voor langere routes bevalt het mij best om routemakers een deel van het werk te laten doen; die hebben vaak leuke paden gevonden die ik zelf niet gauw zou ontdekken.)

Veel plezier gewenst alvast,

Carl
Ben zelf ook iemand van de boekjes, lekker onafhankelijk. Telefoon gaat ongeveer twee weken mee voor ie geladen moet worden. Heel af en toe Google Maps nodig.
Bij zo'n tijdsspanne reken ik zelf,1800 á2000 km per maand maar ik kan wat meer km maken omdat ik heel Europa wildkampeer
Oefen week is erg goede tip , leer je alvast wat je kunt thuislaten en wat je mist.
Pier