Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lukt niet: Genereren GPXbestand met ~40 tussenpunten - Forum Wereldfietser

Lukt niet: Genereren GPXbestand met ~40 tussenpunten

Ik wil graag mijn GPX-tochten als Route hebben ingeladen, niet als Spoor (track). Immers: als ik gelijktijdig een routeerbare kaart gebruik, dan krijg ik tenminste bij iedere wezenlijke bocht of afslag als een aankondiging in beeld (“over 200m rechtsaf”). Het hebben van die aankondiging is voor mij belangrijk: je krijgt een piepje en het scherm licht op. In geval van een Spoor heb je dat niet en in de praktijk is het scherm dermate uitgezoomd dat ik een bril nodig heb om de kaart goed te kunnen lezen.

Toch doe ik iets altijd fout. Mijn toestel staat voor een route maximaal 50 tussenpunten toe. Gebruik ik bijvoorbeeld de routeplanner van de Fietsersbond, dan zeg ik veiligheidshalve: max 47 tussenpunten (wie weet worden begin en eind ook als een tussenpunt gezien, dan kom je op 49), maar de route die ik dan krijg is alles behalve een route met tussenpunten. Ik mag blij zijn als ik bij een 70km tocht de eerste afslag na 20km heb. Soms zeggen de deelvensters dat mijn eerste afslag even ver weg is als mijn eindpunt.

Wat doe ik fout? Welke (goede) planners (Nl, Europa) genereren routes waar de tussenpunten (max 50) netjes over de route verdeeld zijn en het toestel de intervallen tussen de tussenpunten netjes routeerbaar berekent en ik de aankondigingen van bochten/afslagen heb? Of doe ik ergens anders iets niet goed?

Toestel: Garmin 750t
Kaarten: die van Garmin, maar ook OSM en OFM

Andre
Mis nog wat info bv hoe lang de track/route is.

Maar wat als je de track neemt en Basecamp gebruikt om hem om te zetten naar een route, kijk dan hoeveel punten die route heeft, als het er teveel zijn track opdelen en opnieuw die stukken naar route omzetten.
Niet helemaal je vraag, maar heeft wel met de keuze route of track te maken. Ik heb ook wel met routes gefietst, maar ik vond de ellende toen dat als je iets van je route afwijkt (bijv. supermarkt, een dorp of stad bekijken van de route af of je rijdt toch even verkeerd) de GPS aan het rekenen gaat met een nieuwe route (net zoals een TomTom dat doet zeg maar). En dat duurde bij mijn Garmin telkens heel lang, en hoe langer de nog te rijden route des te langer dat ook duurde. Ik heb wel eens 10 minuten staan wachten. Overigens heb ik een Etrex30x. Zal vast bij andere apparaten beter werken, maar mogelijk wel een optie om in overweging te nemen.

Een track geeft idd geen signaal en dan komt het wel eens voor dat je even niet oplet en verkeerd rijdt. Maar vaak kun je 'gewoon' doorfietsen en de route iets later weer oppakken en toch terugrijden.

Anno
Ik zou mezelf eens verdiepen in gpsbabel, dat programma kan een track omzetten in een route en het aantal punten van een route bepreken.

Op mijn computer met track.gpx als track "input" levert het volgende commando een route.gpx met 48 punten op:

gpsbabel -i gpx -f track.gpx -x simplify,count=48 -x transform,rte=trk -o gpx -F route.gpx

Zowel de track als de route gebruiken heeft als voordeel dat je een lijntje heb dat je kan volgen (de track) maar ook de aanwijzingen gebaseerd op de route.

GpsBabel heeft ook een grafische versie, zie https://www.gpsbabel.org/
Met https://www.brouter.de/brouter-web kan het ook. Niks installeren, niet inloggen, gewoon online. ("Laad")
Andre de Boer schreef:
vr 01 mar, 2024 14:58
Toch doe ik iets altijd fout. Mijn toestel staat voor een route maximaal 50 tussenpunten toe. Gebruik ik bijvoorbeeld de routeplanner van de Fietsersbond, dan zeg ik veiligheidshalve: max 47 tussenpunten (wie weet worden begin en eind ook als een tussenpunt gezien, dan kom je op 49), maar de route die ik dan krijg is alles behalve een route met tussenpunten. Ik mag blij zijn als ik bij een 70km tocht de eerste afslag na 20km heb. Soms zeggen de deelvensters dat mijn eerste afslag even ver weg is als mijn eindpunt.

Wat doe ik fout? Welke (goede) planners (Nl, Europa) genereren routes waar de tussenpunten (max 50) netjes over de route verdeeld zijn en het toestel de intervallen tussen de tussenpunten netjes routeerbaar berekent en ik de aankondigingen van bochten/afslagen heb? Of doe ik ergens anders iets niet goed?

Toestel: Garmin 750t
Kaarten: die van Garmin, maar ook OSM en OFM

Andre
Ook al heet het een route, de output van de routeplanner van de Fietsersbond is een track ook wel (kruimel)spoor genoemd. Ook al kies je < 50 punten, het blijft een track. Routes en tracks zijn verschillend, maar hebben als bestandsextensie .GPX, dat maakt het verwarrend, de inhoud/indeling van zo'n track bestand is anders dan die van een route. Een track zal je GPS weergeven als lijn tussen de trackpunten, zelfs als je geen kaart in je GPS hebt dan nog kun je de track volgen. Deze zomer was ik vergeten een stukje van de kaart van Frankrijk op mij GPS te zetten, maar doordat ik een track had kon ik toch navigeren. Bij een route gaat je GPS de te volgen weg berekenen aan de hand van de gegevens op de kaart die actief is en de routepunten uit het bestand, het resultaat wordt weergegeven op het scherm en je krijgt inderdaad aanwijzingen om af te slaan.

De routeplanner van de Fietsersbond en ook andere maken tracks, omdat je om een goede route te krijgen in principe dezelfde kaart moet gebruiken om die route te maken én om te volgen. Als je een andere kaart gebruikt om de route te volgen, dan die waarmee de route is gemaakt, dan kan het zijn dat een GPS de route gaat herbereken, omdat een (nieuwe) weg of fietspad kan ontbreken op één van de kaarten. Het gevolg kan dan zijn dat je langs provinciale wegen wordt geleid ipv. dat mooie fietspad binnendoor. Hier heb je bij tracks geen last van.

Zoals gezegd je kunt het beste zo'n track omzetten (in Basecamp) naar een route.
Nu heb ik een garmin 800.
Deze heeft weer andere bestandsformaten nodig dan andere garmins.
Maar ik maak mijn route / track met google maps.
Maak via GPS visualizer daar een gpx van.
En maak er met WINGDB3 een bestand wat wel meldingen geeft. Maar niet herrouteerd als je fout rijdt.

Ik krijg voor een bocht netjes een piepje. Hierdoor weet je dat je wat moet doen.
Rij je fout. Dan moet je zelf terug navigeren naar je route. En daar pakt dat apparaat het dan weer op.

Voor mij de beste manier.
Laad de route ook op je telefoon in organic maps of in mapy.cz
Screenshot_20240302_084123_Mapycz.jpg
Screenshot_20240302_084100_Mapycz.jpg
Beiden brengen je zonder problemen terug naar je route.
@André,

ik kwam er net achter dan je bij de Fietsersbond nu wel een route kunt laten maken, sorry.

Je kunt kiezen tussen een track of een route.

Standaard is het een track, als je een route wil, dan moet je aanvinken "route bewaren" en het aantal punten opgeven. Belangrijk is dat je dan klikt op "Genereer nieuw GPS bestand", want anders krijg je een track.


Scherm­afbeelding 2024-03-02 om 11.00.40.png
PS als je beide opties aangevinkt laat na het genereren van een nieuw bestand, dan krijg je een gecombineerd bestand, track+route. Ik moet testen wat mijn Oregon ermee doet.
Frank schreef:
za 02 mar, 2024 11:05
@André,

ik kwam er net achter dan je bij de Fietsersbond nu wel een route kunt laten maken, sorry.
Niet erg. We hebben allemaal weer iets bijgeleerd van deze weerbarstige materie.
Voor de geïnteresseerden, op het GPS-forum is deze vraag ook gesteld en is er daar nader ingegaan op hert onderwerp GPS routes.

https://forum.gps.nl//viewtopic.php?p=471285#p471285