Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe treinen van Maastricht naar Luik - Forum Wereldfietser

Nieuwe treinen van Maastricht naar Luik

Op 9 juni a.s. gaat de Drielandentrein van Arriva het volledige traject Aken - Maastricht - Luik rijden.
Dit houdt in dat de stokoude treinen tussen Maastricht en Luik tot het verleden horen. Niet meer jouw fiets hoog optillen de trein in, maar gelijkvloers naar binnen rollen.
In Luik heb je aansluiting op treinen naar de Ardennen en Luxemburg-stad (ook met gelijkvloerse instap). Vanuit Luxemburg-stad gaan treinen met fietsplaatsen naar Metz en Nancy in Frankrijk. Maasroutefietsers kunnen vanuit Frankrijk met deze treinen terug naar Maastricht.
dit vind ik goed nieuws. dit versterkt de regio. mooie trein.
tip aan de Kon. Marechaussee: neem een drugshond mee want van en naar Maastricht gebeurt er van alles wat niet de bedoeling is...
hoogframe schreef:
zo 03 mar, 2024 09:25
dit vind ik goed nieuws. dit versterkt de regio. mooie trein.
tip aan de Kon. Marechaussee: neem een drugshond mee want van en naar Maastricht gebeurt er van alles wat niet de bedoeling is...
In een hoog frame kun je veel stoppen. :lol: :lol: :lol:
bert sitters schreef: Op 9 juni a.s. gaat de Drielandentrein van Arriva het volledige traject Aken - Maastricht - Luik rijden.
Wikipedia meldt hierover: De NMBS rijdt de Drielandentrein op het Belgisch grondgebied (Arriva heeft geen spoorvergunning in België), met haar treinbestuurders en treinbegeleiders. De NS blijft officieel de vervoerder op het Nederlandse traject grens-Maastricht, omdat dit deel uitmaakt van het hoofdrailnet. Op de Belgische stations op het traject komen OV-chipkaartlezers, zodat reizigers voortaan de keuze hebben om al vanaf Luik dit Nederlandse tariefsysteem te gebruiken.

Best wel uniek, treinmaterieel dat onderweg tweemaal van vervoerder wisselt. Zo te zien heeft de Waalse spoorwegvakbond in deze slepende kwestie aan het langste eind getrokken (zie ook dit topic) ;-)
Waar lossen Nederlandse en Waalse machinisten/conducteurs elkaar nu af? In Eisden of in Visé?
Ook handig dat je nu met een Nederlandse OV-chipkaart zowel in Aken als in Luik kunt komen. Ik vermoed dat je nu voor de bestemming Aken wel even opnieuw moet inchecken bij Arriva, als je daarvoor met een NS-trein hebt gereisd, maar dat je voor Luik ingecheckt kunt blijven bij NS?
En wat voor fietskaartjes zijn geldig naar Luik en Aken?
keesswart schreef:
zo 03 mar, 2024 12:48
bert sitters schreef: Op 9 juni a.s. gaat de Drielandentrein van Arriva het volledige traject Aken - Maastricht - Luik rijden.
Wikipedia meldt hierover: De NMBS rijdt de Drielandentrein op het Belgisch grondgebied (Arriva heeft geen spoorvergunning in België), met haar treinbestuurders en treinbegeleiders. De NS blijft officieel de vervoerder op het Nederlandse traject grens-Maastricht, omdat dit deel uitmaakt van het hoofdrailnet. Op de Belgische stations op het traject komen OV-chipkaartlezers, zodat reizigers voortaan de keuze hebben om al vanaf Luik dit Nederlandse tariefsysteem te gebruiken.

Best wel uniek, treinmaterieel dat onderweg tweemaal van vervoerder wisselt. Zo te zien heeft de Waalse spoorwegvakbond in deze slepende kwestie aan het langste eind getrokken (zie ook dit topic) ;-)
Waar lossen Nederlandse en Waalse machinisten/conducteurs elkaar nu af? In Eisden of in Visé?
Ook handig dat je nu met een Nederlandse OV-chipkaart zowel in Aken als in Luik kunt komen. Ik vermoed dat je nu voor de bestemming Aken wel even opnieuw moet inchecken bij Arriva, als je daarvoor met een NS-trein hebt gereisd, maar dat je voor Luik ingecheckt kunt blijven bij NS?
En wat voor fietskaartjes zijn geldig naar Luik en Aken?
Goede vraag over de fietskaartjes voor Arriva. Ik neem aan dat je uit de automaat gewoon fietskaartjes kunt kopen tot Luik.
Is het ritje onderdeel van een langere reis met fietsen naar verdere bestemmingen in België en Luxemburg, dan moet je voor dit hele traject vanaf je beginstation tot het eindstation een internationaal fietskaartje kopen. Dit kan voor de Benelux online bij NS International. Ga je van Luxemburg door naar Frankrijk, dan heb je voor de Franse regionale treinen TER geen fietskaartje nodig, want fietsen mogen in deze treinen gratis mee, met uitzondering in de zomermaanden op enkele drukke lijnen bij de kust. In het Groothertogdom Luxemburg zelf heb je in de tweede klas helemaal geen treinkaartje nodig, want de tweede klas is gratis.

De huidige situatie is dat er vanaf Maastricht Belgisch personeel zit op de trein. Een voorwaarde is dat zij voldoende Nederlands kunnen om te communiceren met de Nederlandse treindienstleiding en als het nodig met hulpdiensten. De Waalse vakbond wilde daar geen verandering in. Ik schat dus dat er in Maastricht de wisseling van de wacht komt. De trein staat daar ook wat langer stil.
Foto 277.JPG
Dus die trein van Luik Guillemins naar Maastricht behoort straks tot het verleden? Ik ben met m'n fiets via die rode deur ingestapt, omdat de harmonicadeuren op slot waren.
Foto 050.JPG
En dit is de CFL-trein van Luik naar Luxemburg, maar kan me niet herinneren hoe hoog de opstap was....
Ha die Martin,
Vanaf 9 juni rijdt Arriva met lage instap-treinen van Maastricht naar Luik.
Tussen Luik en Luxemburg rijdt nu alweer een paar jaar de Desiro met ook een lage instap. Je kunt zelf jouw fiets in de trein laden. Zie de Desiro: https://nl.wikipedia.org/wiki/MR08
Hoop veranderd, want mijn foto's zijn van 2013. Maar heb nog geen plannen in die richting. Het leven is nu al zo duur geworden. Een retourtje Zwolle vanaf Baflo kost al gauw € 46,- excl. fiets mee, te zot voor woorden. Ik ga nooit zonder fiets in de trein. Heb geen boodschap aan OV-fietsen.
Martin E. van Doornik schreef:
ma 04 mar, 2024 12:11
Hoop veranderd
Hoho, het is nog geen juni.
Slechts drie maanden te gaan toch?
Martin E. van Doornik schreef:
ma 04 mar, 2024 12:11
Hoop veranderd, want mijn foto's zijn van 2013. Maar heb nog geen plannen in die richting. Het leven is nu al zo duur geworden. Een retourtje Zwolle vanaf Baflo kost al gauw € 46,- excl. fiets mee, te zot voor woorden. Ik ga nooit zonder fiets in de trein. Heb geen boodschap aan OV-fietsen.
Alles is duurder geworden. Wat kost een kopje thee in de Oude Smidse tegenwoordig? Een theezakje met gekookt water! Hoeveel doet een overnachting in een Jeugdherberg nu?
keesswart schreef:
zo 03 mar, 2024 12:48
Best wel uniek, treinmaterieel dat onderweg tweemaal van vervoerder wisselt.
Dat gebeurt met meer internationale treinen: de nachttrein naar Wenen wisselt ook officieel van NS naar DB naar ÖBB, telkens aan de grens.
De Eurostar wordt officeel ook door NS gereden in Nederland (in België rijdt Eurostar zelf, niet de NMBS).
Kan natuurlijk wel veranderen nu de NS haar concessie verloren heeft voor de internationale treinen (uitgezonderd Benelux).
Zo te zien heeft de Waalse spoorwegvakbond in deze slepende kwestie aan het langste eind getrokken
De spoorwegvakbond heeft daar niet veel mee te maken, wel hoe de overheden de concessies hebben ingedeeld: in Nederland de Limburgse concessie van Arriva (Maastricht - Duitse grens), van de NS tussen Maastricht en de Belgische grens (hoofdrailnet). In België is er tot nader order één concessie, en er was nooit sprake om dat te veranderen voor deze Arriva-trein.

In België hebben een drietal vervoerders toelating om reizigers te vervoeren: NMBS, Eurostar (+Thalys) en sinds vorig jaar Train Charter Services (rijdt de European Sleeper en binnenkort de Dinner Train).
Voor Arriva zou het niet interessant zijn voor zo'n kleine treinverbinding de moeite doen om zelf een toelating te verkrijgen, laat staan een verlieslatende verbinding in open access te gaan rijden.
bert sitters schreef:
zo 03 mar, 2024 07:14
Op 9 juni a.s. gaat de Drielandentrein van Arriva het volledige traject Aken - Maastricht - Luik rijden.
Dit houdt in dat de stokoude treinen tussen Maastricht en Luik tot het verleden horen. Niet meer jouw fiets hoog optillen de trein in, maar gelijkvloers naar binnen rollen.
Hoeveel fietsplaatsen zijn er in deze multicourante Stadler Flirt's?
Klopt het wat ik hieronder vond, dat er in een volledig treinstel (drie bakken in het geval van de Stadler Flirt III mc van de Drielandentrein) slechts plaats is voor twee fietsen?
Flirt-3 en Flirt-4
In de Flirt zijn twee ruime fietsplaatsen.
https://files.fietsersbond.nl/wp-conten ... S-2023.pdf
https://www.treinenweb.nl/reviews/75/ar ... flirt.html
Dat zou wel weinig zijn want deze treinverbinding is voor Zuid-Limburgers praktisch de enige verbinding niet alleen naar Luik en Luxemburg maar ook naar Leuven, Zaventem, Brussel en Parijs.
Martin E. van Doornik schreef:
ma 04 mar, 2024 12:11
Een retourtje Zwolle vanaf Baflo kost al gauw € 46,- excl. fiets mee, te zot voor woorden.
Geen kortingskaart?
En anders deze voor 35 euro met een drankje en wat lekkers voor onderweg: https://www.ns.nl/spoordeelwinkel/uitje ... kiosk.html
Martin E. van Doornik schreef:
ma 04 mar, 2024 12:11
Hoop veranderd, want mijn foto's zijn van 2013. Maar heb nog geen plannen in die richting. Het leven is nu al zo duur geworden. Een retourtje Zwolle vanaf Baflo kost al gauw € 46,- excl. fiets mee, te zot voor woorden. Ik ga nooit zonder fiets in de trein. Heb geen boodschap aan OV-fietsen.
Als je net als iedereen die regelmatig met de trein reist een kortingskaart had, had je alleen met dit retourtje al € 20 uitgespaard., tenzij je per se in de spits wilt reizen, maar dan kan je fiets niet mee (uitzonderingen daargelaten).
Onderwerp van dit draadje is Nieuwe treinen Maastricht - Luik hè!
bert sitters schreef:
ma 04 mar, 2024 14:16
Alles is duurder geworden. Wat kost een kopje thee in de Oude Smidse tegenwoordig? Een theezakje met gekookt water! Hoeveel doet een overnachting in een Jeugdherberg nu?
De Oude Smidse, zijn wij al zo'n vier jaar niet geweest. We drinken thuis altijd thee van dit merk, dé „Havanna" onder de theemerken, per fiets opgehaald in Weener....
DSC01051-bew.jpg
En nog 17 pakken koffie uit Zweden in voorraad.
We gaan niet zo vaak horeca doen.
In 2023 maar twee keer in een jeugdherberg overnacht: Terschelling en Stockholm, moet ik m'n bankafschriften nog even bekijken. In 2022 in Belgische JH's of AJ's voor € 26,-- per nacht incl. ontbijt.