Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw fietspad - Forum Wereldfietser

Nieuw fietspad

Er komt een nieuw fietspad. Van Delft naar Rotterdam Alexander. Ongeveer 20km

Mario
Blijft toch altijd een dilemma voor mij; in essentie kan ik geen voorstander zijn van méér asfalt en bruggen etc. Linksom of rechtsom gaat het ten koste van groen. Liefst reed ik uitsluitend op onverharde landwegen per fiets (en per auto).

Maar aan de andere kant zijn mooie fietsverbindingen ook waardevol natuurlijk.

En als je dan toch bezig bent, daarnaast is het goed nieuws dat er een ecoduct gaat komen om ackerdijkse plassen / midden Delfland beter met elkaar in verbinding te brengen.

We wonen nou eenmaal met veel mensen op een kluitje en die wensen zich te verplaatsen…
dit is bij mijn geboortegrond. ik vind het heel jammer dat men mensen langs de Ackerdijkse plassen stuurt: gezien de hoge natuurwaarden geldt daar wat mij betreft 'hoe rustiger, hoe beter'.
de Gelatinebrug meepakken lijkt me mooi: niet langs de Kruithuisweg (vanaf station Delft Zuid, tegenwoordig Delft Campus) (de Kruithuisweg is voor doorfietsers overigens de betere route om vlot in R'dam te komen).

echt leuk wordt het als je weet waarom de nieuwe brug 'Gelatinebrug' gaat heten: vanwege de vroegere lijmfabriek aan de Rotterdamseweg.
en de Kruithuisweg heet zo vanwege het Kruithuis, dat op de huidige plek aan de Schieweg gebouwd werd na een eerdere explosie van het kruithuis, dat tot die explosie in/bij het centrum van de stad stond... dat was tot in Rotterdam te horen. net als dat het bombardement van Rotterdam (1940) tot in Delft te horen en te zien was (dit laatste weet ik uit eerste hand)).

Delft heeft een schitterende oude binnenstad, maar is daarbuiten erg verstedelijkt. kijkend naar de weidsheid buiten de stad en proefend de cultuurhistorie is er veel moois te zien.


hieronder staat 'A16 verlengen': zie hier: https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pr ... -rotterdam
Dit nieuwe fietspad ontstaat volgens mij vooral doordat ze de A16 gaan verlengen en dat ze dan tegenwoordig ook gelijktijdig de fiets infrastructuur moeten aanpakken.
De A16 is december 2025 klaar.
hoogframe schreef:
zo 03 mar, 2024 16:24
en de Kruithuisweg heet zo vanwege het Kruithuis, dat op de huidige plek aan de Schieweg gebouwd werd na een eerdere explosie van het kruithuis, dat tot die explosie in/bij het centrum van de stad stond...
Een van de spijtige slachtoffers van de ontploffing van het kruitmagazijn was Carel Fabritius, misschien wel de meest getalenteerde leerling van Rembrandt. Hij werd 32 jaar oud. Het bekendste schilderij van Fabritius is het Puttertje, die hangt in het Mauritshuis in Den Haag. Er bestaan weinig schilderijen van Fabritius.

Afgelopen week was ik aan het werk in een tuin in Den Haag. Er kwamen veel vogeltjes voorbij: kool/pimpel/staartmezen, spreeuwen, een bonte specht, roodborsten. Maar dit keer kwamen er ook twee puttertjes op bezoek. Zo mooi. Ik was helemaal blij.
hoogframe schreef:
zo 03 mar, 2024 16:24
Delft heeft een schitterende oude binnenstad, maar is daarbuiten erg verstedelijkt. kijkend naar de weidsheid buiten de stad en proefend de cultuurhistorie is er veel moois te zien.
Weidsheid is wel complimenteus voor het soms minder dan 4 km smalle strookje tot de bebouwing van 010.