Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gebruikersinformatie fietskar gevraagd - Forum Wereldfietser

gebruikersinformatie fietskar gevraagd

Hallo lieve fietsers,

Voor een studieopdracht (hbo IPO) doen we uitvraag naar hoe een fietskar nou echt wordt gebruikt. En omdat jullie hier zo te lezen heel veel ervaring mee hebben, wellicht kunnen jullie ons helpen met onze vragen?

Ik ben op zoek naar waar een fietskar (zoals de Bob Yak, maar een andere mag ook) nou écht voor gebruikt wordt:
- Welke spullen/uitrusting vervoer je hiermee?
- alleen voor de fietsvakantie of ook voor vervoer van bijvoorbeeld boodschappen door de stad?
- er kan zo'n 100 liter in de tas, en 32 kg: hoe zwaar beladen jullie deze kar? wat als eea niet past? Is er vanwege overbelading wel eens iets mis gegaan?
- wat als je heel weinig kg te vervoeren hebt?

We kijken naar banden en koppelsystemen:
- wat maakt een goede band?
- hoe moeilijk/makkelijk is het koppelen van een kar? waar let je op?
- hoe vaak op een dag/ reis koppel en ontkoppel je de kar?
- komt er wel eens zand tussen of iets anders dat gebruik lastig maakt?
- hoe vaak vervang je de band? waarom?

We worden uitgedaagd om te kijken naar het toevoegen van elektriciteit:
- Waar heb jij tijdens een fietstocht elektriciteit voor nodig?
- waarvoor juist niet?
- In wat voor situatie heb je echt verlegen gezeten om elektriciteit?

Mocht je nog aanvullende gekke/vreemde situaties hebben waarin je een fietskar hebt gebruikt en daar heel tevreden over was horen we dat ook graag! rondom reizen en elektriciteit zijn we ook heel benieuwd naar jullie ervaringen!

Wij kijken uit naar jullie antwoorden (en gaan daar verder mee aan de slag, ervaringen die worden gedeeld blijven voor onze opdracht anoniem).

Alvast heel hartelijk bedankt voor het Meedenken!
Anouk
Heb je een mailadres waar ik de antwoorden heen kan sturen?
Google heeft hulpmiddelen waarmee je je onderzoek online kunt zetten. Wij zetten de antwoorden in de invulvelden en de resultaten komen gesorteerd bij de onderzoekers.
@Yvonne: Zeker een e-mail adres: s119185 at student.windesheim.nl

@HenkS: een forms formulier kan ook, maar ik heb eigenlijk liever wat meer ruimte om te antwoorden (wel een goede suggestie :-))
Omdat ik denk dat mijn antwoorden ook informatief zijn voor bezoekers van dit forum, geef ik ze hier uitgeschreven.

Ik heb een Bob Yak op één lange tocht gebruikt, nl. de Great Divide Mountain Bike Route in de VS. De tocht was 4800 km en ik heb er 64 dagen over gedaan. De route is ca. 75% onverhard en 25% verhard. Ik had de kar nodig omdat ik een vol-geveerde mountainbike gebruikte waar je moeilijk je uitrusting op kwijt kunt in tassen.
Ik heb de Bob Yak in de VS gekocht en na afloop weggegeven aan een Amerikaanse fietsmaat, omdat er moeilijk mee terug te reizen viel in trein en vliegtuig.

Antwoorden op de vragen :
Gebruik
- Ik vervoerde er mijn hele uitrusting in behalve de spullen die je bij de hand wilt hebben, zoals camera, kaarten en geld. Die gingen in de stuurtas.
- Ik heb hem zelf alleen gebruikt voor vakantie, maar de tweede eigenaar gebruikt hem vooral voor boodschappen. Dat staat ook stoer in de VS en de kans dat je fiets wordt gejat is een stuk minder door de gekoppelde aanhanger.
- Belading: 17-25 kg. Op zo'n tocht met veel klimwerk doe je toch je best om zo weinig mogelijk gewicht mee te zeulen. De uitschieter is wanneer je meerdaags door onbewoond gebied fietst met weinig of geen waterbronnen.
- Ongelukjes : ik ben diverse keren op mijn gezicht gegaan in steile afdalingen omdat fiets+kar plotseling instabiel werden. Iemand heeft mij toen gezegd dat je de belasting zo ver mogelijk naar achteren moet brengen en dat hielpt. Maar zelfs in de laatste week ben ik nog in een schuine bocht gevallen door een onverwachte duw van achteren.

Banden en koppelsysteem
- Ik heb bij aankoop een reserveband gekocht omdat ik geen idee van de slijtage van zo'n klein wiel en de bandenmaat niet courant is. Dat was onnodig. Na 4800 km was de originele band nauwelijks gesleten, terwijl mijn fietsbanden wel op waren.
- Koppeling gaat met een verlengde snelspanner bij het achterwiel en borgpennen. Heel handig en snel.
- Ontkoppelen: op de GDMBR kom je vaak omgevallen bomen tegen. Dan is ontkoppelen handig en sneller. Idem bij trappen.
- Geen last van zand. De Bob volgt je spoor prima, behalve op een schuine kant. Op een schuine kant heeft het Bob-wiel de neiging om een lager spoor te volgen, wat een onaangename torsie op de achteras van de fiets geeft. Misschien ook iets grotere draaicirkel.

Electriciteit : niet van toepassing
Ik heb meerdere fietskarren zoals de Bob, de Radical-Design, Tout-Terrain, Burley en heb er ook fietservaring mee.
Als je informatie wilt hebben stuur me dan een PB dan kan ik hier wel wat over vertellen.
Je kunt ook de topics hier nakijken want heb al eens wat geschreven hierover.
Ik verhuur de karren ook.

Gr. Robert
Hallo Math en Robert,

via deze weg nog even een heel hartelijk dank voor jullie reacties!

Anouk
Geen dank Anouk, deed het met plezier en als je nog wat wilt weten dat bericht me maar.

gr. Robert
Ik heb geen ervaring met fietskarren en fietsvakantie, maar ik heb wel een Carla Cargo die ik vrijwel dagelijks voor werk gebruik. Dat is wel een hele andere categorie fietskar. Zijn jullie daar ook in geïnteresseerd?