Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwste Pinion MGU motor - Forum Wereldfietser

Nieuwste Pinion MGU motor

Vandaag heb ik een proefrit gemaakt op de Rotwild RC1000 met een Pinion MGU motor en schakelbak in 1.
Ik moet eerlijk zeggen dat dit wel geweldig rijd en schakelt.
Wat me gelijk opviel waren de 2 horizontale pinnen achter waar je een fietstas aan kunt hangen.
Een groot gedeelte van de bagagedrager mist gewoon terwijl je de tassen er gewoon aan kunt hangen.
Geen bandaandrijving maar een kettingaandrijving, en wat voor een ketting.
Doordat de ketting op een vast punt blijft zal deze zeker heel duurzaam zijn.
Het nadeel vindt ik wel het geluid die iets meer aanwezig is.
Sportieve geometrie met een voor en achterdemper die zorgen voor een geweldige rijcomfort offtheroad maar zeker ook op de weg met de lock die je er op kunt zetten.
De fiets heeft een standaard 960 w accu voor een grote actieradius.
Ik had hem eerst op off staan wat ik niet in de gaten had.
Dus ook zonder ondersteuning loopt deze fiets heel licht.
Schakelen kun je ook in stilstand dus gelijk optrekken met de juiste versnelling.
Ook heeft de fiets een dropper post zodat je je zadel kunt laten zakken als je even moet wachten voor een stoplicht.
Met mijn 1.96 lengte is een dropper toch echt wel fijn.
Toch ben ik wel benieuwd of deze fiets geschikt is voor een fietskar.
Het was een maatje L terwijl ik XL nodig heb.
Ook de XL zou binnenkort binnenkomen maar krapte mij toch wel even achter de oren bij het horen van de prijs.
Maar liefst 10.000 moet je neerleggen voor een fiets met gewoon standaard 2 jaar garantie.
Ik weet dat Rotwild een klasse merk is maar deze Pinion motor moet zich toch wel weer bewijzen.
Vooral voor het lange afstandfietsen en de vele landen waar we allemaal komen vraag ik mij af of de ondersteuning/reparatie geen probleem wordt, maar misschien is dit wel helemaal niet nodig omdat het onderhoud behoorlijk wordt beperkt door het gesloten systeem.
Toch is het altijd leuk een fiets te gaan testen.

Gr. Robert
Robert Winkelhuis schreef:
vr 01 mar, 2024 19:36
Maar liefst 10.000 moet je neerleggen voor een fiets met gewoon standaard 2 jaar garantie.
Ik weet dat Rotwild een klasse merk is maar deze Pinion motor moet zich toch wel weer bewijzen.
Ik denk dat het net is als bij heel dure auto's: heel cool, maar denk niet dat dat ze niet stuk gaan, je er geen onderhoud aan hebt of dat dat goedkoop is.
"Ik weet dat Rotwild een klasse merk is"

Het zijn mooie fietsen maar wat maakt het dan een klassemerk? De goedkoopste fiets op hun website is 8000 euro en daar krijg je "gewoon" een kabelgestuurde XT-derailleur voor.
Robert Winkelhuis schreef:
vr 01 mar, 2024 19:36
Ook de XL zou binnenkort binnenkomen maar krapte mij toch wel even achter de oren bij het horen van de prijs.
Ja, een dergelijke aanschafprijs kan inderdaad voor wat krabde in het budget zorgen.
Ik vind het ook belachelijk, deze prijzen, maar dat zijn heel veel dingen tegenwoordig actueel in.
Veel van deze aankopen worden op de zaak gezet dus BTW voordeel en gewoon afschrijven.
Toch vraag ik mij af waarom een fiets zo duur moet zijn.
Kijk eens naar een traditionele Santos of idworx.
Ben je ook zo 4000 en de rest voor kwijt met een beetje afmontage.
Ikzelf heb er totaal geen problemen mee om een bepaald bedrag te betalen maar wil er wel een bepaalde garantie voor.
Of je nu een bike koopt van 2500 of 1 van 10.000 zit gewoon dezelfde garantie op.
Ze willen allemaal mooie gadgets ontwikkelen maar geen verantwoordelijkheden nemen als het niet goed is.
Persoonlijk heb ik daar best wel problemen mee.
Ja natuurlijk kun je een garantie periode bijkopen.
Nog meer bovenop een groot aanschafbedrag.
Conclusie is dat het een heel mooie fiets is en om eerlijk te zijn ben ik daar wel gevoelig voor.
Ben nu 1maal een gadgetfreak en wil graag dingen uitproberen.
Misschien moet ik daar mijn beroep van maken, dat zou mooi zijn.

Gr. Robert
Robert Winkelhuis schreef:
za 02 mar, 2024 07:44
Ik vind het ook belachelijk, deze prijzen, maar dat zijn heel veel dingen tegenwoordig actueel in.
Veel van deze aankopen worden op de zaak gezet dus BTW voordeel en gewoon afschrijven.
Toch vraag ik mij af waarom een fiets zo duur moet zijn.
Kijk eens naar een traditionele Santos of idworx.
Ben je ook zo 4000 en de rest voor kwijt met een beetje afmontage.
Ikzelf heb er totaal geen problemen mee om een bepaald bedrag te betalen maar wil er wel een bepaalde garantie voor.
Gr. Robert
Ik hoop dat de mensen die bij de bedrijven werken met de hogere prijzen ook een behoorlijk salaris verdien. Dat ze met plezier naar hun werk gaan en het niet moeten doen om de aandeelhouders te plezieren.
En wat je zegt die garantie of de aftersales service in orde is en dat je iemand aan de telefoon kan krijgen die van toeten en blazen weet. Maar ik heb heel sterk het vermoeden dat de moderne bedrijven dat alleen op de website beloven en voor de rest kan je de, mag je zelf invullen. Ik noem dat Mr Bates v/c de Postoffice effect. Ik snap niet dat er nog niemand op het idee is gekomen om van de Toeslag affaire en Groningen een film te maken.
volgens de website heeft de R.C1000 een piekvermogen van 600Watt. Daarmee is het correct me if i'm wrong geen fiets, en ook geen e-bike, maar een speedpedelec (bromfiets).
Grandonneur schreef:
za 02 mar, 2024 12:59
volgens de website heeft de R.C1000 een piekvermogen van 600Watt. Daarmee is het correct me if i'm wrong geen fiets, en ook geen e-bike, maar een speedpedelec (bromfiets).
Hangt dat onderscheid niet af van de max snelheid die de motor ondersteunt, bij een e-bike max 25km/u, bij een speedpedelec harder, tot max 45km/u.?
Als je vastberaden bent om op een lichte motorfiets te reizen en er zorgen bestaan omtrent de aanwezige faciliteiten voor elektrische motorfietsen bij eventuele problemen onderweg, waarom zou je dan niet ook een benzine motorfiets overwegen? Hiermee verplaatsen zich in het buitenland hele volkstammen en de verzorgingsinfrastructuur is aanwezig. Op YouTube zijn tal van kanalen te vinden van mensen die op kleinere en grotere motorfietsen de wereld overcrossen, laat je inspireren. Of is dit teveel inbreuk op de illusie dat er daadwerkelijk nog wordt 'gefietst'?
Het is gewoon een 25 km fiets dus geen bromfiets.
Senior2 schreef:
za 02 mar, 2024 13:17
Hangt dat onderscheid niet af van de max snelheid die de motor ondersteunt, bij een e-bike max 25km/u, bij een speedpedelec harder, tot max 45km/u.?

Anderen weten er vast meer van, maar volgens Rijksoverheid zijn max vermogen en ondersteunde snelheid vereisten van een ebike die naast elkaar bestaan.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ets-e-bike
Senior2 schreef:
za 02 mar, 2024 13:17
Hangt dat onderscheid niet af van de max snelheid die de motor ondersteunt, bij een e-bike max 25km/u, bij een speedpedelec harder, tot max 45km/u.?
Dat denk ik ook, wanneer de motor begrensd is op 25 km/u zal het maximale vermogen 250 W zijn. Alleen de 45 km/u versie haalt het maximale vermogen van 600 W.
Bosch geeft ook voor zowel de 25 km/u versies als de Speed versies hetzelfde nominaal en maximaal vermogen op.

https://www.bosch-ebike.com/nl/producte ... ce-line-cx
https://www.bosch-ebike.com/nl/producte ... line-speed
Joachim1964 schreef:
za 02 mar, 2024 15:58
Dat denk ik ook, wanneer de motor begrensd is op 25 km/u zal het maximale vermogen 250 W zijn. Alleen de 45 km/u versie haalt het maximale vermogen van 600 W.
Het is allemaal niet heel helder, er is een mgu 600watt versie voor 25km/u beschikbaar en een mgu 800watt versie voor 45km/u zo lijkt volgens de site van pinion. Er lijkt geen sprake van een geknepen versie van dezelfde motor.

https://pinion.eu/en/e-bikes/e-trekking/
Ik vraag mij ook af of een 600watt motor dan ook niet sterker is aangezien ik met een fietskar rijd.
Ondertussen de XL nu ook bereden en deze week de beslissing nemen.
Een aantal dingen zitten mij niet lekker.
Met name de geschiktheid van het trekken van een fietskar.
Ik heb wel besloten om de tout terrain als standaard kar te gebruiken.
Dus de koppeling aan de zadelpen.
Ik heb de adviseur gevraagd om de fabrikant te vragen of dit geen problemen gaat geven aan de fiets en de motor.
De motor denk ik niet want met zijn 600 watt zal deze stukken sterker zijn dan de gebruikelijke 250watt motoren.
Ook had ik mijn bedenkingen vanaf de 8ste versnelling.
Vanaf die versnelling gaf de motor een stuk meer geluid.
Op dit moment rij ik met een Brose motor die toch echt wel tot 1 van de stilste behoort.
Deze week komt de definitieve beslissing en als het doorgaat zal ik zeker een foto delen samen met de kar erachter.
Zojuist even opgezocht, maar dat is echt wel een mooie fiets hoor:

https://www.rotwild.com/en/r.c1000-tour/19722m

960Wh battery, volledig geveerd, elektronisch schakeling en volledige carbon frame. Enige waar ik me zorgen over zou maken is de bagage drager. ZIer er mooi uit maar is het stevig genoeg als je er 10 kilo bagage er aanhangt? Wel mooi gemaakt.

Helaas heb ik het geld niet, maar prachtige fiets hoor..
Er is mij nog steeds niet helemaal helder of het een fiets is. Volgens specificaties en wetsartikel zou je in beginsel zeggen van niet.

Dan zit je met het volgende probleem, vereisten karretje achter een bromfiets: ‘de totale massa van het voertuig mag niet meer bedragen dan de helft van de ledige massa van de trekkende bromfiets’.

Hou je een kilootje of 13 over voor kar+lading?
G, je moet je pb lezen :-)
(Je kunt instellen dat je daar een mail over krijgt)
Leon schreef:
di 19 mar, 2024 16:58
G, je moet je pb lezen :-)
(Je kunt instellen dat je daar een mail over krijgt)
Dank!
Ik heb mij tas erachter gehangen en kan je verzekeren dat het stevig is.
Je kunt op 3 plaatsen ook nog een extra steun maken dat je tas niet in het wiel gaat hangen.
Van alle kanten zeer onderhoudsvriendelijk.
En voor de heren die weer over een bromfiets beginnen.
Lees de informatie goed van de link die gestuurd is en je zult begrijpen dat het een 25km versie is met een sterke motor.
Ik kan net zoals mijn Specialized Tero x in de app bepalen hoe ik mijn ondersteuning niveau's instel.
Mijn turbo staat op 50% en deze stand gebruik ik bijna nooit.
De trail op 30% en de Eco op 20%.
En de eco stand gebruik ik voor 95% bij een fietstocht.
Bij de jaarmeeting van de WF heb ik bij de tocht op zaterdag zelfs de ondersteuning eraf gehaald.
Het verbaasde me bij de Rotwild hoe licht dat deze zonder ondersteuning loopt.

Even de informatie afwachten en wellicht fiets ik met de Rotwild de paastocht.